Huuto.net paketti kadonnut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen myyjä ja matkahuolto kadotti huutopaketin. Ostin siis myyjänä verkosta kuljetuksen matkahuollon kautta. Vein paketin matkahuoltoon 30.6. Lähetyksestä on seurannan kautta vain yksi merkintä. Odottaa kuljetusta. Olen käynyt toimipisteessä ja ei ole paketti siellä.

Kyseessä siis parin sadan euron arvoinen lähetys ja ostaja on sen jo tililleni maksanut. Mikä on minun vastuuni myyjänä tässä tilanteessa rahojen palautuksen suhteen? Paketin etsintä on matkahuollon toimesta käynnistetty, mutta entä jos sitä ei löydykkään. Arvoisat lukijat. Mikä on tuomionne?

Olen myyjä ja matkahuolto kadotti huutopaketin. Ostin siis myyjänä verkosta kuljetuksen matkahuollon kautta. Vein paketin matkahuoltoon 30.6. Lähetyksestä on seurannan kautta vain yksi merkintä. Odottaa kuljetusta. Olen käynyt toimipisteessä ja ei ole paketti siellä.

Kyseessä siis parin sadan euron arvoinen lähetys ja ostaja on sen jo tililleni maksanut. Mikä on minun vastuuni myyjänä tässä tilanteessa rahojen palautuksen suhteen? Paketin etsintä on matkahuollon toimesta käynnistetty, mutta entä jos sitä ei löydykkään. Arvoisat lukijat. Mikä on tuomionne?
Mä sanoisin, että se on sun ja matkahuollon välinen asia. Eli sun pitäisi asiaa selvittää. Ja jos ostaja jaksa odottaa,niin ok,mutta jos ei, niin rahat on palautettava. Sinä taas voitvaatia korvauksia matkahuollolta.

Millä perusteella minun pitäisi palauttaa rahat, koska minulla on kuitti, että olen paketin jättänyt matkahuoltoon? Jos Matkahuolto korvaa minulle kadonneen paketin niin ne rahat ostaja saa. Ap.

Jos sinulla on kuitti siitä, että olet jättänyt paketin niin eikait siinä sitten.
Jos olisit yritys, niin sillon sulla olis velvollisuus ainakin palauttaa rahat.
Yksityisen välisessä kaupankäynnissä niin ei varmaan ole tai matkahuoltohan sen korvauksen joutuu maksamaan.
Itsellä ainakin menee niin, että jos lähetys katoaa kuljetuksessa, ostaja ottaa vastuun.
Poliisihan kattoo sen varmaan niin, että se on 50/50.

Jonkinlaista vastuuta Matkahuollollakin:

16 Matkahuollon vastuu
Matkahuolto on vastuussa katoamisesta, vähentymisestä ja vahingoittumisesta paketin vastaanottamisen ja luovuttamisen välisenä aikana sekä vahingosta, joka aiheutuu paketin luovutuksen viivästymisestä. Matkahuollon vastuu vahingoista määräytyy tiekuljetussopimuslain mukaan. Matkahuollon jättäessä noutamatta tai kuljettamatta pakettia, rajautuu Matkahuollon vastuu enintään kyseisen lähetyksen rahtihintaan, ellei osoiteta että vahinko on tätä pienempi.

17 Vastuusta vapautuminen
Matkahuolto ei ole vastuussa katoamisesta, vähentymisestä, vahingoittumisesta tai luovutuksen viivästymisestä mikäli osoitetaan, että edellä mainittu seikka on johtunut lähettäjän tai vastaanottajan virheestä, tavaran puutteellisesta laadusta, puutteellisesta pakkauksesta tai olosuhteesta, jota Matkahuolto ei ole voinut välttää ja jonka seurauksia hän ei ole voinut ehkäistä. Matkahuollolla ei ole kohdassa 16 mainittua vastuuta myöskään, jos vahinko on johtunut tiekuljetussopimuslain 29 §:n mukaisesta kuljetukseen liittyvästä erityisestä vaarasta. Matkahuollolla ei ole vastuuta lämpötilan taikka kondenssin aiheuttamista vahingoista paketteihin tai niiden sisältöön tuotteissa, jotka vaativat lämpökontrolloidun kuljetuskaluston kuten pakasteet, helposti pilaantuvat elintarvikkeet, elävät eläimet ja kasvit jne.

No minusta olisi vähän outoa ottaa ainakaan mitään 200e tyhjästä toiselta. En tosin koskaan ostaisi mitään tuollaisella summalla ja lauseella "en vastaa postin kadottamista tavaroista". Jos sulla edes niin luki? :D

Vähintään sopisin jonkun jossa molemmat tulee vastaan...

Mitä ostaja sanoi?

Ei lukenut ilmoituksessani mitään, että en vastaa postin hävittämistä paketeista tai rikkomista tuotteista. Ostajan mielestä minä vastaan kaikesta itse.

No tietenkin ostajan mielestä sinä vastaat.
Entä jos paketti päätyykin ostajalle?
Hänen ei tarvitse maksaa sitä sinulle enää takaisin ja sinä jäät nuolemaan näppejään.
Itse ainakin pysyisin kovana siitä, että olet paketin lähettänyt ja todistus siitä on.
Eiköhän se matkahuolto korvaa osan siitä hinnasta ja ostajalle jää omavastuu.
Sinä et jokatapauksessa ole vastuussa tästä.

No tietenkin ostajan mielestä sinä vastaat.
Entä jos paketti päätyykin ostajalle?
Hänen ei tarvitse maksaa sitä sinulle enää takaisin ja sinä jäät nuolemaan näppejään.
Itse ainakin pysyisin kovana siitä, että olet paketin lähettänyt ja todistus siitä on.
Eiköhän se matkahuolto korvaa osan siitä hinnasta ja ostajalle jää omavastuu.
Sinä et jokatapauksessa ole vastuussa tästä.

Mitä jos lähettäjä "vahingossa" unohtaa laittaa vastaanottajan osoitteen, mutta täyttää kyllä lähettäjän tiedot ja paketti palautuukin lähettäjälle. Lähettäjällä olisi rahat ja paketti.

Hei,

Kaikki paketit luetaan viivakoodiskannerilla. Tuosta sinun ilmoituksesta voi päätellä, että pakettisi on luettu ja asetettu postinumeron mukaiseen suuntaan (pohjoinen, etelä, itä, länsi) nopeiten lähtevien vuorojen puitteissa.

Tavara on kuitenkin jäänyt lähtöpisteeseen ja se, mitä sille on sen jälkeen tapahtunut, voi vain villi mielikuvitus olla rajana (varkaus kenen tahansa toimesta, unohdus esim. bussin tavaratiloihin).

Sinulla on kuitenkin tiedossa aika, jolloin olet tuotteen jättänyt matkahuoltoon, niin voivat varmasti turvakameroista katsoa, minne tuote viedään pöydältä (oikeaan rullakkoon vai jonnekkin muualle).

Yhteistyössä