Hurja painonnousu alkuraskaudessa!!!

Hei,
Tilanteeni on tämä että odotan 6:tta lastani ja painonnousu ja turvotus on jotain ihan ylitsepääsemätöntä
Olen nyt rv 10+0 ja painoa on tullut nyt n. 6kg.Mikä minun mielestäni on kohdallani aivan älytöntä!!! :headwall:
aiemmissa raskaukissa koko raskauden aikana on tullut max 8kg.
Miten tämä voi olla mahdollista..turvotuskin on ihan karseeta. esim. kun käsivarresta purististaa (ei tarvitse edes kovaa) niin jää joksikin aikaa jälet mistä puristin???

Kertokaa jos jollakin samaa ollut..olen ihan ällikällä!!! :stick:

kiitos!

äityli ja papu rv 10+0:flower:
 
En tiiä, mutta jos keksit, että miten sen painonnousun saa jotenkin kuriin, niin kerro ihmeessä. Sama ongelma nimittäin mulla. Ei tarvitse syödä juuri mitään, ja paino sen kun nousee. Toki mulla oli sama ekassa raskaudessa, enkä sen 9 kk:n aikana keksinyt, mikä siihen auttaa. Söin asiallisesti, asiallisia määriä ja liikuin paljon. Ja painoa tuli silti PALJON. Voi ärsytys.

Lilyh + herns rv 7+6
 
Mulla on kans kaikissa raskauksissa ollut sama ongelma. Mulle sanoi joskus lääkäri et on mahdollista et mulla on joku hormoni toiminto niin sekaisin raskausaikana et painoo kertyy. Nyt mulla on ollut keskenmenoja mut jokainen raskaus nostattaa mulla painoa parin ekan viikon aikana plussatestistä n. 4kg. Heti kun keskenmeno alkaa niin paino on tippunut heti pois. Mutta kaksi onnistunutta raskautta on tuoneet mulle hirmuisesti lisäkiloja joita oon tiputellut onistuneesti pois. Mutta kun raskaus alkaa niin mun päässä napsahtaa ja mää en ole ikinä kylläinen ja syömisellä ei ole mitään rajaa ja se on oikeasti tosi pelottavaa..
 
Painonnousu raskauden aikana on tosi yksilöllistä ja toiset on vaan sellaisia että ne kerää sitä painoa teki ne sitten mitä tahansa. Ja siihen ei valitettavasti voi vaikuttaa :(

Itsellä menossa ensimmäinen raskaus ja alkuun paino nousi ihan älyttömästi ja olo oli ihan turvonnut. Tosin takana oli myös kivulias munasolupunktio hyperstimulaatioineen ja tupakan lopettaminen. Mutta kyllä se ruokakin mulle kieltämättä alkuun maistui liiankin hyvin ja varsinkin mitä rasvasempaa ja epäterveellisempää niin sen parempi :ashamed:

Jotakuinkin raskauden puoleen väliin asti painoa tuli ropisemalla ja vaatekaapin sisällön sai uusia melkein kuukausittain. Puolen välin jälkeen tahti on itsestään rauhoittunut vaikka mitään en ole tehnyt eri lailla kun alkuraskaudessakaan. En siis juuri tarkkaile syömisiäni tai liikukaan. Nyt alkamassa rv 29 ja painoa tullut noin 14 kg!!!!! Että huh!!!
 
Mulla tuli ekojen kahden kuukauden aikana painoa melkein neljä kiloa. Tosin siinä oli osittain myös hyperin aiheuttamaa turvotusta. Tiistaina alkaa rv 30 ja viime neuvolassa pari viikkoo sitten oli painoa tullut yhteensä neuvolan mukaan 6 kiloa mun kotipuntarin mukaan 8 (luotan neuvolan puntariin enemmän kotipuntari kun antaa niin monta eri tulosta ku on vaalle astumiskertoja.). Nyt taas tuntuu, et paino olis vähän no jos ei laskenut niin tasaantunut. Mulla ei tokalla kolmanneksella juurikaan paino noussut ja nykyinen panonnousu tuntu johtuvan vain turvotuksesta ja vauvasta.

Kannattaa ehkä katsoa sitä ruokavaliota. Saako esim. liikaa suolaa josta voisi tulla turvotusta. Paljon vihanneksia ja proteinia ja vähän vähemmän hiilareita. Ja hiilareissakin ne hyvät hiilarit käyttöön. Valkoinen jauho pois. Luulis painonnousun tasaantuvan. :)
 
Ei namia, ei sipsejä, ei huonoja hiilareita, ei edes paljon rasvaa. Ja silti se paino näyttää tasaisesti nousevan. Ja tasaisella tarkoitan liikaa. Käytännössä on menty kilolla viikko. Toisekseen, ei voi olla kyse liikunnan puutteestakaan, kun on kaksi ponin kokoista koiraa, jotka pitää lenkittää. Harmittaa aivan vietävästi.

Lilyh + herns 9+4
 
Itse olen syönyt paljon kasviksia, lihaa, täysrasvaisia maitotuotteita, voita ym. En syö viljoja, tärkkelystä enkä sokeria, enkä makeutusaineita ja välttelen myös e-koodeja.
Söin vielä viime viikkoon asti pari palaa täysjyväruisleipää päivässä, mutta alkoi närästämään, niin lopetin senkin ja ei ole sen jälkeen närästänyt.

Vointi hyvä, ei turvota, ei ummeta (alkuun ummetti, kun söin työpaikkaruokalassa "tavallista" ruokaa kuten makaronilaatikkoa, perunoita jne. vaikkakin vain vähän), eikä närästä ja paino ei ole noussut grammaakaan, plussauspäivästä paino itseasiassa tullut alas 3-4 kg. Syön reilusti eli laihduttamisesta ei ole kyse :)

Kitrus ja KeijoOrvokki 20+4
 
Niin ja tosi hoikille sitä painoa tulee ihan väkistekkin (mikä ei siis tarkoita, että kyse olisi lihomisesta ja jonkun verranhan sitä rasvaakin on tultava imetystä varten), isokokoisemmille ei niin paljoa.
 
Mulla tuli viikolle 12 mennessä 3,5 kg ja sitte tahtiin 700 g/viikko! Viikolla 18 tahti oli enää 330g/viikko ja nyt (viikko 22) onneksi vain 181g/viikko. Kyllä se siitä siis tasottuu. Minäki oon mielestäni syöny koko ajan ihan samalla tavalla, en ees vetäny sipsejä enkä karkkeja.

Happis :)
 
Tässä raskaudessa keräsin nopeasti pahoinvoinnin vuoksi hiilaripitoisella safkalla 5kg painoa. Painnonnousu taittui, kun siirryin hyväkarppaukseen. Nyt on koko raskausaikana tullut noin 8kg (rv 37 menossa). Syön aivan normaalirasvaista ruokaa, vältän huonoja hiilareita ja syön kasviksia vähintään sen puoli kiloa päivässä. Pitää verensokeritkin tasaisena, mikä on tärkeää raskausdiabeteksen kannalta.

Mutta tosiaankin, elimistön hormonitoiminta voi mennä raskausaikana sen verran sekaisin, ettei siinä juurikaan ruokavalio auta. Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa lihomista.
 
Oli todella mielenkiintoista lukea näitä viestejä. Tästä oikein huomaa, kuinka yksilöllistä odotusaika oikein onkaan!

Omalla kohdallani laihduin raskauden ensimmäisellä kolmanneksella noin 5 kiloa. Nyt kun viikkoja on kasassa 17+5 olen tainnut päästä lähelle alkumittojani, kun ruoka on helteiden jälkeen tas alkanut maistua normaalisti.
 

Yhteistyössä