Ihmisoikeusjärjestö tutkii tätä "lisääntymispakkoa"...huoh...

• Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
äiti
Kaikkea turhuutta sitä maa päällään kantaa!
Tämänkin tutkimusajan voisivat käyttää jotenkin hyödyllisemmin, vaikkapa auttamalla päihde/väkivaltaongelmista kärsiviä perheitä...

Itse olen vl, odotan kuudetta lastamme loppusuoralla. Olen aamun tässä itkenyt silkasta siitä onnesta, että jos me todella vieläkin voisimme saada oman pienen nyytin...sitä ei tahdo käsittää, niin valtava lahja se on -joka kerta.
Ajatuskin siitä pienestä saa vollaamaan. Oli se sitten kuudes tai kuudestoista.
Siksipä tuntuukin erittäin hullunkuriselta lukea tällaisista tutkimuksista...toki he saavat tutkia, mikäs siinä, mutta ei tässä kyllä ole kyse alkuunkaan mistään pakosta...ei kenenkään ole pakko elää näin, jokaisella on vapaus valita ihan miten tahtoo ja itsekin elän tässä silkasta omasta tahdostani.
Ja olen hyvin onnellinen.

Hassu tämä maailma.

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Hienoa, että sulla on asiat hyvin. Mutta onpahan niitäkin nähty, jotka uskontonsa puolesta eivät saa ehkäistä, mutta väsyvät eivätkä jaksa.
Ei ketään pakoiteta olemaan uskomassa, ei kenenkään ole pakko olla vl. Emmekä mekään oman henkemme uhalla lisäänny.
Ja väsymys on kuitenkin luonnollinen osa elämää, ehkä sitäkään ei pidä paisutella? Yhtä hyvin voi väsyä se yhden lapset ei-vl-äiti, kuin se 10lapsen vl-äiti...yhtä hyvin voi synnytykseen kuolla se ei-vl, kuin se vl...jne.
Eikös se vähän näin ole?

Luultavasti on kuitenki aivan eri asia 6 tai 16 lasta. Ja yksilöllistä tämäkin. Joku jaksaa hyvin sen 16, jollaki loppuu voimat jo muutaman kohdalla.

Jokaisella on toki oma valinta, mutta kuinka moni heikompi ihminen tekee sen oman valinnan (ehkäistä ) jos samalla joutuu menettämään koko sen yhteisön, jossa on ikänsä elänyt? Sosiaalista painostusta siis... Jos ehkäiset, et ole uskossa. Jos et ole uskossa, olet kakkosluokan kansalainen ja suuntana helvetti. Mutta eipä tuoho oikeen mitenkään voi puuttua... :| Eihän ketään voi pakottaa olemaan yhteydessä toisiin.

Riikka
Eikös se ole niin, että mitä useampi raskaus sitä suurempi riski? Eikös se ole niin, että nämä oikeasti vanhoilliset ottavat turhia riskejä kieltäytyessään ehkäisystä uskonnon vuoksi, jos lääkäri on kieltänyt raskautumasta kuoleman uhalla? Eikös sen äidin pitäisi ajatella niitä jo syntyneitä lapsiaan kun tämän riskin tietoisesti ottaa raskautuessaan?

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Luultavasti on kuitenki aivan eri asia 6 tai 16 lasta. Ja yksilöllistä tämäkin. Joku jaksaa hyvin sen 16, jollaki loppuu voimat jo muutaman kohdalla.

Jokaisella on toki oma valinta, mutta kuinka moni heikompi ihminen tekee sen oman valinnan (ehkäistä ) jos samalla joutuu menettämään koko sen yhteisön, jossa on ikänsä elänyt? Sosiaalista painostusta siis... Jos ehkäiset, et ole uskossa. Jos et ole uskossa, olet kakkosluokan kansalainen ja suuntana helvetti. Mutta eipä tuoho oikeen mitenkään voi puuttua... :| Eihän ketään voi pakottaa olemaan yhteydessä toisiin.
"Kakkosluokan kansalainen"...mitä oikein höpiset? Ei se näin kyllä mene.
Suurella rakkaudella yleensä muistetaan niitäkin, jotka ovat luopuneet uskostaan, ei heitä mihinkään hyljätä. Täällä tuntuu moni tietävän tämän asian jotenkin paremmin, vaikkeivät itse ehkä tunne vanhoillislestadiolaisuutta juurikaan...jos ottaisitte asioista ensin vaikka paremmin selvää ja sitten niitä kertoisitte täällä faktana? :)

Sipi&Tylvesteri
Vaikka periaatteessa onkin vapaus valita, on sääntöjen rikkomisesta seuraavat sanktiot niin kovia, ettei moni uskalla revetä rintamasta (leimaaminen, suvun hyljeksyntä, ystävien kaikkoaminen, häpeä yhteisön silmissä). Ehkäisy on minusta lahja naiselle- saa päättää omasta kehostaan. Etuoikeus siis. Mutta eipä nämä keskustelut mihinkään koskaan johda tästä aiheesta (muuhun kuin riitaan).

exvl
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Hienoa, että sulla on asiat hyvin. Mutta onpahan niitäkin nähty, jotka uskontonsa puolesta eivät saa ehkäistä, mutta väsyvät eivätkä jaksa.
Ei ketään pakoiteta olemaan uskomassa, ei kenenkään ole pakko olla vl. Emmekä mekään oman henkemme uhalla lisäänny.
Ja väsymys on kuitenkin luonnollinen osa elämää, ehkä sitäkään ei pidä paisutella? Yhtä hyvin voi väsyä se yhden lapset ei-vl-äiti, kuin se 10lapsen vl-äiti...yhtä hyvin voi synnytykseen kuolla se ei-vl, kuin se vl...jne.
Eikös se vähän näin ole?
Ei pahalla, mutta ERITTÄIN sinisilmäinen teksti. Just tuo "ei kenenkään ole pakko olla uskomassa jos haluaa ehkäistä" on melkein henkistä väkivaltaa. Sillä sehän tarkoittaa sitä että "jos haluat ehkäistä, siitä vaan mutta tervemenoa helvettiin" näin niinkun suoraan sanottuna.

Ja on äitejä, joille raskausaika pahoinvointeineen, kipuineen ja raskausajan ongelmineen on yhtä itkua ja hammasten kiristystä kun siihen päälle vielä täytyy hoitaa ne 5 alle kouluikäistä. Joidenkin täytyy vain maata raskausajan loppu, mutta miten se onnistuu jos ei ole apua saatavissa?

Niin kauan kun raskaudet menee hyvin, äiti on voimissaan, ja onnellinen lapsistaan, ei tietenkään ole aihetta kritiikkiin ja sinä sellaisessa asemassa tunnut olevan. Mutta älä sinä ala vähättelemään toisen UUPUMUSTA, joka pahimmillaan voi viedä vaikka mielenterveyden (tai hengen).

Olen ollut vl joten olen kyllä tietoinen näistä asioista.

tietäjä

Suurella rakkaudella yleensä muistetaan niitäkin, jotka ovat luopuneet uskostaan, ei heitä mihinkään hyljätä. Täällä tuntuu moni tietävän tämän asian jotenkin paremmin, vaikkeivät itse ehkä tunne vanhoillislestadiolaisuutta juurikaan...jos ottaisitte asioista ensin vaikka paremmin selvää ja sitten niitä kertoisitte täällä faktana? :)

tää riippuu kyllä tapauksesta, osa on edelleen perhettä jne, mutta on niitä tapauksia myös, missä ei esim vanhemmat enää halua nähdä lastaan, joka luopui uskosta. Soitellaan ja hakutaan ja jauhetaan helvetistä. Onneksi uusi sukupolvi on viisaampaa, mutta on näitä valitettavasti vieläkin. :(

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Riikka:
Eikös se ole niin, että mitä useampi raskaus sitä suurempi riski? Eikös se ole niin, että nämä oikeasti vanhoilliset ottavat turhia riskejä kieltäytyessään ehkäisystä uskonnon vuoksi, jos lääkäri on kieltänyt raskautumasta kuoleman uhalla? Eikös sen äidin pitäisi ajatella niitä jo syntyneitä lapsiaan kun tämän riskin tietoisesti ottaa raskautuessaan?
Asia ei suinkaan ole niin, että mitä useampi raskaus, sitä suurempi riski. Tästä oli taannoin tutkimustakin ja kyllä asia on edelleen niin, että riski on aina täysin henkilökohtainen ja tapauskohtainen.
Ja niinkuin jo sanoin, emme mekään henkemme uhalla lisäänny. Kyllä se äidin elämäkin on yhtä suuressa arvossa, kuin kaikenlainen elämä.
Jos äidin henki on todella vaarassa, kyllä silloin sitä lääkäriä kuunnellaan ja toimitaan sen pohjalta. Se on ns. elämän suojelua.

Muistan omasta lapsuudestani sen asenteen, muut oli jotenki vähemmän. Varsinki meijän lasten keskuudesta sitä oli, mutta jostainhan se asenne täytyi tulla... Ja olen nähnyt sitä muuallakin... Vl-perheessä olen siis kasvanut. Ite onnellisessa asemassa siinä, että kukaan ei ole kääntänyt mulle selkää sen takia, että en usko sillä tavalla. Seki tuntuu kummalta, ku monesti sanotaan, että ei voi olla oikeasti sydämessään onnellinen, ellei ole (vl-)uskossa.

Luultavasti kuitenki kaikki vl:t ei ole samanlaisia, eikä edes heidän usko. Noin isoon porukkaan mahtuu varmasti useampikin tulkinta. Vai onko niin, että ainoastaan puhujamiesten tulkinta on se oikea? Omia päätelmiä ei tehdä, vaan kysytään aina saarnamieheltä ja uskotaan sitte kuten hän uskoo?

Kyllä mä sanoisin että mitä useampi raskaus,sitä suurempi riski.
Ite viidettä ootaessa ajattelin tätä tosi tarkkaan.

Oon voinut huippuhyvin aina,lekuri sanoikin että raskaus ja synnytys sopii mulle!!
Mutta SIlti.
Kohtu venyy joka kerta.Sydän ja verisuonisto joutuu rasitukselle,niin sisäelimet kuin kaikki muukin.
Lantiopohja,suolisto -ihan koko elimistö.

Jos on mitään taipumusta johonkin sairauteen,diabetes,sydänsairaudet tms niin raskausaika on monelle se jolloin se puhkeaa ainakin tilapäisesti.

Sekä synnytys on riski,jos kohtu ei supistukaan,taikka se repeää,istukka irtoaa-äiti on kaikessa vaarassa eikä sitä voi ennalta arvata.

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja exvl:
Eikös se vähän näin ole?
Ei pahalla, mutta ERITTÄIN sinisilmäinen teksti. Just tuo "ei kenenkään ole pakko olla uskomassa jos haluaa ehkäistä" on melkein henkistä väkivaltaa. Sillä sehän tarkoittaa sitä että "jos haluat ehkäistä, siitä vaan mutta tervemenoa helvettiin" näin niinkun suoraan sanottuna.

Ja on äitejä, joille raskausaika pahoinvointeineen, kipuineen ja raskausajan ongelmineen on yhtä itkua ja hammasten kiristystä kun siihen päälle vielä täytyy hoitaa ne 5 alle kouluikäistä. Joidenkin täytyy vain maata raskausajan loppu, mutta miten se onnistuu jos ei ole apua saatavissa?

Niin kauan kun raskaudet menee hyvin, äiti on voimissaan, ja onnellinen lapsistaan, ei tietenkään ole aihetta kritiikkiin ja sinä sellaisessa asemassa tunnut olevan. Mutta älä sinä ala vähättelemään toisen UUPUMUSTA, joka pahimmillaan voi viedä vaikka mielenterveyden (tai hengen).

Kyllä uupumus on aina vakava asia ja tiedän itsekin mitä se on, usko pois.
Itsellänikään ei ole raskaudet eikä synnytyksen olleet helppoja, mutta uskon lujasti, että voimia annetaan sen mukaan kun niitä tarvitaan...ja olen saanut sen monesti voimakkaasti tuntea.
Tekstistäsi päätellen olet jotenkin katkeroittanut itsesi ja se on surullista...nimittäin olet edelleen, vaikket enää jaksakaan uskoa, tärkeä ja rakas monelle! Minäkin tunnen rakkautta sinua kohtaan, ihan vain tämän kirjoituksesi perusteella...vaikken edes tunne sinua... :hug:

muikku
Eikös se vähän näin ole?

Totta!

Sipi&Tylvesteri
Entäs elävät, eikö heillä ole mitään oikeuksia? Väsyneet vanhemmat eivät ole kovin mukava asia niille lapsille, joita perheessä jo on. Monille perheille sopii useampi lapsi, ja jokainen itse tietää jaksamisensa rajat. Tätä rajaa on kunnoitettava, eikä siihen minusta mitään lääkärintodistusta tarvita!

mie
Onkos täällä aloitettu jokin vl-äitien kampanja heidän uskonsa puolesta? Vai sama vl-äitikö näitä tehtailee?

Virallisen tarinan mukaan vl:t eivät synnytä henkensä uhalla, käytäntö on jotain muuta. Ehkäisyä käyttämällä joutuu vl:n mukaan helvettiin, joten kai tuota voi aika rajuna painostuksena pitää. Uskonnonvapaus alkaa siitä, kun uskonnosta voi erota ilman painostusta, käännytystä, toisen luokan kansalaiseksi joutumista tai läheistensä menettämistä. Esim. jenkeissä keskivertokansalainen vaihtaa kirkkoa kerran tai kaksi elämänsä aikana. Sitä voi jo pitää uskonnonvapautena. :)

exvl
Itsellänikään ei ole raskaudet eikä synnytyksen olleet helppoja, mutta uskon lujasti, että voimia annetaan sen mukaan kun niitä tarvitaan...ja olen saanut sen monesti voimakkaasti tuntea.
Tekstistäsi päätellen olet jotenkin katkeroittanut itsesi ja se on surullista...nimittäin olet edelleen, vaikket enää jaksakaan uskoa, tärkeä ja rakas monelle! Minäkin tunnen rakkautta sinua kohtaan, ihan vain tämän kirjoituksesi perusteella...vaikken edes tunne sinua... :hug:
Kyllä mä edelleen jaksan uskoa. Mä uskon Jumalaan, ja siihen kaikista tärkeimpään eli sanomaan Jeesuksesta ja syntien anteeksi antamisesta. Siihen ettei YKSIKÄÄN joka Häneen uskoo, hukkuisi vaan saisi iankaikkisen elämän.

Sen sijaan en usko anteeksiantamiseen johon kuuluu ehtoja, kuten että et saa tehdä sitä tai tätä koska se on SYNTIÄ (vähät siitä että raamattu ei ole näistä synneistä mitään maininnut eikä Jeesus niihin ottanut mitään kantaa.) TAI muuten et ole oikein uskomassa. Sellainen on raamatun sanan vastaista.

Rukoilijasirkka
Kaikki vl-äidit ei suinkaan nyytin tullessa itke ilosta vaan ihan jostain muusta... :whistle:

Mutta kenenkään ei ole pakko kuulua mihinkään uskonnolliseen ryhmään suomessa, koska täällä on uskonnonvapauslaki.

Tiedän tapauksia, joissa äiti muutaman lapsen jälkeen olisi toivonut kohdun poistoa, mutta pelkäsi miestään ja vl-yhteisön reaktioita. Hänellä olisi ollut myös asiaan terveydelliset perusteet, mutta ei kuitenkaan uskaltanut :(. Joten monenlaista mahtuu...

Kyllä mä edelleen jaksan uskoa. Mä uskon Jumalaan, ja siihen kaikista tärkeimpään eli sanomaan Jeesuksesta ja syntien anteeksi antamisesta. Siihen ettei YKSIKÄÄN joka Häneen uskoo, hukkuisi vaan saisi iankaikkisen elämän.

Sen sijaan en usko anteeksiantamiseen johon kuuluu ehtoja, kuten että et saa tehdä sitä tai tätä koska se on SYNTIÄ (vähät siitä että raamattu ei ole näistä synneistä mitään maininnut eikä Jeesus niihin ottanut mitään kantaa.) TAI muuten et ole oikein uskomassa. Sellainen on raamatun sanan vastaista.
Sulla vaikuttaa asiat olevan oikealla tollalla. Siunausta ja voimia! Yksin Jeesus pelastaa.

hmmmm
Alkuperäinen kirjoittaja :
Tiedän tapauksia, joissa äiti muutaman lapsen jälkeen olisi toivonut kohdun poistoa, mutta pelkäsi miestään ja vl-yhteisön reaktioita. Hänellä olisi ollut myös asiaan terveydelliset perusteet, mutta ei kuitenkaan uskaltanut :(. Joten monenlaista mahtuu...
Yhtä hyvin voisi kirjoittaa "Tiedän tapauksen, jossa äiti muutaman lapsen jälkeen olisi toivonut kohdun poistoa, mutta pelkäsi miehensä ja anoppinsa reaktiota. Hänellä olisi ollut myös asiaan terveydelliset perusteet, mutta ei kuitenkaan uskaltanut.:( " Monesti tuntuu, että halutaan vain mustamaalata tätäkin uskontoa, joka asiaa ja käännettä syytetään siitä uskonnollisuudesta, eikä huomata, että samat asiat ja käänteet on jokalaisessa elämässä, oli sitten mikä tahansa!

Vl minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja Sipi&Tylvesteri:
Entäs elävät, eikö heillä ole mitään oikeuksia? Väsyneet vanhemmat eivät ole kovin mukava asia niille lapsille, joita perheessä jo on. Monille perheille sopii useampi lapsi, ja jokainen itse tietää jaksamisensa rajat. Tätä rajaa on kunnoitettava, eikä siihen minusta mitään lääkärintodistusta tarvita!
Huoh.. surullista että tästä aiheesta jaksetaan jankata tällä palstalla. Olisi todellakin ihana, jos oikeasti tutustuisitte meihin vl-perheisiin (useampaan kuin yhteen tai kahteen) kunnolla ja vasta sitten kertoisitte niitä tosiasioita täällä, eikä luulojanne tai huhupuheita.

Väsyneitä vanhempia on 100% varmasti niin vl-perheissä kuin ei-vl-perheissäkin. Oli sitten lapsia 2 tai 15. Totta kait mitä enemmän lapsia on, sitä enemmän niissä on työtäkin yms. mut ihan samallailla nämä kahden lapsen ei-vl-vanhemmatkin väsyttävät itsensä raatamalla töissä, tavoittelemalla jtn muuta jne. Ei siis vläidit ole ainuita jotka joskus väsyy!! Se on vaan kumma homma, että jos kuullaan jostain vlperheen ongelmasta, niin asiaa paisutetaan ja huudellaan heti, aivan kuin ei-vl-perheissä ei olisi ongelmia ihan samallailla!! Ja paljo pahempiakin, esim. kaikki alkoholin tuomat surut ja ongelmat, me säästymme sentään niiltä koska emme halua alkoholia käyttää!!!

Eiköhän tässäkin maassa ole todellakin isompia ongelmia kuin tämä meidän lisääntyminen, mikä on meidän oma henk.kohtainen juttu, eikä siis kukaan voi puolestamme päättää. Usko on vapaaehtoista, eikä tässä kenenkää pakoteta näin elämään. Omasta perheestäni 3 sisarusta on hylännyt uskon, mutta nämä sisarukset ovat aivan yhtä tärkeitä ja rakkaita niin minulle kuin vanhemmillenikin, eikä heitä mitenkään ole hylätty! Olen heidän kanssaan päivittäin yhteydessä ja välit ovat todella lämpimät. Uskonsa kieltäneitä ei siis hylätä, niinkuin täällä väitetään. Jos joku on hylätty, niin se on ollut todellakin väärin, mutta tämä ei ole mikään käytäntö.

Pyydän siis, että todellakin ottaisitta asioista ensin selvää, ennen kuin alatte täällä meitä haukkumaa ja arvostelemaan! Ihan tavallisia ihmisiä mekin olemme,vaikka emme ehkäisyä haluakkaan käyttää!! (ja niinkuin ap kirjotti, henkensä uhalla ei kenenkään tarvitse tulla raskaaksi/synnyttää, siinä tapauksessa ehkäisy/kohdun poisto on aivan varmasti sallittua)

Yhteistyössä