Ihana Kela

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niinpä niin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niinpä niin

Vieras
Kyllä tuo Kela osaa...
Meillä on tilanne se että asutaan miehen kanssa eri paikkakunnilla, ollaan aina asuttu. Nyt sitten mies haki isyyspäivärahaa mutta se evättiin koska asutaan eri osoitteissa. Ok, ei siinä mitään mutta multa taas evättiin äitiysloman ajalta asumistuki sen takia että tukea laskettaessa miehen tulot laskettiin mukaan.
Miten mulla ei oikein mene tämä logiikka jakeluun??? Eli asumistuessa ollaan perhe mutta isyysrahaa hakiessa ei??
Ja juu, tämä ei ole meillä keino että saatais enemmän tukia vaan tällä hetkellä pakon sanelema tilanne. En esimerkiksi nostele yksinhuoltajakorotuksia lapsilisiin yms.

Oletko pyytänyt selviytystä kelasta, miksi tekivät noin? Sinuna marssisin kelan jonoon juttelemaan virkailijan kanssa naamatusten. Saattaisi jopa sattua mukava virkailija, jota oikeasti vielä kiinnostaa ;)

Kelan mukaan miehen asunto on kakkosasunto ja näinollen asuu mun kanssa. Ainoa vaan kun ei olla koskaan asuttu samassa osoitteessa, mies maksaa veronsa myös toiselle paikkakunnalle eli ei ole täällä kirjoilla ollutkaan.

Eli ne on vaan taas siellä kelalla päättäny jotaki omin päin :headwall:

Joo, ei muutako selvitteleen asiaa. Ei tuo ole oikein.

Eli ne on vaan taas siellä kelalla päättäny jotaki omin päin :headwall:

Joo, ei muutako selvitteleen asiaa. Ei tuo ole oikein.

Tuossa firmassa se ei ole mitään uutta..

munki isälle kela on 2 kertaa lähettänyt sairaspvärahan katkasuilmoituksen sillä perusteella et isä on ollu töissä..0.o Ei kyllä ole ollut mutta näin he olivat siellä päättäneet. Piti tehdä lisäselvitys.

Tuossa firmassa se ei ole mitään uutta..

munki isälle kela on 2 kertaa lähettänyt sairaspvärahan katkasuilmoituksen sillä perusteella et isä on ollu töissä..0.o Ei kyllä ole ollut mutta näin he olivat siellä päättäneet. Piti tehdä lisäselvitys.

Niin. Kelahan parantaa sairaatki, näkemättä tai kuulematta, paria lippulappusta lukemalla parantavat syövästäki.

Niin. Kelahan parantaa sairaatki, näkemättä tai kuulematta, paria lippulappusta lukemalla parantavat syövästäki.

juu ja kelahan se päättää onko joku tarpeeki vammainen ( miten kukaan voi sanoa onko joku TARPEEKSI vammainen ) Tuo siis kun tytön kummitäti haki pojallee ( lapsuusiän autismia + muita ) kelan mukaan poika ei ollut TARPEEKSI vammainen kelan myöntämään musiikkiterapiaan.

Samoten ne kelan lääkärithän voi toki kumota hoitavan lääkärin lausunnot ihan tosta noin vaan näkemättä potilasta..

Ja yleensä siellä valituslautakunnassa istuu ne samat tyypit ketkä on ne päätökset tehny!

juu ja kelahan se päättää onko joku tarpeeki vammainen ( miten kukaan voi sanoa onko joku TARPEEKSI vammainen ) Tuo siis kun tytön kummitäti haki pojallee ( lapsuusiän autismia + muita ) kelan mukaan poika ei ollut TARPEEKSI vammainen kelan myöntämään musiikkiterapiaan.

Samoten ne kelan lääkärithän voi toki kumota hoitavan lääkärin lausunnot ihan tosta noin vaan näkemättä potilasta..

Ja yleensä siellä valituslautakunnassa istuu ne samat tyypit ketkä on ne päätökset tehny!

Tuo on paljon kysymys siitä miten on kuntoutussuunnitelma kirjoitettu, eli sieltä sairaalasta vaan parempaa tekstiä pyytämään. Meillä on nyt musaterapia, joka jossakin vaiheessa vaihtunee toimintaterapiaan yhteistoimintakyvyn parantuessa eli kyllähän niitä terapioita voidaan "arvottaa" vammaisuuden mukaan.

[QUOTE="vieras";25182524]Tuo on paljon kysymys siitä miten on kuntoutussuunnitelma kirjoitettu, eli sieltä sairaalasta vaan parempaa tekstiä pyytämään. Meillä on nyt musaterapia, joka jossakin vaiheessa vaihtunee toimintaterapiaan yhteistoimintakyvyn parantuessa eli kyllähän niitä terapioita voidaan "arvottaa" vammaisuuden mukaan.[/QUOTE]

no valituskirjelmän jälkeen päätös kumottiin ja myönnettiin.

itseasias toi musiikkiterapia ei toiminu ollenkaan kun poika ei kestänyt kovia ääniä.

Jos niitä kelan sivuja lukee oikein tarkasti niin siellä on tämän tapaiset asiat:
Isyysrahan saamiseksi pitää isän ja lapsen asua samassa osoitteessa tai vanhempien olla aviossa (silloi voi asua eriosoitteissakin)

Asumistuessa taas toisella paikkakunnalla oleva puoliso kuuluu ruokakuntaan. Väliähän sillä ei ole onko avo- vai avioliitto kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin;25182033:
Kyllä tuo Kela osaa...
Meillä on tilanne se että asutaan miehen kanssa eri paikkakunnilla, ollaan aina asuttu. Nyt sitten mies haki isyyspäivärahaa mutta se evättiin koska asutaan eri osoitteissa. Ok, ei siinä mitään mutta multa taas evättiin äitiysloman ajalta asumistuki sen takia että tukea laskettaessa miehen tulot laskettiin mukaan.
Miten mulla ei oikein mene tämä logiikka jakeluun??? Eli asumistuessa ollaan perhe mutta isyysrahaa hakiessa ei??
Ja juu, tämä ei ole meillä keino että saatais enemmän tukia vaan tällä hetkellä pakon sanelema tilanne. En esimerkiksi nostele yksinhuoltajakorotuksia lapsilisiin yms.

Nii että oletteko naimisis? tuli vaan mieleen..

[QUOTE="vieras";25182554]Jos niitä kelan sivuja lukee oikein tarkasti niin siellä on tämän tapaiset asiat:
Isyysrahan saamiseksi pitää isän ja lapsen asua samassa osoitteessa tai vanhempien olla aviossa (silloi voi asua eriosoitteissakin)

Asumistuessa taas toisella paikkakunnalla oleva puoliso kuuluu ruokakuntaan. Väliähän sillä ei ole onko avo- vai avioliitto kyseessä.[/QUOTE]

Mun ymmärtääkseni kyllä se toisella paikkakunnalla asuva naimaton siippa ei voi olla avopuoliso, koska avoliitto syntyy siitä että ASUTAAN SAMASSA OSOITTEESSA.

No offence. Mutta jos asutaan eri osoitteissa, ei olla avoliitossa piste. Jos Kela voi määritellä ihmiset avopuolisoiksi ilman yhteistä osoitetta, niin sillonhan se voi väittää kenen tahansa yksin tai lasten kanssa asuvan naisen ja miehen olevan toistensa puolisoita.

Ja sitten sekin, että Kelaa vastaan on ihan turha taistella, ne päättää siellä mitä päättää ja se on vaan hyväksyttävä.. valitukset ohjataan sujuvasti mappi ö:hön.

Vain Suomen kaltaisessa valtiossa niin suuri joukko ihmisiä kehtaa olla katkeria valtion laitokselle joka jakaa käsittämättömät määrät rahaa ilmaisina avustuksina oikealle ja vasemmalle ja jonka varaan usean ihmisen toimeentulo perustuu täysin.

Jos teillä on eri osotteet niin kyllä sinun vaan kuuluu saaha yleinen asumistuki eikä siihen lapsen isän tuloja lasketa mukkaan.

Kelan mukaan puolison tulot huomioidaan tukia laskettaessa vaikka (naimisissa oleva) pariskunta asuisi erikseen, eri paikkakunnilla.

Aina ei kyllä voi ymmärtää kelan kiemuroita... Itse sain opintotuen asumislisää kun asuin vuokralla omassa asunnossa eri paikkakunnalla kuin aviomieheni. Nyt meillä on lapsi, joten en saa opintotuen asumislisää vaan joutuisin hakemaan yleistä asumistukea. Jota mulle ei myönnettäisi, koska olen naimisissa ja ottavat miehen tulot huomioon vaikka joudutaan asumaan taas eri paikkakunnilla kun palaan opiskelemaan. En ymmärrä mitä järkeä siinä on, että lapseton, naimisissa oleva opiskelija saa asumiseen tukea, vaikka puoliso olisi miljonääri, mutta lapsen kanssa asuva ei. En valita, saanhan mä silti edelleen opintorahaa ja ilmaisen opiskelupaikan, mutta kyllä se vähän tympii, että en voi saada edes sitä opintotuen asumislisää jota muut (lapsettomat) opiskelijat saavat, ja joka on pienempi kuin yleinen asumistuki.

Minä olen tässä nyt 6 viikkoa odottanut ylläpitokorvausta Kelasta. Olin syksyllä yhdellä kurssilla, josta siis pitäisi saada 9 € per päivä. Kelassa varmaan miettivät kuumeisesti perustetta, että voisivat evätä sen hakemuksen :laugh:

Yhteistyössä