Ihan oikeastiko joku vie lapsen lomallaan hoitoon???!!!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
It's black. It's white. Voisiko kenties olla myös harmaata?

Joo, on se väärin lasta kohtaan jos lapsella ei ole koskaan lomaa päiväkodista. Joo, kyllä se vaan kertoo jotain kyseisen vanhemman kyvystä vanhemmuuteen jos ei pysty asettumaan lapsen asemaan tuossa tilanteessa.

Ei, se ei ole väärin, että lapsi on hoidossa pari lyhyttä päivää kuukauden aikana "ylimääräistä" kun vanhemmat käyvät lääkärissä/kampaajalla/pankissa/parisuhdeterapiassa tms. Ei, se ei kerro vanhemman hirveestä itsekkyydestä jos lapset ovat kesälomansa aikana useamman päivän mummolassa hoidossa, että vanhemmat saavat olla kaksinkin.

Ottakaa nyt hyvät naiset asiat välillä vähän rennommin. Tuollainen tiukka nipottaminen, ääripäästä toiseen ei ole hyväksi kenellekään. Ja tässä asiassa ei sitä harmautta ole ;)

"vieras"
[QUOTE="vieras";26464095]Miksi ihmeessä sinä mulle avaudut? En minä ole hankkinut hoitopaikkaa sen takia että saisin harrastaa, sairastaa tms. vaan lapsilla on hoitopaikka työn takia. Ja ihan maksullinen, vaikkei toki läheskään kaikkia kuluja kata. Mutta jos sairastan esim. oksennustautia tms. kovempaa tautia niin takuulla vien muksun hoitoon kun ei ole pakko hoitaa itse. Vain idiootti koittaisi hoitaa itse ja lapsi olisi ties miten heitteillä. Ihan sitä lastakin ajatellen parempi viedä. Mistään flunssasta en ole puhunut yhtään mitään, se on sun omaa jauhantaa.[/QUOTE]

Älkää nyt jaksako vaan toljottaa sitä omaa napaa. Minä en avautunut sinulle, puhuin ihan yleisesti. Tekstini ei koskenut ketään yksittäistä nikkiä täällä, ei edes sinua Piina. Se on kumma kun täällä jotain kirjottaa vastineeksi niin kymmenen hyökkää että ENHÄN MINÄ JA MITÄ SINÄ MINUA KIUSAAT. Ja jos jonkun mielipiteen kirjoitat niin viisi huutaa että SUN MIELIPITEES EI OLE YKSI JA OIKEA. No shit? Ihmeelliset keskustelutaidot.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26465551]Älkää nyt jaksako vaan toljottaa sitä omaa napaa. Minä en avautunut sinulle, puhuin ihan yleisesti. Tekstini ei koskenut ketään yksittäistä nikkiä täällä, ei edes sinua Piina. Se on kumma kun täällä jotain kirjottaa vastineeksi niin kymmenen hyökkää että ENHÄN MINÄ JA MITÄ SINÄ MINUA KIUSAAT. Ja jos jonkun mielipiteen kirjoitat niin viisi huutaa että SUN MIELIPITEES EI OLE YKSI JA OIKEA. No shit? Ihmeelliset keskustelutaidot.[/QUOTE]

Se on merkki siitä että jotain on kalahtanut omaan nilkkaan mammoille....

"Mira"
Hassua, että täällä on tällainen ketju. Tässä kertomus meidän elämästä:

Eilen kun olin hakemassa lapsia päiväkodista kerroin sitten samalla hoitajille, että mies onkin saanut järjesteltyä työasioitaan niin, että aloittaakin loman jo juhannuksesta (aikaisemmin olime ilmoittaneet, että lapset on vielä viikon juhannuksen jälkeen hoidossa). Hoitaja sitten erikseen vielä kysyi minulta, että "aloittaako x ja y sitten samalla loman myös?". Minä olin ihan ihmeissäni ja sanoin, että "joo, tietysti kun mies kerran sai järjestettyä itselleen lomaa".

Itse olin pitänyt sitä NIIN ITSESTÄÄN SELVÄNÄ ASIANA että lapset on lomalla AINA kun vanhemmat on lomalla, että ihmettelin tuota hoitajan kysymystä. Tämän ketjun luettuani ymmärrän häntä jo paljon paremmin.

Meillä esikoinen aloittaa nyt koulun ja tuosta juhannuksesta sinne koulun alkuun asti ovat siis molemmat lomalla.
TOTTAKAI lapsi ansaitsee niin pitkän kesäloman, kun vain vanhemmilla on mahdollista järjestää.

Miksi ei voisi viedä? Mun mielestä lapsella on oikeus lomaan myös vanhemmista. Olen pienenä viettänyt kesällä yleensä n. viikon isovanhemmilla, ja kivaa oli. Mutta kannatan kyllä hoitopaikassa sukulaisia tai muita lapselle läheisiä, tarhassa nyt saa olla ihan riittävän paljon muutenkin. Myös vanhempien yhteinen lomamatka edes JOSKUS on suotavaa, jo ihan parisuhteenkin kannalta. Jos lähtökohtana ei ole viedä lasta hoitoon joka ikinen vapaa niin kun ei varmasti olekaan niin kyllä voi. Mutta eipä ole lapsia mulla, mikäs olen sanomaan. :p

"Mie"
Mä olen ihan järkyttynyt näistä "kun siellä on kaverit, ei ne lapset kotona viihdy" -tyyppisistä vastauksista.

Jos oikeasti tilanne on sellainen, että teidän lapset viihtyy paremmin päiväkodissa kuin lomalla omien vanhempiensa kanssa, niin on varmasti syytä katsoa peiliin ja pitkään!!!

PARASKAAN päiväkoti ei todellakaan ole kodin veroinen, eikä paraskaan päiväkodin hoitaja omien vanhempien veroinen.

Meidänkin lapsilla on oikein hyvä päiväkoti, jonne menevät mielellään. Mutta kyllä he silti kesälomaa odottavat aivan innoissaan.

myös päiväkodissa töissä
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin työntekijä;26463455:
Lomailun aikana lapsen hoitoon viemiselle ei löydy sellaisia syitä, jotka päivähoitoväki oikeasti hyväksyisi. (Vakavia sairauksia lukuunottamatta) Meidän on pakko kuunnella tarinoita siitä, kuinka lomailijat käyttävät aikaansa ilman lastaan. Mutta emme hyväksy asiaa, koska tiedämme että lapselle koti on ensisijaisesti paras kesänviettopaikka. Emme pidä itseämme sentään niin upeina ihmisinä ja päiväkotia yhdenkään normaalin kodin veroisena.
Tiedän myös sen että hoitohenkilökunta toivoo talvellakin osan lapsista olevan kipeenä että olisi vähemmän lapsia. Ja tiedän että hoitajat ihan itsekkäistä syistä toivovat lasten olevan enemmän kotona kesällä, varsinkin ne lapset joita haetaan viimeisenä. Mitä vähemmän lapsia hoidossa sen helpompaa hoitajilla on. Et turha jauhaa paskaa siitä että lapsen on parempi kotona vaikka se totta olisikin, koska se ei ole teidän syy näihin ruikutuksiin vaan tasan se että itse pääsette helpommalla. Ite olette työnne valinneet ja siitähän teille maksetaan että hoidatte niitä lapsia. Tai voisinhan mäkin tulla vaan töihin notkumaan ja antaa teidän hoitajien ja lasten nähdä nälkää kun en vaan jaksa tehdä sitä työtä mistä palkan saan.

myös päiväkodissa töissä
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin työntekijä;26463503:
Minulla on sellainen näkemys, että ei mene kauan aikaa, kun päivähoitohenkilökunta yhdistää voimansa ja asiantuntemuksensa ja subjektiivinen hoito-oikeus tulee olemaan ainakin reilusti kavennettu Ruotsin mallin mukaan.

Ei ole enää mitään mieltä nykyresursseilla haalia lapsia päivähoidon piiriin, kun työntekijät ovat pahoinvoivia ja lapset ovat pahoinvoivia ryhmäkokojen älyttömän suurentumisen takia.
Ei noita muutoksia kyllä tule TYÖNTEKIJÖIDEN takia tehdä vaan VAIN lasten!!

myös päiväkodissa töissä
[QUOTE="röyhkeä koira";26463620]En verrannut kotia ja päiväkotia vaan lapsen omaa kotia ja isovanhempien kotia. Mielestäni jotkut käyttää isovanhempia törkeästi hyväksi ilmaisena lapsenvahtipalveluna. Ensin on hoidettu omat lapset ja sitten pitää hoitaa niitten lapset.[/QUOTE]

Sanoo katkerana se jonka vanhemmat ei halua lapsenlapsia luokseen. Meillä isoäidit kilvan pyytelevät lapsia luokseen ja loukkaantuvatkin välillä siitä että sanotaan että nyt halutaan olla koko perheen voimin yhdessä. Ja meillä lapset rakastavat olla isoäideillä.

[QUOTE="vieras";26465557]Se on merkki siitä että jotain on kalahtanut omaan nilkkaan mammoille....[/QUOTE]

Se on se syyllisyys, joka meitä äitejä aina vaivaa. Teimme niin tai nän, niin meidät syyllistetään. Jos viemme lapsen hoitoon, jotta itse jaksaisimme paremmin, teemme väärin, mutta jos emme hoida itseämme, teemme silloinkin väärin. Ja mikä hassuinta, me äidit itse olemme ne, jotka aina syyllistämme itseämme ja kanssa sisariamme. Ei kukaan muu.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26465551]Älkää nyt jaksako vaan toljottaa sitä omaa napaa. Minä en avautunut sinulle, puhuin ihan yleisesti. Tekstini ei koskenut ketään yksittäistä nikkiä täällä, ei edes sinua Piina. Se on kumma kun täällä jotain kirjottaa vastineeksi niin kymmenen hyökkää että ENHÄN MINÄ JA MITÄ SINÄ MINUA KIUSAAT. Ja jos jonkun mielipiteen kirjoitat niin viisi huutaa että SUN MIELIPITEES EI OLE YKSI JA OIKEA. No shit? Ihmeelliset keskustelutaidot.[/QUOTE]

Jos sinä lainaat juuri minun tekstiäni niin totta kai oletan että tarkoitat minua. Sehän on ihan normaali käytäntö keskusteluissa että sitä yleensä tarkoitetaan jota lainataan. Jos halusit sanoa jotain yleisesti niin tuskin lainaisit kenenkään yksittäisen kommenttia. Näin ainakin minä oletan. Ja itse asiassa lainasit minun tekstiäni useaan otteeseen, joten turha sulla on tässä ruveta mussuttamaan mistään "se koira älähtää" tai muutakaan mitä tuossa isolla vouhkaat. Puhu yleisesti jos yleisesti tarkoitat. Älä lainaa muiden tekstejä ja sitten oleta että muut kyllä tajuavat että puhutkin yleisesti. Haloo. Ja tässä keskustelussa ihmetyttää suuresti juurikin mustavalkoisuus. Minä olen elänyt niin tukiverkottomana kotiäitinä kuskaten muksut mukaan gynelle, äitiyspolille jne sekä tukiverkollisena niin että tukiverkostoomme kuuluu perhepäivähoito ja tämä jälkimmäinen on ehdottomasti myös lasten kannalta parempi. Sinun tarkoitus ei ole edes ajatella oikeasti lasten parasta ja perheen parasta vaan pääasia päästä syyllistämään ja haukkumaan äitejä mahdollisimman paljon.

"mie"
Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär;26465965:
Miksi vanhemmat haluavat lomaa lapsistaan? Odotan innolla lomaa lasten kanssa.Onhan se välillä hankalaa, mutta niin on koko elämä.
Monet vanhemmat rinnastavat omien lasten hoidon työhön. En tiedä miksi :(
Jos omien lasten hoito on työtä tai sen kokee työksi niin sitten siitä pitää saada lomaakin .
Outo juttu. Mun mielestä lapsilla on oikeus lomaan samoin kuin vanhemmillakin ja oikeus viettää mahdollisimman paljon aikaa omien vanhempien kanssa.
Perheestä ei oteta lomaa vaikka joskus voi ihan hyvin lomailla erikseenkin .

"vieras"
[QUOTE="Mie";26465852]

Jos oikeasti tilanne on sellainen, että teidän lapset viihtyy paremmin päiväkodissa kuin lomalla omien vanhempiensa kanssa, niin on varmasti syytä katsoa peiliin ja pitkään!!!

[/QUOTE]

Meillä oli tilanne aikanaan että lapsilla oli varmasti parempi olla (välillä) muualla. Kyllä, katsoin peiliin ja tein vastuullisena aikuisena sen mitä piti. Hain apua. Hain apua itselleni, perheelleni ja siihen kokonaisuuteen kuului muun muassa osa-aikainen päivähoito. Tilanne tosin ehti edetä niin pitkälle että jouduin sairaalahoitoon. Se vasta tulikin yhteiskunnalle kalliiksi! Kokopäivähoito, pitkä sairasloma, hoitopäivät sairaalassa jne. Eikö olisi ollut fiksumpaa hakea hoitopaikkaa jo ennen tilanteen kärjistymistä? ;) Te huudatte että katsokaa peiliin, tehkää sitä ja tätä mutta samaan aikaan tuomitsette aina kaikki jotka hoidattaa lasta muualla kun itse ovat kotona. Mikä teille siis kelpaisi?

terttut
Odottakaapa kun teidän JiroJoonas tai AadaOlivia kasvaa kouluikään. Humpsis-yht´äkkiä sille ekaluokkalaiselle ei olekaan säilöntäpaikkaa edes niiksi päiviksi kun mamma haluaa rannalle ja isi haluaisi pelata pleikkaa sisällä. Silloin järjestätte lomanne niin että lapsi on teidän kanssanne.
Tai vaihtoehtoisesti lomailette lapsenne kanssa!! Ajatelkaapa- sellainenkin voi olla mahdollista..

"vieras"
[QUOTE="pph";26453966]Mulla on hoidossa tällä hetkellä eräät lapset, joilla on peräti 1 viikko lomaa koko kesänä =( Ovat hoidossa klo 7-17......[/QUOTE]

Perhepäivähoitajille tuli viime syksynä työaikalaki, joka määrittää perhepäivähoitajan työpäivän pituudeksi 8t 15min.

Ei sulla voi olla hoidossa lapsia joiden säännöllinen hoitoaika olisi 10 tuntia, tai lapset pitäisi sijoittaa päiväkotiin koska tulisi niin paljon hoitajalle ylimääräisiä vapaita.

"joo"
Odottakaapa kun teidän JiroJoonas tai AadaOlivia kasvaa kouluikään. Humpsis-yht´äkkiä sille ekaluokkalaiselle ei olekaan säilöntäpaikkaa edes niiksi päiviksi kun mamma haluaa rannalle ja isi haluaisi pelata pleikkaa sisällä. Silloin järjestätte lomanne niin että lapsi on teidän kanssanne.
Tai vaihtoehtoisesti lomailette lapsenne kanssa!! Ajatelkaapa- sellainenkin voi olla mahdollista..
No koululaisen voi jättää yksinkin päivän ajaksi :( ja asia hoidettu. Monella perheellä menee näin.
Koululaisen voi lähettää vaikka parin viikon leirille ja vanhemmat pitää oman lomansa sillä välin.
:(

"kahden äiti"
Mun mies oli vuosi sitten kesällä yhden viikon lomalla niin että lapset oli hoidossa. Siitä yksinkertaisesta syystä, että teki kodissamme remonttia, ja siinä ei oikein kaksi alle kolmevuotiasta apuria ole eduksi. Minä olin töissä. Musta tuossa tilanteessa on järkevämpää viedä lapset sinne tutulle hoitajalle perhepäivähoitoon, jossa on 1 hoitaja näitä meidän 2 lasta kohti, ja hoitajalla aikaa olla lasten kanssa.

Eri juttu on se jos lomaillaan ihan menemällä rannalle tai uimaan tms niin siitä nauttisi lapsikin.

Lapsilla oli tosiaan lomaa kaikki ne päivät mitä mullakin, eli 4 vko kesälomaa 1 vko talvilomaa ja lisäksi yksi ylimääräinen lomaviikko mun lomarahavapaistani.

"Mie"
[QUOTE="vieras";26466105]Meillä oli tilanne aikanaan että lapsilla oli varmasti parempi olla (välillä) muualla. Kyllä, katsoin peiliin ja tein vastuullisena aikuisena sen mitä piti. Hain apua. Hain apua itselleni, perheelleni ja siihen kokonaisuuteen kuului muun muassa osa-aikainen päivähoito. Tilanne tosin ehti edetä niin pitkälle että jouduin sairaalahoitoon. Se vasta tulikin yhteiskunnalle kalliiksi! Kokopäivähoito, pitkä sairasloma, hoitopäivät sairaalassa jne. Eikö olisi ollut fiksumpaa hakea hoitopaikkaa jo ennen tilanteen kärjistymistä? ;) Te huudatte että katsokaa peiliin, tehkää sitä ja tätä mutta samaan aikaan tuomitsette aina kaikki jotka hoidattaa lasta muualla kun itse ovat kotona. Mikä teille siis kelpaisi?[/QUOTE]

Minusta sinä olet toiminut vastuullisesti enkä oikeasti "tuomitse" kaikkia, jotka joskus hoidattavat lapsiaan vaikka ovat kotona. Ja muutenkin minusta LOMA ja SAIRASLOMA on ihan eri asia.

Kommenttini oli tarkoitettu enemmänkin näille terveille äideille, jotka perustelevat lapsensa hoitoon viemistä sillä, että siellä on kaikki kaveritkin, ei ne lapset kotona viihdy. Tämän haluaisin kyseenalaistaa...

Ei viihdy kotona... Miksi ei viihdy??? Jos lasten kanssa tehdään mukavia asioita, lomaillaan, käydään mukavissa paikoissa, niin en kyllä usko, että lapsi ei viihtyisi lomalla omien vanhempiensa kanssa.

Ja siellä on kaikki kaveritkin... Onko oikeasti??? Meidän päiväkoti ainakin on hiljentynyt jo kovasti ja juhannuksen jälkeen siellä ei taida olla kuin kourallinen lapsia. Ei sieltäkään niitä kavereita heinäkuussa löydy vaan ne muutamat raukat, jotka siellä keskellä kesääkin ovat, ovat aikalailla itsekseen.

"vieras"
Meillä on pienempi osa-aikahoidossa välillä vaikka olen itse kotona mutta JiriJoonaksemme ei ole ollut iltapäiväkerhossa tai aamupäiväkerhossa koulun aloitettua. Ja yksin kotona ollut päivät on laskettavissa kahden käden sormilla vaikka menee jo kolmannelle :)

• Tykkää
Reactions: Anatolia
asasa
Se on se syyllisyys, joka meitä äitejä aina vaivaa. Teimme niin tai nän, niin meidät syyllistetään. Jos viemme lapsen hoitoon, jotta itse jaksaisimme paremmin, teemme väärin, mutta jos emme hoida itseämme, teemme silloinkin väärin. Ja mikä hassuinta, me äidit itse olemme ne, jotka aina syyllistämme itseämme ja kanssa sisariamme. Ei kukaan muu.
Onko kaikki täällä yksihuoltajia? Miksi ihmeessä puhut "mikä meitä ÄITEJÄ vaivaa".
Ei minua ainakaan mikään vaivaa. Meillä on KAKSI täyspäistä aikuista ja kaksi (ajoittain) täyspäistä lasta joita hoidamme yhdessä. Mies pitää lomaa lasten kanssa, minä pidän lomaa lasten kanssa ja lomaillemme myös perheenä.
Jos haluan omaa aikaa, mies hoitaa lapsia ja päinvastoin. Minä ainakaan en ole syyllistänyt yhtään äitejä. Olen tuominnut PERHEET joiden lapset ulkoistetaan hoitopaikkaan sen takia, että jompikumpi tai molemmat vanhemmat käyttävät aikansa itseensä:shoppailuun,kahvilla istumiseen,rannalla makaamiseen.
Kun lapsia päätetään hankkia (pahoittelen hankinta-sanan käyttöä) tulee ymmärtää, että lasten hoito ei ole pelkästään vauvanhoitoa. Lapset kasvavat, vaativat ja ovat osa perhettä-aina. Myös lomilla.

"vieras"
Onko kaikki täällä yksihuoltajia? Miksi ihmeessä puhut "mikä meitä ÄITEJÄ vaivaa".
Ei minua ainakaan mikään vaivaa. Meillä on KAKSI täyspäistä aikuista ja kaksi (ajoittain) täyspäistä lasta joita hoidamme yhdessä. Mies pitää lomaa lasten kanssa, minä pidän lomaa lasten kanssa ja lomaillemme myös perheenä.
Jos haluan omaa aikaa, mies hoitaa lapsia ja päinvastoin. Minä ainakaan en ole syyllistänyt yhtään äitejä. Olen tuominnut PERHEET joiden lapset ulkoistetaan hoitopaikkaan sen takia, että jompikumpi tai molemmat vanhemmat käyttävät aikansa itseensä:shoppailuun,kahvilla istumiseen,rannalla makaamiseen.
Kun lapsia päätetään hankkia (pahoittelen hankinta-sanan käyttöä) tulee ymmärtää, että lasten hoito ei ole pelkästään vauvanhoitoa. Lapset kasvavat, vaativat ja ovat osa perhettä-aina. Myös lomilla.
Mikä oikeus sinulla on tuomita? Koetko olevasi Jumala? Kuka sanoo (sinäkö) että lasten teon jälkeen niiden kanssa on oltava AINA? Sinä voit elää noin mutta tuskin olet sen parempi ihmisenä että voisit oikein tuomita muut. Me elimme ensimmäiset 4 vuotta esikoisen kanssa niin että se ei ollut koskaan esim. yökylässä ja muutenkin hoidossa vaan pakolliset. Toisen kanssa on ollut vähän enemmän hoidossa ja ihan päivhoidossakin muuten vaan ja tämä on takuulla lapsenkin kannalta parempi vaihtoehto kuin se että ei ole koskaan ylimääräistä hoidossa. Ja ennen kaikkea se on tärkeää myös parisuhteen kannalta että vanhemmat jaksa. Toiset ei tarvitse omaa aikaa kuten mieheni ja toiset taas tarvitsee kuten minä. Ja molemmat ihan yhtä hyviä vaihtoehtoja tiettyjen rajojen puitteissa (ei mitään 10 tunnin hoitopäiviä ja vielä jatkuvasti)

asasa
Joo, olen Jumalasta seuraava..No en tietenkään. En siltikään ymmärrä, että jos on KAKSI TERVETTÄ vanhempaa ja lapset niin miksi TOINEN ei voi hoitaa lapsia ja TOINEN hoitaa itseään,kynsiään tai visakorttiaan sillä aikaa. Miksi lapset ovat oman ajan esteenä jos vanhempia on kaksi (2)? Miksi sitä laatuaikaa pitää ottaa vapaa-päivinä, miksi ei voi viettää vaikka vapaata lauantaita ja mies hoitaa lapsia (jos hän ei sitä omaa aikaa tarvitse).

Miten rankkaa ihmisen elämä voi nykyaikana oikeasti olla? On pelit ja vehkeet ja sähkö ja sisävessa ja einekset ja elektroniikka ja tiskarit ja blenderit ja hifilaitteistot, robottimuritkin. Silti on voi voi vali vali niin ankaraa LOMAILLA lasten kanssa että ihan väsyttää.

Joo, olen Jumalasta seuraava..No en tietenkään. En siltikään ymmärrä, että jos on KAKSI TERVETTÄ vanhempaa ja lapset niin miksi TOINEN ei voi hoitaa lapsia ja TOINEN hoitaa itseään,kynsiään tai visakorttiaan sillä aikaa. Miksi lapset ovat oman ajan esteenä jos vanhempia on kaksi (2)? Miksi sitä laatuaikaa pitää ottaa vapaa-päivinä, miksi ei voi viettää vaikka vapaata lauantaita ja mies hoitaa lapsia (jos hän ei sitä omaa aikaa tarvitse).

Miten rankkaa ihmisen elämä voi nykyaikana oikeasti olla? On pelit ja vehkeet ja sähkö ja sisävessa ja einekset ja elektroniikka ja tiskarit ja blenderit ja hifilaitteistot, robottimuritkin. Silti on voi voi vali vali niin ankaraa LOMAILLA lasten kanssa että ihan väsyttää.

Onko tällaisia perheitä? ja mistä tiedä niiden perheiden tilanteen, jotka sen päivän tai viikon sielä pk:ssa pitävät lapsiaan, vaikka toinen tai molemmat lomalla?

Yhteistyössä