ihmettelen, ulkovaate asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie"

Vieras
Mä taas ihmettelen, miksi monet vanhemmat pistää ne kaikista kamalimmat ja aikansa eläneet ulkovaatteet päivähoitoon? Meillä ainakin laitetaan uudemmat ja kunnon vaatteet koska kaikista eniten lapsi ulkoilee päiväkodissa. Niin onpahan lämpimät ja hyvät vaatteet. Saa niitä pestyä ja jos niin rikki menee niin ostetaan uudet. Mihin niitä vaatteita täytyy säästää, eikö ne ole käyttöä varten. Yksikin kaverini ostaa uudet ulkovaatteet, mutta niitä käytetään vain kauppareissuilla ja tyttö kulkee pihalla vanhoissa rytkyissä. Ettei vaan uudet mene rikki ja kulu. Hei haloo.

Totta puhut... Osa tekee valitettavasti näin :( ja siellä päiväkodissahan ne just ulkoilee ja tarvis kunnon tekniset kamat, eikä niitä rytkyjä!! Käyhän lukemassa toinen ulkovaateasiasta oleva ketju... Sielläkin osalla aikamoisia mielipiteitä...

Senkun ihmettelet, varmaan moni muu ihmettelee monia sinunkin tekemisiäsi. Jokainen tehköön niin, kuin itse parhaaksi näkee, pääasia on, että lapsella on tarpeeksi vaatetta päällä.

Meillä yksi kamalimman näköisistä rytkyistä on ollut pinnalta rikkinäiset topparukkaset. Kolmen kovassa käytössä ne on kamalan näköiset, mutta siitä huolimatta pitävät täysin vettä sisuksissa olevan gore-tex kerroksen vuoksi. Samaa ei voi sanoa monen muun hinoista rukkasista loskakeleillä :D

Hyvä ulkovaate on suhteellinen käsite. Musta paras ulkovaate just nyt on 5v vanha toppapuku, joka lämmittää just sopivasti muttei ole kuuma. Ei viimeistä huutoa mutta ehjä ja käytännöllinen. Kevyttoppapukuja on vaikeampi löytää keväällä kuin syksyllä, vanhat rytkyt on ihan parhaita.

Joskus on tullut mielen että sekin on koomista että lapset ulkoilevat nykyään vähemmän kuin koskaan ja valtaosa varsin rakennetussa 'valmiissa' ympäristössä, silti ulkovaatteisiin ja etenkin merkkivaatteisiin satsataan ihan hulluna. Pitää olla maksimaalinen vedenkestoja, kulutuksenkesto ja tietty merkki tietysti :D

Toisaalta, jos se on kulahtanut mutta ei menettänyt tärkeintä ominaisuuttaan niin mitä väliä? Olen alkanut kallistua sen puolelle, että arvostan ihmisiä jotka eivät jatkuvasti osta uutta ja sama koskee lasten vaatteita. Jos se polvista tummentunut isoveikan haalari menee pienemmälle niin oikein hyvä niin.

Yhteistyössä