Huonosti syövä 1-vuotias

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsy painaa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsy painaa..

Vieras
Onko muita 1-vuotiaita, jotka ovat huonoja syömään ja näin ollen tankkaavat maitoa yöllä?
Meillä ei meinaa mikään ruoka maistua hyvin päivällä. Leipää, hedelmiä ja keitettyjä vihanneksia popsii sormin , mutta mitkään omatekemät pöperöt eivät kertakaikkiaan kelpaa. Kaupan ruuista jotkut menevät alas, mutta ennätys on puoli purkkia kerrallaan. Haluaisin että meillä syötäisiin kaikki samaa ruokaa ja olisi NIIIN ihanaa, kun tyttö söisi hyvällä ruokahalulla sen 5 ateriaa päivässä. Todella ärsyttävää, kun joutuu keksimällä keksimään, että mikähän voisi neidille maistua ja mitähän tällä kertaa annetaan aamu-ja iltapalaksi, kun puurot on syljetty pitkin seiniä..
Tämä äiti alkaa olla aika väsy tappelemaan syömisen kanssa ja heräilemään vieläkin yöllä syöttämään. Kohta pitäisi töihin palata, mutta saapa nähdä miten onnistuu kun yöllä joutuu monta kertaa heräämään..

Olen todella kade tuttavien lapsille, jotka syövät ja ovat aina syöneet, mitä eteen on laitettu ja yöt ovat nukkuneet 1,5kk ikäisestä asti. "Se on niin helppoa," tämä äiti sanoi, "Tankkaat vain lapsen niin täyteen illalla, kun pystyt, niin taatusti nukkuu aamuun asti."
Unohtipa vaan ohjeistaa, miten ihmeessä se tankkaaminen tapahtuu, kun lapsi ei välttämättä edes avaa suuta.. Letkullako? vai kenties väkisin???

Et ole yksin.
Mun tyttö on nyt 2v ja syö todella huonosti. Neiti oli 13kk kun lopetin yösyötöt ja tarjosin vain vettä pullosta (en tuttipullosta). Eipä sillä ollut vaikutusta uniin. Nyt tyttö nukkuu yöt hyvin kun ikää on 2v.
Eikä meillä vaikuta ruoka öihin! Mä tappelin lähes vuoden noiden iltapalojen kanssa ihan turhaan. Välillä tyttö syö hyvin lounaan, pudistaa päätä välipalalle ja huutaa kiitti kun tarjoan päivällistä. Iltapalaksi menee sitten 3 muroa... Yön se saattaa kuitenkin nukkua kokonaan.
Tai sitten syödään sikana koko päivä ja yöllä kämistään...

Jotkut lapset vain nukkuu paremmin kun toiset. Ja kaikki ei tarvitse iltapalaa nukkuakseen läpi yön.

Meillä yövieroitin nyt 11-kuukautisen tissistä kaksi kuukautta sitten. Alkoi vasta silloin syödä iltapuuroa, joskin syö yhä todella vaihtelevasti ja välillä ei ollenkaan.
Olen kuitenkin pitänyt tiukasti kiinni siitä, että yöllä ei enää syödä. Välillä herää öisin huutamaan, mutta luulen sen johtuvan myös uusien taitojen kokeilusta unissaan jne.
Vieroituksen jälkeen huutoa oli useammin, ainakin näillä näkymin tuntuu vähenneen...kopkop puuta.

En tiiä onko siitä sulle mitään apua, mutta entä jos vaan koitat olla muutaman yön syöttämättä? Ehkä iltapuuro alkais maistua paremmin.

Meillä on vieläkin välillä päiviä, jolloin tuntuu että syö vain maitoa. Neuvolan th meinas ettei mitenkään haitallista niin kauan kun maitoa saa, ja yleensä ruoka kuulemma alkaa maistua kun ei maitoa enää tipu.

Hirvittää kyllä jo ajatuskin kokonaan vierottamisesta!

Joskus myös surutta huijaan lapsiparkaa: kiinnostava lelu tms käteen, ja kun koittaa viedä sitä suuhun, suun auetessa lusikallinen sisään. Yleensä tepsii ainakin pari kertaa. Huiputukseen turvaudun kun ollaan esim. lähdössä johonkin niin että tiedän seuraavaan ruokailuun olevan aikaa, en tiiä onko kauhean järkevää mutta välillä on huoli että pakkohan sen jotain on syödä.

Voimia.

Meillä on ihan sama juttu!
Poika (-12kk) syö ainoastaan sormin, lusikka saa hirveät raivarit aikaan. Eilenkin päivälliseksi meni ainoastaan kananmuna ja keitetty porkkana. Liha ym. ei uppoa ollenkaan.. eikä tavarat, leikit, kirjat tms. paranna asiaa ollenkaan. Viikonloppuna syötiin makaronilaatikkoa, se kun on aika hyvää sormisyötävää. Ja mikä sotku! Olen ihan väsynyt 5 x vrk. siivoamisesta!
Jaksamista saman asian kanssa taisteleville!
Hyviä sormiruokavinkkejä myös otetaan vastaan :)

Mä olen sitä mieltä että ei kannata sotkea ruokailuun mitään leikkijuttuja, vaikka se hyvältä idealta voi tuntuakin. Kun lapsi tottuu siihen, niin oletteko valmiita leikittämään heitä jatkossakin?
Tehkää ruoaksi vaikka makaronia, pastaa, perunapaloja, broilerisuikaleita, lihapullia, lihapaloja, vihannespaloja yms.
Tottakai sotkua aluksi tulee, mutta se vähenee koko ajan. Ei kai voi olettaa että vuosi sitten syntynyt jo sivistyneesti popsii haarukalla ilman sotkua.

Mä olen ihan samassa jamassa nyt. Sotkua riitää ja harmittaa, mutta semmosta se on.

Meillä alettiin syömään kunnolla päivällä vasta, kun yösyötöt jätettiin pois (10kk). Itsekin ajattelin, että se pitää tehdä toisinpäin eli että ensin pitää alkaa syömään hyvin päivällä että yösyömiset jäävät. Mutta eipä ollut aamulla koskaan nälkä kun oli yöllä tankannut ja illalla lapsi ei kai tuntenut tarvetta syödä kun tiesi että saa yölläkin. Neuvoisin siis jättämään yösyötöt pois. Ajan kanssa alkaa maistumaan ruoka paremmin sitten päivälläkin. Ei 1-v lapsi janoon tai nälkään kuole yön aikana, vaikka varmasti protestoikin.

Me kokeiltiin pari kk sitten yösyöttöjen pois jättämistä. Meillä siis käytännössä itkettiin ja huudettiin 2vkoa ja sitten en enää jaksanut.
Eli kun ei yöllä saanut maitoa, niin ei nukkunut, koska oli nälkäinen ja koska ei nukkunut yöllä, niin eipä nukkunut päivälläkään ja kun oli koko ajan väsynyt, niin ei syönyt sitäkään vähää mitä yleensä, syöminen oli yhtä sylkemistä ja seinille heittelyä. Pelkkää kiukuttelua siis vuorokauden ympäri. Minä olin tämän 2 vkon jakson jälkeen aivan mielisairaalakamaa ja huusin ja itkin ja kiukkusin kaikille. Tämä ei siis ollut kenenkään etu. Meille rutiinit ovat hirveän tärkeitä, hyvät yöunet takaa meillä myös hyvät päiväunet ja toisin päin. Meillä meni siis kaikki aivan sekaisin ja revittiin tukkaa toistemme päästä.
Ajattelin että odotellaan pari kk ja kokeillaan sitten yösyöttöjen poisjättämistä uudestaan. Tyttömme painaa vain reilut 8kg, joten voisiko millään olla kuitenkin mahdollista että hänen kuuluisi vielä tankata öisin, kun on niin pikkuinen ja yösyötöt jaäävät sitten itsestään pois kun hänen elimistönsä on siihen valmis vai yritänkö vaan kuvitella näin..??

Minäkin kyllä luulen, että se "kuoleeko" lapsi yön aikana nälkään vai, on enemmän kiinni painosta kuin iästä. Itselläni vauva painoi 5kk sen verran kuin ap:n lapsi vuoden ikäisenä, eikä minulla olisi tullut silloin mieleenkään pitää häntä öitä ilman ruokaa jos hän oli nälkäinen ja itki. Minä luulen ap, ettei lapsesi ole vielä valmis jättämään yöruokailuja pois. Pienikokoiset lapset tankkaavat vähän kerrallaan tiuhaan tahtiin. Jos iltapalaa ei mene kuin pari lusikallista, niin on minusta julmaa olettaa että 8kg painava vauva pärjäisi 12h ilman ruokaa. On eri asia jos lapsi painaa 12kg ja vetelee evästä päivässä purkkitolkulla. Vuorokauden kokonaisenergiamäärä sen kuitenkin ratkaisee..

Meilläkin oli IHAN samanlaista kuin ap:lla (taapero 1v). Nyt sitten 1,5 vkoa sitten lopetin imetyksen kokonaan (vähitellen tosin, yösyötöt ensin pois). Viime päivinä poika on syöny ihan hulluna! Ruokaa uppoais vaikka kuinka paljon! Meillä syömättömyyden syy oli taatusti imetys...

Ja jos lusikkaruoka ei kiinnosta, niin yleensä laitan melkein joka aterialle sormiruokaa ja annan aina yhden palan nenän eteen kerralla, jota muksu sitten tavottelee ja alkaa pistää suuhun -siinä välissä tuikkaan lusikan suuhun;) Meillä sormiruokia ovatten: kurkku, tomaatti, kirsikkatomaatti, leipä, hedelmät, keitetyt porkkanat, perunat, maissi, herne jne. kaikki tietty pieniksi pilkottuna.

Jätä nyt ihmeessä se yösyöttö pois. Älä missään nimessä tuputa ruokaa. Lapsi kyllä syö jos on nälkä, mutta jos yöllä juo maitoa niin ei oo päivällä nälkä. Meillä jäi yösyöminen pois 2 kk:n iässä kaksosilta. Oikeestaan jätin sen pois vähitellen, koska tarvitsimme unta yöllä, että jaksaisimme hoitaa lapsia päivällä virkeänä ja hyväntuulisina. Varmaan vaikeampaa jättää se yösyöminen pois, jos olet jo noin pitkään syöttänyt. Mutta päätät vaan yhtäkkiä, ei siinä muu auta. Muutama yö on varmaan levoton, mutta rauhoittaa vähintään viikossa.

Meillä ei tuo yösyöttöjen posjättö auttanut mitään. Poika söi ihan yhtä vähän päivisin. Kolme viikkoa huudatimme poikaa yöt läpeensä, kun meille sanottiin, että "kyllä se alkaa syömään päivällä tarpeeksi kun ette anna yöllä maitoa" ja paskat sanon minä. Jotkut lapset tarvitsevat yöllä ruokaa ja sillä sipuli, niin on moni lääkäri todennut. Ei tämäkään asia mene KAIKKIEN lasten kohdalla, kuin oppikirjassa, että puolivuotiaasta eteenpäin lapsi ei tarvitse yösyöttöjä.

Meilläkään ei muuten vielä pelkkä yösyöttöjen poisjättö auttanut ruokahaluun. Vasta kun lopetin imetyksen kokonaan, alkoi ruokaa mennä uskomattomia määriä! Niin, ja meidän tirppana oli myös 1vee-neuvolassa n. 8,5kg. Seuraavan kerran mennään kasvukontrolliin 1v 1kk iässä ja nyt jo tuntuu poikaa nostellessa, että ihan varmasti on painoa tullut lisää:)

Voimia ap:lle! Meillä on täysin sama tilanne kuin ap:llä, poika on nyt 13kk ja painaa kyllä jo 9,5kg, mutta päivällä maksimi ruokailu on noin neljä lusikallista, sormin menee enemmän. Yöllä tankkaa tissiä parin tunnin välein joskus harvemminkin..
Kaipaisinkin nyt vinkkejä tähän useimpien suosittelemaan yöimetyksen lopettamiseen, sillä jos en anna, poika huutaa hysteerisenä vaikka koko yön, eli ei rauhoita pullo eikä nokkamuki, ei sylittely eikä kantaminen..tuttia ei syö..

1v. tyttäreni saa kans raivokohtauksen kun lusikan näkee. Ei sitten millään. Imetyksen lopetin 6kk ikäisenä kun tytöllä todella sitkeä sammastulehdus. jouduttiin noin 3viikon lääkekuurille ja tämän jälkeen maidontulo oli niin hidasta etten enään voinut itkettää lasta :( Oisin halunnut imettää 1v saakka, toisin kävi. Maito kelpaa neidille milloin vain mutta kun kyse puurosta/ruoasta niin ei. Ihmettelen kaupan jättikokoisia ruokapurkkeja jotka on alkaen 1v. Huhh, tyttö syö ehkä sen annoksen silloin tälllin kokonaan ja sekin kahdessa osassa(lounas ja päivällinen) banaani ja kaikki sormiruoka maistuu vallanmainiosti ja ylipäätään kaikki mitä itse syön, leipä, jugurtti, viili, tomaatti, jne.. Painoa neidillä kuitenkin 9.4kg ja pituutta 75cm, on siis suht. painava tyttö vaikkei siltä näytä, sopivan pyöreä vauva<3 Tyttö kävelee täyttä päätä, juoksuun yrittää lähteä ja kova kiipeilemään. Ei hetkeäkään yhdessä kohtaa.
Illalla meillä on ongelma unen tulon kans, hyssytän neidin uneen sylissäni ja laitan omaan vuoteeseen. Heräilee 1-2 kertaa öisin, yhden kerran annan yössä maitoa.
En ole tähän asti raaskinut itkettää neitiä mutta ois se niin ihanaa päästä yöheräilystä pois. Taidanpa ensi yönä tarjota vettä maidon sijaan vaikkapa nokkamukista tuttipullon sijaan.
Mä voin sanoa että uskon kaikkia niitä äitejä jotka sanoo olevansa väsyneitä heräilemään öisin, sitä minäkin olen, todella väsynyt, ois ihana saada nukkua edes yksi yö yli 12h putkeen. Normaalisti nukun vuorokaudessa 7-8 h 1-2 kertaa heräillen mutta kun nämä vuorokauden tunnit ei riitä minulle niin pakko hommailla iltaisin tytön nukkumaanmenon jälkeen. Meillä on ihan hyvä rytmi silti, nukkumaan illalla 20-20.30 paikkeella, herätään aamulla klo. 8 ja nukkumaan klo 11 ja nukutaan n. 2-3h päivällä. Välistä päiväuni jää 1h kun naapurit möykkää pihalla, argh!

Sellasta meillä, jaksamisia itselleni ja muille äideille!!
Kyllä sen lapsenkasvu kertoo saako lapsi tarpeeksi ravintoa.

Hei! Meillä oli täysin sama tilanne kun poika oli vajaan vuoden. Ruoka ei maistunu päivällä ja yöllä syötiin kahden tunnin välein maitoa. Tilanne muuttui radikaalisti kun pidin pehmeän tassuttelukoulun ja lopetin yösyönnit. Kaksi yötä meni ja meidän elämänlaatu parani. Poika rupesi syömään päivällä ja nukkumaan yöllä. Itsellä meni vielä aikaa että oppi nukkumaan yli kahden tunnin pätkiä kun olin yli 10 kk heräilly.

Alkuperäinen kirjoittaja Ä74:
Hei! Meillä oli täysin sama tilanne kun poika oli vajaan vuoden. Ruoka ei maistunu päivällä ja yöllä syötiin kahden tunnin välein maitoa. Tilanne muuttui radikaalisti kun pidin pehmeän tassuttelukoulun ja lopetin yösyönnit. Kaksi yötä meni ja meidän elämänlaatu parani. Poika rupesi syömään päivällä ja nukkumaan yöllä. Itsellä meni vielä aikaa että oppi nukkumaan yli kahden tunnin pätkiä kun olin yli 10 kk heräilly.

Kertoisitko miten toteutitte unikoulun? Itsellä on jo työt alkaneet(onneksi sain työpaikalla järkättyä asiat niin että työskentelen lähinnä vain viikonloppuisin) ja välilä tuntuu ettei voimat riitä mihinkään. Yösyöntiä meillä ei enää joka yö harrasteta, mutta herätään huutamaan tai muuten valvotaan kuitenkin useita kertoja yössä. Välillä muu ei auta kuin maitopullo. Jos on syönyt päivällä huonosti, niin silloin huutaa yöllä nälkäänsä ja ei todellakaan rauhoitu ilman pulloa. Testattu on!!
Kovasti mietityttää tehdänkö illalla itse jotain väärin tai voiko tytöllä olla jotenkin turvaton olo tai jotain, kun mummilassa yötä ollessaan nukkuu aina yöt läpeensä 10h, eikä välttämättä päästä ääntäkään. Kotona ihan eri meininki..
Iltahommat meillä on tehty aina samalla kaavalla ja ilta rauhoitetaan jo klo 19.00. Pesut ,yökkärit, himmeä valaistus, luetaan kirjoja tyynyjen päällä. 17-18 ollaan puistossa ja yritetään puristaa neidistä ulos viimeisetkin mehut, jottei energiaa jäisi "varastoon" yötä varten.. Mene ja tiedä, voi kun mukana olisi tullut käyttöohjeet, vaikka sitten saksaksi.. Onneksi syöminen ei enää niin pahasti takkua, kuin jonkin aikaa sitten, vaan nykyään kelpaa ihan kaikenlainen pöperö, tosin määrät ei edelleenkään päätä huimaa, mutta pääasia että kuitenkin syö..

Hei! Meillä tassutteluhommat meni yksinkertaisuudessaan näin: kun poika heräsi (oli pinnasägyssä joka oli ihan parisängyn vieressä) toistelin rauhallisesti "ei ole mitään hätää,nyt nukutaan" tai jotain tuommoista. Silitin selästä aina välillä. Meillä on rauhallinen poika, jolle näytti sopivan tämmöinen "koulu". Kuunteli aina välillä eikä huuto yltynyt hysteeriseksi missään vaiheessa. Onhan paljon niitäkin lapsia jotka huutavat sen seitsemän yötä ja joillekin ei sekään auta. Lisäksi meillä oli siinä vaiheessa korvike+pullo käytössä. Rinnasta vierotti itse itsensä ennen 8kk:tta. Varmaan sekin auttoi että olin hyvin päättäväinen asian suhteen ja olin varma mitä tein. Olin niin väsynyt että ei enää auttanut odotella että itse jättäisi yösyönnin. (Veljen perheessä "odoteltiin" 2,5 vuotiaaksi ja sitten ei enää auttanut kuin radikaali huutokoulu, joka sekin kesti vain 2 yötä.) En olisi itekään uskonut että se tepsii noin hyvin. Mutta meillä se tepsi. Molemmat saatettiin heräillä senkin jälkeen öisin mutta nyt poika nukahti itsekseen eikä tarvinnut maitoa "unilääkkeeksi". Muistan kun poika nukkui ensimmäisen kokonaisen yön, valvoin itse puoli viiteen aamulla kun en osannu itse nukkua. Tsemppiä kovasti! Teillä kuulostaa jo nyt menevän vähän helpommin.

meillä yksivuotias tyttö joka myös joskus jättää syömättä tai syö todella vähän. En ole hirveästi jäänyt tappelemaan asiasta enkä kokeillut vaihtoehtoisia ruokia tarjota. Olen huomanut, että tyttarpeeksi.äreni joskus pelleilee ruuan kanssa ihan sen takia, että sillä lailla saa varmaa huomiota. Siitä mieleeni tulikin, että saattaa johtua aivan siitä että en ole muistanut huomata lastani tarpeeksi. Usein juuri ennen ruokailua ei ole ollut lapsen kanssa koska on valmistanut sitä ruokaa. Tässä 4 vinkkiä jotka meillä usein tepsivät. 1. Ennen kun syötät lasta, pidä hänen kanssaan sylittely-halittelu-kutittelu-juttelu-tuokio. 2. Lentokoneen sijaan olen mennyt aivan nenä vasten nenää lapsen lähelle ja jutellut tai laulanut, ei tepsi jos ei ole kunnon kontaktia. 3. Syötä lapsi sylissä tai käytä syöttötuolina toista ihmistä esim. isää. 4. Samalta lautaselta syömisessä on jotain niin ihmeelistä, että harva lapsi jättää syömättä jos saa istua vieressäsi ja annat hänelle samaa ruokaa kun itse syöt.

Meillä tyttö 1,5v herää usein kerran yössä ja nukahtaa rinnalle tuttia ei ole koskaan syönyt joka on monelle lapselle helpotus laittaa vain tutin takas suuhun ,kun yöllä herää ja lapsi jatkaa unia.Meillä jos silittää tyttö huitaisee käden pois salaman nopeasti ei tykkää oikien silitteystä jatkaa unia tosiaan rinnalla jos hyssyttelee tai ottaa syliin tai muuta niin hän voi huutaa monta tuntia ja sitten itse olen ainakin ihan kuitti sellasen yön jälkeen tarvitsemme kaikki unta joten olen #sortunut# mennään sieltä missä aita matalin menetelmään,mutta näin uni olllut kaikille meille taattu.Tyttö syö aika heikosti just niin monien mainitsemalla sormitekniikalla ja vähän.painoa nyt 11kg ja pituutta 78cm sanoivat neuvolassa ei hätää vaik syö vähän paino yläkäyrillä,joten en ole sit stressannu siitä sen enempää,vaik kyl ihmettelen kun kaverien reilu 2-3kk nuoremmat vetelee 2 isoa purkkia päivittäin + puurot vellit ja välipalat.jep mut näillä mennään ja olenkin ajatellut imetyksen lopettamista tuossan vuopdenvaihteen jälkeen saa nähä tyttö on kyllä niin kii rinnassa,mut katsotaan ainakin saa olla itse tyytyväinen,kun maitoa riittänyt noin pitkälle.

Yhteistyössä