Hyvää Aids-päivää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Punainen rusetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Punainen rusetti

Vieras
Tänään vietetään maailman Aids-päivää. Onko sinut testattu?

Suomessa hiv-tartuntaa kantaa tietämättään 700-1000 ihmistä samalla levittäen tartuntaa toisille. Tartunnan kuriin saaminen vaatisi asennemuutosta suojaamattoman seksin suhteen eli kondomit käyttöön. Samoin jokainen teistä labrassa käydessään voi pyytää testiä. Samalla kun verinäyte otetaan, niin voisi ottaa myös hiv-testin. Pyytäkää päästä testiin itse.
Maailman Aids-päivä 1.12 - Hiv-testaus

Negatiivinen ja kaksi kertaa olen pyytänyt testausta. Lisäksi olen verenluovuttaja, joten aika monta kertaa on testattu.
Tuo piilevä tuhannen hengen joukko pitäisi löytää ja heidän saada hoitoa sairauteen ennen kuin elemän laatu romahtaa ja tartunta muuttuu muuttuu lopuuvaiheen aidsiksi.
Testauksen pitäisi olla yhtä normaalia kuin hemoglobiin otto. Kannustan jokaista vapaaehtoiseen testaukseen.

[QUOTE="vieras";27625179]Kiitos samoin :)
Missä vaiheessa aapeen aids on?[/QUOTE]

Onneksi nykään ei tarvitse ajatella missä "vaiheessa" aids on.. :)Lääkkeet on todella hyviä ja vaihtoehtoja on paljon,ei tarvitse enää pelätä että tulis resistanssiks,eikä tarvitse syödä niitä pillereitä enää läjätolkulla,kiitos mahtavien yhdistelmälääkkeiden! Itselläni on hiv ollut jo yli 10 vuotta,enkä toistaseksi ole hiv-läääkkeitä tarvinnut,mutta sitten joskus kun se päivä koittaa,niin rauhallisin mielin voin aloittaa.Sivuvaikutuksetkaan ei enää nykylääkkeissä ole niin pahoja,kuten joskus alkuaikoina on ollut.

Negatiivinen ja kaksi kertaa olen pyytänyt testausta. Lisäksi olen verenluovuttaja, joten aika monta kertaa on testattu.
Tuo piilevä tuhannen hengen joukko pitäisi löytää ja heidän saada hoitoa sairauteen ennen kuin elemän laatu romahtaa ja tartunta muuttuu muuttuu lopuuvaiheen aidsiksi.
Testauksen pitäisi olla yhtä normaalia kuin hemoglobiin otto. Kannustan jokaista vapaaehtoiseen testaukseen.

Juurikin näin! :) Onneksi kuitenkin testeihin pääsee todella helposti! vaikka itselläni ollutkin hiv jo näin kauan,eikä vieläkään ole ollut tarvetta lääkitykseen,olen silti tyytyväinen että uskalsin silloin joskus mennä testeihin,jotta tauti saatiin tietää heti alussa.Nyt kun tilanne on kuitenkin ollut näin hyvä on riittänyt puolen vuoden välein kontrollikäynti (eli siis verikoe,mistä katsotaan cd4 ja virukset)silloin huomataan ajoissa jos virukset lähtee nousuun tai cd4 laskuun)ei ehdi mennä huonoon kuntoon yllättäen,lääkitys yleensä alkaa vasta kun cd4 parissa sadassa,ja se vie kuitenkin aikaa,vaikka hiv onkin.Mutta tosiaan,ei näillä nyky lääkkeillä enää voida aidsista puhua :) paitsi köyhimissä maissa,missä lääkitys puuttuu :(

[QUOTE="positiivinen";27625346]Onneksi nykään ei tarvitse ajatella missä "vaiheessa" aids on.. :)Lääkkeet on todella hyviä ja vaihtoehtoja on paljon,ei tarvitse enää pelätä että tulis resistanssiks,eikä tarvitse syödä niitä pillereitä enää läjätolkulla,kiitos mahtavien yhdistelmälääkkeiden! Itselläni on hiv ollut jo yli 10 vuotta,enkä toistaseksi ole hiv-läääkkeitä tarvinnut,mutta sitten joskus kun se päivä koittaa,niin rauhallisin mielin voin aloittaa.Sivuvaikutuksetkaan ei enää nykylääkkeissä ole niin pahoja,kuten joskus alkuaikoina on ollut.[/QUOTE]

Kyllä lääkeresistenssi on edelleenkin ongelma ja erityinen ongelma hiv-lääkityksessä on se, että nykyinen HAART-hoito on alle 20 vuotta vanha asia, joten lääkkeiden pitkäaikaisvaikutuksista ei tiedetä mitään. Sivuvaikutuksia esiintyy myös edelleen, toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Pahimpina mm. lipodystrofia ja lipoatrofia, joillakin mm. neuropatiaa, lisäksi hiv-lääkitys aiheuttaa syöpäalttiutta, tiettyjen syöpien todennäköisyys kasvaa jne. Ei ole tarkoitus masentaa sinua, mutta nykyään tunnutaan unohtavan hyvin helposti se millaisia myrkkyjä ne lääkkeet kuitenkin ovat.

Yhteistyössä