Hyi kun säikäytti eilen.. :(

Oltiin ihan normaalisti illalla koko perhe kotona ja äiti soitti sit yhestä ohjelmasta joka tuli yle teemalta..aivoleikkauksesta.No käänsin kanavan ja tyttö 6v näki just kun sinä tehtiin sitä leikkausta.Tyttö meni ihan paniikkiin :( huusi ja käveli kädet korvilla.No laitettiin toinen kanava...mutta tyttö ei rauhoittunut.Hän miltei hyperventiloi,oli paniikkioireita,kädet ja jalat tärisi ja oli kylmät.Ja hän jpa yökkäsi niin että tuli vähän oksennusta :/ Miten voi reagoida noin?Yritin selittää että se täti paranneettiin siinä mutta toinen vaan hoki että miksi ne paloittelee sen :eek: Meni monta tuntia ennen kuin hän rauhoittui ja nukahti.Yöllä ei onneksi herännyt mutta mietin vaan että kun herää nyt aamulla niin muistaako ja alkaa taas panikoida..
Mitä mun pitäis tehdä?

Asia kyllä kannattaisi minun mielestäni käydä läpi. Juuri sellainen vaiettu asia sinne mienen sopukoihin saattaa jäädä kaivelemaan.

Ainakin siinä tapauksessa, että lapsi yhtään tuo asiaa itse esiin, on se syytä sitten puida kunnolla, lapsen käsityskyky huomioiden tietysti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 05:50 jänö kirjoitti:
Asia kyllä kannattaisi minun mielestäni käydä läpi. Juuri sellainen vaiettu asia sinne mienen sopukoihin saattaa jäädä kaivelemaan.

Ainakin siinä tapauksessa, että lapsi yhtään tuo asiaa itse esiin, on se syytä sitten puida kunnolla, lapsen käsityskyky huomioiden tietysti.
Kiitos kun vastasit.Mä yritin eilen kyllä kertoa tytölle että ne lääkärit auttavat ja hoitavat sen ja nyt se täti on kunnossa.Mutta ei se tyttöä rauhoittanut. :'( Voi itku,miks mun pitikään avata se telkku... :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 05:52 Twirlerina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 05:50 jänö kirjoitti:

Kiitos kun vastasit.Mä yritin eilen kyllä kertoa tytölle että ne lääkärit auttavat ja hoitavat sen ja nyt se täti on kunnossa.Mutta ei se tyttöä rauhoittanut. :'( Voi itku,miks mun pitikään avata se telkku... :headwall:
koita aloittaa se selittäminen sillä, etä joskus ihminen sairastuu niin että pään sisälle tulee kipeä joka pitää sieltä ottaa pois ja silloin pitää toimia niin, että kirurgit avaa sen pään ja ottaa sen kipeän pois. ja että ne kirurgit on niin taitavia että osaavat sen homman vaikkei kukaan muu siihen pystyisikään. voi hyvinkin olla että tyttö nyt rauhoituttuaan kuuntelee mitä sanot varsinkin kun et aloita sitä selittämistä sillä pään avaamisella vaan sillä miksi niin piti tehdä :)
mulla muuten on itellä 6v tyttö ja joskus tollaset "kohtaukset", on ainakin osittain teattaria :hug:

Kiitos tsempeistä :) Säikäytti kyllä kun tuolleen panikoi.Tiedän että tyttö on herkkä mutta ei kyllä ikinä ole tuommoista kohtausta saanu.Toivotaan että on rauhoittunut ja ymmärtää.
Mun kannattaa varmaan selittää hoitotädillekkin asia?

Äskeinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 06:23 Twirlerina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 06:21 Ei kai sentään kirjoitti:
:eek: No jopas on yliherkkä tenava, tossa isässä! Kyllä elämä tulee olemaan rankkaa...
Lässyn lässyn.Kyllä siinä oli itelläkin nieleksismistä kun imivät aivoista jotain.Ja se ääni..
Aivan, lässyn lässyn tapauksia taidatte olla sekä äiti että tytär. Hei noi leikkaukset on elämää!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 06:25 Äskeinen kirjoitti:
\
\
:eek: No jopas on yliherkkä tenava, tossa isässä! Kyllä elämä tulee olemaan rankkaa...
Lässyn lässyn.Kyllä siinä oli itelläkin nieleksismistä kun imivät aivoista jotain.Ja se ääni..
Aivan, lässyn lässyn tapauksia taidatte olla sekä äiti että tytär. Hei noi leikkaukset on elämää!!!
Ai 6 vuotiaan normaalia jokapäiväistä elämää?Ok..teillä on sit aika mielenkiintoinen perhe..

\
On aivan eri asia istuutua vaikkapa vanhempien kanssa televison ääreen katsomaan pelottavaakin ohjelmaa, kuin että näkee "valmistautumatta" jotakin pelottavan näköistä. Tässä kai piilee se ero tuohon reagointiinkin.

Kaikkihan me olemme erilaisia, ja reagointimmekin vaihtelee. Myös vanhempn esimerkillä on suuri vaikutus.

Äskeinen taas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 06:26 Twirlerina kirjoitti:
\
\
\
Ai 6 vuotiaan normaalia jokapäiväistä elämää?Ok..teillä on sit aika mielenkiintoinen perhe..
Pitääkö rautalangasta vääntää: leikkaukset on elämää, noin yleisesti ottaen. Mutta se siitä, aivoisaa päivää vaan teille ja yrittäkää kestaa elämän varjopuolet myös! :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 06:28 Äskeinen taas kirjoitti:
Pitääkö rautalangasta vääntää: leikkaukset on elämää, noin yleisesti ottaen. Mutta se siitä, aivoisaa päivää vaan teille ja yrittäkää kestaa elämän varjopuolet myös! :wave:
Et voi olla tosissas?! Pitäiskö alkaa jo 6-vuotiaana totuttamaan lasta elämän varjopuoliin? Ja se tapahtuis sit niinku näyttämällä hänelle aivoleikkausfilmiä? :headwall: Oikeesti,mistä teitä sikiää? Vanhempien ensisijainen tehtävä on suojella lapsiaan eikä alkaa harjaannuttamaan ja karaisemaan heitä jo pienenä että tottuvat elämän varjopuoliin!
Mä ainakin ymmärrän hyvin ap:n huolen ja myös hänen lapsensa järkytyksen enkä pidä sitä edes mitenkään outona. Reaktio oli toki voimakas mutta normaali. Mietipä itse miten reagoisit jos esim näkisit auto-onnettomuuden ja siinä leikkautuisi ihmisen pää irti? Okei, vähän kärjistetty esimerkki mutta samanlainen tilanne on 6-v kun yhtäkkiä näkee aivoleikkauksen, ei hänen ikäisellään ole vielä henkisiä työkaluja käsitellä asiaa. Mutta sulle ne on sit vaan elämän varjopuolia tollasetkin
jutut.

Hmm. Sitten pitäisi osata selittää asia tytölle vielä jotenkin niin, ettei hän ala pelkäämään sitä, että aina kun sairastuu päätä leikataan. Toisaalta on helppo kuvitella, että aivoleikkausta tai mitä tahansa muutakin leikkausta voi tosiaan pelästyä noin. Eihän lapsi oikein vielä ymmärrä tuollaisia, nukutusta sun muutakaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 06:28 Äskeinen taas kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 06:26 Twirlerina kirjoitti:
\
\
\
Moni muukin elämän varjopuoli on sitä elämää, mutta kaikki ne asiat eivät kuulu vielä lapsille. Aikuisen tehtävänä on suojella lasta liialta tiedolta.

Yhteistyössä