Ihmisten reaktioista - kolmas lapsi tulossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmattaan odottava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmattaan odottava

Vieras
Hei,

meille on tulossa kolmas lapsi. Meillä on kaksi lasta, molemmat vielä pieniä. Kun kolmonen syntyy, on vanhin 3v8kk ja nuorin 1v9kk.

Ensimmäistä ja toista kun aloin odottaa oli kaikki ihmiset tosi iloisia ja onnittelivat jne. Nyt kolmannen kohdalla moni katsoo vähän epäuskoisena että _TAAS_?

Moni (mm. anoppini mukanalukien) voihkii joko suoraan tai selän takana että kuinka me VOIDAAN jaksaa ja pärjätä...

Meillä on kuitenkin taloudellisesti asiat erittäin mallillaan ja on mahdollisuus vaikkapa palkata hoitoapua toisinaan. Asunnossamme on hyvin tilaa kolmelle lapselle. Itselläni on ikaa sen verran (kolmannen syntyessä 35 v) että en halunnut odottaa mahdollista kolmatta raskautta "hamaan tulevaisuuteen".

Olen aiemminkin vähän ärsyyntynyt siitä, että ihmiset valittelee mun /meidän puolesta sitä kuinka rankkaa on olla pienten lasten kanssa jne. ja että "miten sä nyt voit jaksaa..." jne. Mä en ole oikeastaan ollut koskaan erityisemmin väsynyt- tottakai tulee hetkiä että haluaa ja tarvitsee tauon, mutta noin niinkuin yleisellä tasolla.

Onko muilla vastaavassa tilanteessa ollella samanlaisia kokemuksia?
Mua tää vähän ärsyttää... ja hormonit jyllää siihen malliin että kaikki ärsytykset vielä moninkertaistuvat :D :D

Hei,

meille on tulossa kolmas lapsi. Meillä on kaksi lasta, molemmat vielä pieniä. Kun kolmonen syntyy, on vanhin 3v8kk ja nuorin 1v9kk.

Ensimmäistä ja toista kun aloin odottaa oli kaikki ihmiset tosi iloisia ja onnittelivat jne. Nyt kolmannen kohdalla moni katsoo vähän epäuskoisena että _TAAS_?

Moni (mm. anoppini mukanalukien) voihkii joko suoraan tai selän takana että kuinka me VOIDAAN jaksaa ja pärjätä...

Meillä on kuitenkin taloudellisesti asiat erittäin mallillaan ja on mahdollisuus vaikkapa palkata hoitoapua toisinaan. Asunnossamme on hyvin tilaa kolmelle lapselle. Itselläni on ikaa sen verran (kolmannen syntyessä 35 v) että en halunnut odottaa mahdollista kolmatta raskautta "hamaan tulevaisuuteen".

Olen aiemminkin vähän ärsyyntynyt siitä, että ihmiset valittelee mun /meidän puolesta sitä kuinka rankkaa on olla pienten lasten kanssa jne. ja että "miten sä nyt voit jaksaa..." jne. Mä en ole oikeastaan ollut koskaan erityisemmin väsynyt- tottakai tulee hetkiä että haluaa ja tarvitsee tauon, mutta noin niinkuin yleisellä tasolla.

Onko muilla vastaavassa tilanteessa ollella samanlaisia kokemuksia?
Mua tää vähän ärsyttää... ja hormonit jyllää siihen malliin että kaikki ärsytykset vielä moninkertaistuvat :D :D

Meillä sama homma kun alettiin ilmoitella kolmanne tulosta.
Lähes kaikki olivat ihmeissään ja ilmoittivat kyllä isoon ääneen kuinka iso YLLÄTYS tämä kolmas lapsi on yms.
Ja miten nyt tälläinen suurperhe hankittiin =) ihankuin 2 ja 3 lapsen välillä olisi oikeasti ISO ero.
Onhan se yksi ihminen lisää, mutta jotain rajaa...
ihan vain muutama oli aidosti onnellinen ilman ihmettelyjä kun kuuli asiasta.
Ja onneksi nyt isovanhemmatkin ovat tosi iloissaan vaikka olivat hekin yllättyneitä asian kuullessaan.

kai se niin on, että 2 lasta on "normaali", 1 liian vähän ja 3 tai enemmän on liikaa ;D

ihanaa odotusta sinne!

Viimeksi muokattu:
Onnittelut kolmannen johdosta! Olkaa iloisia ja onnellisia ja kehukaa näille päivittelijöille, kuinka ihanaa se on kun on kolme lasta. Sanokaa, että ajattelitte hankkia vielä neljännen. Ehkä se tukkii ihmettelijöiden suut.

En ymmärrä, kuinka jotkut katsovat oikeudekseen määrätä jonkun toisen perheen koon. Ei tulisi mieleenkään sanoa muuta kuin lämpimät onnittelut, jos joku kertoo olevansa raskaana. Meidän yksi tytär sai kolmannen lapen muutama kuukausi sitten ja lapsen ukki, siis tytön isä, uskalsi ihmetellä kuinka te tulette toimeen. Luin hänelle lakia ja hän seuraavan kerran puhelimessa sanoi tytölle olevansa iloinen. Tytär oli ikionnellinen kun minä ainoana läheisenä toivotin onnea ja sanoin olevani aidosti iloinen kun hän tekee meille vielä yhden lapsenlapsen.

Älkää välittäkö noista, jokainen tekee elämästään ihan sellaisen kuin haluaa. Eikä kolme lasta ole edes paljon.

No meilläkin tulee kolmas pienillä ikäeroilla. Esikoinen tulee olemaan vauvan syntyessä vajaa 4,5v ja keskimmäinen vajaa 2,5v. Ja kaikki poikia. Kyllä mä olen tulkinnut ihmisten onnittelut ihan aidosti onnitteluiksi. Ehkä omilla ja/tai appivanhemmilla voi olla ihan oikeasti huoli siitä, miten jaksatte kolmen pienen lapsen kanssa. Sinäkin olet kuitenkin itsekin äitisi lapsi ja mies on appivanhempiesi lapsi, vaikkei sitä ehkä aina itse niin ajattelekaan. Mä välillä itse vitsailin, kun joku onnitteli kolmannesta, että ai jaa, ajattelin, että kolmannesta sanotaan jo "otan osaa".

No joo niinhän se on, että joidenkin mielestä mikä tahansa normista poikkeaminen on todella omituista ja sitä pitää kilpaa päivitellä. Jos on parisuhde ja ikää alle 40 eikä lapsia niin koko ajan kysellään, että koskas niitä tulee. Jos ei voi saada lapsia niin on varmasti tosi onneton ja jos ei halua lapsia niin silloin vasta omituinen onkin. Jos on sinkku niin koko ajan tivataan onko jo löytänyt jonkun. Parisuhde taas on normaalitila, vaikka suhde olisi kuinka huono. Jos on vain yksi lapsi, niin koko ajan kysellään milloin tulee toinen. Kolmannen hankkiminen on kuitenkin ihan tavatonta, eihän nyt sellaista kukaan tee. Lapsilla pitää tietysti olla sopiva ikäero, vuosi on liian vähän ja viisi vuotta ihan liikaa. (Samoin vaikkapa toisen koiran hankkiminen on ihan ihmeellistä, yksi koira on normaalia.) Niin ja naimisiin pitää tietysti mennä sopivan seurusteluajan ja kihlausajan jälkeen, liian nopea naimisiinmeno tai pitkä avoliitto ovat kummallisia. Normaalia on myöskin omistaa asunto ja auto, autottomuus on omituista hippeilyä vaikkei edes tarvitsisi autoa. Ajokortittomuus vasta kummallista onkin. Vuokralla asuminen aikuisiällä on myös vähän epäilyttävää. Asunnon täytyy tietysti olla soveliaan kokoinen lapsilukuun nähden, lapseton pariskunta ei voi asua kolmiossa isommasta puhumattakaan ellei olla yrittämässä lasta. Ja niin edelleen...

Eli turha välittää ihmisten päivittelyistä, ei kaikkia voi miellyttää kuitenkaan ;) Ja onnittelut kolmannen jälkeläisen johdosta :)

Yhteistyössä