Ihme touhua sairaalalta?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muuttanut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muuttanut

Vieras
Olen saanut lähetteen keskussairaalaan jatkotutkimuksiin. Luulin lääkärin puheista, että kyseessä olisi suoraan lähete magneettikuvauksiin (selän takia) ja/tai fysiatrian polille myös. Tarkistin vielä jälkikäteen tk:sta, niin olikin lähete ortopedille. No ei siinä mitään menishän asia sieltäkin eteenpäin.

Tuli sitten kirje jossa kerrottiin, että ei heillä katottu kiireelliseksi lähetettä kuitenkaan ja aikaa voi odotella joskus 4kk päästä. Tk lääkäri laitto lähetteen kiireellisenä ja sano että pitäs tulla n. kuukauden kuluessa aika...

No tosta on nyt jotain kuukausi aikaa. Eilen tipahti sit laatikkoon kirje sieltä sairaalasta ja ihme ja kumma sieltä tulikin aika sellaseen pienellä sähkövirralla tehtävään hermojen ja lihasten toiminnan kartotukseen (en muista sen nimeä joku kirjain yhdistelmä ) .

En todellakaan ollut tietonen, että olin jonossa sellaseen :o Olivat sitten kait sieltä ortopedialta laittaneet paperien perusteella sellaseen ennen polille tuloa.

On tää mielenkiintosta. Et oo lopulta menossa sinne mihin luulit ja aikoja tulee millon ja mihin sattuu. Jään mielenkiinnolla odottamaan jatkoa.....

Joskus vaaditaan tietyt tutkimukset ennenkuin voidaan laittaa eteenpäin. Iteltä ei oltu otettu esim. keliakiatestin vaatimaa koepalaa, ainoastaan verikokeet joten sain lähetteen ensin sinne ja vasta sitten ajan sisätautilääkärille.

No jos ne haluaa tuon katsoa lisäksi? Katos ku jos joku alan erikoislääkäri kattoo samoja papereita ku vaikkapa joku terkkarin peruslääkäri, niin se näkökulma on hieman eri yllättävästi =) ei lääkärit voi hallita mitenkään kaikkea, on niin laaja ala ja niin spesialisoitunutta puuhaa

Juu, eli jos olet menossa magneettikuvaukseen, saat tosiaan ajan ortopedille. Hän katsoo paperisi ja kuvasi sitten kun olet käynyt kuvauksissa. TÄytyyhän noita kuvia jonkun nimittäin tulkitakin, ja sen tekee se ortopedi. Se kirjainyhdistelmä saattaa liittyä luukuvaukseen tai hermokuviin mitä ortopedi myös tarvitsee. ELi varmasti olet ihan oikeisiin paikkoihin menossa, oduoilla nimityksilä vain näin maallikon korvin.

Nimim. saman kokenut myös selkävammanen

Joo ei siis mua haittaa yhtään vaikka tulikin tuo aika tuonne toiseenkin tutkimukseen. Sillä kartotetaan hermoston yms toimivuutta kait. Siis kun mulla puutuu kädet ja jalat välillä . Ikävä kun on kädet sellaset hervottoman oloset ja peukku sekä pikkurilli ja nimetön puuduksissa. Ei vaan ollu puhetta tästä kokeesta, niin en osannu odotella.

Hyvä että tutkivat. Kyllähän se erikoislääkäri tosiaan kattoo ne magneettikuvienkin tulokset, käsitin vaan että olisivat kuvanneet noi magneettikuvatkin ennen sitä erikoislääkärin käyntiä valmiiksi.

Olet varmaankin menossa ENMG-tutkimukseen? Sehän usein tehdään, jos on puutumista jne. Magneettikuvaushan on todella kallista, joten voivat ensin tuolla tutkimuksella kartoittaa tilannetta. Mutta tuo ortopedi-kuvio vaikuttaa hieman oudolta, mutta ilmeisesti oireilusi antaa aihetta käydä hänen vastaanotolla (leikkaus suunnitelmissa?).

Yhteistyössä