Ihanko oikeesti??? (yh:n elareista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Siis ihanko oikeesti ex miehet maksaa 250-350e/lapsi elareita? Miten niiden talous kestää vaikka kolmesta lapsesta maksaa? Ja miten äideillä voi olla tiukkaa rahasta jos palkan ja lapsilisät päälle saa vielä tonnin elareita....?
Tämmöisiä summa kuulin kaverilta joka eroa suunnittelee

No minä saan sen minimin (146 tai jotain) per lapsi. Sit taas yksi kaveri saa 500 euroa per lapsi... Exän tulojen mukaanhan nuo menee....

Mutta eiköhän useampi saa tuota minimiä mitä noita suurempia summia :D Ja aikasta komiat tulot saa olla jo tommosiin 250-350 euron elareihin...

No elarit suhteutetaan lähivanhemman ja etävanhemman tuloihin. Siihen on ihan olemassa kaava jonka mukaan lasketaan lapsen elatuksen tarve, ja kuinka paljon kukin vanhempi voi tulojensa perusteella siihen osallistua. Takuulla ei määrätä maksettavaksi sellaisia elareita joista ei selviydy. Voi käydä niinkin, jos lähivanhemmat tulot on paljon enemmän kuin etän, että etävanhempi ei maksa mitään elareita.

Meillä ex maksaa elareita yhteensä n. 500e kahdesta lapsesta (joka lapsesta ei makseta samaa summaa... kai tän jokainen tietää?). Lasten isän tulot on n. kahdenkertaiset mun tuloihin nähden.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27428513:
Ei tuo ole mikään minimi.

Tämä on suoraan kelasivuilta "Elatustuki on ensi vuoden alusta 147,96 euroa lapsesta kuukaudessa." Eli tuo on se minimi. Jos etävanhempi ei voi edes tuota maksaa, niin kela maksaa elatustukena loput. Tuo siis käytännössä summa jonka minimissään saa per lapsi. Jos teillä on sopimus pienemmästä summasta, kannattaa käydä lastenvalvoja luona tarkistuttamassa. Sitten jos etä ei voi maksaa edes tuota, haet loput kelasta.

Tuo on KELA:n maksama summa lasta kohden ja se on suositus. Mutta minimi on nolla euroa. Meillä on laskettu isän osuudeksi satanen. KELA ei maksa senttiäkään, sillä isää ei ole todettu varattomaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27428565:
Tuo on KELA:n maksama summa lasta kohden ja se on suositus. Mutta minimi on nolla euroa. Meillä on laskettu isän osuudeksi satanen. KELA ei maksa senttiäkään, sillä isää ei ole todettu varattomaksi.

Mä en nyt ymmärrä millä logiikalla toi on mennyt läpi. Mä olen ymmärtänyt asian niin, että kela maksaa erotuksen?

[QUOTE="vieras";27428581]Mä en nyt ymmärrä millä logiikalla toi on mennyt läpi. Mä olen ymmärtänyt asian niin, että kela maksaa erotuksen?[/QUOTE]

Koska minimi voi olla vaikka nolla, jos lähivanhemmalla on riittävä elatuskyky. Minä tienaan riittävästi elättääkseni lapseni emmekä tarvitse enempää kuin tuon satasen. KELA maksaa erotuksen vain silloin, kun etävanhemman tulot eivät riitä maksamaan tuota suositusta. Meidän kohdalla näin ei ole vaan molemmilla on ihan ok tulot.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27428609:
Koska minimi voi olla vaikka nolla, jos lähivanhemmalla on riittävä elatuskyky. Minä tienaan riittävästi elättääkseni lapseni emmekä tarvitse enempää kuin tuon satasen. KELA maksaa erotuksen vain silloin, kun etävanhemman tulot eivät riitä maksamaan tuota suositusta. Meidän kohdalla näin ei ole vaan molemmilla on ihan ok tulot.

Totta. Näinhän se menee.

[QUOTE="vieras";27428581]Mä en nyt ymmärrä millä logiikalla toi on mennyt läpi. Mä olen ymmärtänyt asian niin, että kela maksaa erotuksen?[/QUOTE]

Olet ymmärtänyt väärin. Jos Kela aina maksaisi erotuksen niin ajattele kuinka paljon meillä olisi perheitä joissa sovitaan että isä maksaa 50 €- saanhan mä Kelalta loput.....

Tästä syystä täytyy olla tosi pätevä peruste että niinkin ankaroitettu vastuu kuin elatusvelvollisuus on niin vahvistetaan elatusmaksu pienemmäksi kuin tuo suositusraja 147 €. Tulotaso täytyy olla oikesti pieni jotta Kela maksaa

No minä saan lapsista 145e per lapsi, lasten isä maksaa osan , osan saan kelalta elatus tukena. Yhteensä siis kahdesta lapsesta 290e/kk. Että luulenpa että tämä ystäväsi odottaa hieman ylisuuria tuoja..tosin voihan hänen tulevalla eksällään olla suuret tulot, että on varaa maksaa. Minunkin ex- mieheni on kyllä ihan töissä käyvä, niinkuin olen itsekkin. Muita tukia ei sitten meille tulekkaan, paitsi lapsilisät ilman yh-korotusta, minä kun asun avoliitossa nykyään. Tuo meidän elari on aikanaan ihan lastenvalvojalla sovittu, suhteutettu exäni maksukykyyn.

Mä saan esikoisesta 160€ ja tokasta 200€ (eri isät). Kummankin kanssa on summat vaan yhteisesti sovittu, ei ole siis oikeasti koskaan laskettu mikä olisi se "oikea" summa.. Ekan kanssa on tehty aikoinaan sopimus soskassa, tokan isän kanssa vain suullinen sopimus...pitäis kyllä käydä tekemässä paperit, mutta on nyt reilu 3v kyllä maksanut aina joka kuukausi ajallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27428609:

Kun elatusta laskettiin , pitikö sun ilmoittaa tulot ?
Kuinka hyvätuloinen olet , > 4500 e/kk brutto?
Lapseni saa minimielarin - tosin KELAlta kokonaan, toinen vanhempi ei ole
vanhempana muuta kuin paperilla. Ja hänelle elatusvastuu käräjäoikeudesta vähävaraisuuden
vuoksi vain 50 e. Onneksi alusta asti KELA on maksanut minimin (147)
lapselleni - ja perii saatavina tuon kk summan
toiselta osapuolelta (jos onnistuu perimisessä).
Omia tulojani en ole ilmoittanut minnekään.

[QUOTE="vieras";27428631]Olet ymmärtänyt väärin. Jos Kela aina maksaisi erotuksen niin ajattele kuinka paljon meillä olisi perheitä joissa sovitaan että isä maksaa 50 €- saanhan mä Kelalta loput.....

Tästä syystä täytyy olla tosi pätevä peruste että niinkin ankaroitettu vastuu kuin elatusvelvollisuus on niin vahvistetaan elatusmaksu pienemmäksi kuin tuo suositusraja 147 €. Tulotaso täytyy olla oikesti pieni jotta Kela maksaa[/QUOTE]
mutta kun ei se ole vanhempien sovittavissa, että maksaa vain 50. Kelalla on selvät rajat vapautukseen.
Meillä ex saa sen täyden elatustuen, minä en joudu maksamaan.

Yhteistyössä