ihmisten tekopyhyys ja eläinten oikeudet

• Viestiketjun aloittaja helvetti
  • Ensimmäinen viesti
Näin mäkin sen aattelen, että edes jotain yrittää. Elää sen mukaan minkä näkee tärkeäksi ja mikä on realistisesti mahdollista. Kyllä mä näkisin, että tehotuotanto, noh, ainakin lihantuotannossa, on kuluttavaa ympäristölle ja epäeettistä.
Siksi kuluttaja voi selvittää lähitilojen tilanteen ja eläinten kohtelun. Tehotuotantoa mielestäni ei enää tarvita kun sitä on jo yli tarpeen. Se aiheuttaa turhaa kuormaa luonnolle.

Siksi kuluttaja voi selvittää lähitilojen tilanteen ja eläinten kohtelun. Tehotuotantoa mielestäni ei enää tarvita kun sitä on jo yli tarpeen. Se aiheuttaa turhaa kuormaa luonnolle.
Joo, tehotuotanto on kai massaltaan loppujen lopuksi melko pienimuotoista täällä Suomessa verrattuna moneen maahan? Ja aika monet tilat tuottavat luomua tänä päivänä. Mut jotenkin tuntuu, että siinä on vielä se hinta ongelma..suuren volyymin tuotanto on edelleen halvempaa ja siksi kuluttajat valitsevat mieluummin sellaisen tuotteen. Myös minä itsekin.

Viimeksi muokattu:
Joo, tehotuotanto on kai massaltaan loppujen lopuksi melko pienimuotoista täällä Suomessa verrattuna moneen maahan? Ja aika monet tilat tuottavat luomua tänä päivänä. Mut jotenkin tuntuu, että siinä on vielä se hinta ongelma..suuren volyymin tuotanto on edelleen halvempaa ja siksi kuluttajat valitsevat mieluummin sellaisen tuotteen. Myös minä itsekin.
Hinta laskee kuitenkin tasaiseen tahtiin kun ostajat lisääntyy ja kun hankkii suoraan tilalta niin hinta on alempi. Kauppa kun ottaa tietenkin oman osansa.

Hinta laskee kuitenkin tasaiseen tahtiin kun ostajat lisääntyy ja kun hankkii suoraan tilalta niin hinta on alempi. Kauppa kun ottaa tietenkin oman osansa.
Mun kokemus taas on, ettei ne tilan hinnat välttämättä ole halvempia...mutta hyvä jos jossain on. Jossain S-marketissa oli lähitilojen perunat halvempia kg hinnalta kuin tiloilla...musta se on tyhmää. Mutta mieluummin sitä suoraan rahansa kantais tiloille. Ja sit toisaalta, siinä sitten ajelis epäekologisia kilometrejä hankkiessaan hyvää luomua suoraan viljelijältä...

Mun kokemus taas on, ettei ne tilan hinnat välttämättä ole halvempia...mutta hyvä jos jossain on. Jossain S-marketissa oli lähitilojen perunat halvempia kg hinnalta kuin tiloilla...musta se on tyhmää. Mutta mieluummin sitä suoraan rahansa kantais tiloille. Ja sit toisaalta, siinä sitten ajelis epäekologisia kilometrejä hankkiessaan hyvää luomua suoraan viljelijältä...
Tosin ajelee sitä isoon markettiinkin, jos se nyt ei ihan vieressä ole.

"vieras"
Mikä siinä muuten on että turkiskettujen pitää elää sellaisessa häkissä verkon päällä?
Miksei voi olla sisä- ulkotarha- yhdistelmä jossa olisi kiinteää maata missä olla?
Samantyyppisesti kuin koiratarhoilla on sisä- ja ulkohäkki samassa.
Koska ne on sen vertas eläimellisiä, että eivät ole keskenään ihan yhtä kaverillisia kuin koiratarhassa. Jos jokaiselle ketulle rakentaisi oman tarhan, niin ei pellot riittäisi.

Isäni on tarhaaja. Meillä oli joskus kesäpentu, jonka emo oli kuollut. Hoidimme sitä kuin koiranpentua ja se sai juosta vapaasti tarhan sisällä. Se oli niin innokas että jäi ruokintakärryn alle ja kuoli. Kukaan ei surrut sitä niin paljon kuin isäni, se "kylmä turkismurhaaja".

Isälläni on ollut avoimet ovet tarhalleen, mutta ei se kiinnosta aktivisteja jotka haluavat löytää erityisesti mätämunatarhat. Onneksi ne ovat löytäneetkin! Tahraa koko alaa, kun jotkut pitävät eläimiä huonosti. Tämän sanottuani, ne propagandavideot ovat kyllä isoin osin juuri propagandaa. Esim ketut kyllä käyttäytyvät häiriintyneesti kun joukko aktivisteja on kuvaamassa lähellä. Ei se tarkoita että ne ketut olisivat häiriintyneitä. Voivat olla hyvin rauhallisia kun vieraat ihmiset ovat varjotalosta poistuneet. Selvästi vammautuneet yksilöt ovat oma lukunsa ja niiltä ei voi kukaan sulkea silmiään eikä selittää pois. Ne on yksinkertaisesti hoidettava kuntoon - eläimet ja koko tarhat.

Minä en pidä munintakanojen elinloista,enkä broilereiden lloista.
Ratkaisin dilemman hankkimalla kanoja, munia tulee omiksi tarpeiksi, tietää mitä kanat ovat syöneet ja missä oloissa eläneet. Tulevat kukonpojat päätyvät ruoaksi, niissä samahomma, tidtää mitä ovat syönyt ja tietää että ovat saanu juoksennella ja kuoputella sydämensä kyllyydestä.

Turkiksia löytyy kotimainen minkkiturkki, ostettu kirpparilta häihin ja italialainen kaniturkki niin ikään kirpparilta. Hyvä takki pakkasella koiran ulkoiluttamiseen.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Khimaira
[QUOTE="vieras";28604608]Koska ne on sen vertas eläimellisiä, että eivät ole keskenään ihan yhtä kaverillisia kuin koiratarhassa. Jos jokaiselle ketulle rakentaisi oman tarhan, niin ei pellot riittäisi.

[/QUOTE]

en kai tarkoittanutkaan että jokaiselle ketulle pitäisi rakentaa 50 neliötä tilaa tai että ketut laitettaisiin samaan tilaan keskenään..

esim. tämäntyyppisesti- ulko ja sisätarja jossa ketut saisivat olla kummassa vaan ja liikkumatilaakin vähän olisi.

Kemisti
Tuo on myös melkoista tekopyhyyttä, täällä haukkua kaikkia, sitten itse käyttää meikkejä ja sun muita kemikaaleja. Tosiasia vain on sellainen, ettei sellaista meikkiä ole, jonka kemikaaleja ei olisi testattu eläimillä. Jos siihen meikkiin on käytetty jotain luonnonmukaista, joka lukee purkissa, niin siinä meikissä on paljon muita kemikaaleja, mitä ei sitten mainosteta. Jos ajattelee mukamas eläimiä ja luontoa, niin ei kannata käyttää mitään kemikaaleja. Tietysti voi saada hyvän omantunnon, kun ostaa meikkejä, joita mainostetaan noin.

näkyy tässäkin ketjussa
Toisaalta sitten on siellä hippienkin puolella niitä tuomitsijoita. Perustallaaja on heti saatanasta seuraava, kun ei elä juuri niinkuin radikaalihippi haluaa. Usein näillä henkilöillä ei ole vielä mitään hajua asioiden kokonaisvaikutuksista. Kritisoidaan yksityisautoilua, ja kun toinen perustelee auton tarvetta maaseudun pitkillä välimatkoilla, niin vastauksena on "muuta kaupunkiin". Niinkuin kaikkien ihmisten pakkautuminen kaupunkeihin ei tuottaisi mitään ongelmia, ja niinkuin sen ihmisen oman elämän inhimillisyydellä ei olisi mitään väliä. Me ihmisetkin olemme osa tätä maapalloa.
:flower:

Khimaira
Rakentamiskustannukset, ylläpitokustannukset ja tarhaaja joutuisi palkata 10 apulaista pitämään nuo häkit puhtaina. Saa joskus ajatella itsekin.
Aika huono tekosyy pitää elukoita minihäkeissä verkkopohjalla...
Turkisten hintaahan voisi nostaa sitä mukaa mitä tuotantokustannukset nousevat :saint:
Työllistäisihän se niitä tuhansia työttömiäkin - eikä varmasti vaadi pohjakoulutusta.

wut
Aika huono tekosyy pitää elukoita minihäkeissä verkkopohjalla...
Turkisten hintaahan voisi nostaa sitä mukaa mitä tuotantokustannukset nousevat :saint:
Työllistäisihän se niitä tuhansia työttömiäkin - eikä varmasti vaadi pohjakoulutusta.
Siksi pyysinkin ajattelemaan itse. Jos Suomalainen ruoka maksaisi 5x enemmän kuin Ruotsalainen niin kumpaa me söisimme?

Vai tarkoitatko, että turkistarhaajille täytyisi kehitellä jokin tukimuoto, että he voisivat ylimääräisten kustannustenkin jälkeen harjoittaa elinkeinoaan ja kilpailla markkinoilla? Sehän voisi toimia. Me kaikki saisimme maksaa osan turkiksista.

Siksi pyysinkin ajattelemaan itse. Jos Suomalainen ruoka maksaisi 5x enemmän kuin Ruotsalainen niin kumpaa me söisimme?

Vai tarkoitatko, että turkistarhaajille täytyisi kehitellä jokin tukimuoto, että he voisivat ylimääräisten kustannustenkin jälkeen harjoittaa elinkeinoaan ja kilpailla markkinoilla? Sehän voisi toimia. Me kaikki saisimme maksaa osan turkiksista.
Nykytilanteessa laki turkiseläintuotannosta tulisi olla EU:n kattava ja vastoin normeja tuotettuja ei saisi tuoda EU:n alueelle. EU:n turkistuottajat luultavasti menettäisivät unionin ulkopuoliset markkinat, mutta se olisi hyväksyttävää.

Khimaira

esim.. ruotsissa eläinsuojeluasetus muuttui kettujen osalta niin että häkissä pitää olla kaivelumahdollisuudet, ym. Se johti tarhaamisen loppumiseen kettujen osalta.

Jos suomi on maailman mittakaavassa niin suuri turkistentuottajamaa, niin miksei hintoja vaan nosteta tuotteen kallistumisen myötä? Ovatko turkikset näilläkään hinnoilla tavallisen palkansaajan vaatteita? Ken haluaa, niin maksakoon myös paremmin eläinten oloista.

Voiko turkiksia ja ruokaa verrata toisiinsa?

wut
Jos suomi on maailman mittakaavassa niin suuri turkistentuottajamaa, niin miksei hintoja vaan nosteta tuotteen kallistumisen myötä? Ovatko turkikset näilläkään hinnoilla tavallisen palkansaajan vaatteita? Ken haluaa, niin maksakoon myös paremmin eläinten oloista.

Voiko turkiksia ja ruokaa verrata toisiinsa?
Voiko johtava autovalmistaja nostaa hintojaan kaksinkertaiseksi ja vielä olla johtava autovalmistaja? Tuskin.

Ei voida ruokaa suoraan verrata, mutta kokeilin yksinkertaista arkipäivän esimerkkiä.

Nykytilanteessa laki turkiseläintuotannosta tulisi olla EU:n kattava ja vastoin normeja tuotettuja ei saisi tuoda EU:n alueelle. EU:n turkistuottajat luultavasti menettäisivät unionin ulkopuoliset markkinat, mutta se olisi hyväksyttävää.

tästä seurais vain koko turkisalan loppuminen Euroopasta ja alkais hirveä turkisten jobbaaminen Venäjältä ja Kiinasta

sädekehät kiiltäis mutta turkiseläinten olot huononis

sivusta
Jos kuvan koirat ja lapsi olisi sinun?
Siis mä vaan seurasin tuossa Hannasi:n logiikkaa, joka oli seuraava: "Mä olen juuri sitä mieltä että eläimet täytyy pelastaa ihmisiltä. Viestisi perusteella pidät eläimiä paljon ala-arvoisempana kuin ihmistä? Eikö jokaisen elämän pitäisi olla yhtä arvokas?"
Jos Hannasi kerran pitää ihmis- ja eläinelämiä täysin samanarvoisina, niin tuon logiikan mukaan hän pelastaisi kolme koiraa, koska siinä on kolme elämää (jotka tuon logiikan mukaan ovat yhteensä paljon arvokkaampia kuin yhden vauvan elämä).

Mulle itselleni taas olisi päivänselvää, että pelastaisin vauvan missä tilanteessa tahansa. Siis myös siinä kohtaa, vaikka vauva olisi jonkun muun ja koirat omiani.

(siitä huolimatta, että tekisin näin, olen sitä mieltä, että eläimiä tulee kohdella hyvin)

Yhteistyössä