Hyi yäk, kuoriaisia!!! APUA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ällöx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ällöx

Vieras
No niin.. Eli on asuttu tässä nyt 2vuotta. Pieni rivari metsälämpäreiden keskellä. Olen tavannut tässä kevään-kesän aikana 4 kertaa jonkin turkis- tai ihrakuoriaisen näkösen elukan, kaksi kertaa toukan (ekan kerran vessan lattialta, ei ollut sokeritoukka, toisen kerran lipaston päällä olleesta vauvan bodysta..). Nyt viimesimmän kerran löysin elukan myslilusikallisesta puoli tuntia sitten, eikä ollut muuten eka lusikallinen mikä oli menossa suuhun :-x

Mitä nyt?? Heitän tietysti kaikki avatut sapuskat pois. Pitääkö heittää myös avaamattomat sokeri- ja jauhopussit? Hyllyt tietysti pesuun, mut sen pitää oottaa huomiseen. Mitä teen avatuille makaronipusseille? Poisko vaan?

Aiemmin olen jo katsonut, että näitä elukoita ei ole ollut vaatteissa (vaatekomerot pesty, vaatekomero myllerretty), ei myöskään niiden reikiä eikä enempää toukkia eikä koteloitakaan. Onko meillä nyt halvatunmoinen ongelma vai voisko nämä nyt olla vastikään jotain ulkoa tulleita, kun metsäkin on lähellä? Hyi hitto..

Kyllä kai niistä eroon pääsee (ei oo itellä kokemusta kylläkään), mut kyllä mä heittäisin ihan kaikki pussit pois kaapista. Myös ne avaamattomat, koska ne elukat kyllä pääsee niihinkin, voihan niitä olla ihan kaupasta ostetuissa pusseissa kun ne avaa. :x

No en mä noita avaamattomia makaronipusseja, kun ne näyttää ja tuntuu ihan tiiviiltä.. Mut kaiken muun heitin pois. Osa oli suljetuissa pakastepusseissa, niitä en myöskään heitä. Auttaskohan se sit, jos pakastaisin esim. lasagnelevyt? Niitä oli monta avaamatonta kartonkipakkausta, mies ostanut..

Voiskohan noi tulla pihalta? Tai välikatosta, tiedän että ainakin jonkin sortin ampparipesä siellä on, kun ampiaisia on pörräillyt tuossa yhdessä kohtaa räystästä ja niitä tulee aina joskus myös pesuhuoneeseen katon ilmanvaihtokanavan kautta.

Hei, jos katossa on ampparipesiä niin kysessä voi olla riesakuoriaiset. Ne elelee ampparipesissä ja syö siellä raatoja ja amppareiden jätteitä. Välillä niitä voi kulkeutua sisätiloihinkin ja jauhokaapissa voivat saada tuhoa aikaan. Eli jatkossa: leipäpussit kiinni, jauhot ja ryynit kannellisiin tiiviisiin purkkeihin, samoin keksit ja muut kuivamuonat. Ensin siivoaisin kaapit ja pyyhkisin hyllyt esim. kloritella. Kaikki avonaiset pakkaukset heittäisin surutta pois. Avaamattomat käyttäisin pakastimen kautta esim. 1-2 vrk pakkasessa ennen kaappiin laittamista. Pöydiltä kannattaa pyyhkiä muruset huolella pois. Kun öteillä ei ole ruokaa, niin ne häviävät. Tarkista vielä ennen sotaan ryhtymistä erilaisten öttien kuvia ja kuvauksia, niin tiedät mikä kuttsumaton vieras teillä on ja miten siitä pääsee eroon.

Hmm, kun katselin tarkemmin niitä kuvia, niin ilmeisesti kyseessä ei ole yksi ja sama laji. Ne toukat oli samanlaisia. Pilkkuturkiskuoriainen oli yksi, ainakin yksi oli vyöihrakuoriainen. En alkanut tunnistaa sitä muroissa kipitellyttä elukkaa :whistle: .. Mäpäs laitan pakkaseen ne ruuat, sen täytyy kyllä kans odottaa huomiseen kun pitäisi siivota ensin pakastintakin että sinne mahtuu. Ongelmana on, että meillä on ihan pieni vauva ja itse olen hajusteyliherkkä, joten kloriitti jää pois laskuista. Kai tolu ja tavallinen saippuavesi riittävät?

Ja siis tämä on tosi pieni rivari, eikä täällä asu mitään rymysakkia, vaan ihan tavallisia siistejä ja mukavanoloisia ihmisiä.. Elättelen tässä toivoa, että niitä tulis satunnaisesti ulkoa/ullakolta, kun niitä amppareitakin välillä sieltä eksyy (kylppäri on keskellä kämppää ja ovi aina kiinni, eivät pääse muualta kuin putkia pitkin sinne).,

Jos oli vyöihrakuoriaisia, niin ei muuta kuin vintille ampiaispesiä hävittään. Ei muuta hätää. No heitä se myslipaketti meneen. Meiltä löytyi kerran muroista ja koiraruokasäkistä... Syy oli vintin ampparipesien. Vanha talo...

[QUOTE="Xxxx";24549293]Jos oli vyöihrakuoriaisia, niin ei muuta kuin vintille ampiaispesiä hävittään. Ei muuta hätää. No heitä se myslipaketti meneen. Meiltä löytyi kerran muroista ja koiraruokasäkistä... Syy oli vintin ampparipesien. Vanha talo...[/QUOTE]

Ainakin yksi oli se pilkkuturkiskuoriainen.. Oon katsonu kaikki tumput ja langatkim läpi, eikä niissä ollut mitään.. Pitääpä ottaa asia puheeksi taloyhtiön kokouksessa. Brr. Pitää tosiaan ruveta laittaan kaikki tavarat tiiviisiin kippoihin ja suljettuihin muovipusseihin.

Nostan.. pitääkö mun pakastaa myös nuo teepakkaukset? Voiko äidinmaidonkorvikkeita vielä käyttää? Voi hitto, mietin tätä kuoriaisjuttua vaikka kuin myöhään.. Argh! Apuja!

[QUOTE="Xxxx";24549293]Jos oli vyöihrakuoriaisia, niin ei muuta kuin vintille ampiaispesiä hävittään. Ei muuta hätää. No heitä se myslipaketti meneen. Meiltä löytyi kerran muroista ja koiraruokasäkistä... Syy oli vintin ampparipesien. Vanha talo...[/QUOTE]

Tuo on se todennäköisin lähde, ei muuten ole yks eikä kaks kertaa kun eläinkaupan siankorva -, irtoruoka ym. altaissa noita kuoriaisia ja toukkia kuhisee. Ja myös ihan avaamattomissa koiranruokasäkeissä.
Meillä eläintenruuat ja luut säilytetään kannellisissa muovilaatikoissa.

Hyi p-kele sentään, siivotessa löysin 1 toukan (kuolleen, kuivuneen) ja 3 koteloa. Eri kaapeista. Pistin kaikki muovikipot tiskiin kun kotelo löytyi sieltä, ei oltu käytetty niitä pitkään aikaan. Muuten kaikki elintarvikkeet paitsi mausteet lasikipoissa pakkaseen. Nyt hakeen kaupasta ruokaa ja muoviastioita kuivamuonille. Tarkoittaako tää nyt että näitä elukoita on ihan hemmetisti jossain rakosissa?? Vai voiko olla että nyt kesän aikana on tullut. Jos siellä vintillä on vaikka niitä ampparinraatoja. Nuo toukat näyttäs olevan ihra- tai turkiskuoriaisen, muusta en tiedä. Yks pilkkuturkiskuoriainen oli sillon seinällä ja semmoisen ihrakuoriaisen olen joskus varmasti bongannut.

Olen vasta siivonnut lusikkalaatikot ja nyt tarkistin ne uudestaan: ei mitään. En taida siivota niitä enää uudestaan. Kuten sanottua vaatteissa en ole niitä nähnyt paitsi esillä olleessa vauvan bodyssa sen toukan.

Kaipaan jotain vertaistukea, lohdutusta.. Onko nämä nyt ikuisesti meillä, vaikka muutettaisiinkin? Voiko siivouksella päästä eroon?

Mä oon nyt vuoden taistellu samaisia toukkia vastaan, ensin turkiskuoriaisia ja sitten ihrakuoriaisia. Onkin ollu niin paska flaksi, että kun ekoista päästiin niin saatiin toisia =( Niitä on joka paikassa vaikkei niitä ehkä niin hirveesti näy. Meillä saatto joku lapsista jättää illalla paidan lattialle ja aamulla se oli syöty pienille reiílle. Ihrakuoriainen todennäköisesti tulee sieltä ampiaisenpesistä ja ne hävittämällä myös toukat melko varmasti häviää. Meillä oli katon sisällä linnunpesiä joissa yksi kuollut lintu joka sitten houkutteli kuoriaiset. Turkiskuoriaiset ovat sitten taas hieman hankalampaa porukkaa. Niihin suosittelen koko talonyhtiön myrkyttämistä. Kaikki vaatteet kannattaa pakastaa (väh. -20 asteessa viikko) tai saunottaa (2h yli 80 asteessa), sitten suosittelen kaikista vähiten käytetympien pakkaamista ilmatiiviisiin pusseihin tai muihin.
Siivoominen ei välttämättä auta, toukat tulevat myös puhtaisiin paikkoihin.
Meillä nyt vuoden sisään myrkytetty 5 kertaa ja nyt linnunpesät hävitetty. Toivotaan vaan että toukat ois nyt lopullisesti pois. Tässä hommassa tulee ihan vainoharhaiseksi, mitään ei voi jättää lattialle ja koko ajan pakko tutkia kaikkia nurkkia että näkyykö toukkia/kuoriaisia.
ja vaikka naapureillasi ei olisikaan havaintoja niin pysy kovana, että teidän ongelma on hoidettava. Jos ampiaisen pesät siinä jossain teidän huoneiston kohdalla niin toukat voi pyöriä vain siinä lähistöllä eikä välttämättä naapurissa ollenkaan.