Hyviä neuvoja aloittelijalle!

Nyt siis on PAKKO saada tää laihdutus kuuri aloitettua \|O Rupee niin paljo ottaa päähän tää ylipaino :headwall:
Eli tarvitsisin ihan käytännön neuvoja minkä tyylin olet kokenut parhaaksi??
Ruokavalio on vähän mitä on ja liikuntaa harrastan todella vähän,ja laiska olen liikkumaan ja aika vähän pääsen kotoa mihkään kun mies tekee pitkiä päiviä :\|
Kaikki hyvät neuvot ovat tervetulleita :wave:

stepu
Ekaksi asennoituisin niin että NYT se lähtee. Ei niin että syö mitä sattuu ja aina aloittaa huomenna tai maanantaina.

Sitten katsoisin ruokavaliota. Pistäisin vaikka viikon ajalta johonkin ylös (netistäkin löytyy esim. tohtori.fi sivuilta ruoka- ja liikuntapäikyt) kaiken mitä olen syönyt. Siis ihan kaikki, nopeasti napsitut keksit yms. muut herkut eritoten. Loppuviikosta näkee helposti mihin syömisiin tulee kiinnittää huomiota ja paljonko on tullut todella syötyä.

Sitten lähtisin korjaamaan ruokavaliota, säännöllinen ateriarytmi (joo, tuohon en itsekään pysty =) ), enemmän kasviksia, pastat tummiksi, enemmän kalaa ja vähärasvaista lihaa, salaattia iso läjä joka aterialla ja joko niin ettei herkkuja lainkaan, tai sitten jos pystyy niin sallii itselleen esim. kerta viikkoon "karkkipäivän". Tuohonkaan en itse pysty, oli pakko tehdä totaali herkkulakko... :headwall:

Sitten liikuntaa edes jonkin verran lisää. Esim. kauppaan kävellen/muun hyötyliikunnan lisääminen, vaunulenkit, edes kerta viikkoon johonkin kodin ulkopuolelle liikkumaan mieleiseen harrastukseen... Tai josset pääse mihinkään, tilaa kotiin joku vempain. Esim. kuntopyörä tms. jolla sitten poljet aina kun on aikaa.

Jos tunnustat että ruokavalio on mitä on, niin siitä on helpp lähteä eteenpäin.

Tässä nyt minun vinkit. Osa voi olla huonoja, osa hyviä. Parhaiten itsensä tuntee niin tietää kuinka siihen painonpudotukseen saa potkua.

Tsemppiä tiputukseen!

stepu
Niin ja piti lisätä vielä, että ota joku selkeä, muttei mahdoton tavoite. Esim. välitavoite kesäkuun alussa -7kg. Lopputavoite vuoden lopussa -15kg. Sitten palkitset itsesi jollain sinulle sopivalla tavalla kun tavoitteet on saavutettu =)

Tai esim. kilon välein joku pikkupalkkio, 5kg jälkeen esim. kampaaja, kosmetologi jne.. Tai sitten ihan joku muu juttu joka juuri sinua motivoi.

Ja ennenkaikkeahan se on kiinni siitä miten kovaa haluaa saavuttaa tuon tavoitteen. Luovuttaako heti kun homma ei luista ja tulosta ei tule, vai jumeista ja plussista huolimatta jatkaa sinnikkäästi töitä tavoitteen saavuttamiseksi. Ei kuitenkaan hampaat irvessä, silloin tulos ei ole pysyvää. Tärkeintä on muistaa että laihdutus=kohti terveempää elämää ja terveellisempiä tapoja. Eli elämäntaparemontti. Siis minun mielestäni :)

Itse aloitin vuoden vaihteessa ja nyt on tippunut 8,2 kg.. pidän Excelissä ruokapäiväkirjaa johon lasken myös kalorit joka aterialta, eli kaikki mitä päivän aikana syön.. sen kalorimäärän millä laihdun, kävin laskemassa täällä:

http://www.kutri.net/kalorilaskuri.html

Ja pyrin syömään säännöllisesti tyyliin:

aamiainen klo 8
välipala klo 11
lounas klo 13
päivällinen klo 16
iltapala klo 19

Olen pitänyt välillä nutrilett -päiviä ja aion olla kohta puoliin Mehiläisen dieetillä jotta motivaatio pysyisi kun kuitenkin tämä on pitkä projekti.
Ja tähän totean loppuun että mikä sopii jollekin, ei välttämättä toiselle.. =) Mutta tälleen mennään täällä.

Tässä mun keinoni:
- Tilasin HM:stä housut kesäksi, jotka piukottavat vähän pepun päältä eli tavoite on, että housut on hyvät parin kuukauden päästä
- Tilasin matkan parin kuukauden päähän eli siinä on mun välitavoite
- Syön vihanneksia ja hedelmiä paljon. Itse asiassa jos tulee nälkä tai tekee mieli makeaa, niin appelsiini ja viinirypäleet on mun suosikkeja
- Hankin stepperin kotiin ja kuntoilen sillä vähintään neljä kertaa viikossa 500 kcal. Siinä on siis sellanen mittari, en tiedä pitääkö paikkansa, mutta se on kuitenkin mun mittarini.
Viikon oon tätä noudattanut ja hyvältä tuntuu nyt jo. Itse asiassa muutama kilo on tipahtanutkin jo. Se on kyllä varmasti nestettä, mutta tästä se alkaa

Itse henk.koht. tykkään lukea kirjoja, jotka käsittelevät ruokavaliota, liikuntaa ja yleisesti ottaen "elämää" =) Ne on usein kirjoitettu tsemppityyliin ja niistä löytyy paljon oivalluksia, jotka saavat ajattelemaan.. Kirjastosta löytyy kirjoja pilvin pimein vähärasvaisesta valoravintoon ;)

Minulla itselläni on useita VHH-kirjoja, joihin on mukava palata aina uudestaan tarkistamaan ja hakemaan ruokaohjeita jne. Minusta lehtien artikkelit tms. eivät ole yhtä hyviä koska a) ne ovat niin lyhyitä eivätkä juurikaan perustele ajatuksiaaan b) lehdet aina häviää.

Varsinkin jos ja KUN miettii elämäntapamuutosta eikä vain painonpudotusta, niin voisi olla ihan hyvä alku aloittaa lukemalla ja pureskelemalla tietoa. Siinä samalla kypsyy ajatukseen ja tuntuu paljon helpommalta.

Mut tämä on vain "minusta". En tiedä miten muut ajattelevat. Joskus tuntuu, että ihmiset eivät jaksa/välitä hankkia tietoa vaan aletaan vaan puuhastelemaan jotakin miettimättä sen kummemmin ja sitten ihmetellään, kun joku ei toimi.

Yhteistyössä