Ihme oireita! Onko kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nirtsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nirtsu

Jäsen
18.08.2008
416
0
16
Mulla on ollu kaikenlaisia oireita jo jonkun aikaa enkä tiedä mistä ne vois johtua. Eli tällasia on: Huimausta, "epätodellinen" olo, epäselvyyttä näössä, ihon kihelmöintiä, lievää kutinaa, syönnin jälkeen huonoa oloa, jalkojen särkyä (toisinaan käsienkin), hiusten lähtöä ja katkeilua, väsymystä, ihon kuivuutta. On ollut myös selän ja niskan kanssa ongelmia tai oikeastaan rintarangan fasettilukkoja, joita on muutaman kerran osteopaatti aukonut, mutta ei oikein selitä näitä muita. Onko kenelläkään ollut mitään vastaavaa tai olisiko tietoa asiasta, siis mistä voisi olla kyse?

Kilpirauhaskokeet ja muut perusverikokeet on tehty. Kaikki normaalit.

Nytkin koko ajan kasvoja ja käsiä kihelmöi ja huimaa aina kun lähden kävelemään, niinkuin laivassa olisi.

Olen synnyttänyt n. 5,5kk sitten. Enkä imetä enää.

Auttakaa joku jos on tietoa tai kokemusta, nää alkaa tosi paljon jo vaikuttaan mun tavalliseen arkeen.

Nukutko riittävästi, syötkö riittävästi ja monipuolisesti, harrastatko säännöllisesti liikuntaa? Nuo perusasiat pitää olla kunnossa ensin, jos eivät ole niin koitappa laittaa kuntoon.

Mulla ainakin johtuu kuvaamasi oireet kipeistä hartioista ja raskaudenjälkeisestä elimistön palautumisesta! Nyt kun lapsi on 2v niin on helpottanut. Ihan lääkäriltä kysyin ja sanoi että selvästi nuo hartiat aiheuttaa tasapaino- ja näköhäiriöitä, käsien puutumista, yms mitä tuossa osittain kuvailitkin.

tuo kaikki voi johtua ihan vaan siitä että on selän lihakset jumissa, mun exällä oli niin.

Sitten tulee kanssa mieleen että onko sulla ravitsemuspuoli kunnossa? juothan tarpeeksi? onko stressiä?

Kyllä mä yritän syödä suht monipuolisesti ja juodakin tarpeeksi. Ja stressiä on kyllä tästä mun elämäntilanteesta johtuen. No, kerrotaan nyt sen verran, että mun mies kuoli ihan yllättäen ja siksi jäin kolmen lapsen kanssa yksin. Sen takia nää oireet mua varmaan tosi paljon pelottaakin, et jos onkin jostain vakavasta kyse että mites sit lapset jne.

Oliko sulla sitten vastaavanlaisia oireita vai millaisia? Ja miten ms-tauti todettiin?

Näköhermontulehdus, tuntui kuin olisi ollut roska silmässä, tuntui silloin, kun liikuttelin silmää. Näkö hämärtyi silmästä, silmää särki. Sitä kun valitin laitettiin magneettikuvaan ja siitä asiat rullasi vauhdilla ja yhtäkkiä olin diagnoosi kourassa.

(Väsymys ja huimaus myös oli. Tosin ne voi liittyä ihan mihin vaan.)

Kyllä mä yritän syödä suht monipuolisesti ja juodakin tarpeeksi. Ja stressiä on kyllä tästä mun elämäntilanteesta johtuen. No, kerrotaan nyt sen verran, että mun mies kuoli ihan yllättäen ja siksi jäin kolmen lapsen kanssa yksin. Sen takia nää oireet mua varmaan tosi paljon pelottaakin, et jos onkin jostain vakavasta kyse että mites sit lapset jne.

Luulen, että stressi ym. sellainen aiheuttaa sun vaivat. Koita pärjätä ja muista pyytää apua, kun siltä tuntuu. Jaksamista!

Mä suosittelisin että hakeutusit vielä tklääkärille josta saat tarvittaessa lähetteen eteen päin. Saitko kriisiapua miehesi kuoltua? Kuullostaisi siltä että sulla on ehkä jonkinasteista traumaperäistä ahdistusta, tai voisiko olla jopa masennusta? Varmasti elämäntilanteesta johtuen sulla on sekä fyysistä että psyykkistä stressiä, ja kun se tarpeeksi pitkään jatkuu, se voi todellakin aiheuttaa tuollaisia fyysisiä oireita.

Mites uniasiat, saatko nukuttua?

stressikin on niin kauhean salakavalaa, ei sitä välttämättä tunne itseään mitenkään erityisen stressaantuneeksi tai kuormitetuksi. Sitä vaan porskuttaa päivästä toiseen ja sit yks kaks huomaa että pumppu hakkaa kahta sataa ja ruoka ei oo maistunu kolmeen päivään. Viikon verran oli aivan hirvittävän huono olo ja kiihtyny pulssi koko ajan, vuorokauden ympäri. Oli pakko ottaa pieni aikalisä että pääsi sen pahimman yli, ja vieläki tässä koitan rauhassa mennä.

"Huimausta, "epätodellinen" olo, epäselvyyttä näössä, ihon kihelmöintiä, lievää kutinaa"

Minulla on itselläni hyperventilaatiota, joka aiheuttaa juuri tuollaisia oireita. En ole saanut yhtään ainutta paniikkikohtausta, mutta hyperventilaatiotaipumus on todettu hyperventilaatiotestillä. Minulla stressi aiheuttaa välillä selvästi noita oireita, mutta välillä tulevat ilman syytä. Ajattelisin että sinulla kaikki oireet saattaisivat hyvin olla ihan vaan vaikean elämäntilanteen aiheuttamia, ei ole mikään ihme, jos tuossa tilanteessa tulisi hyperventilaatiota ja ruoka aiheuttaisi pahoivointia. MS-tautia en lähtisi epäilemään ennen kuin hyperventilaation mahdollisuus on suljettu pois.

mulla on diagnosoitu paniikkihäiriö, mutta silloin kun on näitä oireita ollut niin ei ole kylläkään ollut kyse paniikkihäiriökohtauksesta. Ja tuo ihon kihelmöintikin saattaa kestää parikin tuntia, joten ei oikein liity paniikkihäiriöön. Mutta stressistä voisi varmaankin johtua?

Minulla ihon kihelmöinti nimenomaan kestää kauan (monesti puolesta vuorokaudesta kahteen) ja oireen uskotaan silti johtuvan hyperventilaatiosta. Miksipä se ei voisi kestää pitkäänkin.

Yhteistyössä