Ihan mielenkiinnosta kysyn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kyselijä"

Vieras
mitä te täysin suomenkieliset olette mieltä kaksikielisistä (ruotsi) ihmisistä? Mitä suomenruotsalaisista yleensä puhutaan, ja minkälainen käsitys teillä on meistä ihmisinä?

[QUOTE="Kyselijä";23282200]mitä te täysin suomenkieliset olette mieltä kaksikielisistä (ruotsi) ihmisistä? Mitä suomenruotsalaisista yleensä puhutaan, ja minkälainen käsitys teillä on meistä ihmisinä?[/QUOTE]

Ei mulla ole sen kummempia käsityksiä. Tietysti on yleistyksiä ja stereotypioita lapsena ja nuorena, joista on vanhemmiten päässyt irti. Sitten kasvoi rajallisuutensa yli ja ohi, kun pääsi työhön 16-vuotiaana. Siitä se lähti kai, oppiminen ja kasvaminen.

rehellisestä vastauksesta :)

Osaatko "niih" sanoa mistä tällänen mielikuva johtuu? En siis kiellä enkä ota kantaa pitääkö paikkansa, mutta mistä johtuu että ajattelet näin?

Samaa mieltä kuin kenestä tahansa: osa mukavia, osa ei.

Ihan naperosta asti oon ollut tekemisissä suomenruotsalaisten kanssa, kun asuttiin alueella missä heitä oli paljon. Eikä heiltä voi tässä kaupungissa (Turku) mitenkään välttyä, siihen ei tosin olisi mitään syytäkään :)

Tein syksyllä 5 viikon harjoittelun ruotsinkielisen sairaalan (tai siis sairaalan, jossa iso osa potilaista puhuu äidinkielenään ruotsia) röntgenissä. Vaikka mun ruotsi on surkeaa, ja takeltelin sanoissani, niin kukaan ei ollut mulle tyly :). Potilaat auttoivat mua jos en heti löytänyt oikeaa sanaa, monelle sopi se että puhutaan suomea, jne. Kaikki oli ystävällisiä.

Mun miehen mielestä ruotsinkieliset suomalaiset on paljon ystävällisempiä kuin suomenkieliset. Se on hänen kokemuksensa maahanmuuttajana ja asiakaspalvelijana.

Noin karkeasti ja pintaraapaisuna, monesti ystävällisempiä ja jotenkin positiivisempia kuin ihan suomenkieliset, sitä on vaikea selittääkään...
Omassa porukassaan avoimempia. En siis tarkoita että pitkin kyliä huudellaan asioita, mutta aikanaan ehkä syvällisimpiä ja heittäytyvimpiä keskusteluja olen käynyt suomenruotsalaisten kanssa. Ihmisten, jotka laskin ystäviksi, osan ehkä vaan kavereiksi, mutta joista silti sai ns. enemmän irti kuin suomenkielisistä.
Toisinpäin, suomenruotsalaisissa olen törmännyt huomattavasti enemmän niihin, joille kulissit, etiketti, virallisuus yms. on kamalan tärkeitä asioita.
Että ulospäin näyttää hyvältä, vaikkei se sitä välttämättä niin olisikaan...

Ehkä juuri sen etiketin rakastamisen takia törmäsin myös siihen, että kaikkia mahdollisia pyhiä, juhlia ja kissanristiäisiä juhlitaan enemmän, kuin mihin olin tottunut. Ja niitä varten järjestetään kutsuja, ja koristellaan kotia, ja katetaan sitten juhlaan sopivasti ja mahdollisesti järjestetään teemaan sopivaa ohjelmaa.

En sanoisi, että eivät poikkea mitenkään suomenkielisistä. Mutta en sano, että sen parempia tai huonompia, miellyttävämpiä tai inhottavampia tai yhtään mitään. Suomalaisia, mutta on se silti vähän omanlaisensa kulttuuri.

Ja nämä siis ihan siltä pohjalta, että seurustelin aikanaan viitisen vuotta suomenruotsalaisen kundin kanssa.

Yhteistyössä