Huutonetin postimaksuista. Jos myyjä arvioi postituiskuluiksi tietyn summan niin.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
onko sitten käytäntönä, että mikäli postituskulut olikin halvemmat, niin hän palauttaa erotuksen ostajan tilille?

Mä olen uusi huutismyyjä ja on aika vaikeaa arvioida noita postituskuluja. Että paljonko maksaa esim. yhden äitiyspaidan postitus. Mä siis ostan itse kaikki kirjekuoret / paketit, eli en niitä ilmaiseks mistään saa.

Ja onko hyviä vinkkejä, miten postittaa tiettyjä tuotteita? Esim. just paita, cd tai joku vauvan toppapuku?

Sä voit myös sisällyttää postikulut hintaan, tosin silloin tuote vaikuttaa kalliimmalta kuin oikeasti on. Minigrip-pussilla saa puristettua ilmat pois ja mahdutettua vaatteita kirjekuoreen. Kirjeet tulevat paljon halvemmaksi kuin maksikirjeet ja paketit. Postin sivuilta voit vertailla hintoja.

Ensinnäkin: kannattaa säästää kaikki kirjekuoret + muut pakettikuoret, koska sun on järjetöntä ostaa erikseen vielä postitusmateriaalia. Sitten: paketin voi lähettää vaikka muovipussissa; postilla ei ole sitä vastaan mitään. Paita menee kirjekuoressa ja litteimmäksi saa, kun laittaa minigrip-pussiin. Ostajalta on tosi hankalaa saada lisää pk-maksua, jos on laittanut liian alhaisen hinnan, mutta toisaalta en kyllä itse osta tuotetta, jossa on järjettömät pk:t. Kannattaa myös käyttää huutopakettia, koska se on edullisempi isommissa paketeissa.

Postin helposti kuoret, missä on postimaksu maksettuna valmiiksi on yleensä paras ja edullisin vaihtoehto alle puoli kiloa ja alle 3 cm meneville tavaroille, niitä myydään kahta kokoa 20 kpl:n nipuissa.

Se on sitten ihan itsestä kiinni, palautteletko ylimääräisiä. Sinällään se sinun ilmoittamasi postikulu on molempiin suuntiin sitova eli jos ilmoitat liian pienen summan, niin kärsit itse.

Postin sivuilta löytyy hinnastot, mitta ja vaaka on hyvä yhdistelmä oikean hinnan määrittämiseen. Pahvilaatikoita isompien tavaroiden postitukseen saa ihan ilmaiseksi kaupoista, kunhan nätisti kysyy, samaten itselle tulleita pehmustettuja kuoria yms kannattaa kierrättää.

Jos olen kovin epävarma olen laittanut ilmoitukseen viestin, että palautan postareista ylijääneen osan jos saan halvemmalla tulemaan. Parempi arvioida yläkanttiin ne postarit, koska ainakin itse olen ottanut takkiini ne väärin alakanttiin arvioidut postarit...tai yleensä mulle on tullut moka siinä, että lähetys onkin jouduttu laittamaan maksikirjeenä tavallisen sijaan.

[QUOTE="vieras";22164196]onko sitten käytäntönä, että mikäli postituskulut olikin halvemmat, niin hän palauttaa erotuksen ostajan tilille?

Mä olen uusi huutismyyjä ja on aika vaikeaa arvioida noita postituskuluja. Että paljonko maksaa esim. yhden äitiyspaidan postitus. Mä siis ostan itse kaikki kirjekuoret / paketit, eli en niitä ilmaiseks mistään saa.

Ja onko hyviä vinkkejä, miten postittaa tiettyjä tuotteita? Esim. just paita, cd tai joku vauvan toppapuku?[/QUOTE]

Paita on koosta riippuen joka 2,8e tai 4,3e, jos ei ole liian paksu tavalliseksi kirjeeksi. Alle 500g maksi 6,7e ja jos yli niin pakettina halvempi eli 8,5e. Vauvan puku voi mennä alle 500g maksikirjeenä tai sitten pakettina jos paino yli 500g. Cd 1,5e. Osa palauttaa ylimenneet ja osa ei. Itse palautan, mutta jos perin liikaa niin en peri ostajalta lisää.

Ei ole mitään sännöstöä siitä mitkä postikulut ja käytännöt on.

Mä myyjänä ilmoitan viestissä että mikäli kulut on halvemmat, palautan erotuksen, jos taas ovat isommat, kärsin nahoissani eli en ala kräväämään puuttuvaa osaa enää ostajalta.

Mikään tähän ei velvoita, osa palauttaa, osa ei. Osa vaatii kuluja lisää.

Kiitos minigrip vinkistä.

Entäs sitten nuo helposti kirjeet? Paksuus saa olla 3 cm. onko ne käteviä? Mitä niihin voi laittaa?

Jos jollain vielä ois tietoa, mikä on käytäntö noissa maksuissa, että jos myyjä on ilmoittanu, että postituskulut on vaikka 8e. Ja tuleeki halvemmalla, niin onko käytäntönä palauttaa erotus vai pitääkö myyjä itsellään sen?

[QUOTE="vieras";22164232]Paita on koosta riippuen joka 2,8e tai 4,3e, jos ei ole liian paksu tavalliseksi kirjeeksi. Alle 500g maksi 6,7e ja jos yli niin pakettina halvempi eli 8,5e. Vauvan puku voi mennä alle 500g maksikirjeenä tai sitten pakettina jos paino yli 500g. Cd 1,5e. Osa palauttaa ylimenneet ja osa ei. Itse palautan, mutta jos perin liikaa niin en peri ostajalta lisää.[/QUOTE]

1,50egeä on mulla yleisin maksu joka menee paitaan. Ihan pienet koot ja ohuet matskut saattaa saada menemään jopa 1,05egellä.

Entäs sitten nuo helposti kirjeet? Paksuus saa olla 3 cm. onko ne käteviä? Mitä niihin voi laittaa?

Jos jollain vielä ois tietoa, mikä on käytäntö noissa maksuissa, että jos myyjä on ilmoittanu, että postituskulut on vaikka 8e. Ja tuleeki halvemmalla, niin onko käytäntönä palauttaa erotus vai pitääkö myyjä itsellään sen?

Minusta on reilua palauttaa ylimenevä osa. Etenkin jos se on yli 0,50e. Usein kuitenkin ostaja sanoo, että pidä loput....

Se tosiaan riippuu myyjästä, sitähän voi viestein kysyä ja sopia käytännöstä.

https://verkkokauppa.posti.fi/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=810&OpenGroups=810 löytyy vaihtoehdot. Niissä nyt voi lähettää mitä tahansa, mikä mahtuu, painaa maksimissaan 500 g ja paksuus ei ylitä 3 cm. Esim. pienet sopii hyvin noiden cd-levyjen lähettämiseen. Pieniä lasten kirjoja olen niissä saanut mainoslehdillä vuorattuna, pienet vaatteetkin menevät hyvin, juuri minigrippeihin pakattuna menee hyvin. Kannattaa vähän teipata sitä luukkua kaiken varalta.

Se riippuu ihan myyjästä. Mie olin joskus alkuaikoina ihan kusessa just noiden pienten vaatteiden kanssa, kun en saanut niitä tarpeeks litteiksi (se on se tärkein juttu). Kerran menin viestittämään ostajalle, että jos tykkäsit takista, niin laitatko muutaman euron pk:ta lisää (jäin nimittäin tappiolle, kun arvioin väärin PK:t), niin arvaapa, mitä tapahtui! Sain ainoan neutraalin palautteeni ja mielestäni keksityn syyn, jottei hänen nyt vaan olis tarvinnut maksaa sitä paria euroa :(. Mutta oma syyhän se oli. Varovainen kantsii olla.

säilö kaikki pienet muovipussit , ja pakkaa niihin, menee esim paidat ja bodyt, ja hanki vaaka, jolla punnaat, meneekö yli 100g tai 250g. Sitten vaan ostat merkkejä ja laitat valmiiksi merkit tai kiikutat postiin. Muovipussit hyvä siitäkin, jos sataa, ei ainakaan kastu tuote sisällä :D

Kannattaako ohut äitiyspaita laittaa A4 kirjekuoreen sitten? Miten sen saa sinne siististi, ettei mene ryttyyn? Jos sen taittelee 1 l minigrip pussiin, niin eikö siitä tule liian paksu tavalliseksi kirjeeksi? Kannattaako cd suojata esim. sanomalehden sivuilla?

Okei, hyvä tietää, että huutiksessa ei ole mitään kirjoittamatonta sääntöä postituskulujen suhteen, vaan mennään tapauskohtaisesti. Ei kyllä tulis mieleenkään periä lisää, jos itse olen arvioinu alakanttiin.

ne postarit mitkä myyjä ilmoittaa ovat ne mitä huutaja maksaa! ei tartte palautella yhtään mitään. itse olen nyt laittanut postarit 8e vaikka kaikki menneet 8,50e mutta tuo 0,50e ale voi saada jonkun huutamaan minulta ei toiselta..

ne postarit mitkä myyjä ilmoittaa ovat ne mitä huutaja maksaa! ei tartte palautella yhtään mitään. itse olen nyt laittanut postarit 8e vaikka kaikki menneet 8,50e mutta tuo 0,50e ale voi saada jonkun huutamaan minulta ei toiselta..

Näin itsekin ajattelin, että postituskulut ovat se, mitä myyjä ilmoitti, oli ne todellisuudessa enemmän tai vähemmän. Ajattelin, että josko ois kirjoittamaton sääntö, että jos postitus oliki halvempaa, niin myyjän pitäis palauttaa sit ylimääräiset.

Näin itsekin ajattelin, että postituskulut ovat se, mitä myyjä ilmoitti, oli ne todellisuudessa enemmän tai vähemmän. Ajattelin, että josko ois kirjoittamaton sääntö, että jos postitus oliki halvempaa, niin myyjän pitäis palauttaa sit ylimääräiset.

Toista kertaa tuskin sinulta ostaa mitään, jos paljon ylimääräistä pyydät. Voit pistää vaikka omakuvaukseen, että palauttelet ylimääräiset postikulut, jos ostaja ilmoittaa tilitietonsa tai lähtetät sähköpostia postituksen jälkeen, että postikuluja oli sen ja sen verran liikaa, maksan sen jos lähetät tilinumerosi.

Yhteistyössä