Ihanko tosi jotkut teistä pitävät lapsia päiväkodissa pitempään kuin tarvitsisi, koska MAKSATTE hoitopaikasta? :o

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miettikääs, että se hoitomaksu on todellisuudessa lähemmäs 1000e/lapsi/kk. Eli ei se hoitomaksu kovinkaan suuri ole. En ole ennen kuullut, että joku tosiaan hakee lapset hoidosta vasta paljon myöhemmin kuin pääsee töistä. Kaupassakäynnin vielä ymmärrän, mutta että jotkut hoitavat kaikenlaisia asioita, käyvät shoppailemassa, kaverin luona jne. jne. sillä aikaa, kun lapset ovat hoidossa ja käyttävät koko mahdollisen hoitoajan hyödykseen. Mietittekö pätkääkään sitä lasta? Että haluaako se olla poäiväkodissa ylipitkiä päiviä vain, koska vanhemmat maksavat hoidosta ja haluavat jatkuvasti omaa aikaa? Lapsi on jo vanhempien työajan ollut heistä erossa.

Onko ne lapset joillekin vain rasite? Eikö se töissä oleminen riitä omaksi ajaksi? Voihan lapsen isä olla lapsen kanssa, kun äiti käy harrastuksissa. Tiedän äidin, joka käy töissä 6h/päivä, mutta lapset on silti joka päivä 9h tarhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
mitä se sulle kuuluu missä ihmisten pennut luuraa päivisin.

Jahas, defenssi. =) Ei kuulukaan, kunhan herätän keskustelua. Tunnen myötätuntoa niitä lapsia kohtaan. Päiväkoti on paikka, jossa lapsi on hoidossa vanhempien työajan, EI lapsen koti. Monilla lapsilla on muutenkin ylipitkiä hoitopäiviä. Koska lapsi ehtii rentoutumaan kotonaan, viettämään aikaa vanhempiensa kanssa jne.?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko ne lapset joillekin vain rasite? Eikö se töissä oleminen riitä omaksi ajaksi? Voihan lapsen isä olla lapsen kanssa, kun äiti käy harrastuksissa. Tiedän äidin, joka käy töissä 6h/päivä, mutta lapset on silti joka päivä 9h tarhassa.

Mullon lapset tällä hetkellä 7-9 tuntia hoidossa vaikka olen kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Niin ja mietipä sitä että jotkut vievät kakaransa päiväkotiin vaikka eivät ole edes töissä- Eiksoo hirveetä.

Ymmärrän tuon joissain tapauksissa. Ei se kovin hirveetä ole, jos lapsi on hoidossa osa-aikaisesti, mutta yksikään lapsi ei tarvitse mitään 9 tunnin hoitopäiviä. Ymmärrän kokopäivähoidon, jos se kotona oleva vanhempi on masentunut tms.

Mullon lapset tällä hetkellä 7-9 tuntia hoidossa vaikka olen kotona.

Miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Niin ja mietipä sitä että jotkut vievät kakaransa päiväkotiin vaikka eivät ole edes töissä- Eiksoo hirveetä.

mun mielestä toi ei ole edes hirveetä, vaan käsittämätöntä :O

Mitä käsittämätöntä siinä on että lapset saavat ikäistänsä seuraa ja aktiviteettia? Jos olisin työtön niin ehdottomasti haluaisin lapseni jatkavan tarhassa jotta elämä pysyy rutinoituneena ja hän saisi purkaa energiaansa. Enkä tarkoita että lasta tarvisi pitää 10 tuntia hoidossa.

Tuo on todella yleistä että täyden maksun lapset ovat hoidossa miltei koko tarhan aukiolo ajan :( Tulee usein pienille turhan pitkiä päiviä (esim n. 7.30-17.00). Milloin lapsi ehtii vanhempiensa kanssa olla jos kyse on vaikka alle 3v:stä? Useimmiten sen ikäinen menee yöunillekin varhain

Tuo on todella yleistä että täyden maksun lapset ovat hoidossa miltei koko tarhan aukiolo ajan :( Tulee usein pienille turhan pitkiä päiviä (esim n. 7.30-17.00). Milloin lapsi ehtii vanhempiensa kanssa olla jos kyse on vaikka alle 3v:stä? Useimmiten sen ikäinen menee yöunillekin varhain

Nykyvanhemmat ovat itsekkäitä.

Me viedään lapset päikkään 8-9:n välillä. Voisin hakea heidät useimmiten jo klo 14, mutta miksi herättäisin päikyiltä? Lapseni haluavat myös leikkiä ulkona kavereiden kanssa. Ulos he lähtevät klo 15. Haen heidtä klo 15.30. Sitä ennen käyn kaupassa tai juomassa kotona kahvit. Enkä todellakaan tunne huonoa omatuntoa.

Tulee oikein vihainen olo, jos tyynnytellään huonoa omaatuntoa lapsen pitkistä hoitopäivistä sillä, että lapsi tarvitsee ikäistään seuraa ja saa purkaa energiaa. Päiväkoti on lapsen työ, eikä sitä työtä ole tarve lykätä liikaa lapselle.

Sosiaaliset suhteet ja sosiaalinen verkosto on tosi vaativaa lapselle isossa ryhmässä. Siitä selvitään jotenkuten, kun lapset ovat sopeutuvaisia ja heitä hoitavat aikuiset ammattilaisia. Mutta hätäkeino tuo päivähoito on varsinkin pienille lapsille.

mä teen osa-aikatyötä 30h/vko, päiväkotiin on sovittu ja maksetaan 12pv/kk ja kyllä, lapset on joskus hoidossa vaikka mä oon kotona!, koska usein meille tulee vaan 6-9 hoitopv/kk!

Aikoinaan hain lapselleni päivähoitopaikkaa klo 12-16 välille, olisin itse ollut lapsen kanssa aamupäivän ja mies sitten iltapäivällä. Se ei kuitenkaan ammattilaisten mielestä ollut hyvä ratkaisu, lapsi olisi tullut hoitoon lähes suoraan päiväunille, ja kuulemma kaikki pienryhmätoiminta yms. kiva olisi ollut jo ohi. Niinpä sitten hoitoajaksi tuli 10-16, joskus 16:30 jos miehellä menee myöhään.

Yhteistyössä