Huomenna se sitten alkaa, päivähoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mar-ii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mar-ii

Jäsen
28.09.2008
77
0
6
Ja jännittää tosi paljon! Meidän 1v 1kk poju siis aloittaa huomenna päiväkodissa, itselläni alkaa työt.
Tahtoisinkin vähä muiden kokemuksia ekoista päiväkotipäivistä, miten on mennyt, onko lapsi itkenyt ihan mahdottomasti (jokainenhan on toki oma yksilönsä) , jos kestovaippoja käytössä niin kuinka hoitajat ovat ottaneet ne vastaan jne.
Itseäni jännittää eniten se, että miten pojalla menee siellä, hän kun on paljon minun perään koska oon häntä hoitanut kotona koko ajan, toki mies myös osallistuu normaalisti =)
Vastailkaa :)

Hyvin se menee!tuon ikäisen on kokemukseni mukaan yleensä "helpompi" aloittaa kuin vanhemman. Kestovaippoihin suhtaudutaan jokapaikassa vähän eritavalla,mutta kysymällä selviää=)olen siis itse lastenhoitaja.

Niin mustakin tuntuu että helpompaa on nyt laittaa hoitoon kun sit myöhemmin. Ja itse kaipailen jo "muutakin" elämää ku kotona olemista :D Sanoinkin jo tutustumiskerralla et meillä kestoillaan, haluisin vaan tietää et miten muilla on menny sen asian kans.

toivotaan että hyvin menee. Meidän neiti aloittaa 1.9 hoidon....saa nähdä miten se menee kun ei ole sekään ollut vieraassa paikassa hoidossa ja mahdoton äidin perään..tyttö on siis 1v1kk ikäinen kans.

Meillä oli vähän vanhempi (1v4kk) aloittaessaan, aluksi jäi vähän itkeskelemään, ja istuskeli kuulemma paljon hoitajien sylissä. Parin viikon päästä alkoi reipastua ja ottaa kontaktia muihin lapsiinkin. Nyt viihtyy jo hyvin eikä mitään ongelmia ole ollut. Uniin hoidon aloitus kyllä vaikutti, eli heräili öisin aluksi itkemään.

Meillä hoitoon lähtö ei ihan vielä ajankohtaista, mutta vuodenvaihteessa kylläkin. Olen jo nyt jännittynyt tilanteesta, sillä tyttömme (kohta 2v) on ollut nyt äitissä kiinni hyvinkin pitkään. Tämä äiti-ikävä kärjistyi eilen siihen kun mieheni kanssa kävimme kuntosalilla ja neiti oli reilu tunnin isovanhemmillaan, niin kun hakemaan menimme itki neiti lähes hysteerisesti äitiä!
Meillä oli tarkoitus huomenna asuntomessuillakin käydä ja jättää lapsemme isovanhemmille, mutta se reissu nyt sit kariutui tytön ikävän takia :( Ajomatkaa meillä on niin paljon, että mukaamme emme tyttöä kehtaa ottaa..
Mutta siis.. nyt pelottaa hirveästi toi tarhaan vieminen, vaikkakin siihen on vielä reilu 4kk aikaa. KOKEMUKSIA kaipailisin, kuinka kauan tälläinen takertumisvaihe voi viedä aikaa???

Miun tyttö meni vähän alle 1v hoitoon. Viikon itki aina kun jätti hoitoon ja kun kävi hakemassa hoidosta. Sitten tottui ja jäi hoitoon mielellään :). Tänään jäi taas itkemään vähän, kun on ollut kesälomalla.. mutta eiköhän se tästä taas lähde :) Miun tyttö on myös paljon äitin perään. Jos sattuu, niin lohduttajaksi käyn vain minä ja kun olen kotona, ei tyttö meinaa päästää minua mihinkään. Hoidossa ei muuten itke kummemmin :) se eron hetki ja sitten se kun tulen hakemaan ovat pahimpia, kun muistuu äiti mieleen taas. Tämmösiä kokemuksia. Hyvin hoito menee alku kankeuden jälkeen lähes aina. Kestää vain sen muutaman viikon sitä itkua, niin sitten kaikki sujuu jo paljon paremmin. Lasta ei saa jäädä hyvästelemään ja halailemaan kauaksi aikaa.. itku on vain entistä pahmpaa ja pidempää silloin. Itse täytyy olla iloinen tilanteessa, niin lapsestakin tuntuu turvallisemmalta :)

Meillä tyttö meni hoitoon reilu vuoden ikäisenä, kymmenen päivää kuussa. Hyvin on mennyt. Käytiin muistaakseni kolmesti (vai neljästi, ei muista) tutustumassa, kahdella ekalla kerralla olin mukana, kolmannella kerralla jätin vähäksi aikaa ja sitten vissiin oli jo puoli päivää ja nukkui siellä. Vai olikohan se sitten jo normaali hoitopäivä. No ihan sama. Reippaasti sinne yleensä on jäänyt, yksi hoitaja on vähän sellainen ei-niin-lapsen-mieleen ja niinä aamuina kun hän oli meitä vastassa, jäi vähän itkeskelemään. Nyt oli eilen ekaa kertaa päiväkodissa loman jälkeen ja tyytyväisenä jäi sinne vilkuttelemaan, ikää on jo tosin 1v8kk.

Kestovaipat meillä päiväkodissakin, ostin BumGenius 3.0 taskuvaippoja jotka täytin valmiiksi ja laitoin kassillisen päiväkotiin. Ja pul-pussi likavaippoja varten. Hyvin ovat toimineet ja hoitajat olleet tyytyväisiä. Itse aina koitin onko vaippa märkä ja jos ei ollut niin käytin uudestaan. Päiväkotiin sanoin että nakkaavat kaikki vaan pussiin ni pesen ne sitten. Ei tarvi alkaa sieltä sisältä pissoja kokeilemaan. Hyvin meni nämä vaippajutut.

Kerroin päiväkotiin miten me kotona yleensä teemme asiat mutta sanoin myös että jos he haluavat tehdä jotain eritavalla, on se ihan ok. Annoin heille siis tavallaan vapaat kädet luoda omat rytmit ja systeemit päiväkotipäivän ajaksi. Sillä onhan se vähän järjetöntä vaatia että kaikki tehdään prikulleen niinkuin kotona vaikka siellä on eri ihmiset ja eri tilat yms. Hyvin on mennyt silläkin saralla.

Nukkumisesta. Meillä neiti vielä tuossa keväällä nukkui päikkärit vaunuissa. Tämä oli ok myös päiväkodille. Vein vaan aina vaunut sinne ja omat itkarit ja tyttö nukkui tyytyväisenä päikkärit vaunuissa. Nyt tässä kesällä on siirtynyt sänkyynsä nukkumaan kun vaunuissa ei uni tullut. Tapojen muuttuminen toimi hyvin myös päiväkodilla.

Mutta meillä on kaikenkaikkiaan sujunut hyvin tämä päiväkotielämä. Meillä on vieläpä niin että mun pitää olla tien päällä menossa töihin jo viimeistään 7.30 mutta päiväkoti aukeaa vasta klo 8. Joten niinä aamuina kun tyttö on menossa sinne, he tulevat jo seitsemän jälkeen avaamaan päiväkodin. Hienoa joustavuutta päiväkodilta.

Anzzua peesaan tuossa hyvästelyasiassa. Reippain mielin, kerrot pojalle että nyt äiti lähtee töihin ja sinä saat jäädä leikkimään kavereiden kanssa. Äiti tulee sitten iltapäivällä hakemaan. Hei hei (pusut ja halit mitä yleensä nyt teettekään) ja sitten lähdet. Vilkutus ja menoksi. Kyllä sitä ekoina aamuina tuli itkut tirautettua autossa mutta ei saa näyttää lapselle että se ahdistaa, se saa sitten vaan haittaa aikaa ja lapsi varmaan ripustautuu vielä kovemmin. Luulisin.

Mulla vähän otti päähän se yksi hoitaja aluksi kun tuli vielä ikkunaan sitte kattomaan kun äiti lähtee, siitäkös se itku vasta tulikin... olis voinu mennä sinne leikkimään ja aamupuurolle eikä pitkittää toisen tuskaa... Mutta sittemmin on mennyt ihan hyvin :)