Ihan oikeesti, nyt auttakaa, miten lapselle saa silmätipat laitettua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keinoja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keinoja?

Vieras
4v:lle pitäisi seuraavat 4 päivää laittaa yhteensä vuorokaudessa 6-8 kertaa tippoja silmään. Mä en eilen onnistunut saamaan yhtäkään. Lapsi tappelee ja kipuilee, huutaa ja puristaa silmän niin tiukasti yhteen etten saa sitä millään auki. Mies piti lasta muuten paikoillaan, mun tehtävä oli vaan pitää päätä ja avata silmä ja tiputtaa tipat, mutta kiinniolevan silmän ripisille ne meni. Ei tehoa edes lahjonta, uhkailu, kiristys.

Ööh...no kyllä meillä on saatu 1-9v laitettua ihan silleen, että otetaan lapsi syliin poikittain selälleen esim. sohvalla, pään puoleinen käsi ikäänkuin kiertää pään ympäri ja saman käden sormilla raotetaan silmään ja toinen käsi jää vapaksi tiputtamaan tipat!
Kun lääkitään, niin lääkitään, ei siinä mitään lahjontaa tarvi!

Alkuperäinen kirjoittaja heli:
istun päällä ja avaan silmät :)

suurinpiirtein näin..

Ja jos kyse on silmätulehduksesta niin kannattaa käydä uudestaan lääkärillä (tai soittaa sinne ) että saatte tipat joita laitetaan vain 2-3x päivässä ja muista että se tippa pitäs saada sinne alaluomen alle, ei niinkään silmään...

Vaikeaahan se on jos lapsi ei ole yhtään yhteistyöhaluinen, mutta makuulla tuo tiputtaminen on mun mielestäni kaikkein vaikeinta. En itsekään pysty tuossa asennossa antamaan kenenkään tiputtaa silmiini mitään. Itse teen niin, että laitan lapsen tuoliin istumaan, käsken taivuttaa pään taaksepäin selkänojaa vasten ja katsoa niin ylös kuin pystyy. Sitten venytän alaluomea ja tiputan sinne. Tosin meidän lapsi onkin aina ollut helppo näissä lääkintäasioissa. Mitä jos yrität ensiksi hyvällä ja annat lapsen valita: joko istuu itse paikoillaan ja saa lopuksi jonkun palkinnon, vaikka jätskiä, tai sitten aikuinen pitää kiinni ja lääkkeet laitetaan väkisin? Lääkkeet on joka tapauksessa laitettava, siitä ei pääse yli. Kokeile tuota istuma-asentoa.

Mä ihan oikeesti oon kokeillut tota istumistakin. Mutta mä en saa sitä silmää auki ja kun lapsi samalla heiluttaa päätä joka suuntaan, käsillä lyö, jaloilla potkii ja vartaloa vetää kaarelle. Sairaalassa oli 2 hoitajaa ja lääkäri jotka yritti edes saada silmää sen verran auki että lääkäri olisi sinne nähnyt. Ei onnistunut. Mä en ymmärrä miten se saa sen silmän puristettua niin tiukasti kiinni että sitä ei auki saa, kirkuu samalla niin korvia vihlovasti et mä tuun varmaan hulluksi jo tämän illan aikana :|

Entäs sitten kyljellään, jos istuminen ei onnistu? Toinen vanhemmista pitää lasta paikoillaan ja toinen avaa silmän ja tipauttaa tipat päällä olevaan silmänurkkaan? Valuuhan ne siitäkin silmään, ja tässä asennossa lapsen toinen käsi ja jalka on jo valmiiksi kyljen alla.

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Lapsi selälleen ja tippa ihan siihen silmäkulmaan,lapsi räpyttelee sen siihen silmään kyllä vaikka puristaisi laittohetkellä silmää kiinni.

näin meilläkin lääkäri neuvoi.. Ja kyllä se silti laitettiin väkisin. Sitte huomas, että se laitetaan laitto vastaan ei anto aika kunnialla laittaa :)

auttaisiko jo 4-vuotiaalle sama kuin vähän alle 2-vuotiaalle: meillä silmätipat annetaan ensin rakkaimmalle unilelulle :)

tosin meidän poika on aivan uskomaton: kun hänelle oli just annettava kuurina antibiootti-silmätippoja, hän ensin vastusteli, mut lopulta homma meni sellaiseksi, että kun hänelle sanottiin, että nyt on silmätippojen aika, hän kirmasi sohvalle, tuli syliin ja heittäytyi selälleen :D kun tipat oli laitettu yhteen silmään, hän nousi istumaan naama aivan aurinkoisena, räpytteli vähän aikaa nauraen silmiään ja heittäytyi sitten vielä toisen silmän tipotusta varten selälleen. ja kun molemmat oli lääkitty, hän huusi vielä, että "lisää!"
samalla silmätippakuurilla saatiin poika innostumaan nenätipoistakin, ei tuu niistä tappelua seuraavassa flunssassa. toivon :laugh:

onnea lääkitykseen!

uhhuh, tuttu tunne...kyl meilläkin oli sellasta huutoa ja rimpuilua alkuun, että oottelin jo että koska lastensuojelua oven takana, kun jätkä karjui että apuaaaaaa auttakaaaa. suositan kyllä tuota puhumista ja sovinnolla silmään laittamista, onneksi siihen päästy, tai no, ei ole tippoi tarvittu hetkeen, voin sitten tulla taas kommentoimaan. Tsemppiä.

Siltä varalta että joku muukin etsii apua näin vanhasta viestiketjusta. Joudutaan laittamaan 2 v . taaperolle antibioottirasvaa silmään. Pitäisi saada sitä sentin pätkä pursotettua alaluomen sisäpuolelle. Ensin anto laittaa, mutta oli varmasti epämiellyttävä, koska toka kerralla meni siihen että laitoin väkisin (kamala kokemus molemmille). Ja Virhe, sillä kolmas kerta oli jo mahdoton. Kun poika sitten nukahti raotin alaluomen ja onnistuin saamaan sinne vähän lääkettä ennenkuin käänsi puoliunissaan pään pois. Poika jatkoi unia ja tätä meinaan kokeilla jatkossakin.

Pienelle on varmaan hyvä laittaa nukkuessa. Tippojen kanssa sellainen yleisohje on se, että ei kannata niitä kovin korkealta pudottaa. Potilas vaan pitää saada ymmärtämään, että ei olla silmää tökkäämässä ja sitten vie se pipettipään riittävän lähelle ennen tipan pudottamista,

Leikin avulla. Nosta lapsi peilin eteen ja kerro, että katsohan kun silmässä on tasku, jonne laitetaan tippoja talteen. Tasku tehdään ottamalla silmän alaluomesta kiinni peukalo&etusormella ja vedetään ulospäin, että muodostuu tasku, johonka tippa pudotetaan. Eli ei tippaa suoraan silmään

Yhteistyössä