Ibi Love galleristina
Pörröpäinen Ibi Love eli pitkäaikaisemmalta nimeltään Iida Mari Lukander nousee sohvalta. Ikkunan takana oleva kuvaaja ja toimittaja ovat herättäneet naisen puhelinsoitolla. Kello on jotakin yli kolmetoista.
Pörröpäinen Ibi Love eli pitkäaikaisemmalta nimeltään Iida Mari Lukander nousee sohvalta. Ikkunan takana oleva kuvaaja ja toimittaja ovat herättäneet naisen puhelinsoitolla. Kello on jotakin yli kolmetoista.
Lukander haukottelee ja höpöttää, tarjoaa yökekkereiltä peräisin olevaa rahkapiirakkaa ja lupaa keittää kahvia.
Idols-kilpailuista mieleen jäänyt nainen huseeraa Helsingissä Fleminginkadulla Taiteilijat rauhan puolesta (PAND) ry:n galleriaa.
"Tämä on 24/7 juttu, kokonaisvaltaista taidetta", Lukander selittää sohvaepisodia ja huomaa, että yksi hänen lempitauluistaan on pudonnut seinältä yön aikana.
"Tämä on vähän erilainen galleria, kävijät ovat osa taidetta. Tänne voi tulla olemaan ja viihtymään. Toivon, että tänne tulisi sellainen meditatiivinen meininki."
Pääosa gallerian tämänhetkisistä töistä on Lukanderin omia surrealistisia töitä, mukana on myös muun muassa mallina tunnetun, Lukanderin ystävän ja nykyisen bändikaverin Ninja Sarasalon töitä.
"Mä oon mukana kolmessa bändiprojektissa, uusin on Vagina Heads, siinä on mukana Ninja ja So Sweet. Paljon naisellista voimaa."
Gallerian töistä osa on signeerattu Ibinä, osa taas Iida Lukanderina.
"Ibin ja Iidan jaottelu häviää, en ole enää niin tarkka. Otin taiteilijanimen Ibi Love suojaksi maailmaa vastaan, olen niin herkkä. Ibi leikkii mediassa monessa roolissa: klovnina, rakkauden keijuna, välittämättä normeista."
Seesteisen, hellällä kädellä tehdyn taiteen keskellä cd:ltä kuuluu linnunlaulua. Tässä nyt varmaan puhuu sitten klassista laulua opiskellut, lapsena jazzista pitänyt ja hiekkalaatikolla kaupunkiarkkitehtiä leikkinyt Lukander?
"Molemmat ovat totta. Joskus tuntuu, että Ibi sotkee mun elämää liikaa."
Yksinomaan Idolsia seuranneelle voi tulla yllätyksenä, että Ibi Love tai Iida Lukander kanavoi energiansa pääasiassa kaikkeen muuhun kuin aggressiiviseen sekoiluun.
"Idols-Ibi on vain yksi todellisuus. Olen näyttelijä, ollut töissä KOM-teatterissakin. Idols oli briljantti näyttelijäsuoritus. Elän ihan eri taajuudella tuon kanssa", Lukander kuittaa.
"Olen international artist ja ehkä olen ollut liian lojaali kotimaatani kohtaan."
Kuvataiteen ja musiikin lisäksi Lukander on ystäviensä kanssa työstänyt musiikkielokuvan Innosence sucks excuse me! Sitä aletaan näyttää galleriassa.
Lukander on myös orientoitunut aloittamaan jonakin päivänä arkkitehtiopinnot hiekkalaatikkoharjoituksia täydentämään.
"Tänäkin vuonna olisin hakenut, mutta myöhästyin niinku minuutin, kun poikaystävälläni oli eriäviä mielipiteitä töitteni luonteesta, ja eksyin sitten matkalla. Tänäkin vuonna ykköspaikkana oli Oulu. Siellä olisi hyvä keskittyä opintoihin", Lukander nyökkäilee.
Tällä hetkellä hän kuitenkin keskittyy harmonian ja rauhan sekä seksuaalisen sekamelskan selvittämiseen.
"On sellaista epävarmuutta seksuaalisuuden kanssa. Varsinkin rokissa on usein melkoinen äijämeininki, sitten taas Vagina Heads on niin naista. Mä oon in confusion tunteitteni kanssa."
Ympäri maailmaa matkaillut Lukander nappaa uunituoreen passinsa taulunkehyksestä, peittää syntymäajan ja näyttää sen sijaan pörröpääpassikuvaansa.
"Virallinen statement on, ettei mulla ole ikää. Olen pienenä sanonut, etten koskaan kasva aikuiseksi", Lukander sanoo ja kertoo viihtyvänsä Peter Pan -meiningissä. Välillä on tietenkin kiva leikkiä aikuista. "Sanotaan että olen huippuiässä", Lukander tuulettaa.
Kuuluuko tähän kyseiseen ikään vierailu Idolsissa?
"En mä vielä tiedä. Finaali on kansallisoopperassa, ja se on ihan hieno paikka. Ehkä jää tänä vuonna kuitenkin väliin.
Pand ry,
Fleminginkatu 7 A, Helsinki.