huonokuntoiset vanhemmat - kuntako hoitaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyly - mutta syystä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyly - mutta syystä

Vieras
Kuka vastaa, tarkkailee ja toimii aktiivisesti huonokuntoisen vanhuksen hoidon takaamiseksi tilanteessa jossa omaisia ei ole?

Lyhyesti taustaa: vanhempani ovat olleet koko lapsuuteni järkyttävän väkivaltaisia, ja minua on pahoinpidelty ja laiminlyöty monin tavoin. Väkivalta isäni taholta jatkui pitkälle aikuisuuteen, eli siis fyysistä käsiksikäymistä ja uhkailua/huutamista jopa raskaana ollessani. Jouduin oman ja perheeni turvallisuuden takia laittamaan välit poikki useamman kymmenen vuoden kestäneen perhehelvetin takia. Koska en pidä yhteyttä vanhempiini (en myöskään äitiini joka on lojaali isälle ja valitsi ns. isän puolen välirikossa) niin mietin että kuka loppupeleissä sitten heitä vanhana huolehtii?

Kunto alkaa olla aika heikko, siskoltani kuulen asioista, tosin hänkin asuu monen sadan kilsan päässä vanhemmistani. Tekeekö kunta automaattisesti jonkun "kuntotarkastusratsia" vai pitäisikö omaisten pyytää tällaista?

Itse en halua olla missään tekemisissä isäni kanssa, vuosikausien väkivalta ja nöyryyttäminen on saanut aikaan sen että ahdistun syvästi jos hänet näen tai tapaan esim. sukujuhlissa. En todellakaan ole heille elämästäni mitään velkaa enkä mielestäni velvoitettu heitä auttamaan.

Jäävätkö siis vanhukset itsekseen omaan torppaansa kuolemaan vai huolehtiiko kunta jotenkin automaattisesti vanhuksista?

Aloite täytyy tulla naapurilta tai lääkäriltä tms, joka ottaa yhteyttä vanhuspalveluun ja työntekijä käy sieltä tekemässä palveluarvioinnin. Mitään ikäsidonnaisia kontrolleja ei ole. Mut jos näennäisesti pärjää, laskut maksaa yms., eikä kukaan puutu niin saavat keskenään olla ihan rauhassa.

Kyllä se on aika lailla "herran haltuun" jos ei joku ulkopuolinen puutu mahdolliseen avun tarpeseen, esim. juuri lääkäri, naapuri tai omainen.

Oman mummoni kohdalla olen huomannut ettei mitään apua saa, jos ei sitä joku vaadi ja usein vanhukset eivät osaa vaatia, kun eivät ole tietoisia mihin voisivat olla oikeutettuja :(

samaan ketjuun tungen kyselemään, koska välini vanhempiini ovat myös katkolla olleet useita vuosia, juuri perheväkivallan, alkoholismin yms. takia...olen päässäni pohtinut, että sitten kun aika heitä jättää, kuka kustantaa hautajaiset? vanhempani ovat varattomia, koska ovat ryypänneet omaisuutensa, elelevät työttömyyskorvauksilla tälläkin hetkellä.. tiedän, että on kaamea ajatus, mutta minä en pistä senttiäkään, mikäli viinalla tuhoavat kroppansa ja kuolevat siihen.

kiitos vastauksista. Täytynee toivoa sitten että asia jotenkin järjestyy "itsestään". Vanhempani toki odottavat ja vaativat että hoitaisin heitä vanhana - olen heidän mielestään vain "kiittämätön ja pahansuopa lapsi" ja isäni mukaan tulisin järkiini kyllä jos minua taas pääsisi vähän ns. kurittamaan.

En siis todellakaan ala vanhempieni hoitajaksi tai vastuuhenkilöksi. Sen verran selvitin että sitten kun vanhemmat menevät aivan höperöön kuntoon voi kunnalta anoa ns. edunvalvojaa hoitamaan vanhempien raha-asioita ja päätöksentekoa, palvelutaloon siirtymistä jne. Yleensä siis omaiset ovat se edunvalvoja mutta itse en aio sellaiseksi alkaa.

Edelliselle kirjoittajalle vielä sen verran että hautajaiset maksetaan aina kuolinpesästä, ja jos sitten kuolinpesällä ei ole rovon ropoa niin sitten kai omaiset maksavat ja sossusta on mahdollisuus käsitykseni mukaan saada jotain avustusta. Hautajaistenhan ei tarvitse olla muuta kuin vaan arkun heitto kuoppaan jolloin vain arkku ja hautakivi maksavat, seurakunta hoitaa hautapaikan.

Yhteistyössä