Ihan oikeastiko joku vie lapsen lomallaan hoitoon???!!!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
ksylj
Ja sen takia lyhyellä tähtäimellä on paras ratkaisu pitää lasta välillä hoidossa silloin, kun äiti makaa sängyssä ja tuijottaa seinää. Pitkällä tähtäimellä täytyy tietysti löytää sellainen ratkaisu, jossa työelämä vaatii äidiltä vähän vähemmän, niin että voimia riittää myös lapsen kanssa olemiseen. Se vaan ei välttämättä onnistu ihan käden käänteessä.
Mitä enemmän on mahdollisuuksia seinien tuijottamiseen ilman vastuuta omasta lapsesta, sitä enemmän sitä mahdollisuutta käytetään.

Väsymys, masennus ja uupumus tulevat kun niillä on erittäin hyvä tilaisuus tulla. Ei edes tarvitse pinnistellä omien lasten kanssa jaksamisen hyväksi, kun on luotu yhteiskunnalle älyttömän kallis päivähoito.

ksylj
[QUOTE="vieras";26468814] mutta paljon on perheitä joissa lasten hoitoajat ei ole lyhyet vaikka tarvetta ei ole 8 tunnin päiville. Ja usein nälkä kasvaa syödessä, ensin voi olla lyhyttä päivää mutta sitten halutaankin pitempää ja pitempää kun huomataan että onkin helppoa pitää lapsi siellä hoidossa, siellä kun saa kaiken; ruuan, levon, virikkeet, kaverit, ulkoilun jne.[/QUOTE]

Totta!

no en tunne olevani huono äiti, vaikka mun 10 vuotias kehitysvammainen poika käy ns. kerhossa, jossa myös niitä, jotka kesällä hoitoa tarviivat hoitoa. hän käy kahtena päivänä viikossa ja 4-5 tuntia kerralla, ja ihan sen takia, että tulee vaihtelua hänenkin elämäänsä. siellä kun leikitään ja askarrellaan, käydään uimassa yms. mukavaa. poika sinne itse haluaa. ja sitten ei ole koko aika kinuamassa kotona, että saanko mä mennä sille kaverille ja tälle kaverille. osa kavereista kun asuu niin kaukana, että autolla joutuu viemään. en pode syyllisyyttä ja jaksaisin kyllä itsekin hoitaa. mutta meillä on kyse ihan siitä, että poika saa virikkeitä ja touhua

burnoutin partaalla
Mitä enemmän on mahdollisuuksia seinien tuijottamiseen ilman vastuuta omasta lapsesta, sitä enemmän sitä mahdollisuutta käytetään.

Väsymys, masennus ja uupumus tulevat kun niillä on erittäin hyvä tilaisuus tulla. Ei edes tarvitse pinnistellä omien lasten kanssa jaksamisen hyväksi, kun on luotu yhteiskunnalle älyttömän kallis päivähoito.
Joo, no tämä olikin varmaan tyhjentävä vastaus siihen, miksi ihmiset ovat niin väsyneitä: koska siihen on mahdollisuus :O Osittain olen kyllä samaa mieltäkin asiasta, mutta tuosta huomaa kyllä että et ole ollut lähelläkään totaalista loppuun palamista. Silloin kun ihminen on kertakaikkiaan lopussa, niin ei kyllä ole mitään merkitystä sillä, onko uupumukselle tilaa vai ei, se kyllä ottaa paikkansa ihmisen elämässä ihan kyselemättä.

Mitäs sinä teet työksesi?

ssss

Huomaa että tämä kirjoittaja ei tiedä masennuksesta ym. yhtään mitään.

"vieras"
Periaatteessa totta. Monesti oireet tulevat rajuina päälle tilanteessa jossa niille on tilaa tulla. Mutta se ei suinkaan tarkoita sitä että sairaus iskee täysin yllättäen yhtäkkiä vaan kyllä se väsymys, uupumus ja masennus on siellä taustalla kytenyt jo kauan. Olen kokenut tuon mutta olen kokenut myös sen että tilanne menee yhtäkkiä niin pahaksi että jouduin sairaalahoitoon pitkäksi aikaa.

jaanakk
Mulla olisi jäänyt lapsimäärä alhaisemmaksi ellei olisi mahdollisuutta tähän päivähoitoon (esimerkiksi ajaksi jolloin hakee työpaikkaa) tai sitten ihan yleisen jaksamisen takia. Päiväkoti on monelle perheelle hyvä ja arkea helpottava asia, jos sattuu esim. jotain kriisejä elämässä. Saa hoitaa asiansa ja itsensä kuntoon, ja lapset ovat turvallisessa hoidossa sillä aikaa.
Tämä on juurikin sitä ihan järjetöntä ajattelua josta pitäisi päästä pois. Sinulla olisi pitänyt jäädä lapsiluku alhaisemmaksi jos et kykene lapsia itse hoitamaan! Ehdottomasti ensin tulee miettiä jaksanko MINÄ (=ME,jos vanhempia on kaksi) hoitaa lapset itse? Jaksanko MINÄ pitää sen esikoisen,toisen lapsen tai vaikka kolmannenkin kotona kun uusi vauva syntyy? Jaksanko MINÄ siivota kun taapero on kotona? Onko meillä tukiverkkoja? Onko talous kunnossa? Jos vastaus yhteenkään kysymykseen on EI, käytä ehkäisyä.

Tottakai tukiverkot voivat kadota, lapsi voi vammautua, oma mielenterveys järkkyä jolloin tarvitaan apua (päivähoitoa). Sille ei voi mitään. Mutta pääsääntöisesti lapsia ei tulisi tehdä jos kahden vanhemman perheessä on ongelmia jo valmiiksi. Päivähoito on tarkoitettu työssäkäyvien perheiden lapsille jotta aikuiset voivat käydä ansiotyössä ja maksaa veroja. On kansantaloudellisesti kestämätöntä rakennuttaa päiväkoteja lapsille, joiden vanhemmat makaavat kotona.

jaah
En oikeen usko, että kukaan tekee lapsia sen takia, että ne voi hoidattaa päiväkodissa ylen määrin. Jokainen vanhempi tuntee syyllisyyttä (tai...luulisi ainakin) siitä, että pienet joutuu oleen pitkiä päiviä hoidossa. Joskus se vaan on parempi, etenkin lastensuojelullisista syistä. Varhaiskavatus on kuitenkin hyödyllistä jo tulevaa koulun aloitusta varten. Siellä oppii niin monenlaisia asioita. Uupunut äidin kolmen pienen kanssa...harva on sellainen supermamma joka kykenee jokaiselle järjestään riittävästi virikkeitä. Sen verran lapsia kun kykenee hoitaan, näin kai jokainen AJATTELEE, mutta elämää ei voi suunnitella ennalta, aina voi sattua jotain, jolloin päivähoitoon turvautuminen on ihan ok. Vaan tosi rikkailla on varaa palkata lastenhoitajia ihan omia juoksevia asioita varten.

"toinen"
[QUOTE="vieras";26468620]Niin? ihan samalla tapaa yhteiskunta maksaa niistä päivistä mitä ette käytä. Maksaa vaan tarpeen sijaan tyhjästä. Että mussuti mussuti kyllä jaksan mussuttaa.

Kyllä huomaa että tässä nähdään taas vaan oma napa, ei kokonaisuutta. Luuletko että tarkoitinkaan että kyse on VAIN SINUN yksittäisestä turhasta hoitopäivästä? Kun niitä perheitä katsos on sun lisäksi muitakin tässä maailmassa, jotka haluaisi ajatella ihan samalla tapaa. Pisaroista se merikin on. Mutta kun minä minä minä minä[/QUOTE]

Ja ihan samalla lailla yhteiskunta maksaa niistä pitkistäkin lomista jos ei hoitosuhdetta katkeise loman ajaksi mikä voisi olla aika epävarmaa sit syksyllä saada paikka takas. Eli sun mielestä ei ole oikein viedä lasta vapaapäivänä päiväkotiin mutta ei ole oikein jättää viemättäkään kun maksetaan sit tyhjästä?!???

soutelija
Kun esikonen oli perhepäivähoitajalla, ja minä töissä, oli aivan mahtavaa kun tuli kesä, ja sain olla oman lapsen kanssa palkan edestä. Aivan käsittämätöntä ja oi että olin kiitollinen. Sain palkkaa siitä että olin kotona ja lomalla lapsen kanssa. Vaikka teinkin ihan kaiken kotona, koska mies kirjoitti omaa graduaan ja halusin antaa hänelle sen rauhan. Töissäkäydessä kun minunkin työt tulivat kotiin asti. Eli minä tein kaiken, hoidin yksin lapsen, kotityöt, ruoat jne. Mies teki gradua.

Ja lomaahan se oli olla vain lapsen kasnsa kun se työ oli jotain muuta.

Ymmärrän että jos on koko ajan kotona lasten kanssa niin ei tunnu kyllä lomalta että se on sitä samaa, sapuskaa lapsille pöytää 5 kertaa päivässä jne

Mutta ymmärrän myös, että jos joku on puolikuollut työssäkäydessään, se lapsikin voi sitten tuntua työltä. Varsinkin jos useampi lapsi.

Joten annetaan kaikkien elää tavallaan.

Yhteistyössä