Huono itsetunto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Alemman luokan kansalainen" :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Alemman luokan kansalainen" :)

Vieras
Hei! Olen pian 9 kk pojan äiti ja ongelmana on heikentynyt itsetunto. Olen miltei samoissa mitoissa, kuin ennen raskautta, minulla on paljon ystäviä, mies joka kehuu ja välittää. Käyn sopivasti ulkona "tuulettumassa", enkä ole mökkiytynyt ja mielestäni hoidan lastanikin hyvin. Luonteeltani olen avoin ja iloisen sosiaalinen ja olen pitänyt itseäni ihan mukavan näköisenäkin. Mutta, mistä voi johtua, että olo on yhtä epävarma, kuin teinitytöllä. Tänäänkin pizzeriassa tuntui siltä, että lauma mopoikäisiä poikia olisi pitänyt mua pilkkanaan, vaikka järjellä tajuan, että eiköhän nuo ihan omille jutuille nauraneet. :) Kaupungilla kävellessä tunnen itseni ihan maanmatoseksi tai vaihoehtoisesti harmaavarpuseksi. Jos joku ymmärtäisi mistä on kyse, niin vinkathaan vähäsen. Pitäisikö alkaa laittautumaan enemmän, vaikka se ei itselleni (kai) niin tärkeää olekaan?

P.S Voisiko tämä johtua hormooneista, imetän yhä?

Ihan hatusta vedän yhden. Eli olisiko vauvan saanti laukaisuut jotain lapsuuteesi liittyvää, joka purkautuu huonona itsetuntona. Jos sua itseäsi on kohdeltu huonosti tai jotain? Mimmonen äitisi oli, nauttiko äitiydestä jne.

Enpä osaa sanoa.

Voisiko olla niin, että käyt kuitenkin aiempaan verrattuna vähemmän ulkona kaupungilla ym. varsinkin ilman lasta? Itselläni on usein sellainen olo, että olen ihan pihalla kaikesta varsinkin jos ilman lasta liikun. Silloin kun voi keskittyä kaikenlaiseen, mihin ei lapsen kanssa ehdi ja sitten huomaankin etten enää ole ihan "kartalla" kaikessa. Esim. tämän päivän trendit jne. kun ei ne juurikaan kiinnostakaan. Kuitenkin tulee välillä sitten epävarma olo, että onko sitä pukeutunut ihan tollosti ym. kun ei niin siitä ulkomuodostaan ehkä välitä kuin ennen.

Tulipa sekava viesti. Toivottavasti ymmärsit kuitenkin, näin taitaa minulla olla. Ja hormoonitkin on varmaan ihan varteenotettava vaihtoehto, ne on ainakin sekoittaneet minun pään.

Minä tunsin itseni imetysaikana rumaksi tollukaksi, vaikka mitään syytä siihen ei ollutkaan. Imetyksen loputtua (lapsi 1 v 1 kk) vasta normaali terve itsetuntoni palasi ja aloin tuntea itseni taas viehättäväksi. Luulenpa, että hormonit ovat syynä tällaisiin ongelmiin.

..on ollut ihan samaa!!! Vasta nyt taas kiinnostaa alkaa kinnostamaan kaikki muu ulkopuolinen hömpötys kun lapsi on jo 1,5vee!
Mäkin tunsin itseni kaikesta ulkopuoliseksi ja jotenkin rumaksi ja epämuodikkaaksi tuossa vaiheessa, mut usko pois! Se menee ohi!! :)

Täällä sama juttu. "Vauvakavereiden" kanssa liikkuessa ihan ok, mut muuten jotenkin sellainen olo, et on ihan pihalla kaikesta. Mut kaipa sitä on luonnollisesti keskittynyt niin paljon vauvaan, ettei muut jutut kiinnostakaan. Mä en ole omille menoille paljon päässytkään, kun vauva on vasta nyt alkanut huolia pulloa. Mut pikku hiljaa :)

Yhteistyössä