Ihan pihalla kelan tuista raskauden aikana/lapsen syntymän jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaiju

Vieras
Auttakaa tätä yhtä onnetonta. Kelan sivuja olen selaillut ahkerasti, mutta en vain käsitä joitakin asioita. En siis ole vielä edes raskaana, haluaisin vain varmistuksen muutamiin asioihin, ennen kuin uskallan edes vakavasti alkaa harkita lapsen teon yrittämistä.

Tilanne tämä:
- reilu parikymppinen pariskunta
- itse työtön, avopuoliso opiskelija (itse mahdollisesti myöhemmin opiskelija)
- tulona opinto-tuki + työttömyystuki, menoina vuokra n. 500e/kk ja normaalit menot

Mitä tukia tulisimme saamaan? Saanko työttömyystukea aina lapsen syntymään saakka, vaikka en ehkä voikaan normaaliin tapaan hakea töitä (kuka nyt esim. 7kk:lla raskaana olevan haluaisikaan töihin). Entä lapsen synnyttyä, saako isä normaaliin tapaan opinotukea? Paljonko on äitiys/vanhemmuus/tms rahat? Saammeko asumistukea/asumislisää?

Osaisiko joku vähän neuvoa, miten noista saisi tietoa. Vielä ei kehtaa mennä kelalta kyselemään, kun ei ole ajankohtaista.

saat työttömyystukea siihen saakka, kun jäät äitiyslomalle eli 1-2 kk ennen laskettua aikaa yleensä...työnhaun täytyy olla kuitenkin voimassa. Asumistukeen raskaus ei vaikuta ja opintotukeen muistaakseni voi hakea lapsikorotusta.

saat työttömyystukea äitiysloman alkuun asti, ä-loma alkaa viimeistään ennen 30 vrk laskettua aikaa. tämä edellyttäen, että olet työkykyinen. muuten voit kai hakea sairaslomaa.

sinä tulet saamaan äitiyspäivärahan, joka voidaan laskea viimeisten 6 kk tulojen perusteella tai sitten viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan.

opiskelevat lapsiperheet kuuluvat aina yleisen asumistuen piiriin.

minimiäippäraha on siis 15e ja risat /päivä eli aika vaatimaton, ainakin jos olet ollut ansiosidonnaisella, saat varmasti parempaa ä-rahaa tulojen perusteella laskettuna.

Kiitos, kovasti selvensivät nämä vastaukset! Osaatteko vielä kertoa, paljonko nämä tuet suurinpiirtein ovat? Ymmärrän kyllä että toiselle on vaikea sanoa, mutta edes likimain?

Alkuperäinen kirjoittaja kaiju:
Ja vielä sellaista.. että voiko lapsen kanssa pärjätä rahallisesti, jos kumpikaan ei ole töissä, eikä säästöjäkään sen suuremmin ole?

Toki pärjää jos elelee nuukasti ja kierrätysjuttuja ostaa vauvalle, kestovaippoina harsot ja villikset....
pieni vauva ei vielä hirmusti tarvi, sille riittää rakkaus, lämpö, ruoka ja kuivat vaipat :)

Alkuperäinen kirjoittaja kaiju:
Ja vielä sellaista.. että voiko lapsen kanssa pärjätä rahallisesti, jos kumpikaan ei ole töissä, eikä säästöjäkään sen suuremmin ole?

Jos sossun elätiksi haluat, niin mikäs siinä. Mikä kiire teillä on asian kanssa? Ensin opiskelut valmiiksi ja sitten töihin, niin on varaa elättää ihan itse se oma lapsi. Niin sen pitäis mennä, mutta hetikaikkimullenyt-ajattelutavan mukaisesti moni tekee nykyään lapset rahallisesti huonossa elämäntilanteessa ajatuksella sossu kustantaa. Ja turha sanoa, että ei lasta rahalla kasvata vaan rakkaudella. Ikävä tosiasia kun on, että rahaa siihen lapseen menee heti alusta alkaen ja mitä isommaksi kasvaa, sen enemmän menee rahaa. Vaikka ostain ihan kaikki käytettynä, niin jo pakolliset perushankinnat vie aika ison summan.

Kiitos taas vastauksista. Mulla on kyllä opiskelut valmiina, ajatuksena vain että jos töitä ei löydy niin lähden kouluttautumaan lisää. Hyvä pointtihan tuo on, mutta menee vielä vuosia ja taas vuosia ennen kuin kummallakin on hyväpalkkainen työpaikka.

Yhteistyössä