"Hyvän" perheen rappiotila

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Ollaan 3 lapsinen perhe, kolmekymppinen pari ja oltu yhdessä 10v. Lapset 5-2v, ihania muksuja. Meillä on aina ollut kaikki hyvin: rakkautta piisannut, rahatilanne ok (ei ylimääräistä mutta saatu mitä tarvitaan), työpaikat on mieluisat ja arki sujuu.

Mies on vähän sellainen hiljaisempi tyyppi, mutta omassa porukassa hauska ja luotettava. Lapset palvoo isäänsä, joka tekee tasan 50% kaikesta taloudenpidosta, koska minäkin käyn töissä. Meillä on ystäviä, jotka tykkää meistä, mutta ennenkaikkea me ollaan oltu tosi tyytyväisiä elämäämme. Joskus otetaan sanakovun merkeissä yhteen, itse olen sellainen tulisielu että väärä cd-levy voisi hyvinkin lentää ikkunasta ulos. Ei siis todellakaan kuitenkaan mikään stepfordin perhe. Kipupisteemme meilläkin.

Viimeyönä mun miehellä kilahti. Se oli ottanu olutta, varmaankin noin 6 pulloa. Oli leiponut leipää ja viikannut pyykit, kun tulin iltavuorosta. Olin näreissäni kun oli pienessä hutikassa, suutuin vielä enemmän kun meni peittelemään lapset (käydään aina ennen omaa nukkumaanmenoa tarkistamassa hiljaa muksut). Yritin komentaa soffalle nukkumaan, mies kun olutta nautittuaan on levoton nukkuja ja mua otti reilusti päähän. Sillä kilahti päässä. Se kävi muhun kiinni, paiskoi ja huusi, kirosi ja haukkui. Ihan kamalaa tekstiä ja kyllä mua vähän sattuikin. Pelästyin niin paljon, että soitin paniikissa hätäkeskukseen (kun oli eka kerta koskaan, en tiennyt yhtään mitä tehdä). Sieltä tulikin 2 ystävällistä poliisia, jotka auttoi rauhoittamaan tilanteen. Vanhin lapsi vaan havahtui puheeseen, muut eivät. Ja sekään ei tajunnu mitä kävi, jatkoi sit uniaan kun isi peitteli. Mies nukkui sohvalla ja meni aamulla töihin, ollaan paljon puhuttu ja itketty puhelimessa.

Nyt sit soitti sosku. Nehän tietty soittaa, en olis soittanut poliiseja jos olisin tajunnut miten paisuu. Kun en osaa tota miestä alkaa pelätä, eikä lapset ole tilannetta nähnyt eikä näe. Nyt sitten tuntuu, että olen yhteiskunnan pohjasakkaa, me ollaan huono perhe jotka pilataan lasten elämät ja pelkään, että ne vie lapset meiltä. Eilen käytiin neuvolassa, jossa täti erikseen kertoi, miten onnelliselta lapset vaikuttaa. Ja ne tosiaan vaikuttaa olevan tosi iloisia, onnellisia ja hyviä muksuja. Nyt en koe että ansaitaan muksut, pitää erota koska sitä multa odotetaan. Että en saisi antaa anteeksi miehelle, joka on pitänyt sisällään isoja huolia (ollut rahallisesti tiukka kk kun tuli ISOJA yllätyslaskuja kertarysäyksellä, esim auton korjaus).

Saako tällaisen jälkeen olla onnellinen? Eikö se että 10v on oltu superonnellisia, ole tärkeämpää kuin 1 tunti meidän elämässä, jota kadutaan kovasti? Nytkö me sitten ollaan huono perhe, tarkkailun tarpeessa, todistusvelvollisia? Pelottaa ja ahdistaa, kun tuntuu että en saisi enää rakastaa tota miestä joka on minusta tosi hyvä mies ja isä. Virheen teki ja rankaisee itseään takuulla enemmän kuin kukaan sitä vois rankaista.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Ollaan 3 lapsinen perhe, kolmekymppinen pari ja oltu yhdessä 10v. Lapset 5-2v, ihania muksuja. Meillä on aina ollut kaikki hyvin: rakkautta piisannut, rahatilanne ok (ei ylimääräistä mutta saatu mitä tarvitaan), työpaikat on mieluisat ja arki sujuu.

Mies on vähän sellainen hiljaisempi tyyppi, mutta omassa porukassa hauska ja luotettava. Lapset palvoo isäänsä, joka tekee tasan 50% kaikesta taloudenpidosta, koska minäkin käyn töissä. Meillä on ystäviä, jotka tykkää meistä, mutta ennenkaikkea me ollaan oltu tosi tyytyväisiä elämäämme. Joskus otetaan sanakovun merkeissä yhteen, itse olen sellainen tulisielu että väärä cd-levy voisi hyvinkin lentää ikkunasta ulos. Ei siis todellakaan kuitenkaan mikään stepfordin perhe. Kipupisteemme meilläkin.

Viimeyönä mun miehellä kilahti. Se oli ottanu olutta, varmaankin noin 6 pulloa. Oli leiponut leipää ja viikannut pyykit, kun tulin iltavuorosta. Olin näreissäni kun oli pienessä hutikassa, suutuin vielä enemmän kun meni peittelemään lapset (käydään aina ennen omaa nukkumaanmenoa tarkistamassa hiljaa muksut). Yritin komentaa soffalle nukkumaan, mies kun olutta nautittuaan on levoton nukkuja ja mua otti reilusti päähän. Sillä kilahti päässä. Se kävi muhun kiinni, paiskoi ja huusi, kirosi ja haukkui. Ihan kamalaa tekstiä ja kyllä mua vähän sattuikin. Pelästyin niin paljon, että soitin paniikissa hätäkeskukseen (kun oli eka kerta koskaan, en tiennyt yhtään mitä tehdä). Sieltä tulikin 2 ystävällistä poliisia, jotka auttoi rauhoittamaan tilanteen. Vanhin lapsi vaan havahtui puheeseen, muut eivät. Ja sekään ei tajunnu mitä kävi, jatkoi sit uniaan kun isi peitteli. Mies nukkui sohvalla ja meni aamulla töihin, ollaan paljon puhuttu ja itketty puhelimessa.

Nyt sit soitti sosku. Nehän tietty soittaa, en olis soittanut poliiseja jos olisin tajunnut miten paisuu. Kun en osaa tota miestä alkaa pelätä, eikä lapset ole tilannetta nähnyt eikä näe. Nyt sitten tuntuu, että olen yhteiskunnan pohjasakkaa, me ollaan huono perhe jotka pilataan lasten elämät ja pelkään, että ne vie lapset meiltä. Eilen käytiin neuvolassa, jossa täti erikseen kertoi, miten onnelliselta lapset vaikuttaa. Ja ne tosiaan vaikuttaa olevan tosi iloisia, onnellisia ja hyviä muksuja. Nyt en koe että ansaitaan muksut, pitää erota koska sitä multa odotetaan. Että en saisi antaa anteeksi miehelle, joka on pitänyt sisällään isoja huolia (ollut rahallisesti tiukka kk kun tuli ISOJA yllätyslaskuja kertarysäyksellä, esim auton korjaus).

Saako tällaisen jälkeen olla onnellinen? Eikö se että 10v on oltu superonnellisia, ole tärkeämpää kuin 1 tunti meidän elämässä, jota kadutaan kovasti? Nytkö me sitten ollaan huono perhe, tarkkailun tarpeessa, todistusvelvollisia? Pelottaa ja ahdistaa, kun tuntuu että en saisi enää rakastaa tota miestä joka on minusta tosi hyvä mies ja isä. Virheen teki ja rankaisee itseään takuulla enemmän kuin kukaan sitä vois rankaista.

Eteenpäin elämässä vaan. Ei kukaan ole täydellinen. Virheitä tapahtuu. Miehes täytyy tästä edes puhuu asiat ulos ennen kuin ne patoutuu noin

No ne soskun tädit tulee käymään nyt joka tapauksessa. Olette kumpikin kotona ja kerrotte tapahtuneesta ja teidän elämästä samalla tavalla, kuin kirjoituksessakin. Eiköhän hekin ymmärrä tilanteen.

Ette ole sen huonompia kuin ennenkään :hug: Sossuja on turha pelätä, ellei ole syytä pelätä että tällainen tulee jatkossa toistumaan. Eikö sun mielestä ole kuitenkin hyvä että meillä on tällainen järjestelmä, joka huolehtii siitä että teidänkin lapsilla on hyvä olla? Usko pois kaikki kääntyy vielä hyväksi, tavalla tai toisella.

mitä sun mies sanoi tuosta kun soitit sinne ja soppa syntyi. Tulee ihan mieleen mun lapssuus missä ensin kävi noin ja sitten mun isä ei kestänyt sitä että äiti soitti poliisit ja siitä se alamäki lähti. Te itse tiedätte mitä haluatte ja tärkeää on se että asia selvitetään. Kyllä hyvätkin ihmiset voi romahtaa. Sieltä on suunta sitten ylöspäin!Kun te tiedätte mitä voitte menettää se auttaa teitä saamaan takaisin sen mitä ollutkin. Yhdessä.

Yleensä vaan kun ekan kerran käy niin, että muutaman oluen takia tilanne räjähtää käsiin ja ulkopuoliset huomaa asian ja puuttuu siihen -eli ajaudutaan vaikka sen poliisin kanssa tekemisiin- todellisuudessa on eletty jo 10 vuotta helvetissä alkoholismin takia, mutta sekä alkoholisti että mahdollistaja kiistää sen tiukasti vielä muutaman vuoden. JOka kertta kun jotain tapahtuu mahdollistajan mielestä se on yksittäinen ylilyönti eikä niin ole tapahtunu koskaan ennen.
Mä elin 17 vuotta onnellisena alkoholistin kanssa ja jokakerta kun tuli turpaan uskoin, ettei niin ole tapahtunu koskaan ennen...
Pahin virhe, mikä me mahdollistajat tehdään on just toi "lapset nukku aina kun jotain tapahtu, ei ne tajunnu" Meillä ainakin lapset nukkui vierekkäin kuuntelemassa ja valvoi yöt ja niin ne on tehny monen ihmisen luona johon myöhemmin olen vertaistuen piirissä tutustunut...Ne vaan ei koskaan kerro siitä itse ja oma-aloitteisesti.

Elätte eteenpäin ja asia unohtuu. Rakastat edelleen miestäsi ja hän lapsianne, ihan niinkuin ennenkin. Jos toistuu, sitten joudut miettimään asiaa eri tavalla. Kyllä tollasta tapahtuu ihan tavis perheissä, kun isot paineet purkautuu yhtäkkiä. Jutelkaa asia halki, halatkaa ja lähtekää lasten kanssa ulos, ja jotain kivaa yhteistä menoa viikonlopuksi.
Olette edelleen se sama perhe!

Mun mielestä on vaan hyvä että tuollainen havahtuminen tuli nyt just heti, sen ensimmäisen kerran jälkeen. Käytätte nyt sen avun jota saatte ja suhtaudutte siihen positiivisessa hengessä, eikä rangaistuksena. Teille kahdelle lisäksi keskusteluapua. Hienoa että soitit hätänumeroon.

ei ne sossun ihmiset mitään vihollisia ole vaan tekevät työtään. Näkevät varmasti myös sen että lapset kasvaneet ns. normaaleissa olosuhteissa. Suosittelen kuitenkin että miehesi kävisi jossain keskustelemassa mikä hänet sai nuin äärimmäisiin reaktioihin. Voisiko siihen saada sossun kautta apua?

Tottakai voitte olla jatkossakin onnelllisia ja päästä elämässä eteenpäin, mutta älkää jättäkö tätä asiaa käsittelemättä. Muuten se voi olla teillä jatkossa melkonen peikko ja hyvä aihe tuleviin riitoihin. Älä kuitenkaan ihmettele sitä että saat kannaottoja tuon eron puolesta, tiedäthän perinteisen kuvioin että jos kerran lyö niin.. ja seuraavana päivänä ollaan pahoillaan. Toivon todella että saatte asiat kuntoon :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
Jutelkaa asia halki, halatkaa ja lähtekää lasten kanssa ulos, ja jotain kivaa yhteistä menoa viikonlopuksi.

Niin muutaman vuoden päästä lapsetkin jo odottaa noita hyvittelypäiviä ja osaa olla piilossa ja hiljaa heti kun näkee oluen tai muun alkoholijuoman, ja tulevat heti käyttämään tilannetta hyväkseen kun räjähdys on tapahtunu ja vanhemmilla omatunto kolkuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Käsiksi ei saa rauhan aikana käydä koskaan keneenkään, ei vaikka kilahtaisi kuinka. Piste.

Näin on! Kun mies on käynyt käsiksi yhden kerran, niin tietyn rajan yli on menty. Seuraava kerta on miehelle jo helpompi, kun kynnys on madaltunut. En osaa neuvoa mitä teidän tulisi tehdä, mutta miettikää soskujen kanssa millaista apua tarvitsette ja millä keinoilla tuo kohtaus ei uusiudu.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Viimeyönä mun miehellä kilahti. Se oli ottanu olutta, varmaankin noin 6 pulloa. ----Olin näreissäni kun oli pienessä hutikassa, suutuin vielä enemmän kun meni peittelemään lapset (käydään aina ennen omaa nukkumaanmenoa tarkistamassa hiljaa muksut). Yritin komentaa soffalle nukkumaan, mies kun olutta nautittuaan on levoton nukkuja ja mua otti reilusti päähän.

Tästä vaan näkee selvästi, ettei ollut eka kerta kun oluen takia perheessä on ollut paha olla. Ketään ei häiritse pieni hutikka ekalla eikä ihan tokallakaan kerralla, jos siitä ei tapaa seurata jotain ikävää.
Harmi vaan, että tuosta pisteestä menee keskimäärin 10 vuotta, ennen kun osalliset itse myöntää totuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Jutelkaa asia halki, halatkaa ja lähtekää lasten kanssa ulos, ja jotain kivaa yhteistä menoa viikonlopuksi.

Niin muutaman vuoden päästä lapsetkin jo odottaa noita hyvittelypäiviä ja osaa olla piilossa ja hiljaa heti kun näkee oluen tai muun alkoholijuoman, ja tulevat heti käyttämään tilannetta hyväkseen kun räjähdys on tapahtunu ja vanhemmilla omatunto kolkuttaa.

Miksi oletat, että ap:n mies on alkoholisti?

Jos teillä on ollut tuo tilanne, se ei meinaa, että kaikilla on samoin.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Ai kauhee! En tiedä mitä sanoa! Miksi sä miehelle niistä kaljoista nipotit? vai juoko usein? Ei teiltä lapsia viedä, terapiaan menkää. Kyllä asiat järjestyvät, jos on voimaa ja halua taistella.

No ei se usein juo, joskus vkl ja silloinkin se on sallittua vain kun lapset ei näe. Ja tosiaan ei ole yleensä edes mennyt lasten luo edes pienessä hiprakassa, kun on ollut periaate että ne ei näe humalaisia.

Miehellä on aika hurja perhetausta, väkivaltainen isäpuoli joten parisuhteen malli on ihan kaikkea muuta kuin terve. Siitä huolimatta on kasvanut suoraselkäiseksi mieheksi, johon kaikki (minä, lapset, pomot ja jopa naapurit ) luottaa ja turvautuu. Mutta joskus tuntuu, että mieltä painavat asiat saa väkisin kaivaa ulos, sille kun on niin tärkeää olla perheen kallio eikä se koskaan haluaisi näyttää huoltaan meille. Kun haluaa, että voidaan luottaa siihen että se jaksaa kantaa meidän asiat. Vaikka yritän tolkuttaa, että kaikesta selvitään yhdessä. Mutta sillä on rima itsellään niin korkeella, vaikka meille se riittää just sellaisena kuin on.

En tiedä sitten, että onko soskukaan kovin huolissaan kun sopivat vaan että kävästään miehen kanssa siellä ja aikakin saatiin yli viikon päähän. Eikö ne tulis haukkana, jos epäilis että täällä on tosissaan joku hätä lapsilla? Munkin rima on äitinä niin korkeella, että tää saa mulle jo sydänoireita, vaikka lapset ei mitään nähnytkään/kuullut. Enemmän ehkä pelästyin, kuin todellisuudessa tapahtui. Kun mies on niin viilipytty aina.

Molemmilla meillä on kamala olo, odotan vaan että mies pääsee töistä ja saan halata sitä, ja kertoa että kaikesta selvitään jos se vaan haluaa. Pelkään vaan, että päättää erota vain siksi, että sen mielestä se on "sille oikein" tai jotain. Se voisi tehdä niinkin, kun sen oikeusjärjestelmän mukaan kilahduksen jälkeen ei ansaitse rakkautta. Mua itkettää vaan ja pelottaa se sosku, kun en kestä, että meidän lasten takia tarvii huolehtia, nehän on meille kaikki kaikessa!!

Alkuperäinen kirjoittaja mv:

KOska kukaan ei hermostu pienestä hutikasta ensimmäisellä kerralla, jos koskaan ennen ei ole ollut ongelmia. JOtkut asiat oppii näkemään oman kokemusen kautta niin läpi, että ei auta mikään selittely.
Tunnen tällähetkellä useita kymmeniä alkoholistiperheen jäseniä ja kaikki heistä tietävät mistä tuossa oli kyse -kuten senkin, että turha sitä edes on tässä vaiheessa sanoa, menee vuosia ennen kuin asianosaiset itse uskovat sen. Voi tulla jopa avioero ihan muista syistä ja sitten yhtäkkiä avioeron seurauksena mies ihan yllätyksenä kaikille alkoholisoituu hupsista vaan.

Ikävää LisaMarie että olet joutunut moisessa elämään, mutta tässä tapauksessa ei ole kyse alkoholismista. Ei kannata yleistää omia kokemuksiaan siksi ainoaksi oikeaksi totuudeksi, ei elämä ole niin mustavalkoista.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:

Jos teillä on ollut tuo tilanne, se ei meinaa, että kaikilla on samoin.

Ei mutta alkoholismi etenee aina samalla tavalla ja tunnen kymmeniä alkoholistiperheitä. Se vaan alkaa tuosta ja menee noi.
Alkoholismi ei ole määrällisesti mitattava sairaus vaan sillä mitä tapahtuu kun juodaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mv:

KOska kukaan ei hermostu pienestä hutikasta ensimmäisellä kerralla, jos koskaan ennen ei ole ollut ongelmia. JOtkut asiat oppii näkemään oman kokemusen kautta niin läpi, että ei auta mikään selittely.
Tunnen tällähetkellä useita kymmeniä alkoholistiperheen jäseniä ja kaikki heistä tietävät mistä tuossa oli kyse -kuten senkin, että turha sitä edes on tässä vaiheessa sanoa, menee vuosia ennen kuin asianosaiset itse uskovat sen. Voi tulla jopa avioero ihan muista syistä ja sitten yhtäkkiä avioeron seurauksena mies ihan yllätyksenä kaikille alkoholisoituu hupsista vaan.

Heh, kyllä sitä työpäivän päätteeks hermostuu pienestä hutikasta itse kukin helposti, ilman et se tarkottaa et kännääminen on jatkuvaa..Sulla on turhan tiukassa toi "automaattisesti alkkis" linja...Ja eiköhän noiden vuosien aikana ole kerenny joskus humalassa olemaan itse kukin..

Mutta ehkäpä mies ei ole osannut aikaisemmin puhua hankalista asioitaan ja tunteistaan, ja tarvitse tällaisen (ikävän) hätähuudon itselleen/perheellenne?

Toivotaan, että mies pystyy nyt puhumaan ja jospa hän ei olekaan ollut ihan niin onnellinen kuin sinä olet ajatellut?

Tämä kriisi voi kääntyä teille voitoksi jos vain pystytte puhumaan ja näkemään seikat jotka johti tänän.

Ja, lapset kuuleee ja tietää AINA enemmän mitä vanehmmat luulee. Älkää jättäkö heitä keskustelujen ulkopuoelle.

Yhteistyössä