Huonotuloisempi ystävä arvostelee ostoksiani!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei rikas itsekään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei rikas itsekään

Vieras
Kaveri on kht:lla ja hänellä on todella harvoin autoa käytössä, joten monesti pyydän hänet mukaani isompaan markettiin, että saa ostettua kerralla enemmän ja edullisemmin kuin lähikaupasta.
Hän on kuitenkin ottanut huolehtiakseen myös meidän talouden budjetista, sillä kaupassa hän vähän väliä kyselee enkö katso kilohintoja tai miksi ostat tuota kun toi toinen olisi edullisempaa...
Jos mulla on varaa ostaa euron kallimpaa jauhelihaa tai luumuhillot tuubissa purkin sijaan, enkö saisi niin tehdä?!

En minäkään heille huomauta, kuinka paljon säästöä syntyisi tupakoinnin lopettamisella tai jos joku viikonloppu jättäisi olut ja viinit ostamatta.

Mulla taas tilanne on se, että jos kerron "kaverille" ostaneeni vaikka farkut, se on heti rahoilla leveilyä. Siis vaikka olisin ostanu ne Tarjoustalosta... Hän saa kyllä omasta mielestään puhua ostoksistaan, koska hänellä on vähemmän rahaa kuin minulla.

En mä varmaa osais aatella pahana, jospa kaveris on vain itse niin tottunu aina kyttäämään kilohintoja yms. että huomauttelee/kummastelee ostoksiasi. Tosin käyhän se varmaan rasittavaks jos alituiseen huomauttelee eikä usko jos hänelle asiasta huomauttaa.

niin pidäthän mukana myös hienovaraisuuden häntä kohtaan. Tarjoatko kyytiä esim säälistä, kun hänellä ei todellakaan ole sitä autoa käytössä ja kyläkaupassa on niin kallista, ,ettei hänellä sinun mielestäsi ole siihen varaa. Ethän ole tietämättäsi tuonut näitä tekijöitä esille, todennäköisesti köyhä ystäväsikin tekee huuomauttelut tietämättään, miltä se sinusta tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja se huonotuloinen:
niin pidäthän mukana myös hienovaraisuuden häntä kohtaan. Tarjoatko kyytiä esim säälistä, kun hänellä ei todellakaan ole sitä autoa käytössä ja kyläkaupassa on niin kallista, ,ettei hänellä sinun mielestäsi ole siihen varaa. Ethän ole tietämättäsi tuonut näitä tekijöitä esille, todennäköisesti köyhä ystäväsikin tekee huuomauttelut tietämättään, miltä se sinusta tuntuu.

Tarjoan kyytiä, koska hän tykkää käydä samassa kaupassa ja ostaa esim. viikon tarvikkeet kerralla kuten minäkin. Lähikaupan hinnat on kalliimmat -olemme huomanneet sen molemmat. Ja onhan se ostosten tekeminen yhdessä mukavampaa, saa samalla vaihtaa kuulumisiakin :)
Minun tuloni eivät päätä huimaa eikä niillä voi mitenkään edes leveillä (sitä taitoa tuskin koskaan edes opin), mutta ovat enemmän kuin kotihoidontuki.

Mä olen se, joka jaksaa nalkuttaa jos joku ostaa jotain täysin päätöntä, kun espanjalaista jäätelöä. Ehkä maailman epäekologisinta raahata jäätelöä koko mantereen poikki! Lisäksi suomalaisen työn tukeminen estäisi sen työn valumista halpamaihin...
Sen takia minä en osta aina halvinta.

Mutta oletko sanonut ystävällesi, etä ostat ihan tarkoituksella sitä mitä ostat? Tunnen muutamiakin ihan älykkäitä ihmisiä, jotka eivät huomaa katsoa kilohintaa. Melkein joka toinen tuote onkin kalliimpi isossa pakkauksessa! Tai mausteet on halvempia lasipurkeissa kuin täyttöpusseissa...

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Mutta oletko sanonut ystävällesi, etä ostat ihan tarkoituksella sitä mitä ostat? Tunnen muutamiakin ihan älykkäitä ihmisiä, jotka eivät huomaa katsoa kilohintaa. Melkein joka toinen tuote onkin kalliimpi isossa pakkauksessa! Tai mausteet on halvempia lasipurkeissa kuin täyttöpusseissa...

Joo, vaikkei minulla ole mielestäni mitään syytä hänelle ostoksiani perustella :o
Kyllä minäkin kilohintoja katson ja vaipoista kpl-hintaa. Ei mulla ole varaa mättää kärriin ihan mitä tahansa.

Minusta tuo kuulostaa siltä, että hän haluaa puolestaan olla avuksi. Voihan olla, että kokee kivana, että tarjoat kyydin ja sitten tarjoaa vastineeksi omaa osaamistaan eli pennin venytystä.

Tosi ystävällistä, että kuljetat kaveriasi ja ehkä hänestä myös voi noilla neuvoilla olla apua. Itselläni ei ole pulaa pikkurahasta ja usein tulee tunne, että maksan perusasioista liikaa, kun en jaksa hintoja vertailla. Tuo kaverisi voisi minulle olla oikein hyöyksi.

Kettuilua tuo olisi minusta siinä tapauksessa, että antaisi sinun ostaa kalliimat tuotteet ja sitten paluumatkalla latelisi kuinka paljon halvemmalla sen ja sen olisi voinut saada.

No, jos hän on vaan aidosti hämmästynyt, miksi ostat tuollaisia tuotteita. Kerro hänelle ensikerralla, esim, että tämä luumuhillotuubi on aivan älyttömän kätevä, että siitä kannattaa vähän maksaakin, ja että tämä jauhelihafirma on sinusta paljon luotettavampi ja laadukkaampi, että katsos näitä rasvamääriä tässä. Ja kerro hänelle vuorostasi, että tuossa on tupakkien vieressä noita vieroitustuotteita, että eikö kannattaisi jo kokeille! Miksi vaan hiljaa kuuntelet, perustele miksi ostat, eiköhän se lopu kyselyt siihen.
Ei ystävyyttä kannata tuon takia pilata. :wave:

Yhteistyössä