HYVÄT LASTENSAURAUKSIEN TUNTIJAT, MIKÄ....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolesta sekaisin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sair.hoit.:
Älkää nyt herran tähden neuvoko toisianne googlettamalla lastenne sairauksia etsimään - sieltähän niitä löytyy pilvin pimein ja metsään menee diagnoosit! Toisintokuumeeseen ei kuulu mitään muuta kuin kuume,ei infektio-oireita - vain noin kuukauden välein tuleva kuume muuten hyväkuntoisella lapsella ja tietyt poikkeavuudet verikokeissa.Lapsellasi on tod.näk.infektiokierre tai pitkittynyt infektio - vie lääkärille,älä arvuuttele täällä!

Entäpä sen englantilainen mies, joka diagnosoi oman sairautensa nähtyään jakson jostain lääkärisarjasta? Lääkärit eivät keksineet diagnoosia, mutta mies keksi, kun näki jakson. Terveydenhoitohenkilökunnan on vain hyväksyttävä, että netistä saatava tietämys on jokaisen ulottuvilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuota en kyllä ymmärtänyt, että lapsi oli siis saanut kouristuskohtauksen!! ja sairaalasta annettiin ohjeet siihen..? Ihanko oikeasti näin?
Kouristus (ensimmäinen) on aina syy lähteä sairaalaan ja tutkia, vaikka kyse olisi sinänsä vaarattomasta kuumekouristuksesta. Ja käsitin, että tässä oltiin alilämmön puolella vai kuinka?

Niin eli, heräsin silloin yöllä siihen kun poika kouristelee, sätkii mun vieressä. Tarrasin siihen kiinni ja silloin tunsin tietenkin heti että se on ihan kylmä. Nappasin valot päälle ja "ravistelin" poikaa. Mustuaiset olivat ihan isot... Hetken mä kerkesin jo aatella, että "tää poika kuolee tähän".
Kun meinasin lähteä sitä taluttamaan keittiööön, että mennään juomaan, niin pojan jalat ei ottanutkaan mihinkään. Nappasin sen syliini ja lähin soittamaan heti keskussairaalaan. Sain siis lääkärin kanssa puhua heti ja puhelu kesti noin puoli tuntia. Lääkäri kyllä ehdotti että olisin tullut pojan kanssa sinne, mutta olisi joutunut herättämään muut lapset ja isäntä ei siis paikalla....
Annoin siis yöllä sille lämmintä kaakaota ja mehua ja pistettiin villapaitaa, hieroin sen käsiä jne... kuten lääkäri neuvoi. Hän myös kysyi tarkasti, alkaako mustuiaset pienentyä, seuraako katseella, puhuuko jne.... Olisin voinut soittaa lääkärille vielä aamu yöstä jos siltä olisi tuntunut, mutta poika siis virkosi. (olimme noin 2-3 h hereillä. joimme ja leikimme jne.)

Vaikka ohjeita annetaan niin silti lääkäriin menon paikka!
Meillä vuosi sitten kouristeli yllättäen 9v poika. Heti kun kouristelu lakkasi, niin puhui ihan normaalisti ja käveli itse ambulanssiin jne. Mutta kaikki tutkimukset tehtiin. Ruotsiss aoltiin tuolloin lomalla, niin ottivat verikokeet ja tietokonetomografian ja heti kotona Suomessa eeg:n ja magneettikuvauksen. Ja niin todettiin epilepsia.

Älkää nyt herran tähden neuvoko toisianne googlettamalla lastenne sairauksia etsimään - sieltähän niitä löytyy pilvin pimein ja metsään menee diagnoosit! Toisintokuumeeseen ei kuulu mitään muuta kuin kuume,ei infektio-oireita - vain noin kuukauden välein tuleva kuume muuten hyväkuntoisella lapsella ja tietyt poikkeavuudet verikokeissa.Lapsellasi on tod.näk.infektiokierre tai pitkittynyt infektio - vie lääkärille,älä arvuuttele täällä!

Olen todellakin kriittinen myös täällä, mutta meidän omalääkäri on ihan oikeasti niiiin tumpelo, että se ei tiedä YHTÄÄN MITÄÄN! Toisaalta myös siksi täällä juttelen ja kyselen, että saisin rohkeutta vaatia hoitoa yms... Esittää ehkä kriittisiäkin sairauksia, että se lääkäri oikeesti miettisi muitakin vastauksia kuin, että "tervepoika, vähän vaan kuumetta."

Sinä et voi vaatia hoitoja etkä tehdä diagnooseja jos et ole lääkäri! Sinä voit vaan kertoa tarkasti oireet ja voit vaihtaa lääkäriä jos olet tyytymätön! On vastuuntunnotonta ja vaarallista arvuutella täällä mikä lastasi vaivaa! Aiheetta enempään!

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Tuota en kyllä ymmärtänyt, että lapsi oli siis saanut kouristuskohtauksen!! ja sairaalasta annettiin ohjeet siihen..? Ihanko oikeasti näin?
Kouristus (ensimmäinen) on aina syy lähteä sairaalaan ja tutkia, vaikka kyse olisi sinänsä vaarattomasta kuumekouristuksesta. Ja käsitin, että tässä oltiin alilämmön puolella vai kuinka?

Niin eli, heräsin silloin yöllä siihen kun poika kouristelee, sätkii mun vieressä. Tarrasin siihen kiinni ja silloin tunsin tietenkin heti että se on ihan kylmä. Nappasin valot päälle ja "ravistelin" poikaa. Mustuaiset olivat ihan isot... Hetken mä kerkesin jo aatella, että "tää poika kuolee tähän".
Kun meinasin lähteä sitä taluttamaan keittiööön, että mennään juomaan, niin pojan jalat ei ottanutkaan mihinkään. Nappasin sen syliini ja lähin soittamaan heti keskussairaalaan. Sain siis lääkärin kanssa puhua heti ja puhelu kesti noin puoli tuntia. Lääkäri kyllä ehdotti että olisin tullut pojan kanssa sinne, mutta olisi joutunut herättämään muut lapset ja isäntä ei siis paikalla....
Annoin siis yöllä sille lämmintä kaakaota ja mehua ja pistettiin villapaitaa, hieroin sen käsiä jne... kuten lääkäri neuvoi. Hän myös kysyi tarkasti, alkaako mustuiaset pienentyä, seuraako katseella, puhuuko jne.... Olisin voinut soittaa lääkärille vielä aamu yöstä jos siltä olisi tuntunut, mutta poika siis virkosi. (olimme noin 2-3 h hereillä. joimme ja leikimme jne.)

Samanlainen kohtaus oli meidän neidillä la-su välisenä yönä. Se vaan ei mennyt ohi, enkä mä ruvennut mihinkään muualle soittelemaan kun ambulanssin suoraan.

Nyt se on sitten edelleen osastolla, joku virusperäinen aivotulehdus, huomenna mahdollisesti selviää mikä virus... Tutkivat vielä liittyykö kohtaus pelkästään siihen vai onko sen taustalla jotain muutakin.

Sinuna veisin lapsen lääkäriin ja vaatisin kunnon testit, enkä googlella lähtisi arvailemaan.

Voi kauheeta!!! Siis mäkin ensin meinasin soittaa 112, mutta miksi sitä on niiin arka soittamaan siihen numeroon *hakkaa päätä seinään* Mä jotenkin aattelin että en mä voi niitä "häiritä". Siis joo, näin jälkeenpäin ajateltuna, tottakai mä olisin voinut soittaa heti 112. Ei olis tarvinu ehtiä ensin neuvolakortteja ja sieltä kaivaa numeroa esille...
Oliko tytölläsi aikaisemmin mitään oireita? Samantapaista kuumeilua yms... Poika on kuitenkin päivisin ihan normaali, leikkii ja juttelee, laulaa jne.

Olen todellakin kriittinen myös täällä, mutta meidän omalääkäri on ihan oikeasti niiiin tumpelo, että se ei tiedä YHTÄÄN MITÄÄN! Toisaalta myös siksi täällä juttelen ja kyselen, että saisin rohkeutta vaatia hoitoa yms... Esittää ehkä kriittisiäkin sairauksia, että se lääkäri oikeesti miettisi muitakin vastauksia kuin, että "tervepoika, vähän vaan kuumetta."

Sinä et voi vaatia hoitoja etkä tehdä diagnooseja jos et ole lääkäri! Sinä voit vaan kertoa tarkasti oireet ja voit vaihtaa lääkäriä jos olet tyytymätön! On vastuuntunnotonta ja vaarallista arvuutella täällä mikä lastasi vaivaa! Aiheetta enempään!

Äläs nyt oo niin kärkkään kuulonen, en mä tässä itseäni minään lääkärinä pidäkkään, mutta on kai meillä kansalaisilla oikeus vaatia verikokeen ottoa omalle lapselleni!? Sepä tässä onkin kun mä aina vaan myötäilen siellä ja oon "tyytyväinen" kun ne on kurkannut korvat ja kurkun ja todennut taas jotain tosi viisasta.
Painotan vielä, että en todellakaan tee mitäään diagnoosia täällä.... Menen huomenna LÄÄKÄRIN pakeille. Kirjoitin jo kaikki nuo kuume päivät yms. oireet paperille. Työnnän sen lapun sille lääkärille huomenna.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:

Samanlainen kohtaus oli meidän neidillä la-su välisenä yönä. Se vaan ei mennyt ohi, enkä mä ruvennut mihinkään muualle soittelemaan kun ambulanssin suoraan.

Nyt se on sitten edelleen osastolla, joku virusperäinen aivotulehdus, huomenna mahdollisesti selviää mikä virus... Tutkivat vielä liittyykö kohtaus pelkästään siihen vai onko sen taustalla jotain muutakin.

Sinuna veisin lapsen lääkäriin ja vaatisin kunnon testit, enkä googlella lähtisi arvailemaan.

Voi kauheeta!!! Siis mäkin ensin meinasin soittaa 112, mutta miksi sitä on niiin arka soittamaan siihen numeroon *hakkaa päätä seinään* Mä jotenkin aattelin että en mä voi niitä "häiritä". Siis joo, näin jälkeenpäin ajateltuna, tottakai mä olisin voinut soittaa heti 112. Ei olis tarvinu ehtiä ensin neuvolakortteja ja sieltä kaivaa numeroa esille...
Oliko tytölläsi aikaisemmin mitään oireita? Samantapaista kuumeilua yms... Poika on kuitenkin päivisin ihan normaali, leikkii ja juttelee, laulaa jne.

Samalla viikolla alkuviikosta oli vatsatauti ja maanataina 40 astetta kuumetta, joka kuitenkin meni päivässä ohi.
Oli to, pe ja la-päivän ihan normaali, ja sitten ihan puskista tuli yöllä se kohtaus.
Neiti myös puhui aivan sekavia, kyseli missä me ollaan ja kuka mun vieressä on jne. kuumetta ei ollut silloin, enemmänkin viileä ja kylmä hiki sillä tuli siitä tärinästä. Kuumeen nosti sitten sunnuntaina sairaalassa.
Oli niin pahan näköistä, etten edes miettinyt kun hätänumeron näpyttelin. Tärinä lakkasi ja "tyhjä tuijotus" helpottui n. tunnissa, eli alkoi taas reagoida valoon ja ääniin, mutta sekaisuutta ja harhoja kesti yli vuorokauden.
Nyt on pari päivää ollut taas ihan oma itsensä, mutta pitävät vielä osastolla kunnes tosiaan selvittelevät mikä virus kyseessä ja onko sen ja kohtauksen välillä yhteys vai onko kohtauksen taustalla esim. myös epilepsiaa.

Muoks. Mutta outo on ollut keskussairaalan lääkärikin, kun ei ole käskenyt heti hankkiutua sinne tavalla tai toisella. Meillä lanssissakin pähkäsivät, että viedäänkö "omaan" sairaalaan, vai peräti naapuriläänin puolelle kun se on lähempänä, vaikka kuuluukin eri piiriin. Aika kiireellä mentiin siis.

Alkuperäinen kirjoittaja HraHuu:
Alilämpöinen, kuivunut ja kouristeleva lapsi?! Lääkäri neuvoo puhelimessa? HALOO!!
Tää juttu mättää ja pahasti! :kieh:

Niin eli poika oli kuumeillut jo monta päivää ja sitten todettiin korvatulehdus. Hän sai siihen ditrimduplon (kirjotinkohan oikein) kuurin. Ripuloi jonkin sen päivän(varmaan siitä lääkkeestä). Seuraavana yönä oli tätä alilämpöä ja heräsin siihen kun poika "sätki, ehkä tuo kouristelu on väärä sana...
Ja kuten jo kirjotin, kyllä se lääkäri ehdotti että tulisin sinne, mutta kun juttelin siinä samalla sen lääkärin kanssa ja näytti että poikakin alkaa virkoomaan, niin totesimme että voin soittaa heti sitten uudestaan tai mennä sinne keskussairaalaan....

No just joo. Lapsi ripuloi ja on kuiva koska nesteet ei pysy sisällä. Kouristelee ja on alilämpöinen. Lääkäri kehoittaa juomaan kaakaota?! ja pukemaan villapaidan? Täh??
Aika paksua. Eli joko lääkäri on täysi idiootti jolta pitää ottaa luvat heti pois tai sä syötät meille todella paksua pajunköyttä. Veikkaan jälkimmäistä! :o

Yhteistyössä