Hyvin meni synnytys näin jälkeenpäin katsottuna
Synnytys oli nopea ensisynnyttäjäksi: 6tuntia 40 minsaa(siis supistusten alkamisesta!)
Jouduin kyllä olemaan ensin vajaan vuorokauden sairaalassa, koska lapsivedet alkoivat ensin tihkumaan.
Illalla sairaalassa alkoivat sitten supistukset yhtäkkiä kun olin laittamassa nukkumaan. Ajattelin vain että tällainenko se supistus sitten on: kyllä sen alussa kestää
Niin, paikat avautuivat todella nopeaa. Viimeiset kaksi tuntia sain sitten ponnistella (tunti passiivista ponnistelua ja tunti oikeaa synnytys ponnistusta!).
Kipulääkitystä en tarvinnut. Ilokaasua en halunnut; en halunnut olla tokkurassa ja pelkäsin sen aiheuttavan pahoinvointia.. olin oksentanut tullessani synnytyssaliin.
Istuin sitten terapiapallon päällä sänkyyn nojaten, lämmin kauratyyny ristiselässä miehen hieroessa selkääni.)
Ihanaa irkkumusaa olin tuonut mukanani ja synnytyshuone oli viihtyisä.
Juuri ennen oikeaa synnytysponnistusta päätin ottaa kohdunkaulan puudutuksen, se puolitti supistukset samaan tiaan missä vielä kestin ne!
Eli ihan tuollainen lievä mutta sopiva kipulääke..
Kätilö ei kyllä suositellut mitään kivunlievennystä..
Ja tottahan se on että puudutukset voivat vaikuttaa vauvaan.
Epiduraalia en missään tapauksessa halunnut: Pelkään tuollaisia anestesia lääkityksiä enkä ottaisi mitään neulaa selkärankaani!!
Siinä on mielestäni halvaantumisriski ja tapasinkin yhden tytön osastolla jolle epiduraali oli laitettu väärin: kovat olivat kivut. huh.