HYSTEERINEN JA NAURETTAVA KYSYMYS (i know...), mutta PLIIS VASTATKAA!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LISTERIA??!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

LISTERIA??!!

Vieras
Söin ensimmäisen kerran 10 vuoteen valmisruokaa. Atrian kinkku-ananas -pizzan.

Minun piti tehdä samalla muutakin, joten laitoin pizzan uuniin: n. 150°C ja n. 10-11min.

Pizza olikin aivan kamalaa, ei olisi pitänyt syödä ;) :D (Tämä varmaankin johtuu kyllä tuotteen perusominaisuuksista).

Sitten katsoin pakkausta, jossa ohjeena oli kuumentaa tuote 225°C ja 5min.

Onko siis tuolla minun kypsennykselläni (10-11min ja 150°C) "listeria-riski selätetty"? Eli se puolet, mitä pizzasta söin, oli ihan "turvallista" syödä?

Helvetti mun kanssa. Hirvee paniikki ;) Ja kyllä, olen ensimmäistä kertaa raskaana!!!!

Kiitos asiallisista vastauksista!

elämässä on PALJON vaarallisempaakin kuin listeria!! Oletko tutustunu mistä listerian voi saada.. ei syytä paniikkiin!! Todennäköisempää on että kaadut vatsallesi mitä että saat listerian pitsasta jota ei ole lämmitetty tulikuumaksi!

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Listeria kuolee noin 70 asteessa, joten 10 minuuttia 150 asteessa on kyllä tappanut pöpön. Lisäksi kyseisessä tuotteessa lihat ovat jo valmiiksi kypsiä, joten nou hätä.:)

[QUOTE="vieras";27781470]Listeria kuolee noin 70 asteessa, joten 10 minuuttia 150 asteessa on kyllä tappanut pöpön. Lisäksi kyseisessä tuotteessa lihat ovat jo valmiiksi kypsiä, joten nou hätä.:)[/QUOTE]

Juuri näin, eli ei hätää. :)

Onko kenellekään tietoa muuten siitä, kuinka kauan ruoan tulee olla tuossa n.70 asteessa? Että listeriabakteerit ovat kuolleet?

Esimerkiksi ap:n tapauksessa: Kuinka kauan pizzan on pitänyt olla 72 asteessa? Riittääkö, että "käy" siinä?

Jos pizzan laittaa uuniin 150°C:en, niin milloin pizza on sitten lämmennyt "kauttaaltaan" 72°C:ksi?

En jaksa mitään fysiikka-laskuja nyt kyllä laskea ;)

Minä siis laitoin kiertoilmauunimme päälle ja lähes suoraan pizzan uuniin. Tästä noin 11 minuutin päästä otin pizzan pois uunista. Pizza oli lämmin, mutta ei mitenkään "kuuma". (Eikä ollut muistaakseni ollenkaan kylmää, kun söin siitä sen puolet..).
Onkohan mahd. bakteerit tosiaan ehtineet kuolla?

Anteeksi kaikille, jotka pitävät mua idioottina!! ;)

No kyllä ainakin pakaste vihannekset täytyy keittää kiehuvassa vedessä 5 min että mahdollinen listeria lähtee veke. Eli pakaste tuotteet kannattaa keittää aina, esim hernemaissipaprika.

Mutta en olis huolissani tuosta pitsasta.

lämmetä kokonaan, vähintään 72 asteiseksi.
Tosiaan, laitoin uunin päälle 150°C:een (kiertoilmauuni) --> pizza uuniin --> n. 10min --> pizza pois --> pizzasta puolet naamaan!

Olisikohan 5 minuutissa lämmennyt kokonaan väh. 72 asteikseksi..

lämmetä kokonaan, vähintään 72 asteiseksi.
Tosiaan, laitoin uunin päälle 150°C:een (kiertoilmauuni) --> pizza uuniin --> n. 10min --> pizza pois --> pizzasta puolet naamaan!

Olisikohan 5 minuutissa lämmennyt kokonaan väh. 72 asteikseksi..

Pizza on litteä lätty, joka kyllä lämpenee nopeasti ja uunista tulleessa myös jäähtyy nopeasti. 12 kiloista kinkkua et olisi tuossa ajassa saanut lämpenemään 72 asteiseksi (;)), mutta pizzan kyllä. Kiertoilmauuni sitäpaitsi lämmittää ruuan nopeammin.

Rauhoitu nyt. Enemmän tuo stressaaminen tekee sikiölle pahaa, kun epätodennäköinen listeria...

mutta sitten luin THL:n sivuilta, että valmisruoat pitää kuumentaa "höyryävän kuumiksi":

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/suomalaiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet

Tästä sitten rupesinkin miettimään, että onkohan pizzani lämmennyt tarpeeksi?

Jos pizzalla kestää lämmetä 150 asteiseksi noin 5min, niin riittääkö 5min, että pizza on kokonaan 72 asteinen (ja bakteerit kuolleet..)?

Hmmm...

"Listerian suhteen riskielintarvikkeita ovat sellaisenaan syötävät tuotteet, joilla on pitkä säilyvyysaika ja joissa listeria pystyy lisääntymään. Tähän ryhmään kuuluvat erityisesti tyhjiöpakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalastustuotteet ja mäti. Näiden tuotteiden valmistusprosessit eivät tuhoa listeriaa. Riskielintarvikkeina pidetään myös pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja juustoja, muita pehmeitä juustoja, kuten home- ja tuorejuustot, sekä leikkeleitä ja pateita. Ja näitä tautitapauksia Suomessa on 20-45/vuosi". Nämä tiedot ovat Eviran sivulta.

Joten nyt jokin järki käteen. Pakastepizzasta ei tuota saa, todellakaan. Mulla on 7 lasta, joista eka syntyi v. 1981. Siihen aikaan ei mistään tuollaisesta tiedetty. Nettiä ja näitä palstoja ei ollut. Söin ihan kaikenlaista raskausaikoina, ja terveet lapset sieltä tuli, syntyivät lasketun ajan kieppeillä. Saatoin syödä myös pöydällä seisonutta ruokaa tai sellaista, jonka vmp ollut edellisenä päivänä, ei se maalla niin tarkkaa ollut ;) Joten nyt Ap ja muut, maalaisjärki käyttöön. Ei siitä listeriaa saa, vaikka olis syönyt tuon pakastepizzan paistamatta. Tosin maha olis voinut mennä hiivasta sekaisin :D

Onnea odotukseesi, Ap!

Edelliseen kommenttiini vielä, että jos se ei ollutkaan pakastepizza, niin kylmähyllyssäkin olevan pizzan kinkku on kypsää ja lisäaineita pizzassa on paljon. Sellaisia pizzoja monet syövät ihan kylmänäkin. Ja eipä ole tullut uutisia, että Suomessa olisi listeria lisääntynyt ;)

Yhteistyössä