Ihan kauheeta olla vauvan kanssa kotona kun isompi lapsi isänsä kanssa päivystyksessä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Lapsi putos noin metrin matkan maahan ja itki kovasti valitellen kaulaansa. Päivystykseen soittelin kun epäilin solisluuhun sattuneen, lapsi paikallisti kivun siihen kohtaan. Käskivät mennä paikalle. Kauheeta nyt ootella soittoa että mikä on! Itse jouduin jäämään pariviikkoisen vauvan kanssa kotiin. Tiedän että mies pärjää siellä lapsen kanssa paremmin kuin minä (on rauhallisempi), mutta ihan paska äiti olo silti..

Mitä jos onkin solisluu esim. murtunut? Miten sitä hoidetaan tuollaiselta leikki-ikäiseltä? Lapsi oli TOSI kipeä. Nyt kuulemma vähän paremmin voi ensiavussa, liekö syynä antamani panadol.

Mistä lapsi tippui? Mulla on lapsena murtunut molemmat solisluut, ja ne parani tosi hyvin. Yleensähän lapsen murtumat paraneekin nopeasti, hyvä että on saamassa apua.

Jos solisluu on murtunut, niin kantoside vaan, ei sen kummempaa. Mun yhdeltä tytöltä murtui solisluu 1-vuotiaana ja toselta 1,5-vuotiaana ja samasta kohdasta uudestaan 7-vuotiaana. Lapsilla ne paranee nopeasti, mutta ovat kyllä kipeitä.

Esikoiselta murtui solisluu 1-vuotiaana.
Käytiin terveyskeskuslääkärillä, joka sanoi, että murtumaa ei ole. Lapsi pystyi molemmin käsin laittamaan itse tutin suuhun, joten lääkärin mukaan murtumaa ei ollut.

Vielä viikonkin päästä lapsi aristeli kättään, ja mentiin yksityiselle. Yksityinen otti röntgenkuvat, josta palajastui murtuma. Tosin murtuma kohta oli kerennyt jo luutumaan ja olipa luutunut väärään asentoon.
Edelleenkin tuolla 3v:llä on iso patti solisluun kohdalla.

Hoitovirhehän se terveyskeskuslääkäriltä oli ja asiasta on valitusta laitettu eteenpäin. TKlääkäri mm. sanoi, että lapsi on apaattinen vain sen vuoksi, että ei olla ruokittu lasta.. Vaikka juuri ennen huoneeseen pääsyä oli lapsi syönyt kanttiinista ostetun sämpylän.

Tuo samainen solisluu on murtunut toisenkin kerran. Yksityinen lääkäri sanoikin, että jos solisluu murtuu, se voi murtua uudestaan paljon helpommin kuin katkeamaton solisluu.

Sen verran sanoisin, että kuunnelkaa ja kahtokaa nyt vielä viikonlopun ajan ainakin sitä lasta ja kättä. Toivottavasti pääsette vaan särkylääkkeillä, mutta kyllä se voi olla murtunut, vaikka lääkäri muuta sanoiskin.. Näitä on nähty!

Joo, luin lääkärin kirjoittaman epikriisin, oli tutkinut solisluun seudun ja lapsen käytöksestä ja siitä veti johtopäätökset ettei murtunut. Kotona kuitenkin lapsi taas huusi kipuaan ihan eri tavala, kuin kuulemma sairaalassa.. Voi tietysti olla, että väsymyskin asiaa vaikutti. Sai nyt Pronaxenia ja aivotärähdyksen varalta heräteltävä yöllä pari kertaa :/ Katotaan huomenna taas mikä vointi. Jos ei helpota niin vien kyllä yksityiselle!

[QUOTE="a.p";26828723]Joo, luin lääkärin kirjoittaman epikriisin, oli tutkinut solisluun seudun ja lapsen käytöksestä ja siitä veti johtopäätökset ettei murtunut. Kotona kuitenkin lapsi taas huusi kipuaan ihan eri tavala, kuin kuulemma sairaalassa.. Voi tietysti olla, että väsymyskin asiaa vaikutti. Sai nyt Pronaxenia ja aivotärähdyksen varalta heräteltävä yöllä pari kertaa :/ Katotaan huomenna taas mikä vointi. Jos ei helpota niin vien kyllä yksityiselle![/QUOTE]

Ja katsokaa tarkkaan sitä käden käyttöä! Vaikka käsi hieman nousiskin ja kevyet tavarat pysyvät kädessä, niin seurailkaa kummalla kädellä lapsi mieluummin tarttuu esineeseen, ottaa tukea jne.
Yksi hyvä oli myös se, kun meidän pojalla solisluu murtui, kun hän oli yöllä unissaan kääntyny vasemmalle kyljelle (vasen solisluu murtui) alko hän itkeä että sattuu. Piti kääntää lapsi takaisin oikealle kyljelle.

2vuotiaalta murtui solisluu, näkyi röntgenissä. Muistaakseni oli viikon kantoside. Käsi oli ekat päivät niin kipeä että lapsi vaan makasi sängyssä eikä halunnut liikkua.

[QUOTE="a.p";26828007]Nii ja ei kuulemma tarvetta kuvata, kait se lääkäri tietää?![/QUOTE]
Tietää. Sen, ettei juuri nyt ole tarvetta kuvata. Mutta parin päivän kuluttua voi ollakin, jos tilanne ei ala parantumaan.

Toivottavasti ei ole murtumaa. Muksujen luut on yleensä kyllä aika kestäviä.

Aivotärähdysseurantaa olen joutunut monesti tekemään itsekin, lapseni ovat vikkelää sorttia...edelleen naurattaa joskus saamani ohje siitä, että lapsi pitää herättää ja katsoa keskusteleeko hän normaalisti. Miten normaali itse kukin meistä olisi, jos yön aikana kesken makeimpien unien tökitään hereille? Ei kiinnostanut lasta keskustella, ei, enkä ihmettele :D

Pikaista toipumista lapselle!

Ei lapsen solisluunmurtumaepäilyissä yleensä ikinä oteta röntgenkuvaa, turhaa sädettää kun hoito on kumminkin
Sama eli lepo. Eihän solisluuta kipsata voi ja lapsilla ei haittaa vaikka luutuisi vinoonkin koska luun luonnollinen
Muotoutuminen kasvun myötä korjaa sen kuitenkin. Kivun hoito on tietysti tärkeää.

[QUOTE="vieras";26829490]Jessus että näillä äideillä riittää selityksiä jotka ei viitsi lasten perään katsella....[/QUOTE]
Perään on nimenomaan katseltu, kirjaimellisesti, mutta mitä se katsominen auttaa kun ei katseen voimalla voi vahinkoja estää.. Kerran poika syöksyi seinään vaikka olin sentin päässä. Tyttö lensi selälleen kylppärissä, vaikka olin ihan vieressä. Yllättäen mitään ei koskaan tapahtunut, kun muksut oli keskenään toisessa huoneessa.

Ihan kouluun tai päiväkotiin asti en ole viitsinyt lapsiani seurata, sielläkin on sattunut ja tapahtunut & paljon onkin. On kaaduttu luistimilla ja ilman, tiputtu kiipeilytelineestä ja keinusta jajajaja...mutta kiva, että lapset saa liikkua ja kiipeillä, kuplamuoviin kääriminen olisi vapaudenriistoa.

Perään on nimenomaan katseltu, kirjaimellisesti, mutta mitä se katsominen auttaa kun ei katseen voimalla voi vahinkoja estää.. Kerran poika syöksyi seinään vaikka olin sentin päässä. Tyttö lensi selälleen kylppärissä, vaikka olin ihan vieressä. Yllättäen mitään ei koskaan tapahtunut, kun muksut oli keskenään toisessa huoneessa.

Ihan kouluun tai päiväkotiin asti en ole viitsinyt lapsiani seurata, sielläkin on sattunut ja tapahtunut & paljon onkin. On kaaduttu luistimilla ja ilman, tiputtu kiipeilytelineestä ja keinusta jajajaja...mutta kiva, että lapset saa liikkua ja kiipeillä, kuplamuoviin kääriminen olisi vapaudenriistoa.

Meillä saa lapset tietenkin harrastaa ja olla ja liikkua mutta ei se ole todellakaan normaalia että oikein monet kerrat on aivotärähdystä pitänyt tarkkailla. Onko sun lapset jotenkin vajaita muihin verrattuina kun eivät tajua varoa yhtään itseään? Vai kömpelöitä?

[QUOTE="vieras";26829679]Meillä saa lapset tietenkin harrastaa ja olla ja liikkua mutta ei se ole todellakaan normaalia että oikein monet kerrat on aivotärähdystä pitänyt tarkkailla. Onko sun lapset jotenkin vajaita muihin verrattuina kun eivät tajua varoa yhtään itseään? Vai kömpelöitä?[/QUOTE]
Osaa ne itseään yhtään varoa, muutenhan niillä olisi joka paikka koko ajan paketissa. Vajaita eivät ole vaan päinvastoin fiksuiksi kehuttuja, eikä kömpelyyttäkään ole, vauhtia sitäkin enemmän. 8½ v ja 6½ v aikana ovat vaan jokusen kerran päässeet kuuppaansa kolhimaan, ja jos se sun mielestä ei todellakaan ole normaalia niin se on sun ongelmasi lähinnä - mä en ihmettele, jos kaksi vikkelää ja liikkuvaista lasta pääsee lyömään päänsä muutaman kerran vuosien aikana. Aivotärähdyksiä ei oo heillä ollut, mulla oli lapsena varmaan 3 krt (ja yksi niistä omasta vajaudestani johtuva).

Osaa ne itseään yhtään varoa, muutenhan niillä olisi joka paikka koko ajan paketissa. Vajaita eivät ole vaan päinvastoin fiksuiksi kehuttuja, eikä kömpelyyttäkään ole, vauhtia sitäkin enemmän. 8½ v ja 6½ v aikana ovat vaan jokusen kerran päässeet kuuppaansa kolhimaan, ja jos se sun mielestä ei todellakaan ole normaalia niin se on sun ongelmasi lähinnä - mä en ihmettele, jos kaksi vikkelää ja liikkuvaista lasta pääsee lyömään päänsä muutaman kerran vuosien aikana. Aivotärähdyksiä ei oo heillä ollut, mulla oli lapsena varmaan 3 krt (ja yksi niistä omasta vajaudestani johtuva).

Juu juu, sulla näitä selityksiä aina riittää ;) (ehkä aivotärähdykset selittää)

Juu juu, sulla näitä selityksiä aina riittää ;) (ehkä aivotärähdykset selittää)

Enemmän mua ihmetyttää sun kaltaiset, jotka kuvittelee tietävänsä miten asiat on jonkun toisen perheessä/kotona, ja kun niille toteaa että metsään menee niin alkaa tuttu "juujuu selityksiä riittää"-mussutus. SE kuulostaa vajaalta :D

• Tykkää
Reactions: KiiajaVille
Jestas! Jos vaikka istut kerran päivään paskalla ja ipana vaikka sillä aikaa liukastuu ja kaatuu!

Mutta ei, oikea lastaan rakastava äitihän ennakoi! Laittaisi vaipat, tai paskoisi housuun.

ostos tv:n uusi mainos: hei, onko sinunkin arkesi kiireistä ja täynnä pienten jalkojen tepsutusta, vaivaako kiire ja vessahätä yhtä aikaa, etkö kerkiä päivänmittaan syömään mitään? ei hätää, meillä on uusi Joka Äidin Superapu myynnissä; ripulin iskiessä vedät vaan pantsit jalkaan ja hätä ei enää ole tämän näköinen, saa joka koossa ja joka värissä, vain 99e ja kun tilaat heti, saat kaupanpäälliseksi kestokatetrin ja opetusvideon 'näin nesteytät itsesi suonensisäisesti' sekä välineet ja harjoitusnuken. kaikki tämä siis kun tilaat nyt heti!!!!!!!

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Enemmän mua ihmetyttää sun kaltaiset, jotka kuvittelee tietävänsä miten asiat on jonkun toisen perheessä/kotona, ja kun niille toteaa että metsään menee niin alkaa tuttu "juujuu selityksiä riittää"-mussutus. SE kuulostaa vajaalta :D

Niin kuin sanoin, nimenomaan sinulla näitä selityksiä riittää kun koskaan et tee mitään väärin ja teidän lapset on sitä ja tätä ja tuota shaissea :) Tuumasin vaan että se EI ole normaalia että muksut on meinanneet saada oikein monia kertoja aivotärähdyksiä.

[QUOTE="hhh";26829862]ostos tv:n uusi mainos: hei, onko sinunkin arkesi kiireistä ja täynnä pienten jalkojen tepsutusta, vaivaako kiire ja vessahätä yhtä aikaa, etkö kerkiä päivänmittaan syömään mitään? ei hätää, meillä on uusi Joka Äidin Superapu myynnissä; ripulin iskiessä vedät vaan pantsit jalkaan ja hätä ei enää ole tämän näköinen, saa joka koossa ja joka värissä, vain 99e ja kun tilaat heti, saat kaupanpäälliseksi kestokatetrin ja opetusvideon 'näin nesteytät itsesi suonensisäisesti' sekä välineet ja harjoitusnuken. kaikki tämä siis kun tilaat nyt heti!!!!!!![/QUOTE]
Olisi kyllä ihan must juttu kaikille "kun ei vessaankaan pääse, eikä ehdi edes syömään!"-äideille :laugh:

Yhteistyössä