Huono kokki

• Viestiketjun aloittaja Ipi79
  • Ensimmäinen viesti
Ipi79
Hei ihmiset,

siis mulla on 1v3kk vanha tytar ja siis oon ehka maailman HUONOIN kokki... :D :ashamed: ja nyt tuntuu et baby on vahan kyllastynyt mun samoihin mossoihin!! :| ni oisko mitaa ehotuksia..mita annatte valipalax...ja sit lounas ja paivallinen!!

Kiittis

Mitäs te aikuiset syötte ruoaksi ja välipaloiksi?
Tuon ikäisellehän voi antaa ihan samaa ruokaa mitä itsekin syötte, suolaa ei tietenkään kannata kamalasti laittaa, aikuiset voi sit lisätä suolaa omalle lautaselle mikäli tarve.

Kaikki keitot on hyviä, kanakeitto (maustamattomista broiskusuikaleista), jauhelihakeitto, kalakeitto(esim. pakastesei) Perunoita vaan, sit jotain edellämainituista lihoista sekaan ja keittojuurespussi. Mausteita maun mukaan.
Makaronilaatikkoa, lihasuikaleista kiusaus on helppo tehä (valmiista peruna-sipulisuikaleista&lihasuikaleista+mausteita, ja ruokakerma vaan sekaan ja uuniin)
Lihapullat&perunamuusi jne..

Välipalana jugurttia,viiliä, kiisseliä, marjapirtelöä (maustamatonta jugurttia, maitoa ja pakastemarjoja & vähän sokeria, ja sauvasekottimella kuohkeeksi :p ) tai marja/hedelmärahkaa, ja sit ihan hedelmiä, leipää yms.

Meidän suurimmat hitit on perunamuusi ja lihapullat, ja poron (tai hirven) käristys. Niitä 1v söisi miten paljon vain. Risotto on hyvä ja halpa. Mä yritän vaihdella noita lisukkeita, eli perunaa, riisiä, pastaa, couscousia. Riiseistä riisi+ohra jne. Uunikalaa meillä on tarjolla meilkein aina kun kirjolohi on tarjouksessa, ja se tekee kauppaansa.

Välipalana syö yleensä jugurttia (maustamaton jossa vähän omatekoista hilloa) ja jotain hedelmää. Leipääkin syö mielellään, mutta ei leivän päällisiä. Välipalaksi voisit kokeilla myös esim hedelmäriisiä tai marjapuuroa.

AAM
ollaan huomattu kans että muusi höysteettynä melkein millä tahansa kastikkeella on pojan herkkua, jauhkis-, kana-, makkara/nakkikastike , uunissa tehty lohi ja muusi... :p juuri nuo lihapullat.

Välipala meillä välillä kans rice crispieseja ja jugurttia joukkoon, viiliä, rahkaa, hedelmiä vaihdellen (tällä hetkellä päärynä ja klementiinit herkkuja)..

Täällä toinen huono kokki! :wave: :ashamed:

Mua askarruttaa, että mitä voi antaa kohta 1-vuotiaalle, kun pitäis siirtyä ns. tavalliseen ruokaan, mut tuntuu, et kaikessa mitä itse syömme, on paljon mausteita. Käytän mielelläni ruuassa esim. lihaliemikuutioita ja ruokakermaa, enkä tiedä, voiko/ kannattaako niitä antaa noin pienelle?
Mites tuo perunamuusi, laitatteko siihen paljon voita/ margariinia? Entä miten laitatte esim. uunikalan, mitä mausteita jne.?

Kyllä mä laitan keittoon/kastikkeeseen yhden lihaliemikuution ihan surutta. Ei siihen lapsen annokseen siitä niin isoa osaa tule että suolaa ois kohtuuttomasti. Muita mausteita saa antaa ihan sen mukaan miten lapsi syö, ei niissä ole rajoitteita. Itse maustan niin kuin aina ja tyttö syö tyytyväisenä. Ruokakermaa käytän myös normaalisti, juohan tuo ihan tavallista maitoakin ja syö jugua, viiliä ja raejuustoa...

Mä laitan uunikalaa siten että lätkäisen lohifileen vuokaan, päälle kaadan mössöä jossa on smetanaa, tilliä ja sitruunamehua :)

Muusia en oo tehny aikoihin mutta senkin tekisin ihan tavallisesti. Maitoa ja nokare margariinia joukkoon.

verkkis: Kyllä ruokakermaa voi käyttää ruoan laitossa alkaen 10kk ikäiselle, ja toki margariinia saa laittaa vauvan ruokiin, sehän on jopa suotavaa että margariinia tai ruokaöljyä vauva saisi useamman teelusikallisen päivän aikana puuron seassa tai muissa ruoissa. Kannattaa vaan valita semmoinen margariini missä on enimmäkseen hyviä pehmeitä rasvoja.
Esim. uunikalankin saa aika kätevästi maustettua vähän kevyemmin toisesta laidasta, minkä voi sitten antaa pikkuiselle ;)

Yhteistyössä