Ihmeellinen ihottuma kainalossa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Paniikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Paniikki"

Vieras
Apua!!! Onkohan kenelläkään kokemusta vastaavasta? Mulla nousi perjantaina kainaloon tuohon etuosaan (karva-alueen viereen eli osittain myös käsivarressa) todella kutiava punainen läikkä. Nyt siihen on noussut pari pientä rakkulaa.

Toinen vastaava läntti (ilman rakkuloita) nousi rintaan.

En muuten olisi huolissaan, mutta etenkin tuo kainalon ihottuma, kipuilee tosi kurjasti. Vihlomista ja pientä puristuksen tunnetta ja nuo tuntemukset paljon laajemmalla alueella kuin tuo ihottuma. Välillä tuntuu että säteilee myös selän puolelle.

Ensin mietin, että onko joku allerginen reaktio, mutta tuo vihlominen ja kipu ei nyt siihen liity. Kipu häiritsee nukkumista, kutinasta nyt puhumattakaan.

Kuinkahan kauan tätä voi katsella ennen lääkäriin menoa? Oon laittanu kortisonia, ehkä vähän auttaa kutinaan, mutta tuohon vihlontaan ja kipuun ei.

Neljällä viidestä potilaasta ensimmäinen oire on kipu ja särky. Ne alkavat 1–8 vuorokautta ennen kuin iho alkaa punoittaa ja siihen nousee muutaman millimetrin läpimittaisia kirkkaita rakkuloita.

Tuossa vyöruususta.

Kiitos vastauksista. Netistä löytämieni kuvien perusteella vyöruusu olisi tyypillisesti isommalla alueella, minulla nuo kaksi länttiä. Ja omani eivät näytä yhtä "ärhäköiltä", mutta muuten kyllä oireet täsmäisi.

Jos tuo nyt olisi vyöruusua, niin tarttuuko kuinka helposti? Voinko viedä lapset hoitoon ja mennä itse töihin?

[QUOTE="a p";28906440]Kiitos vastauksista. Netistä löytämieni kuvien perusteella vyöruusu olisi tyypillisesti isommalla alueella, minulla nuo kaksi länttiä. Ja omani eivät näytä yhtä "ärhäköiltä", mutta muuten kyllä oireet täsmäisi.

Jos tuo nyt olisi vyöruusua, niin tarttuuko kuinka helposti? Voinko viedä lapset hoitoon ja mennä itse töihin?[/QUOTE]

Vyöruusu on aika tarttuva.

[QUOTE="provo";28906411]jos vaikka pesisit joskus ittes?[/QUOTE]

Jollakin on vaikeaa ittensä kanssa kun pitää noin vastata.

Itse asiaan:
Käy näyttämässä lääkärille, tai jos on pitkät jonot niin ainakin terkkarille!

[QUOTE="a p";28906440]Kiitos vastauksista. Netistä löytämieni kuvien perusteella vyöruusu olisi tyypillisesti isommalla alueella, minulla nuo kaksi länttiä. Ja omani eivät näytä yhtä "ärhäköiltä", mutta muuten kyllä oireet täsmäisi.

Jos tuo nyt olisi vyöruusua, niin tarttuuko kuinka helposti? Voinko viedä lapset hoitoon ja mennä itse töihin?[/QUOTE]

Vyöruusu se voi olla vaikka olisi ihan muutama näppy vain. Ei se ole välttämättä mikään valtava märkivä ihottuma kutenn monet luulevat vyöruusun olevan. Kipu, polte ja kutina liittyy vyöruusuun.

Muksulla ois huomenna neuvolalääkäri, ei taida viitsiä mennä sinne kun siellä käy raskaana olevia ja vauvojaki jos on niin herkkä tarttumaan...

Ja jos nyt on tuota vyöruusua niin tuleekohan noita länttejä vielä lisää vai tuleeko ne yleensä kerralla tai suoraan isommalle alueelle?

Mut mites, veisittekö muksut huomenna päiväkotiin tässä tilanteessa? Ei ois kyl ois mahdollista olla duunista pois, tänään vp. Hitto, enkai mä voi viikkotolkulla pitää muksuja kotona kaiken varalta?

Voi näitä vastauksia, jollain näkyy olevan liikaa aikaa. Niitä raskaana olevia kannattais vältellä mutta päiväkotiin voi viedä. Tuohon saa ihan lääkekuurin, kun käy siellä tk:ssa. Sairauslomaa ehkä, jos on kovin kipeä.

Mulla oli myös muutama viikko sitten samalata kuulostava läntti kainalossa. Ei tullut mieleenikään, että se voisi olla jotain vaarallista. Hävisi ihan vain ahkeralla kosteusvoiteen käytöllä parissa päivässä.

Yhteistyössä