ihmisten puhelinkäyttäytyminen on ihan käsittämätöntä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
vastaan puhelimeen töissä aika paljon ja soitan myös. ihan älytöntä että aikuisetkin ihmiset luulee että heidän ei tarvitse esitellä itseään nimellä vaan että tunnistaisin heidät äänestä. äsken itselleni soitti oudosta numerosta ja vastasin sukunimelläni,kysyi jotain outoa ihmistä ja sanoin etten tunne kyseistä henkilöä sitten tämä (työnantaja kyseli hakemuksen lähettäjää) ihminen äyskähti vihaisesti hyvää elämää sulle!?! oliko se mun vika että oli väärä numero..
vastaatteko te puhelimeen nimellänne jos numero ei ole tutun? ja kun soitatte kerrotteko alkuun kuka soittaa?

Vastaan etu- ja sukunimellä, jos en tunnista numeroa. Itse sanon koko nimeni, joskus paikkakunnankin (jos soitan eri paikkakunnalle) ja tervehdin sopivalla tavalla. Ja mä jotenkin aina odotan, että se toinen siinä vaiheessa tervehtii myös, mutta sitten tuleekin vaan nolo hiljaisuus, kunnes alan esittää asiaani. Ilmeisesti tervehdyksen jälkeen on tarkoitus vaan saman tien alkaa kertoa mistä on kysymys?

Minulle on opetettu, että kun soitan jollekin vieraalle, niin puhelu kannattaa aloittaa esim. sanoilla "Täällä puhuu" ja sitten vasta oma nimi. Sillä, joka vastaa puheluun, menee yleensä sekunti pari puhelun alusta, ennen kuin aivot reagoi, mitä on sanottu. Eli muutamalla lisäsanalla jää nimeni mieleen paremmin.

Jos kännykkään soittaa puolituttu tai tuntematon numero, vastaan etunimelläni. Jos joku tuttu, vastaan tervehdyksellä. Soittaessani ei-tutulle esittelen itseni etu- ja sukunimellä.

Soitin vähän aikaa sitten Soneran asiakaspalveluun marmattaakseni virhettä (taloyhtiömme teki viime vuonna kaupat kiinteästä asukkaille maksuttomasta netistä, mutta samaa nettiä laskutetaan edelleen myös asukkailta) ja hämmennyin, kun aspa esitteli itsensä sekä etu- että sukunimellä tyyliin: "xxx:n asiakaspalvelu Maija Meikäläinen, kuinka voin auttaa?" Oon varmaan pyörinyt keskustelupalstoilla liikaa, sillä mun ensimmäinen ajatus oli "Voi herra, ei sun tarvii mulle koko nimeä kertoa, sulla on yksityisyydensuoja, joku kärttyinen asiakas voi alkaa soitella sulle sun omaan numeroon!" Nimi ei edes ollut noin yleinen. :laugh:

tutuille vastaan vaan että haloo. jos on tuntematon numero vastaan sukunimellä. jos soitan jonnekkin tervehdin ja kerron etu ja sukunimeni. mut jos soitan esim miehelle tai äidille niin sanon vaan "hei minä tässä" :D

Kun joutuu työn puolesta olemaan aika paljon puhelimessa on jo oppinut, että oma nimi sanotaan kokonaan sekä vieraille soitettaessa että vastattaessa vieraaseen numeroon. Muuten voi vastata etunimellään (kavereille, sukulaisille jne.).

Ja senkin, että asiaansa ei kannata heti ruveta selvittämään ensimmäiselle vastaajalla, vaan on kohteliasta kysyä esim. yritykseen soittaessaan, että KUKA kyseistä asiaa hoitaa ellei ole varma. Puhelinvaihde ei yleensä tee muuta kuin välitää puheluita...

Jos tuntemattomasta numerosta tulee puhelu, niin vastaan etunimelläni.
Virallisiin paikkoihin soitettaessa esittäydyn etunimelläni. Koko nimi on niin pitkä ja vaikea.

Itse vastaan aina puhelimeeni etunimelläni, jos soitto tulee minulle vieraasta numerosta. Soittaessani virallisiin paikkoihin aloitan puhelun aina mainitsemalla etu- ja sukunimeni, sekä tervehtimällä.

Näin mäkin teen. Vastaan myös yritykselleni tuleviin puheluihin etunimellä, koska olen yksityisyrittäjä ja yrityksen nimessä on myös oma nimeni, joten eiköhän soittaja tajua että se olen minä. Tuntuisi myös hullulta sanoa ensin yrityksen nimi ja sitten oma nimeni, koska siinä tulisi oma nimi sitten pariin kertaan.

Yhteistyössä