ihana kamala 5v *huokaus*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaus

Vieras
apua mikä poitsu, meillä on keinot ja hermot loppu.
kaikesta huutaa ja väittää vastaan, mikään ei onnistu ilman kiukuttelua jos sittenkään. tarvitsee ilmeisesti meistä kaikista vähiten unta ja ruokaa.
onko tää kaikilla yhtä vaikeaa vai kestääkö jonkun hermot loputtomiin?!?
suihkuun piti tänään kirjaimellisesti raahata, naapuritkin varmaan kuuli huudon. tuli ihan huono omatunto siitä raahamisesta, vaikka huono omatunto tulee siitäkin kun en saa edes lapsen puhtaudesta pidettyä huolta kun toinen karjuu ja potkii niin että vahingoilta ei voi välttyä. surettaa kun jokainen päivä yhtä taistelua.
apua, vinkkejä???

Kyllä meidänkin 5v huutaa ja riehuu mutta suihkuun menee mielellään. Siskoaan kiusaa ja pihalla isottelee mutta ehkä se kuuluu ikään ja mahdollisesti siitä jotain oppiikin. Hermot on joskus tiukilla mutta jäähyillä ja puheella asiat menee perille.

Alkuperäinen kirjoittaja enga:
Kyllä meidänkin 5v huutaa ja riehuu mutta suihkuun menee mielellään. Siskoaan kiusaa ja pihalla isottelee mutta ehkä se kuuluu ikään ja mahdollisesti siitä jotain oppiikin. Hermot on joskus tiukilla mutta jäähyillä ja puheella asiat menee perille.
niin tämä meidänkin tapaus vielä joitakin kuukausia sitten tykkäsi olla suihkussa, sai ihan houkutella pois. nyt ihan kaikki on mahdotonta. oon niiiiiiin kyllästynyt. ja millä tän huonon omantunnon saa pois?!?

Alkuperäinen kirjoittaja harmaus:
niin tämä meidänkin tapaus vielä joitakin kuukausia sitten tykkäsi olla suihkussa, sai ihan houkutella pois. nyt ihan kaikki on mahdotonta. oon niiiiiiin kyllästynyt. ja millä tän huonon omantunnon saa pois?!?

No omantunnon kysymykseen en osaa vastata mutta lapsella alkaa olla omaa tahtoa ja sekös on mukavaa mutta joistakin asioista saa tosissaan "vääntää" kättä tuon pojan kanssa ...

täältäkin löytyy ihanan ihana 5vee. jaksaa kokeilla vanhempien hermoja, mutta silti sieltä löytyy se meidän kulta mussukka kun ottaa vaan lujaan halaukseen. :) missä iässä niitä uhma ikiä oikein on? vai onko se niin että kun eka alkaa niin sillei ole loppua..XD

Alkuperäinen kirjoittaja tiinuli:
täältäkin löytyy ihanan ihana 5vee. jaksaa kokeilla vanhempien hermoja, mutta silti sieltä löytyy se meidän kulta mussukka kun ottaa vaan lujaan halaukseen. :) missä iässä niitä uhma ikiä oikein on? vai onko se niin että kun eka alkaa niin sillei ole loppua..XD
mä en jaksa ees enää heittää vitsiä tästä. oon ihan väsynyt mutta poitsu vaan hyppii pois sängystä. ja kuitenkin herää ekana... ja siitä se hauska päivä taas alkaa...

mä en jaksa ees enää heittää vitsiä tästä. oon ihan väsynyt mutta poitsu vaan hyppii pois sängystä. ja kuitenkin herää ekana... ja siitä se hauska päivä taas alkaa...

Liikaa energiaa? Onko pojalla mitään harrastusta tai kerhoa ?

Liikaa energiaa? Onko pojalla mitään harrastusta tai kerhoa ?

ei ole, kerhoon kyllä haettiin. eskaria odotan mielenkiinnolla, kyllähän se loppukesä sieltä kuitenkin tulee. mielellään harrastettais jotain, mut ei täälläpäin mitään ole :/ tietysti ollaan paljon ulkona ja aina ollaan kävellen kun meillä ei ole autoa. sekin rajoittaa sitä harrastuksiin menoa.

se on se oma tahto!
anna lapsen päättää joistain asioista itse äläkä ole aina se määräävä ja jäkättävä.
meillä oli kanssa 5vuotiaan kanssa tollasta alkuun kunnes sain tämän hyvän vinkin kaverilta.
ihan aamusta kun lähdettiin asiaa viemään niin se kävi jotensakin näin:
- mitä sä haluasit tänään aamupalaksi? minä en keksi mitään.
*poika riemastui kun HÄN sai päättää aamupalan*
-sit ihan yksikseni puhelin että: mitähän sitä tänään tehtäis...?
*poika siihen kiukkuisena että "ei mitään!". ok, ei tehty mitään*
-haluatko olla yöpuku päällä koko päivän? pitäisköhän minunkin olla ;)
*joo =) ollaan iltaan asti, tuumas poika ja niinhän me oltiin.

päivä meni kivan leppoisasti. yöpuku kyllä riisuttiin puolilta päivin kun poika itse halusi mennä pesemään suihkuun lelujaan. samalla peseytyi itse ;) ihan yksin ja rauhassa.

jo seuraavana päivänä poika oli paljon helpompi. heräsi hyvällä päällä ja kysyi heti saako hän itse päättää mitä syö aamupalaksi. sen jälkeen mentiin yhdessä vaatekaapille ja kerroin vain mistä pinkasta vaatteita pitää ottaa ja hän itse valitsi sit minkä vaatteen.
Otin kaveriksi tähän juttuun tarrataulukon ;) joka ilta poika sai tarran jos päivä oli mennyt meidän molempien mielestä kivasti.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
se on se oma tahto!
anna lapsen päättää joistain asioista itse äläkä ole aina se määräävä ja jäkättävä.
meillä oli kanssa 5vuotiaan kanssa tollasta alkuun kunnes sain tämän hyvän vinkin kaverilta.
ihan aamusta kun lähdettiin asiaa viemään niin se kävi jotensakin näin:
- mitä sä haluasit tänään aamupalaksi? minä en keksi mitään.
*poika riemastui kun HÄN sai päättää aamupalan*
-sit ihan yksikseni puhelin että: mitähän sitä tänään tehtäis...?
*poika siihen kiukkuisena että "ei mitään!". ok, ei tehty mitään*
-haluatko olla yöpuku päällä koko päivän? pitäisköhän minunkin olla ;)
*joo =) ollaan iltaan asti, tuumas poika ja niinhän me oltiin.

päivä meni kivan leppoisasti. yöpuku kyllä riisuttiin puolilta päivin kun poika itse halusi mennä pesemään suihkuun lelujaan. samalla peseytyi itse ;) ihan yksin ja rauhassa.

jo seuraavana päivänä poika oli paljon helpompi. heräsi hyvällä päällä ja kysyi heti saako hän itse päättää mitä syö aamupalaksi. sen jälkeen mentiin yhdessä vaatekaapille ja kerroin vain mistä pinkasta vaatteita pitää ottaa ja hän itse valitsi sit minkä vaatteen.
Otin kaveriksi tähän juttuun tarrataulukon ;) joka ilta poika sai tarran jos päivä oli mennyt meidän molempien mielestä kivasti.
vai jäkättävä. kysyn aina mitä leipää, kumpaa mehua ja muuta vastaava. kaupassa saa ehdottaa ruokaa koska nykyään on välillä oma pää ihan tyhjä. saa itse hakea kaapista puhtaat vaatteet. onhan noita, mutta jokatapauksessa tuntuu vihaavan hampaiden pesua, suihkua, syömistä, lelujen keräystä, kaikkea.

niin ja suihkussa saa mun puolesta lotrailla lelujensa kanssa vaikka tunnin tai kaksi, mutta ei enää ole sekään poitsun mielestä kivaa.

Oletko kokeillut esim. leikin tai kilpailun kautta..tuota suihkussa käymistä? Vaikka silleen että otat kellosta aikaa kuinka kauan kestää kun peseydyt?

No sehän se on kun uhmis ei oo tyhmä ja tajuaa kyllä millä asialla saa vedätettyä :/ meillä se menee vaan niin että on asioita jotka on tehtävä ja siihen ei auta mikään ... ei sitte kerrassaan mikään :whistle: mä annan aina vaihtoehdon että joko asia hoidetaan sovussa ja niin että meillä on kiva tehdä se homma tai sitten sillä toisella tavalla (kiukulla huutamisella ja itkulla) ja kumma kyllä .. nykyään melkein aina valitsevat sen mukavemman tavan (tosin narinalla) mutta kuitenkin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Melisa:
No sehän se on kun uhmis ei oo tyhmä ja tajuaa kyllä millä asialla saa vedätettyä :/ meillä se menee vaan niin että on asioita jotka on tehtävä ja siihen ei auta mikään ... ei sitte kerrassaan mikään :whistle: mä annan aina vaihtoehdon että joko asia hoidetaan sovussa ja niin että meillä on kiva tehdä se homma tai sitten sillä toisella tavalla (kiukulla huutamisella ja itkulla) ja kumma kyllä .. nykyään melkein aina valitsevat sen mukavemman tavan (tosin narinalla) mutta kuitenkin =)
aivan ei tosiaan oo tyhmä. kaikki houkuttelut ja palkinnot on turhia koska poitsu luulee muutenkin saavansa kaiken periksi. eikä tosiaan saa, siitä mulle on pari kertaa sanottukin että hyvä kun et anna periksi.
sanokaa että tää menee ohi joskus?

Voimia sinulle.
Ihana kuulla että muillakin on uhmaa.
Meillä on välillä aivan mahdoton toi poitsu eikä mitään usko. Itse on ihan raivona kun ei mikään tunnu olevan hyvin, mutta onneksi väliin mahtuu niitä hyviä hetkiä, kun auttaa mielellään ja leikkii siskon kanssa. Itse ole huomannut, että aikuisten hommat mitä tehdään yhdessä on niitä mieleiseiä tuntee itsensä tärkeäksi.

Muuta ei voi sanoa että toivottavasti tuo uhma menee mehdollisimman pian ohi niin teillä kun meilläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
Voimia sinulle.
Ihana kuulla että muillakin on uhmaa.
Meillä on välillä aivan mahdoton toi poitsu eikä mitään usko. Itse on ihan raivona kun ei mikään tunnu olevan hyvin, mutta onneksi väliin mahtuu niitä hyviä hetkiä, kun auttaa mielellään ja leikkii siskon kanssa. Itse ole huomannut, että aikuisten hommat mitä tehdään yhdessä on niitä mieleiseiä tuntee itsensä tärkeäksi.

Muuta ei voi sanoa että toivottavasti tuo uhma menee mehdollisimman pian ohi niin teillä kun meilläkin.
onneks meidänkin poitsu leikkii siskonsa kanssa, vaikka meneehän sekin joskus tappeluksi. meille on vauva tulossa keväällä, jospa sitten poitsu vähän rauhottuis kun rakastaa vauvoja ja niiden hoitamista. siskostaankaan ei oo koskaan ollut mustasukkainen.

Normaalit sisarukset tappelevat keskenään kuuluu siihen kasvamiseen.
Meillä vaan sisko saa tuntea nahoisaan isoveljen pettymykset ja turhautumisen. Päiväkodissa sanoivat, että meidän pojalla on matala pettymyksen sietokyky ja se on ihan totta.
On vaan niin valitettavaa että ne hyvät hetket jää uhma kohtauksien varjoon. Pitäisi aina muistaa kehua niistä hyvistä asioista niin kuin tämä aamu on ollut aivan loistava.
Onnea teille vauvan odotukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja sohvaperuna:
Juu ja meillä kans 5v poika täynnä pyhää raivoa kaikkea muuta kohtaan muttei ruoka, karkit ja suihku. Ja toivottavasti menee äkkiä ohi. Ja mitähän se on sit murkku iässä ku nyt jo.... :/

Mä olen kuullut että miten pahempi uhma sitä helpompi murkkuikä ja päin vastoin jos on helppo uhma ikä niin mukkuiässä se sitten kostautuu.
Meillä ainakin on uhma niin kova että mussosikä menee tuon mukaan ohi ihan huomaamatta.
Näin ainakin toivon.

Meillä on 3,5 v kanssa samanlaista.. Kauhea kiukuttelu joka asiasta, sille ei saa vaatteita päälle, kun väkisellä ja suihkuunkin saa raahata, vaikka siel tykkää sit ollakin. Alkaa aina huutamaan ja lyömään, jos ei saa kaikkea periksi tai kaikki ei mene kuin hän haluaa ym. Olen ihan neuvoton mitä pitäs tehdä.. Olenko tehnyt jotain väärin..??

Yhteistyössä