HUOMIO JOKU JOKA TIETÄÄ(EILEN PORASIN TÄÄLLÄ ASUNNOSTA)

• Viestiketjun aloittaja helphelp
  • Ensimmäinen viesti
helphelp
niin et asunto oltais myyty mun alta et joudun 3kk ettiin uuden asunnon..
valaskaas mua vähän kun mulla on määräaikanen sopimus,voimassa lokakuuhun asti.nyt jotain soitti välittäjä ettei ne voikkaan irtisanoa ne ostajat mua tammikuun lopussa..
eli saanko mä asua mihin asti tässä ja koska ne voi mut heittää mäkeen?
kun puhui jotain et mun pitää ite irtisanoa itteni..

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voit asua lokakuuhun asti. Eipä myyjät tienneet mitkä määräaikainen tarkoittaa.
eli mua ei voida noin vain pihalle pistää?
harmittaa ton asunnon myyjän puolesta jos peruuntuu kaupat nyt kun ei saakkaan mua pihalle ne myyjät(toivottavasti ei saa) mutta mulla "kasa" lapsia tossa ettei se muutto tosta vaan onnistu ja pojan ekaluokka kesken tossa etten haluaisi enne kesää muuttaa mihinkään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
älä sano itteäs irti, sit sulla on kk irtosanomisaika vaan!!! jos sut sanotaa irti, sit on 3kk.
Paitsi että määräaikainen on määräaikainen ja piste. Se loppuu automaattisesti ilman kummankaan osapuolen irtisanomista sopimuksessa mainittuna päivänä PAITSI jos molemmat osapuolet yhdessä toisin sopivat. Mutta vuokranantaja ei voi yksipuolisesti päättää asiaa.

Googleta huoneenvuokralaki ja määräaikainen sopimus.

ap
KIITOS TIEDOISTA.ette usko kuinka täällä olen seinille hyppinyt ton takia et joudunko todellakin pihalle et menee tää 3 kk asuntoa etties.jes huh ihanaa!!
vuokrat ja kaikki ajan tasalla ja kuukautta aikasemmin maksellu niin ei voi senkään takia mua nakkailla mihinkään.

vieras ja linkki

§ 38
Omistusoikeuden luovutus tai siirtyminen sekä huoneiston ottaminen yhtiön hallintaan
Jos vuokralle annetun huoneiston käsittävä rakennus tai huoneiston hallintaan oikeuttavat osakkeet vapaaehtoisesti luovutetaan tai siirtyvät toisen omistukseen taikka jos omistusoikeus siirtyy avio-oikeuden, naimaosan, testamentin tai perintöoikeuden nojalla tai yhteisomistussuhteen purkamisen johdosta, sitoo vuokrasopimus uutta omistajaa:
1) jos vuokralainen on ennen luovutusta tai saantoa ottanut huoneiston hallintaansa;
7 luku
Vuokrasopimuksen irtisanominen
51 §
Vuokrasopimuksen päättyminen irtisanomisen johdosta
Jos toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus irtisanotaan, se päättyy irtisanomisajan kuluttua, jollei toisin sovita taikka tästä tai muusta laista muuta johdu.
Määräaikainen vuokrasopimus päättyy irtisanomisen johdosta vain siten kuin 39, 44, 46, 55, 90 ja 91 §:ssä säädetään. Jollei muuta ole säädetty tai sovittu, sopimus irtisanomisen johdosta päättyy irtisanomisajan kuluttua.
Jos määräaikainen vuokrasopimus irtisanotaan muussa laissa säädetyllä perusteella, se päättyy siten kuin tässä muussa laissa säädetään.

Kaikki tämä ja paljon muuta:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481

hei
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
älä sano itteäs irti, sit sulla on kk irtosanomisaika vaan!!! jos sut sanotaa irti, sit on 3kk.
Paitsi että määräaikainen on määräaikainen ja piste. Se loppuu automaattisesti ilman kummankaan osapuolen irtisanomista sopimuksessa mainittuna päivänä PAITSI jos molemmat osapuolet yhdessä toisin sopivat. Mutta vuokranantaja ei voi yksipuolisesti päättää asiaa.

Googleta huoneenvuokralaki ja määräaikainen sopimus.
juuri näin!! Mutta itteään ei kannata missää nimessä sanoa irti.

Millipidetär
sitä en tie et voiko uudet omistajat alkaa hiillostamaan sua ulos tyyliin nostamalla vuokraa reilusti, onko määräaikaisessa sopimuksessa sama vuokra koko ajan? sitten se ei onnistu...mun kaveril kävi samoin mut niillä oli toistaiseksi voimassa oleva sopimus mut puoli vuotta aikaa lähteä, tää uusi vuokranisäntä alkoi heti nostamaan vuokraa et ne lähtee pian pois

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
sitä en tie et voiko uudet omistajat alkaa hiillostamaan sua ulos tyyliin nostamalla vuokraa reilusti, onko määräaikaisessa sopimuksessa sama vuokra koko ajan? sitten se ei onnistu...mun kaveril kävi samoin mut niillä oli toistaiseksi voimassa oleva sopimus mut puoli vuotta aikaa lähteä, tää uusi vuokranisäntä alkoi heti nostamaan vuokraa et ne lähtee pian pois
On siinäkin jotkut rajoitukset.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
joo ei voi nostaa sitäkään,sillon kun allekirjoitin ton sopimuksen se välittäjä sanoi ettei vuokran antaja voi nostaa vuokraa tuon sopimuskauden aikan..eli eivät saa mua silläkään ulos:)

Työäiti
Kyllä määräaikaisenkin sopimuksen voi irtisanoa vuokranantaja

Lahde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481?search[type]=pika

Määräaikainen vuokrasopimus päättyy irtisanomisen johdosta vain siten kuin 39, 44, 46, 55, 90 ja 91 §:ssä säädetään. Jollei muuta ole säädetty tai sovittu, sopimus irtisanomisen johdosta päättyy irtisanomisajan kuluttua.

Esim

Määräaikaisen vuokrasopimuksen irtisanominen
Tuomioistuin voi oikeuttaa vuokralaisen tai vuokranantajan irtisanomaan määräaikaisen vuokrasopimuksen 2 tai 3 momentissa mainitulla erityisellä perusteella.

Oikeus irtisanoa sopimus voidaan antaa vuokralaiselle,

1) jos hänen tai hänen huoneistossa asuvan perheenjäsenensä sairaus tai vamma aiheuttaa asunnon tarpeen lakkaamisen tai olennaisen muuttumisen tai

2) jos hän muuttaa toiselle paikkakunnalle opintojensa, työnsä tai puolisonsa työn takia taikka

3) jos muusta näihin verrattavasta syystä sopimuksen pysyminen voimassa sovitun määräajan loppuun olisi vuokralaisen kannalta ilmeisen kohtuutonta.

Oikeus irtisanoa sopimus voidaan antaa vuokranantajalle,

1) jos hän tarvitsee huoneiston omaan tai perheenjäsenensä käyttöön syystä, jota hän ei ole voinut ottaa huomioon sopimusta tehtäessä, tai

2) muusta tähän verrattavasta syystä sopimuksen pysyminen voimassa sovitun määräajan loppuun olisi hänen kannaltaan ilmeisen kohtuutonta.

Vuokrasopimuksen sillä osapuolella, joka ei ole sopimusta irtisanonut, on oikeus saada kohtuullinen korvaus sopimuksen ennenaikaisesta päättymisestä hänelle aiheutuneesta vahingosta

vieras
Juu voidaan, mutta jos avioero ei ole tullut ostotarjouksen tekemisen jälkeen yllätyksenä niin voi olla heikoilla. Etenkin kun soppari on voimassa pyöristäen 9 kk josta 3 kk menisi joka tapauksessa irtisanomisaikaan, eli tuon 6 kk takia saa olla aika painavat syyt jos vuokralainen kiistää perusteen.

Oikeus irtisanoa sopimus voidaan antaa vuokranantajalle,

1) jos hän tarvitsee huoneiston omaan tai perheenjäsenensä käyttöön syystä, jota hän ei ole voinut ottaa huomioon sopimusta tehtäessä, tai

2) muusta tähän verrattavasta syystä sopimuksen pysyminen voimassa sovitun määräajan loppuun olisi hänen kannaltaan ilmeisen kohtuutonta.

Vuokrasopimuksen sillä osapuolella, joka ei ole sopimusta irtisanonut, on oikeus saada kohtuullinen korvaus sopimuksen ennenaikaisesta päättymisestä hänelle aiheutuneesta vahingosta

Yhteistyössä