Hyvä rintapumppu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pumppailija ;)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on ollut Aventin pumppu käytössä päivittäin 6 kk ja oon ollut tyytyväinen. Ainun pumppua myös kokeillut, en tykännyt yhtään. Kaverikin sai sillä jännetupintulehduksen.

Avent Isis!Tosi hyvä pumppu,vaikka hintava niin kannattaa maksaa.Maito alkaa herumaan tosi nopeasti ja pumppaa tehokkaasti eikä "tiputtelemalla".Helppo koota ja käyttää.

Mulla myös Avent isis pumppu ja olen tykännyt. Ainun pumpusta olen kuullut vain huonoa, maitoa ei tule kunnolla, osat saattavat irtoilla... Eli pumppuun kannatta tosiaan panostaa.

Minä pumppailinhelposti 2dl-7dl päiväannoksia joka päivä 9kk ajan tissistä kieltäytyvälle pojalleni Aventilla. Pakkauksessa tulevat vaihto-osat riittivät juuri ja juuri täksi ajaksi, mutta nyt tuo pumppu on kyllä jo aika aikansa eläneen näköinen.

Suosittelen kanssa lämpimästi.

Minulla on Ainun sähkökäyttöinen, ollut jo useammalla lapsella käytössä. Kätevä ja hyvä imu. Sähkö/paristokäyttöinen oli must kun lapsi oli keskolassa ja kaikki maito piti lypsää, eli yli puoli litraa päivässä. Noista käsipumpuista minulla ei ole kokemusta, mutta kaverini joka tätä mun pumppua on lainannut (omansa Avent) kehui että ostaisi mieluummin tämän sähköisen jos olisi päivittäin tarvetta sille.

Mulla oli käytössä ensimmäiset 2 kk Ainun sähkökäyttöinen. Siinä on ihan järjettömän kova ääni ja imun nopeutta ei pysty säätämään. Tuntui että nänni venyy puolimetriseksi. Ostin sit Avent Isis Iq-sähköpumpun jota olen nyt käyttänyt 3kk. Se on erinomainen - ääni on käsikäyttöisen luokkaa ja hyvä kun pumppausrytmin pystyy itse valitsemaan. Käytän pumppua päivittäin 5-6 kertaa eli kokemusta on kyllä kertynyt...

Käsikäyttöisistä Avent on tietenkin paras mutta myös Ainun Harmony on hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja S@nttu:
Mulla oli käytössä ensimmäiset 2 kk Ainun sähkökäyttöinen. Siinä on ihan järjettömän kova ääni ja imun nopeutta ei pysty säätämään. Tuntui että nänni venyy puolimetriseksi.

Onkohan sinun Ainussasi ollut jotain vikaa? Minun sähkö-Ainussa ainakin on sellainen pyörä eli portaaton säädin, josta imutehon voi säätää sopivaksi. Ääni on kuin partakoneessa kyllä, joten ei ihan huomaamattomasti pääse pumppailemaan.

Jep, on mullakin siinä imutehon säädin mutta Aventissa pystyy säätämään nopeutta. Ainussa imu on aina 34 kertaa minuutissa, Aventin voi säätää tyyliin 10-60 kertaa minuutissa, mikä siltä väliltä tuntuu parhaalta.

Mulla oli ainu/medela käsipumppu käytössä nelisen kuukautta päivittäin ja tykkäsin todella. Ei tullut mieleenkään ostaa sähköpumppua, kun toi toimi mulla niin hyvin. Ja pumppasin jotain 1-4 dl päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja S@nttu:
Jep, on mullakin siinä imutehon säädin mutta Aventissa pystyy säätämään nopeutta. Ainussa imu on aina 34 kertaa minuutissa, Aventin voi säätää tyyliin 10-60 kertaa minuutissa, mikä siltä väliltä tuntuu parhaalta.

Ai anteeksi, ymmärsin väärin. Niinhän sinä kirjoititkin :)
Itse en osaa kaivata nopeudensäätöä, kun ei sellaista nappulaa vauvassakaan ole :D

Mutta noin kun ajattelee, niin olisihan se luontevampaa että se imuteho muuttuisi, kun vauvakin muuttaa imurytmiään sitä mukaa kun rinta alkaa tyhjentyä.

Jos maitoa tulee, niin pumppu kuin pummpu toimii. Tietenkin ajan käytön kannalta sellaien, joka on tehty alunperuin kahden pullon yhtäaikaiseen käyttöön on paras ratkaisu.

Hyvässä pumpussa tulee olla sekä imun että imurytmin säätö, molemmat mieluiten itsenäisesti. Turvallisuuden kannalta pitää varmistaa, ettei imu ylitä 250 mmHg, suurempi imu voi aiheuttaa kudosvaurioita. Samasta syystä eri pumppujen pulloja ei saa käyttää ristiin.

Jos maidon määrä on ongelma, kannattaa käyttää sairaalatason pumppua. Nillä saadaan maidon määrä kasvamaan nopeasti riittäväksi. Siitä on useita tutkimuksia. Maidon määrän nopealla kasvulla on merkitystä siksi, että jos vauva tottuu helposti tulevaan vastikkeeseen, sitä on vaikea saada imemään rintaa. Äidinmaitohan on kuitenkin se paras vaihtoehto.

Hygienia on erittäin tärkeä asia. On hyvä, jos rakenne on sellainen, että maito on eristetty huoneilmasta ja vaikeasti puhdistettavista pumpun osista, kuten esim letkuista.

Lopuksi vielä imusuppilot. Vakiosuppilo käy vain puolelle pumpun käyttäjistä. Koska rinta muuttuu impetyksen/pumppauksen aikana, lopussa vakiosuppilo sopii vain kolmannekselle. Vääränkokoinen suppilo puolestaan tekee pumppaamiseta vaikeaa tai kivuliasta. Kannattaa valita pumppu, johon saa useita suppilokokoja.

Avent Isis!Tosi hyvä pumppu,vaikka hintava niin kannattaa maksaa.Maito alkaa herumaan tosi nopeasti ja pumppaa tehokkaasti eikä "tiputtelemalla".Helppo koota ja käyttää.

Meillä oli samanlaiset kokemukset Avent Isis käsipumpusta, todella helppo ja mukava käyttää. Vinkkinä, niin saa aika halvalla esim Amazonista, noin 17 eurolla (£15) ja jos tilaa yli kahdellakymmenellä punnalla saa ilmaisen toimituksen Suomeen. Suosittelen.

Philips AVENT SCF310/20 Manual Breast Pump: Amazon.co.uk: Baby

Viimeksi muokattu:
Mulla on kanssa tuo Avent. Hyvä pumppu. Todellakin tarpeeseen. Hukkkamaitoa tulee jopa litra päivässä. Joskus olisin kaivannut sähkökäyttöistä, mutta hyvin on pärjätty.

Menee vähän aiheen vierestä, mutta ehkä joku osaa auttaa. Saako mistään ostettua erikseen Aventin silikoniosia (siis sitä suppiloon menevää rintatyynyä ja muita silikoniosia) vai pitääkö uusia koko pumppu?

Meillä oli samanlaiset kokemukset Avent Isis käsipumpusta, todella helppo ja mukava käyttää. Vinkkinä, niin saa aika halvalla esim Amazonista, noin 17 eurolla (£15) ja jos tilaa yli kahdellakymmenellä punnalla saa ilmaisen toimituksen Suomeen. Suosittelen.

Philips AVENT SCF310/20 Manual Breast Pump: Amazon.co.uk: Baby

Luin tämän viestiketjun,kun etsin rintapumppua ja minäkin luotan arviointeihinne,että tämä Avent isis-
rintapumppu on paras jasain vielä linkin,josta saan sen halvemmalla,kiitos!

Viimeksi muokattu:
Luin tämän viestiketjun,kun etsin rintapumppua ja minäkin luotan arviointeihinne,että tämä Avent isis-
rintapumppu on paras jasain vielä linkin,josta saan sen halvemmalla,kiitos!

Tilasin myös tuolta linkissä olevasta osoitteesta kyseisen pumpun, ja tilasin samalla myös muuta että tilauksen summa ylittäisi sen 25£ niin ei tulisi postikuluja. Mutta postikuluja napsahtikin sitten ja reilusti, että ei enää paljoa halvemmaksi pumppu tullut kuin Suomesta tilattaessa olisi tullut. Sen mitä sitten asiaa tutkiessani ymmärsin niin ilmeisesti kaikki tuotteet eivät kuulu tuohon "postikuluitta" sarjaan. Pettymys oli tämän suhteen melkoinen, mutta pumppu ilmeisesti on hyvä kehuista päätellen, sen saapumista ja käyttöönottamista odotellen :)

Viimeksi muokattu:
Pumpuissa ja pumpputekniikoissa on eroja. Kannattaisi ehkä perehtyä hieman asiaan sen sijaan, että heittelee mainoksia (maksettuja?).

1) kaikilla pumpuilla saa pumpattua, jos maitoa tulee riittävästi
2) hyvä pumppu kasvattaa maidon määrää, ensimmäiset 14 vrk ovat tärkeimmät ja kuvaavat maidon määrää 6vk päästä
3) siksi maidon määrä pitää kasvattaa hyvällä pumpulle heti, eikä viidestoista päivä
4) maidon tuleminen on hormonaalista ja siihen voi vaikuttaa
5) hyvällä pumpulla voi säätää imurytmiä, yleensä alussa nopea ja sitten hitaampi. Vauva imee nielaisurytmillä, joka on n.48 imua/min
6) maidon määrä ei riipu imusta, ellei pumppu ole tosi surkea. Tosin joissakin pumpuissa imu voi olla vaarallisen korkea eli yli 260 mmHg
7) imu säädetään sellaiseksi, mikä tuntuu hyvältä, yleensä imua voi kasvattaa pumppaamisen loppua kohti. Imua voi myös kasvattaa imetyksen alun jälkeen
8) siksi imua pitää voida säätää riippumatta rytmistä
9) imun ja rytmin sitominen yhteen ei johdu siitä, että se on hyvä vaan siitä, että joillakin pumpputekniikoilla niitä on vaikea ja kallis säätää erikseen
10) kahden rinnan pumppamisella yhtä aikaa saadaan enemmän maitoa samassa ajassa vain hyvällä pumpulla. Huonolla pumpulla ei saada koska imu laskee liikaa. Tutkimustulos on sairaalapumpulla tehty, ei kuluttajatuotteella
11) pumpun äänellä on merkitystä, jos pumppu rohisee kuin karhu, pumppamista on vaikea tehdä muiden nukkuessa
12) pumppu pitää olla helppo puhdistaa eikä letkuihin saa mennä kosteutta koska letkut on vaikea puhdistaa ja niihin voi tulla hometta. Jos letkut ja maito ovat ilmayhteydessä, on kontaminaatiovaara (pienempi kotioloissa)

Mulle on epäselvää MIKSI maitoa pitää ensin pumpata pulloon ja sitten antaa vauvalle. Itse aiheutin vain maidontulon hermeettistä lisääntymistä ja tiehyttukoksia esikoisen kanssa kun pumppasin. Maitoa tulee juuri vauvantahtisesti kun vain imettää ja yleensä maito silloin nouseekin järkevästi, juuri kun vauva alkaa imeä.
Okei, tietysti ymmärrän -että joskus on mukava antaa isän hoitaa vaikka yösyötöt.
Itellä oli käytössä AVENTIN käsipumppu jolla maitoa kyllä sai tosi hyvin tulemaan, ihan liiankin kanssa.

Me olemme Suomessa siitä hyvässä asemassa, että perhevapaat ovat pitkiä ja imetykseen suhtaudutaan luonnollisesti. Monissa muissa maissa pumppu on välttämätön jos haluaa vauvan saavan rintamaitoa pitempään.

Pumppaamisella on ainakin kolme tavoitettaa. Toinen on juuri mainitsemasi maidon määrän kasvattaminen. Sen ymmärtää kun se on tarpeen eikä muiden tarvitse sitä tajutakaan ;)

Toinen on tietenkin se, että joku muu voi ruokkia vauvaa silloin, kun vaikka haluaa nukkua tai on muualla.

Aina ei voi olla vauvan vierellä niin, että se voisi tyhjentää rinnat. Silloin pumppua on hyvä käyttää tulkehduksen ehkäisemiseksi, olon parantamiseksi ja maidon tulon ylläpitämiseksi.

Joskus vauva voi olla kipeä niin, ettei pysty imemään. Pumppaaminen on ainoa tapa antaa rintamaitoa.

Ei se ole niin vaikea tajuta mihin pumppua tarvitaan :D

Yhteistyössä