Hygienia mökillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mökkeilyn ystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mökkeilyn ystävä

Vieras
En tiedä onko tämä nyt ihan ylihysteeristä jonkun mielestä, mutta... Miten olette mökillä pitäneet huolta hygieniastanne odotusaikana? Meidän mökillä on ulkohuussi, jossa käytyä pestään kädet järvivedellä. Saunassa myöskin pesu tapahtuu järvivedellä, eli vesijohtovettä ei ole saatavilla. Saunoessa ei nyt varmaan mitään ongelmaa olekaan, mutta mitenkäs käsihygienia noin yleensä? Pitäiskö käyttää käsidesiä vielä järvivesipesun lisäksi? Ja ruuanlaitossa, millä esim. vihannekset pestään ennen syöntiä? Käykö puhdas kaivovesi? Ja voiko sitä kaivovettä juoda...? Se on siis ihan juotavaa ja puhtaankirkasta vettä, mutta voiko siinä olla maaperästä tullutta listeriaa esimerkiksi? Kauheasti kysymyksiä nousi mieleen kun oltiin tänä viikonloppuna mökkeilemässä. Onko jollain mitään kokemuksia tai jostain saatuja neuvoja?

Mökkeilen ihan normaalisti myös näin raskausaikana. Juomme kaivovettä ja kädet pesen saippualla ja kaivovedellä ja vihannekset & hedelmät pesen myös kaivovedellä.

Ei kannata ryhtyä ylihysteeriseksi, sitähän sekoaa jos jokapaikassa miettii kaikkea mahdollista "vaaraa" raskaanaolevalle. Itse olen pessyt mökillä merivedellä kun kaivovesi on niin ruskeaa että tuntuu likaisemmalta kuin merivesi. Juoda sitä ei tietty kannata mutta hammaspesukin menee ;)

Juu, liikavarovaisuuteen ei varmaan kannata ruveta. Menee mökkeilystä hohto pois. Pidät huolen vaan siitä, että järvi(meri)vedessä ei ole sinilevää ja kaivon ei pääse valomavesiä mm. isolta tieltä tai lähiseudun navetoista. Kaikkia pöpöjä ei kannata kammota, liika hygieniakaan ei ole hyväksi - tiettävästi aiheuttaa enemmän yliherkkyyksiä.
Itse käytän käsidesiä reissuissa missä pseumahdollisuudet on puutteelliset.

Olen pitänyt mukana mökkeillessä vauvojen kosteuspyyhkeitä joilla olen huolehtinut alapään puhtauden ulkohuussissa käydessä. Siellä kun ei ole alasuihkua. Ovat tosi kätsyjä! Saunassakaan ei voi käydä pesulla joka veskikäynnin jälkeen.
Muuten en ole päätäni liikaa vaivannut, eli ihan normaali hygienia.

Ihanaa juhannusta teille kaikille mökkeileville odottajille!

Yhteistyössä