Noin karkeasti ja pintaraapaisuna, monesti ystävällisempiä ja jotenkin positiivisempia kuin ihan suomenkieliset, sitä on vaikea selittääkään...
Omassa porukassaan avoimempia. En siis tarkoita että pitkin kyliä huudellaan asioita, mutta aikanaan ehkä syvällisimpiä ja heittäytyvimpiä keskusteluja olen käynyt suomenruotsalaisten kanssa. Ihmisten, jotka laskin ystäviksi, osan ehkä vaan kavereiksi, mutta joista silti sai ns. enemmän irti kuin suomenkielisistä.
Toisinpäin, suomenruotsalaisissa olen törmännyt huomattavasti enemmän niihin, joille kulissit, etiketti, virallisuus yms. on kamalan tärkeitä asioita.
Että ulospäin näyttää hyvältä, vaikkei se sitä välttämättä niin olisikaan...
Ehkä juuri sen etiketin rakastamisen takia törmäsin myös siihen, että kaikkia mahdollisia pyhiä, juhlia ja kissanristiäisiä juhlitaan enemmän, kuin mihin olin tottunut. Ja niitä varten järjestetään kutsuja, ja koristellaan kotia, ja katetaan sitten juhlaan sopivasti ja mahdollisesti järjestetään teemaan sopivaa ohjelmaa.
En sanoisi, että eivät poikkea mitenkään suomenkielisistä. Mutta en sano, että sen parempia tai huonompia, miellyttävämpiä tai inhottavampia tai yhtään mitään. Suomalaisia, mutta on se silti vähän omanlaisensa kulttuuri.
Ja nämä siis ihan siltä pohjalta, että seurustelin aikanaan viitisen vuotta suomenruotsalaisen kundin kanssa.