hyvät vaunut pitkälle työntäjälle?

pituutta yli 180 ja monien tuttavien vaunujen työntäaisat ovat jääneet matalalle taikka sitten on joutunut jaloilla potkimaan vaunuja. nyt tarvittaisiin apua vaunujen ostoon. mitä vaunuja/rattaita suosittelette pitkille vanhemmille? kuinkahan korkea työntöaisan pitäisi ylipäätään olla? vaihtelevuutta taitaa vaunuissa olla aikalailla 100-117cm, mitä olen tutkinut.

entä pitäiskö vaunujen olla korkeat, ettei lasta tarvitsisi kumarrella kovin alas? tämä ehkä vähän makuasiakin, mutta äkkiseltään voisi tuntua kurjalta jos joutuisi kovin kumartelemaan. mitkähän on korkeita malleja?

kovin iloisena ottaisin kokemuksia vastaan! monilla varmasti edes toinen työntäjistä on pidempi.
 
LEP
Itse olen kanssa vaunuja etsinyt ja mitä olen tutkaillut tähän mennessä, niin oran vaunut vaikuttaisi meille sopiville. Eli todennäköisesti Ora saaga vaunut hankitaan tässä lähiaikoina. Siinä oli korkeutta jo hyvin ja säädettävä työntöaisakin. Eikä vaunukoppakaan ole matalalla. Itsellänikin kun on pituutta 182 ja miehellä 190, niin vaikutti käteen sopivilta. :)
 
Meiän melkeen 190 senttinen iskä on ihan tyytyväisenä työnnellyt Emmaljunga edge vaunuja sport-rungolla. Niissä on tuo koppaosa korkealla ja työtöaisan pituutta ja korkeutta voi säätää (samalla kun aisa pitenee ja menee korkeammalle niin se menee myös kauemmas vaunuista ---> sopii ottaa pidempää askelta). Tosin vielä enemmän isäntä tykkäsi kakkosvaunuistamme, sama merkki, mutta muutaman muutamia vuosia vanhemmat. Niissä ei saa aisaa säädettyä vaan se on automaattisesti korkealla.
 
Juuri tässä oli kysymys samasta asiasta. http://kaksplus.fi/keskustelu/t1105072

Mutta minä kyllä menisin kokeilemaan paikan päälle. Ihmisten mittasuhteet ja kävelytyyli vaihtelevat ja mikä sopii muille, ei ehkä sovi sinulle.

Niin ja meillä siis Gesslein Swing FI. Meitä ei haitannut matalalla oleva lapsi vaan vaunut ovat minusta näin turvallisemmat.
 
mukava kuulla näitä kommentteja sillä esim. nuo oran vaunut ovat olleet jo vähän alustavassa harkinnassa tai ovat ainakin päässeet seulonnoissa jatkoon, mutta kun en ole vielä kauppaan asti päässyt kokeilemaan niin en ole tiennyt tästä sopivuudesta. myös emmaljungia olen katsellut kun tuntuvat kuitenkin sellaiselta perusluotettavalta valinnalta, mutta mikään malli ei vielä varsinaisesti ole noussut ykköseksi. joku nelipyöräinen kuitenkin!;) niissä vähän hirvittää se hinta. kunnolliset vaunut toivoisi löytävänsä, mutta ihan maltaita ei kuitenkaan voi maksaa. uudetkin vielä pitäisi olla...

Tigrita, teilläkö on siis edgevaunujen koppaosa ja sportista se runko? eli osia voi yhdistellä eri malleista? vaikuttaako se jotenkin hintaan?
 
työäiti muistelinkin jossain nähneeni jo keskustelun aiheesta, mutten saanut sitä äsken silmiini niin ehdin jo aloittaa tämän uuden. tuolla ketjussa kehuttiin kovasti noita bugaboo-vaunuja, mutta ne eivät jotenkin minuun iske. gessleineja sen sijaan olen vähän tutkiskellut ja miettinyt mm. tuota kopan korkeutta. kauppaanhan tästä tie käy pikapuolin tarkempaa tutkimusta tekemään, mutta ennen sitä haluaisin itselle jo jonkinlaista näkemystä vaunuista, ettei siellä sitten iske runsauden paljous.
 
Alkuperäinen kirjoittaja iinesmimmi:
mukava kuulla näitä kommentteja sillä esim. nuo oran vaunut ovat olleet jo vähän alustavassa harkinnassa tai ovat ainakin päässeet seulonnoissa jatkoon, mutta kun en ole vielä kauppaan asti päässyt kokeilemaan niin en ole tiennyt tästä sopivuudesta. myös emmaljungia olen katsellut kun tuntuvat kuitenkin sellaiselta perusluotettavalta valinnalta, mutta mikään malli ei vielä varsinaisesti ole noussut ykköseksi. joku nelipyöräinen kuitenkin!;) niissä vähän hirvittää se hinta. kunnolliset vaunut toivoisi löytävänsä, mutta ihan maltaita ei kuitenkaan voi maksaa. uudetkin vielä pitäisi olla...

Tigrita, teilläkö on siis edgevaunujen koppaosa ja sportista se runko? eli osia voi yhdistellä eri malleista? vaikuttaako se jotenkin hintaan?
Noihin Edge duo combi vaunuihin on valittavana kolme erilaista runkomallia. Ne poikkeaa toisistaan mm. työntöaisan korkeudensäädön, renkaiden ja tavarakorin osalta. Meidän vaunuissa on siis runkona sport cryptonite, jossa korkeudensäätö tapahtuu aisaa pidentämällä. Noissa muissa aisassa on nivel yläosassa, ja aisan ala- ja yläosan kulmaa säätämällä säädetään aisan korkeutta. Sportissa tavarakori on kankainen, muissa metallinen. Lisäksi tässä mallissa on leveät ilmakumipyörät.
Onhan nämä vaunut kalliit, mutta huolto toimii moitteettomasti, eikä takuunkaan kanssa ole oltu turhan tarkkoja. Meillä vaihdettiin ilmaiseksi renkaan kiinnitys, vaikkei se kuulu takuun piiriin ja vaikka vaunut olivatkin jo pari vuotta vanhat.
Ja nyt kun 2009 vuoden mallit ovat tulossa, saa näitä alennuksesta ihan kivalla hintaa uutena (jos ei ole niin nirso tietyn värin tai kuosin suhteen)!
Miinusta näissä saattaisi olla erillinen, kova koppaosa. Jos siis tahtoo pehmeän kantokopan, niin nämä eivät ole oikea valinta. Ja näissähän on aina joko koppa tai ratasosa säilytyksessä. Toisaalta, käyttämättömänä oleva osa ei kulu, kuten malleissa, joissa kantokoppa laitetaan ratasosan päälle.
Ehkä tästä myyntipuheesta voisi päätellä, että tosi tyytyväisiä olemme olleet. Ja ostimme vaunumme käytettynä ja pikkuisen jo kärsineenä, uutenahan nämä olisivat oikeat unelmat, kun saisi kuosit sun muut valita, eikä olisi minkäänmoista naarmua ja kolhua.
 
Vielä tärkeämpääö kuin työntöaisan korkeus on tila, jossa voi kävellä vaunujen takana työntäessään. Meidän ukko on pitkä ja varsinkin Emmaljungan malleja kokeillessa potki aina nilkkansa vaunun akseleihin ym. Siskon vaunuja työntäessään kävelee aina vaunujen rinnalla vähän hölmoön näköisesti ja vaunuja on hankala ohjailla. Muissa vaunuissa ei tätä haittaa ole niin paljon ollut.
 
LEP
Meillä vielä lisänä on tärkeää millaiset renkaat vaunuissa on. Missän cityvaunuissa ei täällä ole mitään virkaa. Talvella, kun teitä ei kovinkaan nopeasti aurata, niin pitää päästä menee hangessa ja vähän huonommillakin teillä. Muutenkin pitää olla tukevat, sekä kova kantokoppa ehdottomasti yms...
 
Sing, Happy, Joy. Kaikissa niemenomaan tuota kävelytilaa tulee lisää aisaa säädettäessä korkeammalle. Käy pitemmille ihmisille hyvin, kuulemma! Näitä menossa katsomaan itse kunhan tästä pääsee.. Itse vaan reilut 173 cm, mutta askel vauhdikas =)
Ja herkkuvärit kaikissa!!
 
kiitos tigrita selvennyksestä! kävinkin emmaljungan sivuilla jo tutkimassa vähän tarkemmin.

noista brion vaunuista en jostain syystä ole kuvien perusteella innostunut, mutta täytyy kyllä liikkeessä käydä niihinkin paremmin tutustumassa.

meillä kanssa kunnon pyörät hakusessa!:) välillä tekisi mieli kaupungilla mennä ihmisiltä kysymään, että hei, mitkä vaunut teillä on kun näyttävät niin hyviltä... kovasti aina yritänkin tiirailla merkkiä. jos joku tuijottelee vaunujanne niin täällä yksi mahdollinen utelias... :saint:
 
Me valittiin Brion kombi-yhdistelmävaunut. Valintaan vaikutti erityisesti jalkatila, työntöaisan säätö + heittoaisa. Renkaiksi kunnon ilmakumirenkaat, ei niitä uusia ilmakennorenkaita. Kuvien perusteella en vaunuista innostunut, mutta kaupassa kokeilun jälkeen todettiin toimiviksi. Vaunut ovat tosin vielä matkalla ja vauvakin masussa, joten käyttökokemus on vielä vähäistä :LOL:
 
Meillä myös Brion Kombit vm 06. Erinomaiset! Mies 196, minä 176 ja molemmat voimme vauhdikkaasti kävellä oli lapsella nenä tai selkä menosuuntaan päin. Suosittelen lämpimästi! Koppa on korkealla, joten ei tarvitse edes kurotella.
 
Ja teleskooppisäätöisellä sport-rungolla, ehdottomasti parhaat meidän kokemusten perusteella. Näissähän on myös ihana erillinen oikea vaununkoppa, joten pitkänkään ihmisen ei tarvitse sitä pientä vauvaa selkä kumarassa nostella/laskea vaunuihin(-sta). Ja löytyy myös heittoaisa, joka on aivan ehdoton varuste sitten kuomuratas vaiheessa.

Niissä vaunuissa/rattaissa, joissa on nappisäätöinen työntöaisa, on se vika, että aina kun aisaa nostaa korkeammalla, se myös siirtyy lähemmäksi vaunuja ja jalkatila lyhenee, joten pitkä työntäjä potkii kävellessään taka-akseliin tai jarruputkeen. Teleskooppirungossahan aisa pitenee taaksepäin, joten mitä korkeammalle se on säädetty, niin sitä enemmän on myös jalkatilaa, Edgeissä jalkatila riittää oikein hyvin ainakin 195cm pitkälle työntäjälle, kun aisa on säädetty korkeimpaan asentoonsa.

Meidän vaunut on ostettu esikoiselle -04 ja sen jälkeen ne ovat olleet kuopuksen käytössä, eli ovat olleet jokapäiväisessä käytössä neljä vuotta ja ovat edelleen kuin uudet, mitään vikoja ei ole ollut. Loistavat työnneltävät, laadukkaat kankaat, turvalliset(parhaat törmäyssuojat lapsen pääntakana sekä vaununkopassa, että ratasosassa) sekä upea ulkonäkö(ainakin minin silmääni miellyttävät) =)

Melko hintavat, mutta ehdottomasti sen arvoiset ja kestävät tarvittaessa useammalla lapsella. Suosittelen lämpimästi :wave:
 
Emmaljungan duo-malleihin todellakin voi valita eri runkovaihtoehdoista, mutta pitkälle työntäjälle jalkatilaa jää riittävästi juuri teleskooppirunkoisessa sport-mallissa. Nappisäätöisessä rungossa työntäjän jalat tulevat siis lähelle runkoa, aivan kuten muissakin vastaavissa vaunuissa/rattaissa.

Ja Vaununkoppa kiinnitetään runkoon korkeammalle kuin sitten myöhemmin ratasosa. Mielestäni tuo ratasosa on erittäin hyvin muotoiltu, toisin kuin joissakin muissa duo vaunuissa ja istuinosan korkeus on juuri optimaalinen. Lapsi pääsee 2-vuotiaana itse turvallisesti kiipeämään rattaisiin, mutta alla on kuitenkin riittävästi tilaa asettaa tavarakoriin kauppakassit/seisomalauta tms.

Meillä on ilmakumirenkaat näissä vaunuissa ja voin suositella, edelleen riittää 1-2 pumppauskertaa vuodessa eikä yksikään rengas ole puhjennut. Pintakuviointikin edelleen näkyvissä. Kulkevat missä säässä tahansa ja maastossa kuin maastossa!

...Minä siis todella pidän näistä vaunuista...jotka toivottavasti saavat meidän perheessä vielä kolmannenkin matkustajan... :D
 
vielä ei olla ostettu, mutta edistystä kuitenkin jo tapahtunut, ollaan päästy jo kauppoihin asti kiertelemään. =) sen verran alkaa ainakin hahmottua, että kuomurattaat (+vauva-aikaan kantokoppa) jäävät auttamatta liian matalalle, en tykännyt. eli yhdistelmä tulee olemaan meidän valinta. merkkiä ei olla vielä päätetty, muutama malli vielä katsomatta. mutta hiukan alkaa hahmottua...huh... :p
 
Kiva, kun tästä aiheesta löytyi jo keskustelua täältä - kirjauduin palstalle aikomuksenani kysyä juuri tätä asiaa. :) Meillä kriteereinä myös keveys, etsimme kaupunkioloihin sopivia yhdistelmiä. Tällä hetkellä vahvimpana kandidaattina on Brio Sing. Kaupoissa meille on tarjoteltu näitä, I'coota, Bugaboota ja Stokkea. Kahdessa viimeisessä hinta vähän tökkii ja Bugassa myös koppaosa tulee kovin matalalle. Mutta asia vielä mietinnässä...
 
ÄLÄ ainakaan OSTA Carenan vaunuja :headwall: Ite en tajunnut tuota pituusjuttua ottaa huomioon vaunuja ostettaessa ja joudunkin nyt pitkänä ihmisenä (184) lykkimään vaunuja kumarassa ja pienin askelin :kieh:
Enkä varmana osta uusia vaunuja oman hölmöyden takia :kieh: Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ;)
 
Nigella, meille myös tuota I'coota kaupassa kovin kaupattiin, ja ihan hyvältä tuntui "pitkälle työntäjälle". hintakaan ei ollut paha ja siinä olivat ne isot kääntyvät etupyörätkin. muuten vain en ihan vakuuttunut laadusta enkä tykännyt niistä kankaista... olen täällä palstallakin kaipaillut vähän kokemusten perään ko. vaunuista. nyt vähän tuntuu, että ei niitä meille...
 
Iinesmimmi, en muista mikä I'coo malli oli, mitä eniten mietittiin - vaunu oli tosi kapea ja siinä mielessä kiinnostava. Emme kuitenkaan nähneet syytä siihen miksi maksettaisiin pari sataa enemmän niistä verrattuina Brioihin. Olen yrittänyt kuukkeloida kokemuksia Brio Singeistä, muttei paljoa löydy - ehkä eivät kovin yleiset. Alan paneutua tähän vaunuasiaan kunnolla tosin vasta kun saadaan rakenneultra käytyä viikon päästä. :)
Kiin, koeta pärjäillä Carenan kanssa ja jumppaile, ettei selkä jumitu!
 

Yhteistyössä