hyvä jauhelihakastike???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kulinaristi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olemme tehneet Mysi Lahtisen ohjeella ruskean kastikkeen, haudutettu se ohjeessaoleva neljä tuntia ja sitten sekaa ruskettua jauhelihaa.
Kuulostaa isotöiseltä, mutta taatusti parasta mitä olen itse syönyt. Ja lähes itsekseen se soossi hellalla hautuu..

Kyllä noin, kastike haudetaan kypsäksi, sitten tarvittaessa lisätään rusketut makkarakuutiot tai jauheliha.
Herkkua myös paljaaltaankin.

Tarkka ohjette ei nyt ole käsillä, mutta jauhot ruskitetaan runsaassa voi+margariiniseoksessa loppuvaiheessa sekaa pientä sipulisilppua, aika tummiksi saavat mennä. Sitten lisätään kuumaa vettä ja sekoitetaan tasaiseksi. Tässä vaiheessa lisättiin desin verran kermaan ja annettiin hautua hymyillen se kolme neljä tuntia. Välillä tietenkin sekoitellen. Sitten suolaa ja pippuria.

Kae kirjastosta hänen kirjoista se jossa tuo on. On muuten oikeesti ihan jatuutoman hyvää.

okei, kiitos!!! kokeilen!!!! ruoan pitää olla valmista vasta klo 16-17 eli mulla aikaa testailla tätä nyt ;)))

oon aina tehnyt niin surkeaa jauhelihakastiketta, että huh huh!!! jospa tästä tulis uus bravuuri!!!

Ensin öljyä, paprikajauhoa, chiliä, yrttejä, tomaattipyrettä, valkosipulia ja sipulia sekä hippu sokeria. Sitten jauhelihaa. Jos haluaa, niin ripaus jauhoja ja vettä. Haudutusta. Sekaan suolakurkkuhakkelusta tai kurkkusalaattia. Haudutusta, maun tarkastus. Kermaa ehkä, ja juustoraastetta jos on. Teinit suosivat kerman ja juuston sijasta kinkkusulatejuustolisää. Haudutusta ja maun tarkistelua tarpeen mukaan soijalla, etikalla, ketsupilla, sinapilla ja/ tai chilisoosilla.

Tässä olisi todella nopea ja herkullinen jauhelihakastike eli

400g jauhelihaa
1 iso sipuli

paista jauheliha ja sipuli, siirrä syrjään

Kiehuta n 7dl vettä missä kasviliemikuutio
1dl vettä ja 3rkl jauhoja sekoita ja lisää kiehuvaan kasviliemiveteen

Sitten lisää seos jauheliha ja sipulin kanssa
pilko 1 suolakurkku sekaan
anna kiehua 10min ja lisää mausteita oman maun mukaan :)

Tässä on sellanen mitä mä teen ja kaikki on kovasti tykänny ja kehunu:

Siivu voita-oivariinia tai jotaki kunnon paistovoita
3rkl vehnäjauhoja

Ruskistetaan kattilassa, vispilä on hyvä apu tässä. Sitte kun on ruskeaa lisätään vettä niin paljon että on sopivan paksua.

400g jauhelihaa
1iso sipuli tai 2pientä

Ruskistetaan paistinpannulla ja maustetaan: mustapippuria, paprikajauhetta, jauhelihamaustetta. lisätään jauheliha kastikkeen sekaan. Kastikkeeseen lisätään lihaliemikuutio, ketsuppia ja sinappia. ja jos haluaa niin voi laittaa lorauksen kermaa mutta ei valttämätöntä. Hyvää on! Sopii spagetin tai perunoiden kans. :)

Yhteistyössä