Ihan oikeastiko joku vie lapsen lomallaan hoitoon???!!!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="voi itku";26468158]Juuh, kato aina kun mun lapset on hoidossa, niin mä makaan helvetin tulessa ja ajattelen, että toivottavasti kaikki riivaajat iskee muhun. Koska eihän elämästä saa ikinä nauttia pätkääkään jos piltti ei ole vähintään puolen metrin päässä.

Viittasin kampaajalla käyntiin lähinnä siinä, että ikinä en taaperon kanssa lähde kampaajalle vaikka joidenkin mielestä se pitäisi hoitua tuosta noin vain. Se on sitten sama onko lapsi isällä, mummolla tai vaikka MLL:n hoitajalla mutta mukaan hän ei tule koska se on epämukavaa KAIKILLE.[/QUOTE]

Pointti tässä nyt taas lienee myös se että monelle on ihan helvatan sama missä juokset ja mihin tyrkkäät lapsesi hoitoon, mutta voisit kustantaa ne hoidot ihan omasta kukkarosta. Sen _ei kuuluisi_ olla YHTEISKUNNAN ongelma ja vastuu kustantaa tälläisiä huvi-hoitopäiviä. Kunnallinen hoito vain niille joilla on TODELLINEN tarve. Ja sen tarpeen määrittelee sitten eri viranomaistahot.

burnoutin partaalla
Yksi kymmenen pisteen kysymys mikä tässä ketjussa on jätetty kysymättä on se, miksi osa vanhemmista on niin väsyneitä. Toki on ollut näitä "ei nyt voi niin paljon väsyttää kun ei 60-luvullakaan väsyttäny"-kommentteja, mutta näiltä ihmisiltä on tainnut jäädä huomaamatta että elämä oikeesti on nykyisin vähän erilaista kuin ennen. Itse asiassa kuulisin mielelläni mitä te, tämän tyyppisten kommenttien laukojat, oikeastaan teette elääksenne? Tekeekö joku jotakin muuta kuin säännöllisesti jatkuvaa työtä, jonka voi 8 tunnin työrupeaman jälkeen sulkea pois mielestään samalla kuin työpaikan oven?
Oltuani 3 vuotta yhden lapsen äiti, 2 vuotta työtä tekevä yhden lapsen äiti ja 1 vuoden päiväkodissa hoidetun yhden lapsen äiti, huomaan että olen työni takia koko ajan niin lähellä loppuunpalamista, että lapsi siitä kärsii. (Vastaan myös pääosin perheen elättämisestä, vaikka en yh olekaan.)
Ja sen takia lyhyellä tähtäimellä on paras ratkaisu pitää lasta välillä hoidossa silloin, kun äiti makaa sängyssä ja tuijottaa seinää. Pitkällä tähtäimellä täytyy tietysti löytää sellainen ratkaisu, jossa työelämä vaatii äidiltä vähän vähemmän, niin että voimia riittää myös lapsen kanssa olemiseen. Se vaan ei välttämättä onnistu ihan käden käänteessä.

"voi itku"
[QUOTE="vieras";26468472]Pointti tässä nyt taas lienee myös se että monelle on ihan helvatan sama missä juokset ja mihin tyrkkäät lapsesi hoitoon, mutta voisit kustantaa ne hoidot ihan omasta kukkarosta. Sen _ei kuuluisi_ olla YHTEISKUNNAN ongelma ja vastuu kustantaa tälläisiä huvi-hoitopäiviä. Kunnallinen hoito vain niille joilla on TODELLINEN tarve. Ja sen tarpeen määrittelee sitten eri viranomaistahot.[/QUOTE]

Tiiätkö, mun mukulalle on varattu 16 hoitopäivää/kk johtuen minun vuorotöistäni. Lapsella on siis viikonloppuvapaitten lisäksi arkivapaita ja paljon. Ja ikinä ei tule kuussa täyteen tuo hoitopäivien määrä vaikka joskus käytänkin sen yhden päivän vaikka siellä kampaajalla tai lääkärillä käymiseen. Eli minulle on turha tulla kenenkään mussuttamaan todellisista tarpeista ja kustannuksista. Lapseni on ensisijaisesti hoidossa sen takia, etta vanhemmat ovat töissä. Ja se on vain pisara meressä se yksi yksittäinen ns. turha hoitopäivä. Se yksi yksittäinen turha vapaapäivä ei tasan ole keneltäkään muulta lapselta pois ja päivähoidonkustannus korttia tässä vaiheessa on turha vetää esiin koska se pätee ihan tasan jokaista päiväkotipalveluita käyttävää perhettä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="Mamma";26467317]Minä olen vissiin sitten sellainen jeesustelija...

Teen töitä viitenä päivänä viikossa ja kahdeksan tuntia päivässä. En kuitenkaan 8-16, vaan menen töihin jo puoli seitsemäksi (kiitos liukuvan työajan), jotta pääsen hakemaan lapsiani jo aikaisemmin. Mies puolestaan menee töihin vasta yhdeksäksi, jotta voi viedä lapset päiväkotiin vähän myöhemmin.
Meidän lasten hoitopäivät on siis 8-15, vaikka molemmat teemme täyttä työpäivää.
Ja kuitenkin me halutaan viettää kaikki vapaa- ja lomapäivät lastemme kanssa.
Ollaan me sentään aika kummallisia otuksia :D[/QUOTE]
No, teidän lapset on suhteellisen vähän hoidossa, mutta silti yli tuplasti enemmän mitä meidän on olleet...meillä hoitopäiviä on ollut keskimäärin 2-3 viikossa, ja nekin hyvin harvoin yli 6 tuntia.

Jos meillä skidit olisi olleet hoidossa viitenä päivänä viikossa täyttä päivää (eli aamusta päiväuniajan yli), niin ei mekään heitä vapaapäivinä oltaisi hoitoon viety :). Mutta on ollut viikkoja, jolloin lapsilla on ollut hoidon tarvetta esim. vain yhtenä päivänä 4 tuntia, tai ei sitäkään - silloin ollaan huoletta viety lapsi/lapset jonain päivänä hoitoon vaikka 10-15 ja laiskoteltu kuin röyhkeät possut :xmas:. Ihan sama, miten paheksuttavaa sellainen toiminta muka on.

"vieras"
[QUOTE="voi itku";26468593]Tiiätkö, mun mukulalle on varattu 16 hoitopäivää/kk johtuen minun vuorotöistäni. Lapsella on siis viikonloppuvapaitten lisäksi arkivapaita ja paljon. Ja ikinä ei tule kuussa täyteen tuo hoitopäivien määrä vaikka joskus käytänkin sen yhden päivän vaikka siellä kampaajalla tai lääkärillä käymiseen. Eli minulle on turha tulla kenenkään mussuttamaan todellisista tarpeista ja kustannuksista. Lapseni on ensisijaisesti hoidossa sen takia, etta vanhemmat ovat töissä. Ja se on vain pisara meressä se yksi yksittäinen ns. turha hoitopäivä. Se yksi yksittäinen turha vapaapäivä ei tasan ole keneltäkään muulta lapselta pois ja päivähoidonkustannus korttia tässä vaiheessa on turha vetää esiin koska se pätee ihan tasan jokaista päiväkotipalveluita käyttävää perhettä.[/QUOTE]

Niin? ihan samalla tapaa yhteiskunta maksaa niistä päivistä mitä ette käytä. Maksaa vaan tarpeen sijaan tyhjästä. Että mussuti mussuti kyllä jaksan mussuttaa.

Kyllä huomaa että tässä nähdään taas vaan oma napa, ei kokonaisuutta. Luuletko että tarkoitinkaan että kyse on VAIN SINUN yksittäisestä turhasta hoitopäivästä? Kun niitä perheitä katsos on sun lisäksi muitakin tässä maailmassa, jotka haluaisi ajatella ihan samalla tapaa. Pisaroista se merikin on. Mutta kun minä minä minä minä

[QUOTE="vieras";26468620]Niin? ihan samalla tapaa yhteiskunta maksaa niistä päivistä mitä ette käytä. Maksaa vaan tarpeen sijaan tyhjästä. Että mussuti mussuti kyllä jaksan mussuttaa.

Kyllä huomaa että tässä nähdään taas vaan oma napa, ei kokonaisuutta. Luuletko että tarkoitinkaan että kyse on VAIN SINUN yksittäisestä turhasta hoitopäivästä? Kun niitä perheitä katsos on sun lisäksi muitakin tässä maailmassa, jotka haluaisi ajatella ihan samalla tapaa. Pisaroista se merikin on. Mutta kun minä minä minä minä[/QUOTE]

Kiva ettet sinä koskaan halua mitään...

Toiset saavat kuitenkin haluta ja jos siihen tarjoutuu mahdollisuudet niin myös toteuttaa niitä halujaan.

[QUOTE="vieras";26468655]Eihän siitä ollut kysymys. Tottakai ihmiset hyödyntää sen mitä niille annetaan, totesin vaan että tälläisen ei pitäisi olla mahdollista. Hoito vain niille joilla on todellinen tarve.[/QUOTE]

Se on asia mistä voidaan olla useampaa mieltä. Itse pidän subjektiivista päivähoito-oikeutta hyvänä, tosin jos/kun vanhempien oma harkintakyky ei aina toimi (ainakaan lapsen eduksi) voisi tuota rajoittaa. Esimerkiksi siinä ettei virikehoitoon otettaisi alle 3v lapsia ja isommillakin hoitoaika olisi rajattu.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"voi itku"
[QUOTE="vieras";26468620]Niin? ihan samalla tapaa yhteiskunta maksaa niistä päivistä mitä ette käytä. Maksaa vaan tarpeen sijaan tyhjästä. Että mussuti mussuti kyllä jaksan mussuttaa.

Kyllä huomaa että tässä nähdään taas vaan oma napa, ei kokonaisuutta. Luuletko että tarkoitinkaan että kyse on VAIN SINUN yksittäisestä turhasta hoitopäivästä? Kun niitä perheitä katsos on sun lisäksi muitakin tässä maailmassa, jotka haluaisi ajatella ihan samalla tapaa. Pisaroista se merikin on. Mutta kun minä minä minä minä[/QUOTE]

Totta kai on oma napa. Eiköhän meistä jokainen ensisijaisesti oman navan kautta elä tätä elämää. Luuletko sinä että jos meille varatuista 16 hoitopäivästä 1-2 jää käyttämättä, niin se raha muka säästyy? Se paikka on meille edelleen meille varattu ja siihen varatut rahat kuluvat. Oli se meidän mussukka siellä päiväkodissa tai ei. Sitten minä ymmärrän paheksunnan jos kaikki 16 hoitopäivää on varattu vain siksi, että pääsisin hummailemaan mutta kun ne on varattu vanhempien töissä käynnin vuoksi. Kaikki muu on ekstraa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26468655]Eihän siitä ollut kysymys. Tottakai ihmiset hyödyntää sen mitä niille annetaan, totesin vaan että tälläisen ei pitäisi olla mahdollista. Hoito vain niille joilla on todellinen tarve.[/QUOTE]

Systeemin hyväksikäyttöä. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on alunperin luotu lasten parhaaksi, mutta vanhemmat käyttää sitä häikäilemättä OMAKSI hyväkseen, ei suinkaan lasten.

"vieras"
Se on asia mistä voidaan olla useampaa mieltä. Itse pidän subjektiivista päivähoito-oikeutta hyvänä, tosin jos/kun vanhempien oma harkintakyky ei aina toimi (ainakaan lapsen eduksi) voisi tuota rajoittaa. Esimerkiksi siinä ettei virikehoitoon otettaisi alle 3v lapsia ja isommillakin hoitoaika olisi rajattu.
Tietysti siitä voidaan olla useampaa mieltä, minä sanoin vaan omani. Virikehoitoa en olisi täysin vastaan, JOS siihen löytyy resursseja. Mutta nykyisellään ei taida löytyä.... sen sijaan voisi kehittää enemmän vaikka puistotoimintaa tai kerhotoimintaa virikelapsille, ne pyörii pienemmillä rahoilla kuin kunnallinen päivähoito. Muutama tunti päivässä puistoilua vois olla monelle ihan riittävä virike, siitä sitten kotiin syömään jne jos vanhempi on kotona.

"vieras"
Lisätään vielä että sitä hoitoaikaa voisi myös rajata niin että virikelapsille "määrättäisiin" pitkät lomat. Sen lisäksi että viikottainen/päivittäinen hoitoaika olisi lyhyempi.
Samaa mieltä. Mutta olen myös sitä mieltä että niiden työssäkäyvienkin vanhempien lasten etuja tulisi valvoa vähän enemmän, kyllä niilläkin lapsilla pitäisi olla oikeus vapaapäiviin ja lomiin, tai ainakin lyhyisiin päiviin jos vanhempi on vapaalla. Nythän jokainen voi tuoda lapsen 10h/pvä hoitoon, viitenä päivänä viikossa eikä kukaan saa kyseenalaistaa mitään.

[QUOTE="vieras";26468702]Systeemin hyväksikäyttöä. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on alunperin luotu lasten parhaaksi, mutta vanhemmat käyttää sitä häikäilemättä OMAKSI hyväkseen, ei suinkaan lasten.[/QUOTE]

Mikä on omaa hyvää ja mikä lasten hyvää? Sen ymmärrän toki omaksi hyväksi - lasten kustannuksella- että lapsia pidetään virikehoidossa täysiä päiviä, ei kunnon lomia jne. Mutta jos lapsi itse om niin iso että päivähoidosta on jo hänelle hyötyä ja hoitoajat ovat sopivan lyhyet niin silloin näkisin tuon aikuisen "oman hyvän" kuten harrastusteb, kampaamokäyntien ja asioimisten hoitamisen lasten ollessa päiväkodissa kääntyvän lasten ja koko perheen hyväksi.

"vieras"
kyllähän näitä löytyy. Meillä jo poika koululainen mutta kaikki kesät ollaan oltu yhdessä kotona lomalla. Alkaa olla jo viimeiset kesät varmaan että lapsi viihtyy minun kanssani jätskiä syöden, uiden, kunnolla nukkuen ja leväten. Nyt nautitaan koska niitäkin kesiä tulee kun huomaa lomailevansa yksin.

[QUOTE="vieras";26468735]Samaa mieltä. Mutta olen myös sitä mieltä että niiden työssäkäyvienkin vanhempien lasten etuja tulisi valvoa vähän enemmän, kyllä niilläkin lapsilla pitäisi olla oikeus vapaapäiviin ja lomiin, tai ainakin lyhyisiin päiviin jos vanhempi on vapaalla. Nythän jokainen voi tuoda lapsen 10h/pvä hoitoon, viitenä päivänä viikossa eikä kukaan saa kyseenalaistaa mitään.[/QUOTE]

Toki näinkin. Omasta kokemuksesta vaan tuntuu että valtaosa heistä/meistä jotka käyttävät päiväkotia lapsenhoitajana omille asioille/virkistäytymään päästäkseen on perheitä joissa lasten hoitoaika on muutenkin lyhyt. Siis perheessä on jo valmiiksi tehty ratkaisuja joilla tarjotaan lapsille lyhyet hoitopäivät ja vapaapäiviä joita toisinaan voidaan hyödyntää perheen muihin tarpeisiin. Tästä huolimatta hoitoajat jäävät vähäisiksi.

Enemmän siinä säälittää ne lapset jotka vanhempien työn vuoksi ovat hoidossa jatkuvasti niitä 8-10h päiviä.

"vieras"
Toki näinkin. Omasta kokemuksesta vaan tuntuu että valtaosa heistä/meistä jotka käyttävät päiväkotia lapsenhoitajana omille asioille/virkistäytymään päästäkseen on perheitä joissa lasten hoitoaika on muutenkin lyhyt. Siis perheessä on jo valmiiksi tehty ratkaisuja joilla tarjotaan lapsille lyhyet hoitopäivät ja vapaapäiviä joita toisinaan voidaan hyödyntää perheen muihin tarpeisiin. Tästä huolimatta hoitoajat jäävät vähäisiksi.

Enemmän siinä säälittää ne lapset jotka vanhempien työn vuoksi ovat hoidossa jatkuvasti niitä 8-10h päiviä.
Varmaan riippuu paikasta ja tutuista. Tietysti on vanhempia jotka pitää hoitopäivät mahd. lyhyinä, mutta paljon on perheitä joissa lasten hoitoajat ei ole lyhyet vaikka tarvetta ei ole 8 tunnin päiville. Ja usein nälkä kasvaa syödessä, ensin voi olla lyhyttä päivää mutta sitten halutaankin pitempää ja pitempää kun huomataan että onkin helppoa pitää lapsi siellä hoidossa, siellä kun saa kaiken; ruuan, levon, virikkeet, kaverit, ulkoilun jne.

[QUOTE="vieras";26468814]Varmaan riippuu paikasta ja tutuista. Tietysti on vanhempia jotka pitää hoitopäivät mahd. lyhyinä, mutta paljon on perheitä joissa lasten hoitoajat ei ole lyhyet vaikka tarvetta ei ole 8 tunnin päiville. Ja usein nälkä kasvaa syödessä, ensin voi olla lyhyttä päivää mutta sitten halutaankin pitempää ja pitempää kun huomataan että onkin helppoa pitää lapsi siellä hoidossa, siellä kun saa kaiken; ruuan, levon, virikkeet, kaverit, ulkoilun jne.[/QUOTE]

Tuo on kieltämättä ikävää. : /

"harmaa"
Joo kyllä vien. Puolipäiväisenä oleva, haastava erityislapsi kyseessä. Arvostele rauhassa vaan, sinä kun et ole häntä hoitanut ja melkein palanut sen vuoksi loppuun. Meillä ei ole ketään, kuka ottaisi hänet hoitoonsa eikä yhteyksiä esim. vanhempiin ollenkaan.

Mikä on omaa hyvää ja mikä lasten hyvää? Sen ymmärrän toki omaksi hyväksi - lasten kustannuksella- että lapsia pidetään virikehoidossa täysiä päiviä, ei kunnon lomia jne. Mutta jos lapsi itse om niin iso että päivähoidosta on jo hänelle hyötyä ja hoitoajat ovat sopivan lyhyet niin silloin näkisin tuon aikuisen "oman hyvän" kuten harrastusteb, kampaamokäyntien ja asioimisten hoitamisen lasten ollessa päiväkodissa kääntyvän lasten ja koko perheen hyväksi.
Niinpä.

Mä näen, että esim. meillä pojan "turhat" hoitopäivät on win-win-situation. Poika pääsee kavereiden ja kivan toiminnan pariin muutamaksi tunniksi, ja minä & mies voidaan vaikka rauhassa käydä ulkona syömässä ennen kun mies menee iltapäivällä töihin. Tms. Kukaan ei kärsi, ei edes lapsiraasu joka ei saa viettää vapaata vanhempiensa kanssa.

• Tykkää
Reactions: Madicken04 ja DinaX
pahaäiti
Olen ollut nyt kuun alusta lomalla, ja lapseni ovat hoidossa. Viime viikolla ja tällä viikolla ovat olleet kolmena päivänä viikossa, n. klo 9.30 - 16. Ovat sitten lomalla juhannuksesta alkaen elokuun puoleen väliin asti. Eli melkein kaksi kuukautta. Talvella olivat lomalla viikon verran niin jouluna, talviloman aikaan kuin pääsiäisenäkin.

Lapset ovat hoidossa, koska yritän hoitaa asioitamme ja koota itseäni. Minulla on ollut totaalisen helvetillinen vuosi. Mieheni on työtön ja pahasti masentunut. Hän ei tee muuta kuin makaa sohvalla. Olen pyörittänyt yksin perheen arkea ja yrittänyt samalla elättää meitä kaikkia puolella niistä tuloista, mitä meillä vielä vuosi sitten oli. Nyt olen etsinyt miehelle töitä, kirjoittanut hakemuksia, väsännyt uutta ansioluetteloa ja samalla käynyt varastoja ja vaatehuoneita läpi ja kasannut kirpputorille vietävää tavaraa sekä myynyt tarpeetonta tavaraa huutiksessa. On pakko saada rahaa jostain. Pari päivää meni laskupinoa selvitellessä ja joka paikkaan soitellessa. Eipä se tilanne siitä sen paremmaksi muuttunut. Iski vain pahempi paniikki. Miehestä ei tällä hetkellä ole mihinkään. Puutarhaakin pitäisi kai laittaa, mutta siihen minulla ei riitä enää patterit. Eikä meillä sitä paitsi ole rahaa ostaa edes multaa, taimista puhumattakaan. Olen varmaan masentumassa tässä vähitellen itsekin. Että tällasta.

Siksi lapseni siis ovat hoidossa.

joo-o
[QUOTE="vieras";26468735]Samaa mieltä. Mutta olen myös sitä mieltä että niiden työssäkäyvienkin vanhempien lasten etuja tulisi valvoa vähän enemmän, kyllä niilläkin lapsilla pitäisi olla oikeus vapaapäiviin ja lomiin, tai ainakin lyhyisiin päiviin jos vanhempi on vapaalla. Nythän jokainen voi tuoda lapsen 10h/pvä hoitoon, viitenä päivänä viikossa eikä kukaan saa kyseenalaistaa mitään.[/QUOTE]

Meidän päiväkodissa on ainakin sääntö, että virikelapset on haettava pois klo 14:30. Ja kaikki virikehoidettavat on näitä 10 päiväisiä.

omalla kohdalla
Mulla olisi jäänyt lapsimäärä alhaisemmaksi ellei olisi mahdollisuutta tähän päivähoitoon (esimerkiksi ajaksi jolloin hakee työpaikkaa) tai sitten ihan yleisen jaksamisen takia. Päiväkoti on monelle perheelle hyvä ja arkea helpottava asia, jos sattuu esim. jotain kriisejä elämässä. Saa hoitaa asiansa ja itsensä kuntoon, ja lapset ovat turvallisessa hoidossa sillä aikaa.

[QUOTE="vieras";26468723]Tietysti siitä voidaan olla useampaa mieltä, minä sanoin vaan omani. Virikehoitoa en olisi täysin vastaan, JOS siihen löytyy resursseja. Mutta nykyisellään ei taida löytyä.... sen sijaan voisi kehittää enemmän vaikka puistotoimintaa tai kerhotoimintaa virikelapsille, ne pyörii pienemmillä rahoilla kuin kunnallinen päivähoito. Muutama tunti päivässä puistoilua vois olla monelle ihan riittävä virike, siitä sitten kotiin syömään jne jos vanhempi on kotona.[/QUOTE]

Jos ajatellaan vaikka meidän pikkukylää, jossa pieni päiväkodin poikanen on. Onko järkevää alkaa tuottamaan puistotoimintaa muutamalle virikehoitoa tarvitsevalle lapselle vai antaa heille mahdollisuus käydä päiväkotia? Isoissa kaupungeissa toki tilanne on eri ja niissä on ihan kivasti järjestettykin toimintaa ja hoitopaikkoja kotihoidossa oleville isommille. Ainut mikä niissä vain on, että äitiysloman ajan tai pätkätöiden välissä ei ole järkevää siirellä lasta ees taas uusiin paikkoihin, vaan lapselle on hyväksi kun saa käydä siinä samassa tutussa paikassa useamman vuoden.

"vieras"
Mä ainakin olen tällä hetkellä vienyt koska olen pitkällä sairaslomalla ja lääkäri kieltänyt kaiken nostelun ja kantamisen. tämän lisäksi liikkuminen tosi hankalaa liitoskipujen ja kasvaneen mahan kanssa. Mulla ei olisi mitään realistisia mahdollisuuksia hoitaa lasta kotona niin tietenkin vien (tai siis mieheni vie) sen hoitoon.

Yhteistyössä