ihan pihalla soseiden aloituksesta...apuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pähkinän kuoressa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pähkinän kuoressa

Vieras
Ekan lapsen kanssa tuntui niin luonnolliselta soseiden alotus 4kk iässä enkä ollu näin hukassa kuin nyt.Tälle kakkoselle aloitin n.2vkoa sitten soseet kun hällä ikää oli viikon päälle 5kk.
No nyt sen pari viikkoa oon antanu kasvis sosetta ja sitä meneeki n.puoli purkkia kerran päivässä,mutta mitä seuraavaks?Pidänkö määrän tossa puolessa purkissa ja lisään hedelmän?Annanko sitä jälkiruuaksi vaiko erillisenä ruokana esim iltapalaksi?Mikä ois hyvä hedelmä kun lapsi on aina ollut vatsavaivanen?
Entäs kumpi ensin puuro vai liha?Ja aloitanko sen annon vasta kun hedelmät maisteltu läpi....aaargh.miten tuntuukin näin tyhmältä=(

Aloiteltiin soseita antamaan tuossa kuukausi sitten, kun poika oli 5 ja puoli kuukautta.

Ensin oli perinteinen peruna, sitten porkkana viikon päästä jne. Kaikkia mahdollisia kesäkurpitsaa, palsternakkaa, parsa/kukkakaalia, bataattia...

Pari viikkoa soseiden aloituksesta aloin antamaan makusteluun lusikallisia hedelmäsosetta, mitä milloinkin.

Ja määristä, aluksi annoin teelusikallisen 1. päivänä, sitten 2 seuraavana ja noin vkon päästä annoin n. desin ja siitä sitten olen antanut niin paljon kun poika jaksaa syödä. Ei ole tullut mahavaivoja.

Nykyään syö aamulla puuron, aamupäivällä kasvissoseen, välipalalla hedelmäsoseen, päivälliseksi kasvissoseen ja illalla puuron.

Ei väliä aloitatko ensin puurot vai lihat, mutta noin kuukausi väliä niiden aloituksessa.

Hih, Mulla oli taas päinvastoin =)
Tän kuopuksen kanssa oli jotenkin paljon luonnollisempaa.

Lounaalla kasvissosetta, sen mukaan mitä lapselle maistuu. Pikku hiljaa siinä lisätty uusia makuja.
Jahka söi määrällisesti jo hyvin tuli liha mukaan tähän ruokailuun.
Teen nuo ruuat itse.
Mutta..Jos sulla lapsi mielellään syö sen yli puoliki purkkia mikset antaisi?

Erillisesti aloteltiin hedelmien maistelu iltapalana ja noissakin pikku hiljaa uusia makuja. Sitte ku meni jo useampaa hedelmää tuli mukaan puuro, jonka joukkoon noita hedelmiä laitettiin.

Nyt ikää 7kk
Ja aamupalalla puuroa,banaania..
lämmin ruoka jossa lihaa-kasviksia
välipala hedelmää,vauva jugurttia, pastan paloja..
iltapuuro

nokkamukista opetellaan juomaan-vettä
Muuten tissimaidolla.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
eikös peruna oo semmonen mikä saattaa allergisoida helposti.. Niin ehkä sitä ei ainakaan kannata vielä antaa ihan vielä..

siis nämä "perus"maut ollaan jo kokeiltu(peruna,porkkana,kukka-ja parsakaali sekä maissi) Mietin tässä että mites tästä eteen päin;)

Yhteistyössä