Hyväksyykö oikeasti valtaosa ihmisistä sen, että lapsen kanssa liikkuvalle voi mennä valittamaan mistä vaan???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Täällä oli yhtenä päivänä aloitus jossa joku nuori nainen oli mennyt siskonsa lapsen kanssa kauppaan, ja kaupan pihalla polttanut tupakan, lapsen leikkiessä kauempana. Joku vanhempi nainen oli tullut mäkättämään tupakanpoltosta. Täällä suurin osa vastaajista piti tuon valittajan toimintaa hyväksyttävänä.

Onko oikeasti valtaosan mielestä täysin hyväksyttävää mennä valittamaan lapsen kanssa liikkuvalle asiasta joka ei ole lapselle välttämättä pidemmän päälle hyväksi, mutta josta ei ole välitöntä haittaa/vaaraa kuitenkaan?

Vähän aikaa sitten näin Tallinnanlaivalla perheen jonka lapset leikkivät leikkipaikalla, isä joi viereisessä kahvila/ravintolassa viinaa pullon suusta, ja äiti siideriä tölkistä.

Tänään näin noin 1-vuotiaan lapsen äitinsä kanssa, lapsella ei ollut käsineitä, +1 oli lämmintä, rattailla olivat liikenteessä, eikä mitään sisätiloja lähettyvillä johon olisivat voineet olla menossa.

Yhtenä päivänä näin naisen työntävän rattaita tupakka suussa.

Jokin aikaa sitten näin äidin joka huusi ja sätti leikki-ikäistä lastaan kiroillen.

jokin aika sitten näin myös Hesellä naisen joka syötti noin 1-1,5-vuotiaalle ranskalaisia ja antoi haukata omaa hampurilaistaan, kohdasta josta oli itse haukannut.

Olen noteerannut toki nuo kaikki, muttei olisi tullut pieneen mieleenkään mennä aukomaan päätäni näille vanhemmille. Muiden asiat kun eivät kuulu minulle, ellei nyt ole kyse ihan selvästä, lapselle välitöntä vaaraa aiheuttavasta tilanteesta, kuten silminnähden humalaisesta vanhemmasta tms.

Minkä ihmeen takia tuossa alussa mainitsemassani aloituksessa siis suurin osa piti tuon valittajan toimintaa hyväksyttävänä? Kyseessä oli sentään vain tupakanpoltto lapsen ollessa kauempana! Te varmaan olisitte menneet valittamaan noissakin esimerkeissä joista kerroin.Elämänne on varmaan vaikeaa, koska maailmassa on PALJON isompiakin asioita joita ette hyväksy, kuin jonkun teinin tupakanpoltto sukulaislapsensa läsnäollessa.

niin, on asioita joista voi sanoa ja sitten niitä isoja asioita, joihin ei juuri voi vaikuttaa.

mä puutun aika moneen ja mun mielestä on hyvä että ihmiset sanoo ja puuttuu. kenen muun varaan täällä voi laskea kuin toisten ihmisten?

no mie en kyllä mene valittamaan muille ja jos joku erehtyy valittamaan mulle niin siitä syntyy sota.
on asioita joihin pitää puuttua, kuten lapsen pahoinpitely, jos vanhemmat ovat selvästi humalassa jne. mutta kyllä nuo muut jutut on vaan nieltävä, ei ole kenenkään asia mennä toiselle urputtamaan turhasta

Ei lasten kanssa olevat varmaankaan ole ainoita, joille valitetaan. Esimerkiksi korkeakoulutetut valkokaulustyöläiset tai helsinkiläiset ovat oiva kohderyhmä.

Kokeile:

- kävellä tovi ympäriinsä puku päällä + salkku kädessä Hakaniemessä
- mennä kontulalaiseen lähiöbaariin yliopiston haalari päällä
- lipsauttaa jotain vahingossa helsingin murteella keskisuomalaisissa juhannustansseissa rähinäviinasta humaltuneiden paikallisten nuorten aikuisten keskellä

No joo, valittajista ei kannata välittää. Maailma on pullollaan heitä. Ja uskallan väittää, että kyllä meistä moni itsekin joskus syyllistyy valittamiseen ihan huomaamattaankin:)

Mä kyllä soitan sekä vapaalla että töissä jos lapsen kanssa olevat aikuiset oikeesti ryyppää.
Sinäänsä harmi, että saa tupakoida, se haju on kuvottavaa ja tosi hauska kadulla mahan kaa kiitää edessä menevän röökaajan ohitte. Tupakkaa polttava vaan ei tajua kuinka laajasti savu todella leviää ja kuinka pahalta se haisee. Tiedetään, yli 10v takana ja seinään lopettettuna.

Harvemmalla ihmisellä on pokkaa mennä sanomaan epäkohdista, mutta ehkä se säväyttää jos joku sanookin jostain "pikkuasiasta". Ainahan voi parantaa.

niin, on asioita joista voi sanoa ja sitten niitä isoja asioita, joihin ei juuri voi vaikuttaa.

mä puutun aika moneen ja mun mielestä on hyvä että ihmiset sanoo ja puuttuu. kenen muun varaan täällä voi laskea kuin toisten ihmisten?

No minusta kyllä useasti lapsen kanssa liikkuvalle valitetaan han turhistakin asioista.

Kun oma lapseni oli vauva ja kärsi koliikista, (huusi 8-10 h/vrk ilman että yhtään mikään auttoi, tietty sylissä pidettiin mahdollisimman paljon yms.) olin lapsen kanssa kotona, mies töissä. Koska mies on reissutöissä, en nyt aina voinut pysytellä pelkästään sisällä, tai pyytää jotain vauvaa hoitamaan aina kun halusin ulos. Minulle tultiin ainakin 10 krt niiden 4 kk aikana sanomaan, surastaan räyhäämään vauvan itkemisestä. Tein todellakin kaikkeni, kannoin kantoliinassa, laitoin satasia vyöhyketerapiaan ja vaikka mihin hoitokeinoihin. Joskus oli vaan ihan pakko antaa huutaa vähän aikaa, esim. kaupan kassalla. Oli kamalaa kun minulle tultiin asiasta huutamaan, olin ihan väsynyt ja rikki, ja olisin tosiaan kin halunnut helpottaa vauvan oloa, mutta sitä kesti 4 kk.

Siksikin osittain minua ärsyttää ihmiset jotka ottavat tehtäväkseen mennä valittamaan tutemattomille, ellei nyt ole todella lapselle vaaraa aiheuttavasta asiasta kyse. Ja muutenkin, typerää puuttua muiden asioihin. Miksi lapsen ollessa kyseessä muiden asioihin olisi muka hyväksyttävää puuttua, kun ei ilman lapsenkaan kanssa liikkuvan ihmisen tekemisiin saa puuttua? Vai meneekö joku valittamaan jollekin joka pilaa terveyttään tupakalla, alkoholilla tai roskaruualla, tai kulkee ulkona liian vähissä vaatteissa? :-O

[QUOTE="Neith";22928215]
on asioita joihin pitää puuttua, kuten lapsen pahoinpitely, jos vanhemmat ovat selvästi humalassa jne. mutta kyllä nuo muut jutut on vaan nieltävä, ei ole kenenkään asia mennä toiselle urputtamaan turhasta[/QUOTE]

Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Ihmetytti vaan tuo esimerkkinä mainitsemani ketju, jossa suurin os hyväksyi sen kun joku tuntematon meni valittamaan naiselle tupakanpoltosta, vaikka käsittääkseni kyseessä oli sallittu tupakkapaikka, ja sukulaislapsi oli monien metrien päässä! :-O

no itsensä tietysti. mutta esim niiden alkoholistivanhempien lapsien puolta ei pidä kukaan muu kuin toiset ihmiset.

Alkoholismi on hiukan eri asia kuin ap:n mainitsemista mielestäni pienehköistä (lapsi ilman lapasia, haukkaa aikuisen hampparista, vanhempi polttaa tupakkaa vaikka lapsi lähistöllä) jutuista nalkuttaminen. Toisekseen, luuletko oikeasti, että ulkopuolisen valitus auttaa alkoholistia pääsemään irti alkoholista tai kohtelemaan lapsiaan paremmin? Tietenkin varsinaisiin tilanteisiin pitää puuttua (ilmoitus viranomaiselle) tai antaa lapsille konkreettista apua (kutsua kylään, syömään, lomalle, jos esim. tuttavaperheen lapsi/ oman lapsen ystävä).

en ole koskaan mäkättänyt kenellekään tupakanpoltosta tai edes katsonut paheksuvasti, vaikka en ole itse polttanut paitsi opiskeluaikana ehkä baarissa yhteensä koko elämni aikana ehkä 6.

Minä ymmärrän, että jos itse olisin kasvanut taloudessa jossa poltetaan, hyvin todennäköisesti itsekin polttaisin.
maailmassa on paljon kaikenlaista pahempaa kuin tupakanpoltto. Esim. me syötämme lapsillemme goreteksejä ja muita myrkkyjä, jos hän syö kalaa. Nämä aiheuttavat syöpiä ja maksan vaurioita. Pesuveden mukana kaikki talousmyrkyt, shampoot, goreteksit, jne menevät vesistöihin ja me sitten syömme ne myrkyt.

Mä en mene aukomaan päätäni. Mutta mun mielestä ei ole hyväksyttävää polttaa lapsen vieressä. Se nyt vaan on ällöttävän näköistä kun äiti vetelee vauvujen vieressä syöpäkääryleitään. Tai mikä vielä parempaa, maha pystyssä. Tarkkaan ottaen se ei edes ole sen äidin oma asia, onhan siinä lapsikin osallisena, eikä lapsi edes voi vaikuttaa siihen mitenkään.

[QUOTE="aapee";22928281] Vai meneekö joku valittamaan jollekin joka pilaa terveyttään tupakalla, alkoholilla tai roskaruualla, tai kulkee ulkona liian vähissä vaatteissa? :-O[/QUOTE]

Voin sanoa sulle, että kyllä tämmöisiäkin ihmisiä löytyy. Sen lisäksi tuntemattomat ihmiset ovat avoimesti paheksuneet minulle kiroiluani (mitä en normaalitilanteessa kylläkään tee) sekä lävistyksiäni ja epäesteettiseksi kokemaansa pukeutumistyyliäni muutenkin. Eikä ole ollut lapsia mukana tai lähettyvilläkään.

Oon asennoitunut siihen, että sitten kun saan lapsia, olen viimeistään täysin yhteistä riistaa jo siinä vaiheessa, kun raskaus näkyy päälle. Niin se vaan menee ja ei se nyt mitenkään väärinkään ole. Ihan oma valintahan se on lapsia hankkia.

[QUOTE="aapee";22928442]No sama täällä, puutun minäkin. Mutta mielestäni on aika törkeää että ns. pikkuasioista mennään valittamaan.[/QUOTE]

No semmoisia ihmiset nyt vaan on, eikä asia keskustelupalstalla tämmöisestä pikkuasiasta valittamalla muutu. Jos ei jaksa kuunnella, niin lasten kanssa voi pysyä paikoissa, joissa on vaan muita mammoja lapsineen. He kokemusteni mukaan harvemmin valittavat suoraan, paheksunnat hoidetaan tuollaisissa tilanteissa ennemminkin selän takana tai piilovittuilemalla.