Niin samaa mieltä!!! :wave:Alkuperäinen kirjoittaja Jep:Aika naurettavaa.
Totta kai ihmisellä on oikeus päättää lisääntymisestään, mutta ihan yhtä lailla uskonnostaan. Jos haluaa kuulua uskontoon jossa ehkäisyä ei hyväksytä niin sitten kuuluu.
Yhtä lailla ihmisoikeuksiin kuuluu sanan- ja mielipiteenvapaus ja oikeus seksuaaliseen elämään, ja silti ev. lut kirkko kieltää toisten kahdehtimisen, valehtelun ja pettämisen ja käskee kunnioittaa vanhempia. Oma asia noudattaako näitä.
Niin samaa mieltä.Alkuperäinen kirjoittaja Jep:Aika naurettavaa.
Totta kai ihmisellä on oikeus päättää lisääntymisestään, mutta ihan yhtä lailla uskonnostaan. Jos haluaa kuulua uskontoon jossa ehkäisyä ei hyväksytä niin sitten kuuluu.
Yhtä lailla ihmisoikeuksiin kuuluu sanan- ja mielipiteenvapaus ja oikeus seksuaaliseen elämään, ja silti ev. lut kirkko kieltää toisten kahdehtimisen, valehtelun ja pettämisen ja käskee kunnioittaa vanhempia. Oma asia noudattaako näitä.
Mä olen työssäni kuullut lestadiolaisäidin itsenä "anelevan" lääkäriltä lausuntoa, että uusi raskaus on vaarallinen ja kun lääkäri ei voinut sellaista kirjoittaa, koska asia ei näin ollut, äiti murtui täysin (ja perheessä oli jo monta monta lasta)....eli ihan aina ei ilmeisestikään ole kysymys "perheen" yhteisestä päätöksestä, vaan mies on päättänyt noudattaa uskontoa, vaikkei vaimo JAKSA tai kenties halua uutta raskautta heti entisen peräänAlkuperäinen kirjoittaja minddu:Mä olen kyllä kuullu ihan vl itseltään, että jos lääkäri sanoo, ettei kroppa enää kestä yhtään raskautta, niin sitten se ehkäisy otetaan käyttöön. Ettei kuitenkaan haluta vaarantaa äidin ja lapsen henkeä. Eikö sitten oo yleinen käytäntö heidän keskuudessa?
Avioliiton ulkopuolella se on syntiä, avioliitossa ei.Alkuperäinen kirjoittaja Ei-lestadiolainen:Kumma, että heistä toi sek** on "syntiä", mutta itse kuitenkin sitä varmaan tiuhaan harrastelevat, koska saavat jatkuvasti lapsukaisia..
Ja se on syntiä muissakin uskonnoissaAlkuperäinen kirjoittaja vl:Avioliiton ulkopuolella se on syntiä, avioliitossa ei.Alkuperäinen kirjoittaja Ei-lestadiolainen:Kumma, että heistä toi sek** on "syntiä", mutta itse kuitenkin sitä varmaan tiuhaan harrastelevat, koska saavat jatkuvasti lapsukaisia..
Ei mies voi päättää naisen puolesta vaan jokainen tekee päätökset omasta kohdastaan. Ihan oikeasti, näin se vaan on. Jos joku mies päättää vaimonsa puolesta, se ei johdu uskonnosta, vaan kenties määräilevästä ja isäntähenkisestä luonteesta tms.Alkuperäinen kirjoittaja vieras nyt:Mä olen työssäni kuullut lestadiolaisäidin itsenä "anelevan" lääkäriltä lausuntoa, että uusi raskaus on vaarallinen ja kun lääkäri ei voinut sellaista kirjoittaa, koska asia ei näin ollut, äiti murtui täysin (ja perheessä oli jo monta monta lasta)....eli ihan aina ei ilmeisestikään ole kysymys "perheen" yhteisestä päätöksestä, vaan mies on päättänyt noudattaa uskontoa, vaikkei vaimo JAKSA tai kenties halua uutta raskautta heti entisen peräänAlkuperäinen kirjoittaja minddu:Mä olen kyllä kuullu ihan vl itseltään, että jos lääkäri sanoo, ettei kroppa enää kestä yhtään raskautta, niin sitten se ehkäisy otetaan käyttöön. Ettei kuitenkaan haluta vaarantaa äidin ja lapsen henkeä. Eikö sitten oo yleinen käytäntö heidän keskuudessa?
Tämähän se pointti on. Kun on kasvanut tiiviissä uskonnollisessa yhteisössä lapsesta pitäen, ei ole muuta nähnyt. "Sääntöjä" rikkomalla eroaa koko yhteisöstä ja usein menettää samalla kaikki sukulaisensa ja ystävänsä sekä saa näiden vahvan halveksunnan. Kelle tahansa on kova paikka joutua luopumaan kaikista ihmissuhteistaan. Jos se on hintana, harva on valmis uhmaamaan yhteisön typeriltäkin kuulostavia sääntöjä. Lisäksi uskonsa kieltävä lestadiolainen joutuu myös taatusti kadotukseen. Tuohon ajatukseen kun on lapsesta lähtien kasvatettu, on vaikeaa nähdä kuinka absurdi ajatus se on. Maallinen vaelluskin voi olla vaikeaa, sillä lestadiolaisen sulautuminen valtaväestöön on taatusti vähintäänkin iso elämänmuutos.Alkuperäinen kirjoittaja äiti:yhteisön painostus yleensä suurta..joten ei ehkä toeteudu aina tuo yksittäisen ihmisen oikeudet...tai ei uskalleta...
Mutta mietihän jos lapsi kasvatetaan noudattamaan jonkun uskonnon rajottavia sääntöjä, niin helposti sitä aikuisikään mennessä on aivopesty. Joten siinä on aika vaikeaa alkaa taistella omien oikeuksiensa puolesta. Jos kerta uskonto määrää että lapsia tehdään kunnes henki menee tai iskee menopaussi.Alkuperäinen kirjoittaja Jep:Aika naurettavaa.
Seksi on heille syntiä vain avioliiton ulkopuolella, ei avioliitossa. Ja en ymmärrä mitä heidän lapsen teko ja ehkäisy kenellekkään kuuluu, meillä on uskonnon vapaus ja ne jotka ko. uskonnon elämän tavakseen valitsevat niin valitsevat myös tietoisesti sen etteivät käytä ehkäisyä. Ihme touhua.Alkuperäinen kirjoittaja Ei-lestadiolainen:Kumma, että heistä toi sek** on "syntiä", mutta itse kuitenkin sitä varmaan tiuhaan harrastelevat, koska saavat jatkuvasti lapsukaisia..
Moniko sen "valitsee"? Eiköhän suurinosa ole syntyny siihen sisään.Alkuperäinen kirjoittaja entinen lestadiolainen:Seksi on heille syntiä vain avioliiton ulkopuolella, ei avioliitossa. Ja en ymmärrä mitä heidän lapsen teko ja ehkäisy kenellekkään kuuluu, meillä on uskonnon vapaus ja ne jotka ko. uskonnon elämän tavakseen valitsevat niin valitsevat myös tietoisesti sen etteivät käytä ehkäisyä. Ihme touhua.
Ja lehmät lentää ja elefantit on vaaleanpunasia.Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:mä taas uskon että juuri kasvatuksen vuoksi he nimenomaan haluaa. Jos on koko ikänsä uskonut, että lapset on herran lahja ja ehkäisy on syntiä, niin jokanen raskaus on ilouutinen.
Kaupallinen yhteistyö: Storytel