Ien ärtynyt, ei tulehdusta

  • Viestiketjun aloittaja Ap1
  • Ensimmäinen viesti
Ap1
Hei, voiko ien ärtyä muuten vaan? Minulla on kahden hampaan välistä ja sivulta ien ärtynyt, mutta se ei punoita eikä harjatessa tule verta. Myös hammas tuntuu vähän ärtyneeltä. Hammaslääkäri totesi, että hampaissa ei ole mitään vikaa, ovat ehjät ym. Otettiin varalta myös röntgen. Tämä alue on ärtynyt useasti, noin kolmen päivän ajaksi. Sitten on kadonnut. Nyt eilen taas ärtyi, ruoka ärsyttää ja sellainen lievä ärsytys kokoajan. Ja kävellessä ”tuntuu”. Ei ole kovaa kipua.

Olen itse ymmälläni ja asia vaivaa. Hammaslääkäri totesi viimeksi, että minä ilmeisesti puren hampaita yhteen öisin. Voiko purenta ”ärsyttää” hampaita/ientä? En osaa sanoa, osuuko juuri tuohon kohtaan purenta.
 
vierailija
Ystäväni kärsii bruksismista ja hänellä hampaat usein kipeytyvät. Kipu kuulemma vaihtelee hampaiden välillä. Eli varmaan sinunkin vaivasi voi johtua purennasta, oletko harkinnut kiskoa?
 
AP1
Ystäväni kärsii bruksismista ja hänellä hampaat usein kipeytyvät. Kipu kuulemma vaihtelee hampaiden välillä. Eli varmaan sinunkin vaivasi voi johtua purennasta, oletko harkinnut kiskoa?
kiitos vastauksesta! Pitäisi varmaan harkita tuota kiskoa. Ja varmistaa hammaslääkäriltä, onko tuo kipeytynyt alue jotenkin ”purentavyöhykkeellä” öisin. Minulla kyllä myös joissain muissakin hampaissa on aristusta ajoittain, ehkä voisi johtua juurikin siitä, jos olen purrut tietämättäni hampaita kovasti yhteen. Reikiä tai ientulehdusta/hammaskiveä ei ole ollut vuosiin, mutta joku selvästi hampaita välillä ärsyttää.

onkohan stressillä vaikutusta? Olen ollut viime kuukausina stressaantunut erilaisista asioista ja kärsinyt päänsärystä usein.
 
Stressaaja1
kiitos vastauksesta! Pitäisi varmaan harkita tuota kiskoa. Ja varmistaa hammaslääkäriltä, onko tuo kipeytynyt alue jotenkin ”purentavyöhykkeellä” öisin. Minulla kyllä myös joissain muissakin hampaissa on aristusta ajoittain, ehkä voisi johtua juurikin siitä, jos olen purrut tietämättäni hampaita kovasti yhteen. Reikiä tai ientulehdusta/hammaskiveä ei ole ollut vuosiin, mutta joku selvästi hampaita välillä ärsyttää.

onkohan stressillä vaikutusta? Olen ollut viime kuukausina stressaantunut erilaisista asioista ja kärsinyt päänsärystä usein.
Stressi voi aiheuttaa vaikka mitä. Se myös lisää bruksismia. Tämä puolestaan johtaa päänsärkyyn ja voi aiheuttaa arkuutta myös hampaissa ja ikenissä. Itsellä alkaa usein päänsäryllä ja siirtyy sitten pahetessaan hampaisiin ja purentalihaksiin.
 
AP1
Vaikuttaa siis että purenta voi olla vaivani taustalla. Pyrin välttämään särkylääkkeiden turhaa syöntiä, mutta päänsärkyyn burana on toiminut satunnaisesti hyvin. Olen muutaman kerran yrittänyt kokeilla Buranaa tähän hammasärsytykseen, mutta mielestäni siitä ei ole ollut apua. Kipu ei siis ole ”kamalaa”, mutta ärsyttävää. Onkohan niin, että hammaskipuun ei toimi burana tai panadol yhtä hyvin?
 
Bruksaaja
Minä olen kärsinyt muutaman kuukauden purentavaivoista ja ikenien arkuudesta ja pistelystä. Lisäksi hampaita välillä vihloo ja juilii. Varmaan juuri yhteenpuremisen vuoksi. On myös kasvojen pistelyä ja niskakipuja.
 
Vaikuttaa siis että purenta voi olla vaivani taustalla. Pyrin välttämään särkylääkkeiden turhaa syöntiä, mutta päänsärkyyn burana on toiminut satunnaisesti hyvin. Olen muutaman kerran yrittänyt kokeilla Buranaa tähän hammasärsytykseen, mutta mielestäni siitä ei ole ollut apua. Kipu ei siis ole ”kamalaa”, mutta ärsyttävää. Onkohan niin, että hammaskipuun ei toimi burana tai panadol yhtä hyvin?
Buranasta on apua jos hampaassa on reikä,ja sitä vihloo,hyvä pika-apu jos hammas on tulehtunut,sillä voi lievittää kipua.Tulehdus saattaa mennä myös ohi jos ei pahaksi ole päässyt tulehtumaan ei suositella kylläkään pitkäaikaista käyttöä koska se rasittaa munuaisia,sekä saattaa aiheuttaa nenäveren vuotoa.
 
AP1
Sain ajan kiskoja varten kahden viikon päähän. Hampaitani välillä jomottelee eri paikoista, eniten sieltä, jossa hampaat ottavat yhteen. Ikäänkuin luu on hampaan alla arka, mutta kylmä tai kuuma ei ärsytä. Korvia myös vihloo välillä. Onko muilla purijoilla samaa vaivaa? Hammaslääkärin mukaan oireet johtuvat purennasta.
 

Yhteistyössä