Ihan oikeastiko joku vie lapsen lomallaan hoitoon???!!!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
[QUOTE="mamma";26461042]Voi näitä keskusteluita...
Mahtaa meillä olla huono päivähoidon taso täällä suomessa kun lapset siitä niin kärsii. Meillähän on suomessa pitkät lomat ja myös hyvät edut mitä tulee siihen että saa olla pienenlapsen kanssa kotona. Vilä 70-luvulla lapset työnnettiin 3kk-ikäisenä päiväkotiin jos äiti meni töihin ja ihan normaaleja heistä on tullut... nii vai onko ne nyt niitä ketkä tuolla ammuskelee muita?...
No joka tapauksessa on melko uusi ilmö tämä että lapset on kotona näin pitkään samoin kuin se että lomat on näin pitkät. Totta on että ennen äidit olivat kotona lasten kanssa eivätkä tehneet uraa, eivät välttämättä menneet töihin koskaan vaan olivat kotirouvia. Ei kai kukaan halua sellaiseen palata?
Japanissa taitaa olla vuodessa 1viikko lomaa. Repikää siitä. Työmatkoineen saattaa myös työpäivät olla luokkaa 12h ja enemmän. Voi lapsiraukat. Ja täällä viitsitään kiistellä siitä että lapsi on peräti 9h hoidossa eikä 6h. Pöh, sanon minä. Vähän suhteellisuudentajua.[/QUOTE]

Eli mielestäsi nuo 1300- luvulla tapahtuneet epäkohdat poistavat nykyiset? Toisaalta, mitä me sähköäkään tarvitaan, kun ei ole ennenkään tarvittu.

miekin
No jos katsotaan pelkkää hoidon määrää, niin: meillä kaksi päiväkoti-ikäistä. Hoidossa ovat ma-pe yleensä 8h päivässä. Kumpikin vanhempi tekee täyttää päivää, johon työmatkoineen menee 9-10h/päivässä. Viime vuonna meidän muksut olivat päiväkodista lomillaan 13viikkoa + satunnaiset vapaapäivät, jos jompikumpi oli kotona. Eli vaikka ovatkin kokopäiväisesti hoidossa ovat mielestäni myös oikein mukavasti vapaalla :)

"Vieras"
[QUOTE="vieras";26461054]Edelleen kotoa pois vietettyä aikaa se on. Huvittaa nämä pätemiset kuinka me emme ikinä hoidata päivähoidossa mutta pidämme muuten pois kotoa. Aukesiko nyt pointti? Edelleenkään minä en arvostele (toisin kuin te minua) kenenkään päätöksiä hoidattaa lasta muualla tai hoitaa kotonaan mutta tämä päteminen tästä että haluaa olla lapsen kanssa lomat on tekopyhää kun tilanne on kokonaisuuden kannalta se että lapsenne (ainakin osan) ovat hoidossa PALJON enemmän kuin meidän lapset mutta silti arvostelette ja haukutte minua. En minäkään lähde teitä ääneen haukkumaan itsekkäiksi sun muiksi.[/QUOTE]

Meidän lapsille mummolassa olo on kotoisaa ja täysin erilaista kuin hoidossa oleminen. Se on heille siis lomaa :).

"nelly83"
[QUOTE="vieras";26461001]Juu juu, ei tietenkään ole mahdollista jos ei tarpeeksi ole haluakaan :) Niinhän sanoit toki itsekin että olet valinnut mieluummin tämän. Etkä sinä minulle ole tilivelvollinen että miten hoidatatte ja kuinka paljon. Vaikka meillä on muksu nytkin hoidossa niin silti kesälomaa on yhteensä viitisen viikkoa ja toisella 2,5 kk että ei paskasti ollenkaan. :) Sellaiseen en lähtisi itsekään että muksut ois kaikki lomat hoidossa.[/QUOTE]

Edelleenkin teen mielummin täyssä päivää töissä ja hoidan lapset vapaa aikanani kotona, kun osapv töissä ja lapset (osan) vapaa-ajastani päiväkodissa :)
päiväkoti on kuitenkin käsittääkseni tarkoitettu lasten hoitopaikaksi, kun aikuiset ovat töissä :)

nyt haermaana
[QUOTE="Vieras";26459847]Mene lastesi kanssa kasvatusneuvolaan tai hae muuta apua kun et pärjää heidän kanssaan.

Siis KOULULAINEN hoidettavana! Mitä vit.... Tuo on jo paksuin selitys mitä voi olla.

Sairasta elämää teillä kun lapset pitää erottaa toisistaan hodolla kun eivät tule toimeen keskenään. Miten olisi jos vaikka kasvattaisit lapsesi??!![/QUOTE]

Apua olen hakenut ja saanutkin. Jäi mainitsematta, että vanhempi lapsi on omalla tavallaan erityislapsi, erityistarpeineen. Nyt tällä hetkellä on meneillään lääkkeen vaihto ja nyt näyttäis siltä, ettei toi uus lääke ole hyvä kun tuo lapseni on yhä pahapäisempi vain.

Oma jaksaminen on todellakin tällä hetkellä finaalissa. En jaksa kiukutteluja, en jaksa mitään. Hyvä, että normaalit arjen askareet jotenkuten jaksan hoitaa.

Vaikka ollaankin lääkinnällisiä apuja saatu, terapiaa yms. Meillä ei silti ole tukiverkkoa tällä hetkellä ollenkaan, siksi tällainen ratkaisu.

Olisihan se hienoa, jos olisin super äiti, mutkun en ole, se on karu totuus.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";26461105]Meidän lapsille mummolassa olo on kotoisaa ja täysin erilaista kuin hoidossa oleminen. Se on heille siis lomaa :).[/QUOTE]

Edelleen pointtina lasten kotoa pois viettämä aika = pois lasten ja vanhempien yhteisestä ajasta.

"Vieras"
Apua olen hakenut ja saanutkin. Jäi mainitsematta, että vanhempi lapsi on omalla tavallaan erityislapsi, erityistarpeineen. Nyt tällä hetkellä on meneillään lääkkeen vaihto ja nyt näyttäis siltä, ettei toi uus lääke ole hyvä kun tuo lapseni on yhä pahapäisempi vain.

Oma jaksaminen on todellakin tällä hetkellä finaalissa. En jaksa kiukutteluja, en jaksa mitään. Hyvä, että normaalit arjen askareet jotenkuten jaksan hoitaa.

Vaikka ollaankin lääkinnällisiä apuja saatu, terapiaa yms. Meillä ei silti ole tukiverkkoa tällä hetkellä ollenkaan, siksi tällainen ratkaisu.

Olisihan se hienoa, jos olisin super äiti, mutkun en ole, se on karu totuus.
O.K. Olen pahoillani tuosta edellisestä viestistä. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!

"vieras"
[QUOTE="nelly83";26461117]Edelleenkin teen mielummin täyssä päivää töissä ja hoidan lapset vapaa aikanani kotona, kun osapv töissä ja lapset (osan) vapaa-ajastani päiväkodissa :)
päiväkoti on kuitenkin käsittääkseni tarkoitettu lasten hoitopaikaksi, kun aikuiset ovat töissä :)[/QUOTE]

Hienoa jos olet tyytyväinen teidän ratkaisuun :) Me teimme eri ratkaisun sairastumiseni jälkeen ja se on meille ihan mainio! Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus eli kellä vaan on oikeus laittaa lapsena hoitoon, olipa sitten terve tai sairas. Ja se onkin sitten toinen juttu eikä liity sikäli tähän aiheeseen.

just
[QUOTE="vieras";26461054]Edelleen kotoa pois vietettyä aikaa se on. Huvittaa nämä pätemiset kuinka me emme ikinä hoidata päivähoidossa mutta pidämme muuten pois kotoa. Aukesiko nyt pointti? Edelleenkään minä en arvostele (toisin kuin te minua) kenenkään päätöksiä hoidattaa lasta muualla tai hoitaa kotonaan mutta tämä päteminen tästä että haluaa olla lapsen kanssa lomat on tekopyhää kun tilanne on kokonaisuuden kannalta se että lapsenne (ainakin osan) ovat hoidossa PALJON enemmän kuin meidän lapset mutta silti arvostelette ja haukutte minua. En minäkään lähde teitä ääneen haukkumaan itsekkäiksi sun muiksi.[/QUOTE]

Mä kokisin olevani ITSEKÄS jos kieltäisin lapsilta mummolaan tai kummeille menon vain siksi että MINÄ haluan olla heidän kanssaan 24/7. Niin ja siis kesällä sen 4-5 viikkoa vanhempien loman pituudesta riippuen (kun sen samaa aikaa haluamme pitää ainakin suurimmaksi osaksi että pääsemme perheen kesken reissaa ja olemaan myös kotona) lapset ovat vanhempien kanssa ellei tule jotain yksittäisiä reissuja (max 1yö) kummin kanssa ja silloin muut lapset kotona et ei sekään ihan lapsivapaata aikaa ole. Ja sitten on lisäksi näitä mummolalomia.

Eli olen itsekäs kun kesällä töissä ollessani lapset viettävät vaikka viikon mummolassa saaden näin ylimääräisen loman päiväkodista??? Jos sanoisin tuon lapsille niin varmasti suuttuisivat jos joutuisivat päiväkotiin mummolan sijaan.

Pk:ntyöntekijä
Tämä on täysin käsittämätön ilmiö, jota itse päivähoidon työntekijänä en voi käsittää. Pienet lapset tarvitsevat siinä missä aikuisetkin lomaa. Lapsilla on pitkä rupeama päivähoidossa, lapselle kuitenkin jossain määrin stressaavassa ympäristössä (kova melu, paljon lapsia yms..) Heillä on oikeus lomaan oman perheen kanssa. Sitä oikeasti lapset haluavat. Minun käy niin sääli niitä lapsia jotka vanhempien loma-aikana työnnetään vaikka vieraan päiväkodin kesäpäivystykseen kun oma päiväkoti on suljettu, vain siksi, että vanhemmat saisivat viettää omaa laatuaikaa ilman rasittavia lapsia. Täysin pöyristyttävää. Monelle subjektiivinen päivähoito-oikeus valitettavasti merkitsee enemmän kuin aito välittäminen, rakastaminen ja LÄSNÄOlO oman jälkikasvunsa kanssa. Erittäin surullista mielestäni.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";26461135]O.K. Olen pahoillani tuosta edellisestä viestistä. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi![/QUOTE]

Kannattaako lähteä kaikille huutelemaan tuosta vaan törkeyksiä ja haukkumaan taustoja tietämättä?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Pk:ntyöntekijä;26461142:
Tämä on täysin käsittämätön ilmiö, jota itse päivähoidon työntekijänä en voi käsittää. Pienet lapset tarvitsevat siinä missä aikuisetkin lomaa. Lapsilla on pitkä rupeama päivähoidossa, lapselle kuitenkin jossain määrin stressaavassa ympäristössä (kova melu, paljon lapsia yms..) Heillä on oikeus lomaan oman perheen kanssa. Sitä oikeasti lapset haluavat. Minun käy niin sääli niitä lapsia jotka vanhempien loma-aikana työnnetään vaikka vieraan päiväkodin kesäpäivystykseen kun oma päiväkoti on suljettu, vain siksi, että vanhemmat saisivat viettää omaa laatuaikaa ilman rasittavia lapsia. Täysin pöyristyttävää. Monelle subjektiivinen päivähoito-oikeus valitettavasti merkitsee enemmän kuin aito välittäminen, rakastaminen ja LÄSNÄOlO oman jälkikasvunsa kanssa. Erittäin surullista mielestäni.
Tästä olen samaa mieltä! Itselleni on osa-aikatöistä kertynyt niin vähän lomaa kun sitä on maksettu myös rahana joten pidän heinäkuun käytännössä palkatonta ettei tarvi pph:lta mennä varahoitopaikkaan.

"mamma"
[QUOTE="vieras";26461062]Ööh...nyt meni yli niin että heilahti. Miten tämä liittyy tähän ketjuun?[/QUOTE]

No jos sitä lomaa olisi vain vaikka viikko tai kaksi vuodessa niinkuin joissakin maissa on, niin kärsiiklö ne lapset vielä enemmän kuin nämä meidän pikkuiset jotka ovat vaikka 4 viikkoa lomalla sieltä hoitopaikasta. Tarkoitan ihan kansakuntana. Tuntuu että täällä suomessa on niin huonosti asiat että varmaan sitten vaikka juuri japanissa kasvaa vielä kieroontuneempia ihmisiä?

asasa
Se, mikä minua on aina ihmetettänyt on nämä "asiat". Että pitää "hoitaa asioita" ja siksi lapset viedään hoitoon. Meillä ei ole 8 vuoden aikana (nuorin 2v,vanhin 8v) tullut yhtään tälläistä "asiaa" vastaan että vartavasten pukisin lapset, ajaisin hoitopaikkaan,jättäisin lapset sinne ja "hoitaisin asiat".
Kahden (huom.KAHDEN) vanhemman perheessä asiat ovat hoituneet joko kokoonpanolla mies ja lapset,äiti ja lapset tai jompikumpi vanhempi erikseen. Yksi talo on tässä ajassa rakennettu, yksi sairaus koettu ja muutama muukin isompi juttu.
Mitkä ovat siis ne ASIAT joiden takia lapsi menee hoitoon?

"Vieras"
[QUOTE="vieras";26461126]Edelleen pointtina lasten kotoa pois viettämä aika = pois lasten ja vanhempien yhteisestä ajasta.[/QUOTE]

No,näen tuon eri tavalla kuin sinä. Vaikutat jotenkin katkeralta kun itselläsi ei ehkä ole mummolaa mihin lapset viedä, kun et osaa ajatella että isovanhemmilla olo on lapsille ja isovanhemmille rikkaus eikä kukaan menetä siinä mitään, päin vastoin. Näinollen ei ole siis kuluttavaa lapsille, eikä sitä voi verrata siihen että lapset ovat päiväkodissa.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";26461144]Kannattaako lähteä kaikille huutelemaan tuosta vaan törkeyksiä ja haukkumaan taustoja tietämättä?[/QUOTE]

Kannattaako pitää huoli vain niistä asioista jotka sinulle kuuluu.

"mamma"
[QUOTE="Vieras";26461075]Eli mielestäsi nuo 1300- luvulla tapahtuneet epäkohdat poistavat nykyiset? Toisaalta, mitä me sähköäkään tarvitaan, kun ei ole ennenkään tarvittu.[/QUOTE]

Aha, okke?
Meinaan vaan että ne 70-luvulla syntyneet ovat tänäpänä niitä vanhempia, ainakin osittain. Oletteko 70-lukulaiset pienenä hoitoon menneet kärsineet siitä hoidosta ja oletteko olleet miten paljon niiden vanhempiennen kanssa kesät?

"vieras"
Mä kokisin olevani ITSEKÄS jos kieltäisin lapsilta mummolaan tai kummeille menon vain siksi että MINÄ haluan olla heidän kanssaan 24/7. Niin ja siis kesällä sen 4-5 viikkoa vanhempien loman pituudesta riippuen (kun sen samaa aikaa haluamme pitää ainakin suurimmaksi osaksi että pääsemme perheen kesken reissaa ja olemaan myös kotona) lapset ovat vanhempien kanssa ellei tule jotain yksittäisiä reissuja (max 1yö) kummin kanssa ja silloin muut lapset kotona et ei sekään ihan lapsivapaata aikaa ole. Ja sitten on lisäksi näitä mummolalomia.

Eli olen itsekäs kun kesällä töissä ollessani lapset viettävät vaikka viikon mummolassa saaden näin ylimääräisen loman päiväkodista??? Jos sanoisin tuon lapsille niin varmasti suuttuisivat jos joutuisivat päiväkotiin mummolan sijaan.
Minä en ole edelleenkään arvostellut sitä että lapset on isovanhemmilla tms. Mutta JOS sinä kuulut niihin jotka arvostelee tässä vaikka meidän valintaa osa-aikahoidosta ja osa-aikatyöstä, retostelet kuinka ette ikinä pidä päivähoidossa lasta ylimääräistä kun haluatte viettää kaiken mahdollisen ajan lastenne kanssa ja silti samalla isovanhemmat ja kummit muut hoitaa lapsianne niin olet tekopyhä. Jos et taas kuulu niin en ole sinua missään vaiheessa tarkoittanutkaan :) En tarkoittanut tuon olevan itsekkyyttä, puhuin niistä 8-10 tunnin jatkuvista hoitopäivistä..että VOISIN sanoa niin ääneen jos haluaisin olla vittumainen.

no....
Se, mikä minua on aina ihmetettänyt on nämä "asiat". Että pitää "hoitaa asioita" ja siksi lapset viedään hoitoon. Meillä ei ole 8 vuoden aikana (nuorin 2v,vanhin 8v) tullut yhtään tälläistä "asiaa" vastaan että vartavasten pukisin lapset, ajaisin hoitopaikkaan,jättäisin lapset sinne ja "hoitaisin asiat".
Kahden (huom.KAHDEN) vanhemman perheessä asiat ovat hoituneet joko kokoonpanolla mies ja lapset,äiti ja lapset tai jompikumpi vanhempi erikseen. Yksi talo on tässä ajassa rakennettu, yksi sairaus koettu ja muutama muukin isompi juttu.
Jos isä töissä ja äiti joutuu menemään hoitoihin sairaalaan päiväksi niin mihin ne lapset laitetaan jos ei päiväkotiin? Ei niitä voi sinne sairaalaankaan ottaa...

"vieras"
[QUOTE="Vieras";26461163]No,näen tuon eri tavalla kuin sinä. Vaikutat jotenkin katkeralta kun itselläsi ei ehkä ole mummolaa mihin lapset viedä, kun et osaa ajatella että isovanhemmilla olo on lapsille ja isovanhemmille rikkaus eikä kukaan menetä siinä mitään, päin vastoin. Näinollen ei ole siis kuluttavaa lapsille, eikä sitä voi verrata siihen että lapset ovat päiväkodissa.[/QUOTE]

Eiihh...totta kai lapsille on rikkaus olla isovanhempien, kummien jne kanssa. On meilläkin vaikkeivat yökylässä saatikka viikkoja siellä olekaan. Päiväkodista en osaa sanoa koska meillä on pph joka on aivan mahtava ja lapsi sinne itse haluaa välillä hoitoon vaikka olen kotona. Nyt kun muutamme niin haluaisi jäädä koko ajaksi äidin kanssa kotiin joten tuskin olisi yhtä mahtavaa tilanne jos olisi päiväkodissa. Pointtini olen kertonut monta kertaa tässä ketjussa rautalangasta vääntäen ja sen paremmin en osaa.

asasa
Silloin isi pitää lomaa töistä,ottaa vaikka palkattoman vapaan.
Sairaalaan ei mennä ilman ajanvarausta joten kyllähän se on tiedossa jo etukäteen. Ja jos auton alle jää niin silloin mennään ambulanssilla eikä ambulanssi koukkaa päiväkodin kautta.

Päiväkoti on tarkoitettu työssäkäyvien vanhempien lapsille jotka ovat työssä.
Suututtaa nämä virikelapset jotka tuuppaavat meidänkin lapset lähipäiväkotia kauemmaksi kun ei riitä tilaa kun mamin oma MircoPetteri tarvitsee virikehoitoa kun mamma on väsynyt ja vauva valvottaa.
Jos tätä lukee joku vauvakuumeinen niin ota äkkiä ehkäisy käyttöön ellet aio hoitaa lapsiasi ITSE.

"vieras"
Miksi talon rakentamisen takia pitäs lapsi laittaa hoitoon? Meillä meni lapset hoitoon kun jouduin sairaalaan yllättäen moneksi viikoksi. Sitten on ollut psykologilla käyntiä viikoittain, muita lääkärikäyntejä jne jonne lasta ei ole voinut mukaan ottaa ja nykyään hyödynnän todellakin päivähoitomahdollisuuden kun aiemmiin muksut oli ultrissa ja gynekäynneillä mukana jne. kun ei ollut täällä hoitajia päiväsaikaan. Tuossa siis meidän pakkotilanteet.

just
[QUOTE="vieras";26461180]Minä en ole edelleenkään arvostellut sitä että lapset on isovanhemmilla tms. Mutta JOS sinä kuulut niihin jotka arvostelee tässä vaikka meidän valintaa osa-aikahoidosta ja osa-aikatyöstä, retostelet kuinka ette ikinä pidä päivähoidossa lasta ylimääräistä kun haluatte viettää kaiken mahdollisen ajan lastenne kanssa ja silti samalla isovanhemmat ja kummit muut hoitaa lapsianne niin olet tekopyhä. Jos et taas kuulu niin en ole sinua missään vaiheessa tarkoittanutkaan :) En tarkoittanut tuon olevan itsekkyyttä, puhuin niistä 8-10 tunnin jatkuvista hoitopäivistä..että VOISIN sanoa niin ääneen jos haluaisin olla vittumainen.[/QUOTE]

En ole arvostellut teidän valintaa, itsekkin teen juurikin lasten takia 6h päivää. Ja ymmärrän jos ei ole muita ihmisiä jotka lasten kanssa olisi ja tarvitsee lataa akkuja. Täysin hyväksyttävää ja ymmärrettävää.
Mutta mulla nousee niskakarvat pystyyn jos joku väittää että lapset on mummolla hoidossa! Hoidossa ja lomalla sanat tarkoittaa niin eri asiaa. Ja siis mä voisin mielelläni olla lasten kanssa kaiken vapaa-ajan (meillä ei erityislapsia niin en sellaisesta arjesta tiedä) mutta olisiko se lapsille reilua että mä vain omasta halustani pidän ne päiväkodissa päivät että saan olla illat heidän kanssa jos mummo samaa aikaa haluaa heidät luokseen.

"vieras"
Silloin isi pitää lomaa töistä,ottaa vaikka palkattoman vapaan.
Sairaalaan ei mennä ilman ajanvarausta joten kyllähän se on tiedossa jo etukäteen. Ja jos auton alle jää niin silloin mennään ambulanssilla eikä ambulanssi koukkaa päiväkodin kautta.

Päiväkoti on tarkoitettu työssäkäyvien vanhempien lapsille jotka ovat työssä.
Suututtaa nämä virikelapset jotka tuuppaavat meidänkin lapset lähipäiväkotia kauemmaksi kun ei riitä tilaa kun mamin oma MircoPetteri tarvitsee virikehoitoa kun mamma on väsynyt ja vauva valvottaa.
Jos tätä lukee joku vauvakuumeinen niin ota äkkiä ehkäisy käyttöön ellet aio hoitaa lapsiasi ITSE.
Ihanan mustavalkoista :D Ainahan sairaalaan mennä ajanvarauksella :D Sinulla saa tietenkin olla oma mielipiteesi mutta fakta on subjektiivinen päivähoito-oikeus.

Yhteistyössä