"Ihmisellä ei voi olla alilämpöä"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Näin sanoin lääkäri kun kävin tk:ssa.

Valitettavasti lääkäri on väärässä, koska minulla aina kun keuhkoputkentulehdus niin alilämpö 35,6-35,9.

Onko muita jolla olisi alilämpöä vaikka on kipeänä?

Käsite hypotermia eli liian alhainen kehon lämpötila liittyy tilanteeseen, jossa ihminen on ollut pitkään kylmässä ja sen vuoksi ruumiinlämpö reilusti laskee. Normaalioloissa esiintyvää alilämpöä ei lääketiede tunne lainkaan.

Jos lämpö on tavallista matalampi, yleensä syynä ovat mittausolosuhteet. Kainalolämpö on 0,6º alhaisempi kuin tarkempi peräsuolesta tai suusta mitattu lämpötila. Ero voi olla suurempi, jos kainalo on hikinen tai mittari ei laihuuden tai muun syyn vuoksi ole tiiviisti kainalossa.

Alilämpö ei kuulu minkään sairauden oireisiin. Vaikka tavallista alhaisempi lämpötila olisi todettu moitteettomalla mittauksella, terveeksi itsensä tuntevan ihmisen ei pelkästään sen vuoksi tarvitse hakeutua lääkäriin. Hoitoon hakeutumisen määräävät mahdolliset muut samanaikaiset oireet.

En tiedä, mutta meillä yhdellä lapsella heittää kuumeen jälkeen yleensä yhdeksi päiväksi "alilämmölle", eli on jotain 35,7. Normaalilämpö astetta suurempi.

Lääkärit eivät tuota tosiaankaan "tunnista/tunnusta", mutta mulla ainakin kuume nousee todella harvoin nykyään, mutta sitäkin useammin tuppaa laskemaan. Lämmön laskiessa olo on aivan kuin olisi kovassa kuumeessa, mutta mittari vaan näyttää "pakkasta".

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Lääkärit eivät tuota tosiaankaan "tunnista/tunnusta", mutta mulla ainakin kuume nousee todella harvoin nykyään, mutta sitäkin useammin tuppaa laskemaan. Lämmön laskiessa olo on aivan kuin olisi kovassa kuumeessa, mutta mittari vaan näyttää "pakkasta".

samma här!

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Lania:
Minulla on peruslämpö 34.7 ja siinä ei ole mitään ihmeellistä näkemykseni mukaan.

Tuo on jo lievää hypotermiaa, jos ruumiinlämpö on alle 35°.

No eikä ole :). Minusta minulla ei ole mitään ongelmia tuon ns.alilämmön kanssa. Ja siinä ei ole mitään hälyttävää.

Alkuperäinen kirjoittaja IllanHämy:

samma här!

täällä myös! ja "oikea" kuume nousee todella harvoin, tyyliin 3x 20 vuodessa. sit ollaankin taas mittarin asteikon yläpäässä eli yli 40 astetta

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja IllanHämy:

samma här!

täällä myös! ja "oikea" kuume nousee todella harvoin, tyyliin 3x 20 vuodessa. sit ollaankin taas mittarin asteikon yläpäässä eli yli 40 astetta

Mulla kans juurikin näin. olo on kuumeinen ja mittari näyttää 34-35 astetta. Harvemmin kipuaa ylös päin.
Ja täälläkin tk lääkäri sanoi,ettei sellaista ole olemassakaan kuin alilämpö,
vaan silloin on väärin mitattu. -Oon mitannu kainalosta ja suusta ja silti on alhainen lukema.

Olin aamulla ihan umpijäässä ja mittasin lämmön, näytti 35,8 ajattelin mittarin väittävän omiaan ja mittasin uudelleen 35,7 että näin... eikun kouluun ja liikunnantunnille sitten kun "alilämpöä" ei tunneta, sen jälkeen koko päivän kamalan kuuma tai hyytävän kylmä, vaikka kaverien mielestä oli kokoajan "sopiva" eikä ulkonakaan kylmä ollut muuten kuin aamulla, että tämmöstä...

Kerran sanoi eräs lääkäri radiossa/televisiossa, että alilämpö on yleensä merkki joko kuolemisesta tai virusinfektiosta. Ja kyllä ainakin täällä päin terveyskeskuksessa lääkärit tiedostavat asian...

Mulla kans juurikin näin. olo on kuumeinen ja mittari näyttää 34-35 astetta. Harvemmin kipuaa ylös päin.
Ja täälläkin tk lääkäri sanoi,ettei sellaista ole olemassakaan kuin alilämpö,
vaan silloin on väärin mitattu. -Oon mitannu kainalosta ja suusta ja silti on alhainen lukema.

Suusta mitattu lämpö on kuulemani mukaan epäluotettava. Hanurista se mitata pitää! :D

EDIT: eiku hups, korvahan se vissiin oli epäluotettavin. No, eipä tuolla niin
väliä kai :D

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="huh";21947022]Minä olen mitannut kipeänä 32.5!! :O Eikä ole eka tai vika kerta...en tule helposti kipeäksi tai edes vilustu, nytkin kuljen vielä ilman takkia.[/QUOTE]

Kuumemittari mittaa lähinnä ihon lämpötilaa. Suusta mitatessa taas sitä onko hengittänyt suu auki (nenä tukossa) tai juonut lähiaikoina jotain.

Ruuminlämpö ei ole ihan sama asia kun kainalosta mitattu mittaritulos. Kainalon lämpö voi laskea siksikin että elimistö vetää veren pois pintaverisuonista. Eli kehon sisälämpö korkea, pinta kylmä.

Kun täällä aika moni on varma että kipeenä lämpö laskee ja jopa lääkäri on sen myöntänyt niin varmaan osaatte kertoa mistä tämä johtuu? Jos kyse onkin siitä "normaalista" ruuminlämmöstä eikä se ole mitenkään alentunut vaikka olo tuntuukin kipeenä.

Yhteistyössä