Ihmisoikeusliitto selvittää lestadiolaisten ehkäisykieltoa

Jep
Aika naurettavaa.

Totta kai ihmisellä on oikeus päättää lisääntymisestään, mutta ihan yhtä lailla uskonnostaan. Jos haluaa kuulua uskontoon jossa ehkäisyä ei hyväksytä niin sitten kuuluu.

Yhtä lailla ihmisoikeuksiin kuuluu sanan- ja mielipiteenvapaus ja oikeus seksuaaliseen elämään, ja silti ev. lut kirkko kieltää toisten kahdehtimisen, valehtelun ja pettämisen ja käskee kunnioittaa vanhempia. Oma asia noudattaako näitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Aika naurettavaa.

Totta kai ihmisellä on oikeus päättää lisääntymisestään, mutta ihan yhtä lailla uskonnostaan. Jos haluaa kuulua uskontoon jossa ehkäisyä ei hyväksytä niin sitten kuuluu.

Yhtä lailla ihmisoikeuksiin kuuluu sanan- ja mielipiteenvapaus ja oikeus seksuaaliseen elämään, ja silti ev. lut kirkko kieltää toisten kahdehtimisen, valehtelun ja pettämisen ja käskee kunnioittaa vanhempia. Oma asia noudattaako näitä.
Niin samaa mieltä!!! :wave:

Mä olen kyllä kuullu ihan vl itseltään, että jos lääkäri sanoo, ettei kroppa enää kestä yhtään raskautta, niin sitten se ehkäisy otetaan käyttöön. Ettei kuitenkaan haluta vaarantaa äidin ja lapsen henkeä. Eikö sitten oo yleinen käytäntö heidän keskuudessa?

Aika naurettavaa.

Niin samaa mieltä.
Jokaisella on oikeus valita uskontonsa ja jos uskonto ei miellytä, siitä voi lähteä. Ei ihmisoikeusjärjestöt voi määrätä uskonnon periaatteita, vaan ihminen valitsee moraaliinsa sopivan uskonnon.

vieras nyt
Alkuperäinen kirjoittaja minddu:
Mä olen kyllä kuullu ihan vl itseltään, että jos lääkäri sanoo, ettei kroppa enää kestä yhtään raskautta, niin sitten se ehkäisy otetaan käyttöön. Ettei kuitenkaan haluta vaarantaa äidin ja lapsen henkeä. Eikö sitten oo yleinen käytäntö heidän keskuudessa?
Mä olen työssäni kuullut lestadiolaisäidin itsenä "anelevan" lääkäriltä lausuntoa, että uusi raskaus on vaarallinen ja kun lääkäri ei voinut sellaista kirjoittaa, koska asia ei näin ollut, äiti murtui täysin (ja perheessä oli jo monta monta lasta)....eli ihan aina ei ilmeisestikään ole kysymys "perheen" yhteisestä päätöksestä, vaan mies on päättänyt noudattaa uskontoa, vaikkei vaimo JAKSA tai kenties halua uutta raskautta heti entisen perään

vl
Alkuperäinen kirjoittaja vieras nyt:
Alkuperäinen kirjoittaja minddu:
Mä olen työssäni kuullut lestadiolaisäidin itsenä "anelevan" lääkäriltä lausuntoa, että uusi raskaus on vaarallinen ja kun lääkäri ei voinut sellaista kirjoittaa, koska asia ei näin ollut, äiti murtui täysin (ja perheessä oli jo monta monta lasta)....eli ihan aina ei ilmeisestikään ole kysymys "perheen" yhteisestä päätöksestä, vaan mies on päättänyt noudattaa uskontoa, vaikkei vaimo JAKSA tai kenties halua uutta raskautta heti entisen perään
Ei mies voi päättää naisen puolesta vaan jokainen tekee päätökset omasta kohdastaan. Ihan oikeasti, näin se vaan on. Jos joku mies päättää vaimonsa puolesta, se ei johdu uskonnosta, vaan kenties määräilevästä ja isäntähenkisestä luonteesta tms.

Rukoilijasirkka
Asiahan on niin, että uskonnollinen lahko tai järjestö tai yhteisö ei voi määtätä kaikille punaista pipoa päähän, mutta oman yhteisönsä sisällä saa.

Uskonnonvapauslaki suojelee ihmisiä ja toisaalta näitä uskonnollisia yhteisöjä. Aina voi erota, mutta uskon, että se on hankalaa, jos kaikki sukulaiset kuuluu johonkin, mihin ei tse haluaisi kuulua. Sitä varten on sitten se uskonnon uhrit ry.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
yhteisön painostus yleensä suurta..joten ei ehkä toeteudu aina tuo yksittäisen ihmisen oikeudet...tai ei uskalleta...
Tämähän se pointti on. Kun on kasvanut tiiviissä uskonnollisessa yhteisössä lapsesta pitäen, ei ole muuta nähnyt. "Sääntöjä" rikkomalla eroaa koko yhteisöstä ja usein menettää samalla kaikki sukulaisensa ja ystävänsä sekä saa näiden vahvan halveksunnan. Kelle tahansa on kova paikka joutua luopumaan kaikista ihmissuhteistaan. Jos se on hintana, harva on valmis uhmaamaan yhteisön typeriltäkin kuulostavia sääntöjä. Lisäksi uskonsa kieltävä lestadiolainen joutuu myös taatusti kadotukseen. Tuohon ajatukseen kun on lapsesta lähtien kasvatettu, on vaikeaa nähdä kuinka absurdi ajatus se on. Maallinen vaelluskin voi olla vaikeaa, sillä lestadiolaisen sulautuminen valtaväestöön on taatusti vähintäänkin iso elämänmuutos.

Lunatic
Ihan hyvä. Kyllähän tohon uskontoon syntyvät naiset on aika alistetussa asemassa.. ainoa tehtävä tuntuu olevan se synnyttäminen. Varmaan tosi kivaa jos ei itse haluaisi vauvoja ja ukko vaan kyntää päällä ja pakottaa siementä vakoon.
Joku roti!!
Onhan natsismikin kiellettyä[vai onko?].

Aika naurettavaa.

Mutta mietihän jos lapsi kasvatetaan noudattamaan jonkun uskonnon rajottavia sääntöjä, niin helposti sitä aikuisikään mennessä on aivopesty. Joten siinä on aika vaikeaa alkaa taistella omien oikeuksiensa puolesta. Jos kerta uskonto määrää että lapsia tehdään kunnes henki menee tai iskee menopaussi.
Mun on vaikea uskoa että jokainen vanhoillislestaadiolainen nainen haluaa liudan lapsia.

Keittiönoita
Ihan typerä juttu. Suomi on vapaa maa, täällä on uskonnonvapaus jajokaisella naisella vapaus päättää, lisääntyykö vai ei. Luulis ihmisoikeusliitolla olevan parempaakin tekemistä kuin tutkia tuota asiaa. Vai joko muualla maailmassa kaikki on hyvin ja Suomi lestadiolaisineen viimeinen kohde?

entinen lestadiolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-lestadiolainen:
Kumma, että heistä toi sek** on "syntiä", mutta itse kuitenkin sitä varmaan tiuhaan harrastelevat, koska saavat jatkuvasti lapsukaisia..
Seksi on heille syntiä vain avioliiton ulkopuolella, ei avioliitossa. Ja en ymmärrä mitä heidän lapsen teko ja ehkäisy kenellekkään kuuluu, meillä on uskonnon vapaus ja ne jotka ko. uskonnon elämän tavakseen valitsevat niin valitsevat myös tietoisesti sen etteivät käytä ehkäisyä. Ihme touhua.

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja entinen lestadiolainen:
Seksi on heille syntiä vain avioliiton ulkopuolella, ei avioliitossa. Ja en ymmärrä mitä heidän lapsen teko ja ehkäisy kenellekkään kuuluu, meillä on uskonnon vapaus ja ne jotka ko. uskonnon elämän tavakseen valitsevat niin valitsevat myös tietoisesti sen etteivät käytä ehkäisyä. Ihme touhua.
Moniko sen "valitsee"? Eiköhän suurinosa ole syntyny siihen sisään.
Sääli, tyttöjä varsinkin.

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
mä taas uskon että juuri kasvatuksen vuoksi he nimenomaan haluaa. Jos on koko ikänsä uskonut, että lapset on herran lahja ja ehkäisy on syntiä, niin jokanen raskaus on ilouutinen.
Ja lehmät lentää ja elefantit on vaaleanpunasia.

Yhteistyössä