HYVÄT LASTENSAURAUKSIEN TUNTIJAT, MIKÄ....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolesta sekaisin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolesta sekaisin

Vieras
Mun 3 vuotiaalla pojallani on! Alkaa todellakin huolestuttamaan.
Poika oli lokakuun lopussa kovassa kuumeessa ja silmätulehduksessa.
Oli viikon terveenä ja taas kova kuume.
Jälleen viikon terveenä ja kova kuume ja korvatulehdus.
Kun sai sen lääkekuurin, alkoi ripuloimaan ja kuivu, niin pahasti,että sai yöllä kouristuskohtauksen ja lämpö oli 34,9c. Sain keskussairaalasta ohjeet ja ei siinä sitten sen kummempia, poika toipu ja virkosi.
Tämän jälkeen poika oli taas vähän reilun viikon terveenä ja taas vkl oli korkeessa kuumeessa.
Taas, edellisestä kuumeesta kun on reilu viikko, pojalla nousi kuume. Äsken 39,6!!!!
Mä oon niiin huolissani! Poika kuitenkin on reipas, kasvaa ja syökin.(vaihtelevasti kylläkin) Mikä ihme sen kuumeen aina nostaa? Onko joku tauti, jota vois epäillä?

Alkuperäinen kirjoittaja MinttuÄiti:
Reppana pikkunen.
käytä lääkärissä ja vaadi verikokeet.

Mä jo viimeksi sanoin,että voisko ottaa verikokeita, niin ne otti vain nieluviljelyn kun kurkku punotti. (silloin tämä siis kun oli korvatulehdus)
Välissä oli se vkl kuume jolloin ei käyty tk.ssa.
Täällä on niiiiin hikistä saada niitä verikokeita, että oikein ahistaa. Sen takia tässä on itelläkin semmonen hölömö olo, että "oonko mä se yli reagoiva äiti" Tuntuu että ne pitää tk.ssa ihan normaalina että lapsilla on kuumetta!

Todennäköisesti ei toivu kunnolla edellisestä flunssasta. Mutta eikös tuossa olisi aihetta mennä lastenlääkärille? Olen kuullut, että joillakin lapsilla on jotain kuumeaaltoja tasaisin välein, vaikkei olisi mitään tarttuvaa sairautta, muuta minusta se kuumeilun väli oli pitempi kuin viikkoa. Joo, en tosiaan ole asiantuntija, joita kuuluttelit.

Semmoinen ongelma voi pitää kroonista kuumettta, ku isot ja märkäiset risat. Ne pitää pöpöt sielä paikoillaan ja ongelma poistuu vasta, kun risat on pois. Käskeppä kurkkia nielu- ja kitarisat. Kitarisojen kokoakaan ei aina voi veikata, ne voi olla piilossa osittain ja jatkuvat sairastelut vaan jatkuvat.

Googlessa oli esim näin....
Jos lapsella sen sijaan esiintyy muutaman viikon välein kuumeilua ilman muita oireita, on syytä kääntyä lääkärin puoleen. Tällainen nk. syklinen kuumeilu on harvinainen ja sinänsä vaaraton ongelma, mutta sen toteaminen ja hoito kuuluvat lääkärille.

Juu, meikä mamma menee huomenna lekurille ja vaadin ne verikokeet.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Olisko mitenkään mahdollista että teillä (tai jossain missä poika on paljon) olis hometta?

Meillä on uusi talo, eli en usko. Tai en mä tiedä hoidossa sitten, mutta luulisin että haistaisin sen homeen haju. Yleensä haistan aika herkästi...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras nyt:
Semmoinen ongelma voi pitää kroonista kuumettta, ku isot ja märkäiset risat. Ne pitää pöpöt sielä paikoillaan ja ongelma poistuu vasta, kun risat on pois. Käskeppä kurkkia nielu- ja kitarisat. Kitarisojen kokoakaan ei aina voi veikata, ne voi olla piilossa osittain ja jatkuvat sairastelut vaan jatkuvat.

Tää kuulostaa kyllä aika järkevältä.... 5v tytöllä oli niin isot risat että ne leikattiin samalla kun korvat putkitettiin. Kiitos! Otampa tämän esille huomenna....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras nyt:

Tää kuulostaa kyllä aika järkevältä.... 5v tytöllä oli niin isot risat että ne leikattiin samalla kun korvat putkitettiin. Kiitos! Otampa tämän esille huomenna....

Ota ihmeessä. Tuo ongelma pitää yllä infektioherkkyyttä ja kroonista kuumetta. Lapsi kerää kaikki pöpöt ja niistä ei eroon pääse.

Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Oisko korvatulehdus mikä ei ole parantunut.. Se nostaa kuumeen koko ajan uudelleen.

Ainakin illasta kun painelin pojan korvaa ja kyselin, että onko kipeä, niin sanoi että ei...

Meillä on ollut 2x korvatulehdus. n.vuoden ikäisenä, oli kuumeessa ja vein lääkäriin (varuiksi, oli joulu tulossa) ja korvatulehdus oli. No kuurin jälkeen jonkin ajan päästä nousi taas kova kuume, eikun uus kuuri. Missään vaiheessa en olisi itse tiennyt, et on korvatulehdus, ei haronut korviaan eikä huutanut niitä.

Oisko korvatulehdus mikä ei ole parantunut.. Se nostaa kuumeen koko ajan uudelleen.

Ainakin illasta kun painelin pojan korvaa ja kyselin, että onko kipeä, niin sanoi että ei...

Meillä on ollut 2x korvatulehdus. n.vuoden ikäisenä, oli kuumeessa ja vein lääkäriin (varuiksi, oli joulu tulossa) ja korvatulehdus oli. No kuurin jälkeen jonkin ajan päästä nousi taas kova kuume, eikun uus kuuri. Missään vaiheessa en olisi itse tiennyt, et on korvatulehdus, ei haronut korviaan eikä huutanut niitä.

Joo, en mäkään ihan pojan sanomisiin luota. Pojalla oli 2 vuotiaaseen mennessä 18 korvatulehdusta. En mä tiiä onko se jo niin tunnoton ,e ttä ei tunnu missään. Se olikin ihme, että sillä nyt tuli lähes vuoden tauon jälkeen tuo korvatulehdus.
Kävin taas lukemassa googlesta.... Siellä puhutaan jostain harvinaisesta kuumesyndroomasta, toistuvasta kuumeilusta. Grr...

Googlessa oli esim näin....
Jos lapsella sen sijaan esiintyy muutaman viikon välein kuumeilua ilman muita oireita, on syytä kääntyä lääkärin puoleen. Tällainen nk. syklinen kuumeilu on harvinainen ja sinänsä vaaraton ongelma, mutta sen toteaminen ja hoito kuuluvat lääkärille.

Juu, meikä mamma menee huomenna lekurille ja vaadin ne verikokeet.

Tuollainen kuume on toisintokuume ja se tulee useita kertoja peräkkäin noin KUUKAUDEN välein eikä siihen liity mitään muita oireita.Lapsellasi tuskin tuota siis on ,mutta viepä uudelleen lääkäriin ja kerro huolesi.Voii olla joku krooninen tulehdus tai sitten lapsesi on vaan flunssakierteessä joka aikans jatkuu ja yleiskunto on heikentynyt. Flunssiahan nyt pyörii kaikkialla.

Tuota en kyllä ymmärtänyt, että lapsi oli siis saanut kouristuskohtauksen!! ja sairaalasta annettiin ohjeet siihen..? Ihanko oikeasti näin?
Kouristus (ensimmäinen) on aina syy lähteä sairaalaan ja tutkia, vaikka kyse olisi sinänsä vaarattomasta kuumekouristuksesta. Ja käsitin, että tässä oltiin alilämmön puolella vai kuinka?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuota en kyllä ymmärtänyt, että lapsi oli siis saanut kouristuskohtauksen!! ja sairaalasta annettiin ohjeet siihen..? Ihanko oikeasti näin?
Kouristus (ensimmäinen) on aina syy lähteä sairaalaan ja tutkia, vaikka kyse olisi sinänsä vaarattomasta kuumekouristuksesta. Ja käsitin, että tässä oltiin alilämmön puolella vai kuinka?

Mulle pisti tämä myös silmään. Vanhemmat ei ole lääkäreitä eikä niiltä kuulu vaatia tehdä diagnoosia (esim. kuivuminen ja siitä johtuva kouristus) :attn:
Kaikki kouristustapaukset kuuluu lääkärille (siis just ensimmäistä kertaa tapahtuvat).

Älkää nyt herran tähden neuvoko toisianne googlettamalla lastenne sairauksia etsimään - sieltähän niitä löytyy pilvin pimein ja metsään menee diagnoosit! Toisintokuumeeseen ei kuulu mitään muuta kuin kuume,ei infektio-oireita - vain noin kuukauden välein tuleva kuume muuten hyväkuntoisella lapsella ja tietyt poikkeavuudet verikokeissa.Lapsellasi on tod.näk.infektiokierre tai pitkittynyt infektio - vie lääkärille,älä arvuuttele täällä!

Niin eli, heräsin silloin yöllä siihen kun poika kouristelee, sätkii mun vieressä. Tarrasin siihen kiinni ja silloin tunsin tietenkin heti että se on ihan kylmä. Nappasin valot päälle ja "ravistelin" poikaa. Mustuaiset olivat ihan isot... Hetken mä kerkesin jo aatella, että "tää poika kuolee tähän".
Kun meinasin lähteä sitä taluttamaan keittiööön, että mennään juomaan, niin pojan jalat ei ottanutkaan mihinkään. Nappasin sen syliini ja lähin soittamaan heti keskussairaalaan. Sain siis lääkärin kanssa puhua heti ja puhelu kesti noin puoli tuntia. Lääkäri kyllä ehdotti että olisin tullut pojan kanssa sinne, mutta olisi joutunut herättämään muut lapset ja isäntä ei siis paikalla....
Annoin siis yöllä sille lämmintä kaakaota ja mehua ja pistettiin villapaitaa, hieroin sen käsiä jne... kuten lääkäri neuvoi. Hän myös kysyi tarkasti, alkaako mustuiaset pienentyä, seuraako katseella, puhuuko jne.... Olisin voinut soittaa lääkärille vielä aamu yöstä jos siltä olisi tuntunut, mutta poika siis virkosi. (olimme noin 2-3 h hereillä. joimme ja leikimme jne.)

Meidän pojalla oli tuollaista ja kun ottivat verikokeet, niin oli a-streptokokki..Sai siihen antibioottikuurin ja loppui kuumeet.
Se pitää hoitaa, vaikka ei enää kuumetta olisikaan, koska nostaa sen taas myöhemmin uudestaan.
Ja kaikki antibiootit ei muuten käy meidän poitsulle, joistain tulee ripuli.

Alkuperäinen kirjoittaja sair.hoit.:
Älkää nyt herran tähden neuvoko toisianne googlettamalla lastenne sairauksia etsimään - sieltähän niitä löytyy pilvin pimein ja metsään menee diagnoosit! Toisintokuumeeseen ei kuulu mitään muuta kuin kuume,ei infektio-oireita - vain noin kuukauden välein tuleva kuume muuten hyväkuntoisella lapsella ja tietyt poikkeavuudet verikokeissa.Lapsellasi on tod.näk.infektiokierre tai pitkittynyt infektio - vie lääkärille,älä arvuuttele täällä!

Olen todellakin kriittinen myös täällä, mutta meidän omalääkäri on ihan oikeasti niiiin tumpelo, että se ei tiedä YHTÄÄN MITÄÄN! Toisaalta myös siksi täällä juttelen ja kyselen, että saisin rohkeutta vaatia hoitoa yms... Esittää ehkä kriittisiäkin sairauksia, että se lääkäri oikeesti miettisi muitakin vastauksia kuin, että "tervepoika, vähän vaan kuumetta."

Niin eli, heräsin silloin yöllä siihen kun poika kouristelee, sätkii mun vieressä. Tarrasin siihen kiinni ja silloin tunsin tietenkin heti että se on ihan kylmä. Nappasin valot päälle ja "ravistelin" poikaa. Mustuaiset olivat ihan isot... Hetken mä kerkesin jo aatella, että "tää poika kuolee tähän".
Kun meinasin lähteä sitä taluttamaan keittiööön, että mennään juomaan, niin pojan jalat ei ottanutkaan mihinkään. Nappasin sen syliini ja lähin soittamaan heti keskussairaalaan. Sain siis lääkärin kanssa puhua heti ja puhelu kesti noin puoli tuntia. Lääkäri kyllä ehdotti että olisin tullut pojan kanssa sinne, mutta olisi joutunut herättämään muut lapset ja isäntä ei siis paikalla....
Annoin siis yöllä sille lämmintä kaakaota ja mehua ja pistettiin villapaitaa, hieroin sen käsiä jne... kuten lääkäri neuvoi. Hän myös kysyi tarkasti, alkaako mustuiaset pienentyä, seuraako katseella, puhuuko jne.... Olisin voinut soittaa lääkärille vielä aamu yöstä jos siltä olisi tuntunut, mutta poika siis virkosi. (olimme noin 2-3 h hereillä. joimme ja leikimme jne.)

Samanlainen kohtaus oli meidän neidillä la-su välisenä yönä. Se vaan ei mennyt ohi, enkä mä ruvennut mihinkään muualle soittelemaan kun ambulanssin suoraan.

Nyt se on sitten edelleen osastolla, joku virusperäinen aivotulehdus, huomenna mahdollisesti selviää mikä virus... Tutkivat vielä liittyykö kohtaus pelkästään siihen vai onko sen taustalla jotain muutakin.

Sinuna veisin lapsen lääkäriin ja vaatisin kunnon testit, enkä googlella lähtisi arvailemaan.

Yhteistyössä