Ihmiset ovat aivan käsittämättömiä!! Tänään jo kolme läheltä piti- tilannetta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja V*ttu!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

V*ttu!

Vieras
Liikenteestä siis puhisen. Polkupyörällä olin tänään matkassa ja aivan käsittämätöntä kuinka moni luulee omistavansa koko tien!

Ensimmäinen tapahtui heti aamulla töihin lähtiessä. Oli tien ylitys edessä ja valo vaihtui sopivasti vihreäksi. Edelläni pyöräili tuskastuttavan hitaasti nainen KESKELLÄ VÄYLÄÄ, minun piti jatkaa matkaani eteenpäin. Minulla ei ollut aavistustakaan, mihin tämä keskellä tietä ajava nainen oli kääntymässä, mutta oletin hänenkin jatkavan suoraan kun niin keskellä meni. Minun piti äkkiä päästä naisen ohi, koska olin tämän naisen ja autotien välissä, enkä oikein halunnut auton alle jäädä. Noh juuri kun olin alkamassa väistää häntä vasemmalta puolen, eiköhän hän yhtäkkiä käännykkin juuri sinne vasemmalle, ja yhteentörmäys vältettiin vain minun äkkijarrutukseni avulla. Nainen vielä kehtaa tuijottaa ihmeissään ja kysyä suureen ääneen että MIHIN SINÄ OLET MENOSSA??? No helvetti yritän jatkaa matkaani kun en tuohon autotielle viitsinyt jäädä arvon leidin ratkaisua odottamaan!

Toinen sitten töistä tullessa, joku nainen tällä kertaa kävelee keskellä tietä kantamustensa kanssa hoippuen puolelta toiselle, soittelin kelloa että tietäisi väistää, kun olin ohittamassa hänet juuri bussipysäkin kohdassa, toisella puolella autotie. Soitan ja soitan, mitään ei tapahdu, nainen on edelleen keskellä tietä. Yritin ohittaa naisen bussipysäkin puolelta, mutta tietenkin juuri sillä hetkellä hän alkaakin kaartaa juuri siihen suuntaan mistä minä yritän ohittaa, en oikein voinut mitään kun en päin bussipysäkkiä ja siinä olevia ihmisiä viitsinyt ajaa, joten tönäisin naista pyöränsarvella käteen. Jotain tämä mutisi minun mentyäni ohi.

Kolmas äsken lähtiessäni lähikauppaan. Olen kääntymässä pihasta pyörätielle, vaatteista päätellen lenkkeilijä, tietenkin KESKELLÄ TIETÄ. Minun piti pihasta tielle päästäkseni tehdä jyrkkä käännös oikealle, ja jälleen minun piti arpoa miten väistän tuon naisen. Yritän lähteä väistämään heti pihan puolelta, ettei minun tarvitsisi ajaa naisen edestä, mutta juuri sillä hetkellä hän tekee jonkun käsittämättömän väistöliikkeen minun suuntaani, joudun salamana vaihtamaan suuntaa ja joudun ajamaan naisen edestä päästäkseni toiselta puolelta ohi ja välttääkseni hänen päälleen ajamisen. Nainen vahtaa minua niin murhaavasti kuin ikinä vain voi.

En mene enää ikinä ulos!!!!

[QUOTE="vieras";26246586]No silloin autolla tod.näk. on punainen valo. Mutta jokaisella suojatiellä ei saa edes ajaa pyörällä.[/QUOTE]

Saa kyllä ajaa suojatien yli, mut autoilijan ei tartte väistää (paitsi jos on kääntymässä )

Hengitä syvään ja mieti olisiko omassa taitavassa ajotyylissäsi vielä hiomisen varaa? Esimerkiksi tilannenopeus ja ennakoiminen voisivat olla paikallaan sekä sinulle että noille leideille (leideille joiden mailmassa ei ole ketään muita kuin he itse).
Juupa juu, muista erään kerran kun raskaanaoleessani pyöräilin tapani mukaan töihin ja alikulun kohdalla kulkiessani tuli kaksi parikymppistä opiskelijatyttöstä pyörineen koko kaistan leveydeltä hirveää vauhtia päin minua - pimeään alikulkuun. Onneksi onnistuivat reagoimaan soittokelloni ääneen ja kolari vältetiin parilla sentillä. Itse jäin hetkeksi paikalle säikähtäneenä, tytöt eivät pysähtyneet vaan kiherellen ja hihitelen jatkoivat matkaansa, hihi hii, melkein törmättiin hihi hii...

Muutkaan tienkäyttäjät eivät selvästi toimineet ihan oikein, eli ymmärrän, että ottaa päähän. Näissä kaikissa tapauksissa oli kuitenkin selvät merkit siitä, että nyt ei kannata odottaa ihan sääntöjen mukaista käyttäymistä, vaan pitää totta kai varautua yllätyksiin. Eli hidastaa vauhtia, kun ohitettava vaikuttaa arvaamattomalta (menee keskellä tietä tai ei reagoi kelloon). Luultavasti kaikki läheltäpititilanteet olisivat olleet vältettävissä hyvällä pelisilmällä:

Ykköstapauksessa kellonsoitto hyvissä ajoin etukäteen merkiksi siitä, että olet tulossa. Ilmeisesti nainen oli myös vanha, joten on annettava aikaa reagoida ja huomioitava, että aistit eivät välttämättä ole enää nuoruuden terässä.

Kakkostapauksessa nainen ei reagoinut kellonsoittoon, mikä on huolestuttava merkki. Onko ihan tolkuissaan? Ei todellakaan kannata yrittää viuhahtaa ohi, vaan ohittaa todella varoen, koska reagoimattomuus voi olla merkki myös arvaamattomuudesta.

Kolmostapauksessa myös kellonsoitto reilusti etukäteen ihan vain merkkinä lenkkeilijälle, että täältä ollaan tulossa, voit valita puolesi tai jos et valitse, niin tiedät ainakin pysyä keskellä tietä. Ei lähestyvää fillaria usein kuule muuten ja ihmiset tekevät ajattelemattomuuttaan äkkiliikkeitä.

Ohittaessa pitää joka tapauksessa noudattaa varovaisuutta, hidastaa vauhtia jne. jos tullaan ihmisten takaa eikä ohiteta siis vastaantulevia, varautua arvaamattomiin tilanteisiin.

Työpyörällä tulee aika ajoin ajeltua ja sitä onneksi suurin osa osaa varoa ja väistää, kun sillä pyörällä tiukat väistöliikkeet ei oikein onnistu välttämättä. Mutta siis ymmärrän aloittajan kiukun, jotkut kävelevät ja liikkuvat tuolla kuin maailman omistajat välittämättä muista. En ymmärrä miksi pitää aina kävellä keskellä tietä ja kun yrität ohittaa, niin kävellään suoraan eteen.

Itse olen rattailla pari kertaa joutunut tilanteeseen, että olen itse mahdollisimman reunassa ja vastaan tulee pyörä, joka siis vain tulee kohti, eikä aio ollenkaan väistää, vaan minun on pitänyt rattaiden kanssa väistää. Toinen tilanne on se, että nuoriso tulee pyörillä 3 rinnakkain pyörätiellä ja minä vastaan rattaiden kanssa, niin melkein ojassa pitää mennä, kun ei ne väistä. Tai sitten kävellään 3 rinnakkain, eikä väistetä.

Yhteistyössä